Kirjoittaja Aihe: Moottorin sisäänajo  (Luettu 8001 kertaa)

Poissa IsoNega

  • Opetteleva torppari
  • **
Moottorin sisäänajo
« : 12 Huhtikuu, 2008, 18:39:58 »
Miten on tuon sisäänajon laita. Onko siihen tarvetta vai joko tekniikka on niin hiottua, että sen voi jättää tekemättä?

Ja jos on syytä suorittaa toi sisäänajo niin miten se kannattaa oikeaoppisesti tehdä? Moottori kopteriin kiinni ja lapakulmat nollaan tai vähän pakkaselle vai ruuvataanko moottori johonkin lankkuun kiinni kuten lennokkiporukkaa tuppaa tehdä? Ja mitäs muuta tossa sisäänajossa on syytä ottaa huomioon - onko jotain tiettyä kakkua mitä sisäänajossa tulis koneelle syöttää jne jne? Mulla on uusi Align 50 Hyper (eli OSsi).

-Nega-

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Moottorin sisäänajo
« Vastaus #1 : 12 Huhtikuu, 2008, 19:46:25 »
Neula rikkaahkolle, OSsin hyperillä taitaapi olla jotain 2 kiekkaa auki (muistinkohan oikein ??? )
Kone tosiaan kiinni kopteriin ja sellaista kevyttä "hyppelyä", pieni hetki leijunnassa ja taas maahan. Sitä jotain pari kolme tankkia, ja aina neulaa naksu pari kiinnemmä. Sitten voinee jo siirtyä leijutukseen. Soppa ihan samaa millä muutenkin lentää, mutta seos tosiaan rikkaalla.

Kai sen voi ajaa sisään penkissäkin, mutta sillon se vaati potkurin tms. "vauhtipyörän".

(Jos kilautat patasi, vetäydyn vastuusta ;D )
-flybarless, sedative stabilized head-

SaTi

  • Vieras
Vs: Moottorin sisäänajo
« Vastaus #2 : 23 Kesäkuu, 2008, 20:18:21 »
Mitenkä ilmenee väärin tehty sisäänajo eli tunnumerkit onko niitä?
Itellä on TT 39 PRO ja motin myyjä on justiinsa sisäänajannut moottorin. Kolme tankillista mutta mitenkä, jää nähtäväksi.

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Moottorin sisäänajo
« Vastaus #3 : 24 Kesäkuu, 2008, 01:43:01 »
Lyhyenä elinkaarena yleensä... Menee väljäksi tai poksahtaa rikki normaali käytössä...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

SaTi

  • Vieras
Vs: Moottorin sisäänajo
« Vastaus #4 : 30 Kesäkuu, 2008, 19:10:24 »
Nyt kun koppuka karkeasti käytyläpi luin loput paperit mitkä tuli kopterin mukana.
Puulapojenteko ohjeet
RC helikopterin setup
Radio- ohjattavan helikoptereiden perusteet Helikurssi 1997 HeliCoper Team Finland

HeliCoper Team Finland 03.09.98
Siellä kerrotaan seuraavaa
Miten ABC tai rengasmoottori ajetaan sisään?
Moottori sisäänajon aikana voidaan huolimattomalla käsittelyllä laskea koneen suorituskykyä peruuttamattomasti. Joten kannattaa olla varovainen.

Suurempaa aihetta huoleen ei nykyaikana kuitenkaan ole. Hyvät ja tunnetut merkit ovat suoraan paketista erittäin helppoja moottoreita.
Valmistustoleranssit ovat kehittyneet sellaiselle tasolle, että moottoreiden käyttöönotto ja itse sisäänajo käyvät mukavasti ilman , että moottori alkaisi enempää kiukutella.
Itse ajan moottorit varsin huolettomasti sisään. En käytä mitään ihmeellisiä keinoja (lämpömittareita tms.)
vaan seuraan moottorin lämpötilaa pelkästään omalla kädellä kokeilemalla varovasti takakannen tienoilta, ja siittä varovasti edeten kohti kantta, eli moottorin jähdytysripoja.
Tämä metodi toimii paremminkin rengasmoottoreiden kohdalla. Lue alta, niin tiedät miksi.
Sääntönä olen pitännyt, että jos poltan käteni , on moottori liian kuuma.

Sisäänajon määräksi riittää leijuntaa harjoittelevalle joitakin tankillisia.

ABC
ABC moottori on kylmänä tiukan tuntuinen pyörittää, mutta koneen lämmettyä se "väljenee".

Jos moottoria ajetaan sisään tyhjäkäynnillä "prutkutellen", ei moottorin lämmöt nouse lähellekkään sen omaa käyntilämpöä.
Tästä seuraa, että moottorin ollessa kylmä ja tiukka , lähtee sisäänajon aikana moottorista "liian isoja lastuja".

Joten ABC moottori ajetaan sisään sen omalla käyntilämmöllä, pitäen seoksen kuitenkin rikkaana.


