Moikka,
Yleensä noi polttisten painopisteet säädetään täydellä tai vähintään puolella tankilla. Eihän sillä koskaan tyhjällä tankillä lennetä. Painopisteellä on lentotyylistä riippuen aika paljonkin merkitystä moniin asioihin. Esimerkiksi siihen miten kopteri nousee pystykäännöksen nousuun, miten se toimii leijunnssa tuulessa, missä asennossa se lentää taivaalla ja se lentoasento sekä painopiste vaikuttaa suoraan myös siihen miten se kopteri tekee vaakakierteet esimerkiksi jne.
Joskus noita sähkörojuja on vaikea siirtää paljoa kopterissa mutta esimerkiksi vastarin akun sijainnilla ja massalla voi vaikuttaa tasapainoon. Toinen näppärä temppu on vaikuttaa kopterin painopisteeseen vaihtamalla siihen kevyempiä tai painavampia osia perään. Esimerkiksi alumiiniset peränkulmavaihteet on ihan pirun painavia yleensä. Joten jos kopteri on peräpainoinen, niin kannattaa kokeilla vaihtaa muovisia osia perään alumiinisten sijaan. Joo joo alumiini näyttää paremmalta, mutta sinne kaapin hyllylle voi sitten rakentaa sen bling bling kopterin jota voi talvi-iltoina kiillotella. Ulos tehdään niitä toimivia versioita sitten. Samoin peräevät muovi / hiilikuitu / lasikuitu. Kaikki on eripainoisia. Muoviset varmaan noistakin keveimmät ja lasikuituiset painavimmat. Sitten ne jotka tykkää tehdä nopeitä piroja, niin kevyt perä lienee siinä hommassa aina bueno, joten ei sitä massaa kannata sinne perään suotta kerryttää jollei ole pakko.
Ps. olen myös törmännyt ihan maajoukkuetasolla tilanteisiin joissa perään on ruuvattu toistakymmentä grammaa lisäpainoja kopterin ollessa liian nokkapainoinen.
--
Timo