Kirjoittaja Aihe: Johnyn torppaukset  (Luettu 8327 kertaa)

JCA

  • Vieras
Johnyn torppaukset
« : 01 Tammikuu, 2010, 23:25:29 »
Dodii, reilu 3 tuntia saanut kopteria lennättää taivaalla ja nyt se ensimmäinen torppaus iski.
Tänään, vuoden ensimmäisellä päivänä, vuoden ekalla akullisella ajattelin kokeilla elämäni ensimmäistä kertaa silmukkaa. No sehän meni oikein mukavasti ympäri ja näin.. siinä tuli koko akullinen pyöritettyä kopteria katolleen ja kun lähetin alkoi piipittämään merkiksi 6 minuutin lennosta niin otin kopterin maihin.
Uusi akku kiinni ja takasi taivaalle, leijuttelua ja kokeilua, pyörittelyä ja vähän taivaslennon yrittämistä. Sitten taas lisää silmukoita ja vissiin pari looppiakin yritin tehdä, ei niin tarkkoja kuin mitä noi ammattilaiset tekee, mutta ehkäpä se nyt ei ollut mikään ihme ekoiksi kokeiluiksi..

Viimeset silmukat ja sitten meinasin kääntää kopterin takasi laskeutumispaikalle ja ottaa alas.. silloinhan se tapahtui, sormet umpijäässä ja siihen vielä älytön sormien tärinä (jännityksestä ja pienestä pelosta johtuva) niin en jostain syystä käännellytkään tikkuja niinkö olis pitänyt, lopputulos, semisti kovalla vauhdilla maihin.

Itse muistan tilanteen aivan erilaisena kuin mitä sen myöhemmin näin videolla. Videolla se näyttää paljon siistimmältä tonttaukselta (tuli koooorkeelta ja koooovaa alas). Ainoa surku mihin petyin, niin videolla ei näy kunnolla sitä älyttömän hienoa lumipöllähdystä mikä siitä torpista tuli kun kopteri uppos vauhdilla puolimetriseen hankeen.  ::)

Lennot kuvattiin kameralla ja videokameralla, kuvia pääsee katsomaan täältä:
http://johnyasikainen.webs.com/apps/photos/album?albumid=7399116 (skrolll alaspäin uusimpiin kuviin)

Tässä parhaat palat:




Videot molemmista noin 6 minuutin lennoista uppaan tähän ketjuun myöhemmin illalla/yöllä kun ne saan ensin siirrettyä koneelle ja täältä youtubeen. Videot on kuvattu Noksun N97:lla niin mitään kovin laadukasta ei ole odotettavissa, mutta näkee siitä että kopteri oli ainakin hetkittäin inverted  8) 8) ;D

Alustavan ruumiinavauksen mukaan vaihtoon menee:

- Molemmat lavat
- Stabbarintanko
- Pääratas

Päivitän listaa kun lisää vikoja selviää, aika halvalla näyttäis menevän tämä tonttaus näillä näkymin  ;)
« Viimeksi muokattu: 01 Tammikuu, 2010, 23:29:59 kirjoittanut Johny »

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn torppaukset
« Vastaus #1 : 01 Tammikuu, 2010, 23:59:34 »

Nonnih, tässäpä nämä.. tosissaan pahoitteluni huonosta videonlaadusta, mutta nauttikaa pörinöistä ja loopeista mitä näkyy kun kopteri on lähellä:

Akku1:



Akku2, CRASH


Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Johnyn torppaukset
« Vastaus #2 : 02 Tammikuu, 2010, 00:48:22 »
Hmmm,