RENGAS
Rengasmoottori on kylmänä väljimmillään, mutta koneen lämmettyä se tiukkenee.

Jos moottori päästetään sisäänajon aika liian kuumaksi, se saattaa leikata kiinni.

Joten rengasmoottori ajetaan sisään aloittaen kylmästä, kohti koneen omaa käyntilämpötilaa, eli aluksi varovasti prutkutellen ja siittä pikkuhiljaa kierroksia nostaen ja välillä antaen moottorin jähtyä, eli antaen käydä joutokäyntiä
Muista pitää seos rikkaana


Moottorin käynnistäminen
Ruvaa aluksi kaasuttimen pääneula kiinni, ihan vain varnistaaksesi, että tiedät neulan olevan edes "sinnepäin" säädöissä.
Eli avaa neulaa 1,5-2 kierrosta. Tyhjäkäuntineula on yleensä asetettu tehtaalla, joten kuten, säätöihin.

Tässä välissä voisit irroitaa tulpan, ja säätää hehkun sopivaksi. Sopiva hehku on silloin, kun tulppa hehkuu keltaisen oranssina,
tai oranssina. Sekin riittää oikein hyvin.
(Hehkun säädön voi kyllä säätää jo kotonakin.)
Muista, että eri tulpat hehkuvat eri tavalla. Jos olet säätänyt hehkun sopivaksi yhdelle tulppamerkille ja -mallille, saattaa se polttaa toiset välittömästi.
Seuraavaksi laitat radion ja vastaanottimen päälle, kokeilet radioiden toimintaa, ja varmistut, että radion idle up ja hold- kytkimet ovat pois päältä, varmasti. Lisäksi kaasun trimmi n. puoliväliin, ja kaasu/lapakulmatikku varmasti taakse, ettei kaasuttimen kurkku ole auki enempää kuin mitä kaasun trimmi on kurkkua avannut.

Sitten voisit kokeilla, jaksaako startterisi pyörittää moottoria. Jos ei niin avaa tulppaa sen verran, että moottori alkaa mukavasti pyöriä.
Tämän tarkoituksena on saada "löpöt koneeseen", eli eihän kuiva kone, jossa ei ole polttoainetta, voi startata. Voit lisäksi ryypyttää konetta laittamalla sormesi hetkeksi pakoaukon tukkeeksi, tämä helpottaa polttoaineen menoa moottoriin.
Näet kaasuttimeen menevästä polttoaineletkusta, kun moottori alkaa saada löpöä.
Tunnet selvästi kuinka kevyesti moottori nyt pyörii, samalla saatat nähdä pakoaukosta tulevan hienoisen polttoainesumun.
Jos aiemmin jouduit avaamaan tulpan, voit nyt kiertää sen kokonaan kiinni, jos startterisi jaksaa moottoria pyörittää, jos ei, niin jätä tulppa sen verran auki, että jaksaa.

Sitten vain hehku kiinni , startteri paikalleen, toisella kädellä lavanpitimestä kiinni, ettei ehkä liian auki oleva kaasuttimen kurkun takia lapa pääse lyömään sinua.
Tämän jälkeen moottorin pitäisi startata, jos ei niin moottori voi olla märkä. Voit odottaa hetken, hehkun ollessa kiinni, ja yrittää uudestaan.
Jos tämäkään ei auta, voi kokeilla erinlaisia pääneulan asentoja (jollei tyhjäkäyntineulasi ole aivan poskellaan). Aluksi voi kokeilla säätää ronskimmin, vaikka jopa 1/4-kierroksittain.

Kun moottori on lähtenyt käyntiin, voi säätää trimmillä käynnin sopivaksi, ja samalla kun toisella kädellä pidät lavanpitimestä kiinni, voit toisella kädellä antaa radiosta kaasua
(tämä voi olla välttämätöntä, jotta kylmä ja rikkaalla oleva moottori pysyisi käynnissä. Eli "pumppaat" kaasua siten että moottori ei sammu).

Kun moottori tuntusi pysyvän käynnissä, eli moottori vastaa jotenkuten antamaasi kaasuun, mutta on kuitenkin reilusti rikkaan puolella, voit irroitaa hehkun ja ruuvata mahdollisesti auki olevan tulpan kiinni (varo kiristämästä liian kireälle, ettei moottori kannesta mene kierteet).
Jos kopterisi on sidottu paikalleen, joudut tietysti siirtämään kenttävälineesi sivumalle.

Kopterisi säätäminen ja trimmaaminen kentällä alkaa

Lapaura

Jollet ole säätänyt lapauraa kotona lapakulmamittarilla kohdalleen, on seuraava asia säätää lapaura kohdalleen. Ura säädetään bell-hiller-mikserin linkistä.

Jos lapaura ei ole kohdallaan, tarkoittaa se sitä, että katsoessasi pyörivää lapakehää, näyttää siinä olevan kaksi eri tasoa.
Tarkoitus olisi, että näkyvissä olisi yksi yhteinen taso, jotta molemmat lavat kulkevat riippumatta siittä, mikälaiset lapakulmat ovat.

Kaasu/lapakulma - asetus

Vaikka moottori ei olekkaan ajettu sisään, saatika edes säädetty, voidaan tässä vaiheessa säädellä kaasu/lapakulma - asetuksia "vähän sinnepäin" - tyyliin. Tarkoitus olisi saada aikaan seuraavalainen asetus:

***********************************************************************

Ja niin edelleen.

Sati@netti.fi
Edit: korjattu kirjoitus virheitä
« Viimeksi muokattu: 02 Heinäkuu, 2008, 11:44:37 kirjoittanut SaTi »

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Moottorin sisäänajo
« Vastaus #5 : 17 Marraskuu, 2009, 08:38:27 »
Onko kellään kokemuksia helimoottorin sisäänajamisesta vetolevyn ja potkurin kanssa, niin ei tartteis kopun kanssa leikkiä.
Ois helpompi ja mukavempi säätää ruuvipenkissä kuin jossai kopussa pihalla.

Onko riskejä et voi laueta enne aikojaa tjsp..?

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Moottorin sisäänajo
« Vastaus #6 : 17 Marraskuu, 2009, 08:55:33 »
>> sisäänajamisesta
you don't really have to. Today's motors are made on much more accurate machines than only ten years ago. They don't need it anymore.
Simply follow the manufacturer's instructions (OS .50):
- run slightly rich
- don't run full power continuously (few people do, unless you're into funnels or hurricanes)
- but DO use brief bursts of full power, like an occasional climbout.

In my experience, avoid running a brand-new motor in idle for prolonged periods of time. Start it up,make it work immediately.

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Moottorin sisäänajo
« Vastaus #7 : 17 Marraskuu, 2009, 09:03:21 »
>> sisäänajamisesta
you don't really have to. Today's motors are made on much more accurate machines than only ten years ago. They don't need it anymore.
Simply follow the manufacturer's instructions (OS .50):
- run slightly rich
- don't run full power continuously (few people do, unless you're into funnels or hurricanes)
- but DO use brief bursts of full power, like an occasional climbout.

In my experience, avoid running a brand-new motor in idle for prolonged periods of time. Start it up,make it work immediately.

BUTTTTTTTT it would be much easier to burn few tanks before you install it in the copter. Just that if U have problems in the beginning, it takes time that U get it rocking again. So when I have this thing called moottori in this other thing called pukki, it's easy, just dont know where to get this thing called vetolevy :D

Quess this was again offtopic, but..

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Moottorin sisäänajo
« Vastaus #8 : 17 Marraskuu, 2009, 12:07:24 »
Mutta pukissa moottori ei rasitu samallatavalla kuin kopterin kyydissä, ja samalla tavallahan ne muutama tankillinen palaa siellä kopterissakin... ei itselläni ollut yssin sisään ajossa ongelmaa, seokset rikkaalle ja leijuntaa.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Moottorin sisäänajo
« Vastaus #9 : 17 Marraskuu, 2009, 12:20:53 »
Mutta pukissa moottori ei rasitu samallatavalla kuin kopterin kyydissä, ja samalla tavallahan ne muutama tankillinen palaa siellä kopterissakin... ei itselläni ollut yssin sisään ajossa ongelmaa, seokset rikkaalle ja leijuntaa.

Siis tuotahan, juurikin siksihän mie sitä vetolevyä, niin sen saa potkurin kanssa ajettua sisään...
Kunnon huiskalla, kyllä tulee rasitetta :D

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Moottorin sisäänajo
« Vastaus #10 : 17 Marraskuu, 2009, 15:10:01 »
Samahan se on liitata kopteriin kiinni ja leijutella, vähä muutaki tekemistä siinä kun katsella ja kuunnella.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Moottorin sisäänajo
« Vastaus #11 : 17 Marraskuu, 2009, 15:19:02 »
Samahan se on liitata kopteriin kiinni ja leijutella, vähä muutaki tekemistä siinä kun katsella ja kuunnella.

Eikä oo :D Joutuu menee ulos, muute sais sisällä imurin vieressä ottaa olutta ja kuunnella ku hevoset murisee vai pitäskö sanoa et hiiret vikisee :D

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
5784 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Lokakuu, 2009, 15:34:35
kirjoittanut finFlyer
2 Vastauksia
6429 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Maaliskuu, 2015, 17:01:55
kirjoittanut Pohjola
3 Vastauksia
4739 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Tammikuu, 2010, 08:53:46
kirjoittanut puisto_kemisti
14 Vastauksia
10032 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Kesäkuu, 2012, 14:11:54
kirjoittanut jkkmobile
34 Vastauksia
44159 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Huhtikuu, 2014, 13:42:29
kirjoittanut varis