Harmi kun kopteri joutui pajalle hetkeksi, onneksi ei suurempia vahinkoja tullut. Kiinnitin videoissa huomioni yhteen seikkaan, johon tartun hieman.  Mikäli kuvaajan rintamasuunta oli sama kuin lennättäjällä, eli seisoitte vierekkäin tms. Siltä se ainakin näytti. Niin ainakin omasta mielestäni kopteri on vaikeinta hallita tuollaisessa lentosuunnassa jossa se poistuu suoraan pois päin tai tulee suoraan kohti. Tämä johtuu kahdesta syystä, kopterin asentoa ja nimen omaan elevaattorisuuntaista asentoa ei näe hyvin, myöskään kopterin nopeutta on vaikea hahmottaa koska nopeuden hahmotus perustuu siihen miten nopeasti piste pienenee jne. Näistä johtuen esimerkiksi silmukkaa lennettäessä kopteri on hyvin lähellä lennättäjää joka on pelottavaa sekä se on hyvin kaukana jolloin sen asennon havaitseminen on vaikeaa. Tästä syystä ainakin taivaslentoa opettelevia suositellaan aloittamaan homma siten, että lenntään hartialinhan suuntaista linjaa eli oikealta vasemmalle jne. eikä itsestä pois päin ja itseä kohti. Tällöin perustemppujen ajaminen on normaalisti paljon helpompaa. Tällöin sekin riski pienee, että tulee lennettyä kopteri itsensä päälle joka on ihan *itun vaikeaa lentää. Tämmöisessä hartialinjan suuntaisessa linjassa myös kopterin etäisyys pysyy tavallisesti paremmin hallinnassa joten lentely on senkin vuoksi kivempaa. Tämä ei ole mikään sääntö, että näin pitää aina lentää piste. Vaan ihan todettu asia jota kannattaa ainakin kokeilla jollei se satu olemaan se tavallinen lentotyylisi. Näin tavallisesti ajaa kaikki F3C jannut sekä 3D tyypitkin. Toki 3D:ssä on se kolmas ulottuvuus eli syvyys joka F3C porukalle on virhe. Mutta perusidea molemmissa on sama. Eli lennetään tavallisesti hartialinjan suuntaisesti. Asia käy selkeästi ilmi esim tästä Lucas Rivan lennosta
. En kyllä suosittele ketään varsinkaan aloittelijaa temppuja lentävän noin lähellä ja alhaalla. Mutta lentolinja käy videosta ilmi.

Ei muuta kuin kopteri kuntoon ja takasin kentälle. Toivottavasti nämä pakkaset vaan vähän hellittäisi.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn torppaukset
« Vastaus #3 : 02 Tammikuu, 2010, 01:09:35 »

Moro Timo!
Kiitos paljon vinkeistä! Näitä aion hyödyntää heti kun taas lentoon pääsen :)

Pakko myöntää että ei tuo kopteri ihan lapasessa ollut.. lähinnä tikku toiseen reunaan ja sit vaan lapakulmia vispaamaan kopterin asennon ja menosuunnan mukaan, eli en edes yrittänyt pitää mitään tiettyä suuntaa. Ja kaiken kruunasi tuo perän vägäys idle2:lla (kuulee ainakin hyvin videoissa), sitä täytyy säätää ensi kertaan mennessä, heh.. ja opetella lentämään ihan normaalia taivaslentoa. Jotenkin osasin tätä torppia odottaa/se ei tullut yllätyksenä, mutta oli  vaan pakko päästä kokeilemaan että miltä se silmukan pyöräyttäminen tuntuu.

Oon kattonut nyt tuon torppi-videon uudestaan ja uudestaan ja mietin kokoajan enemmän et mitä ihmettä mä ajattelin, mitä tuossa tapahtu. Ei ollut kopteri ylösalasin, ei mitään, se vaan tuli alas.. Miksen mä kallistanu oikeelle ja pelastanut sitä.

Eli, ensikerralla enemmän normaalia taivaslentoa hanskat kädessä ja hermot kasassa, sekä rauhallisemmilla liikkeillä ja pyörittämiset hartialinjan suuntasesti!  8)

ps. ei muuten tosta "upotetusta" youtube-videosta näe niin hyvin sitä lumipölähdystä kuin jos kattoo tuon videon ihan youtubessa. Se on siellä pikkasen isompi ni näkyy aavistuksen paremmin. Hehe..

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Johnyn torppaukset
« Vastaus #4 : 02 Tammikuu, 2010, 01:20:41 »
Pakko myöntää että ei tuo kopteri ihan lapasessa ollut.. lähinnä tikku toiseen reunaan ja sit vaan lapakulmia vispaamaan kopterin asennon ja menosuunnan mukaan, eli en edes yrittänyt pitää mitään tiettyä suuntaa.

Laitetaas vielä yks tylsä vinkki likoon. Tuossa vaiheessa kun ei se ohjaus tule vielä selkäytimestä kunnolla ja harjoittelee ihan mitä vaan vaikeampaa liikettä, vaikka nokka itseä kohti leijutusta tai vaikkapa silmukkaa, ihan mitä vaan, niin kannattaa tehdä ne ajatuksella. Funtsia siinä ennen liikettä, että missä kohdassa sen liikkeen tekee ja mitä tekee silloin jos jotain menee pieleen. Miettii ennalta millaisissa asennoissa se koptri on ja jos se lähtee lapasesta, niin mihin asentton sen haluaisi saada. Kaikki tämmöinen säästää noilta kaputeilta. Esimerkiksi Silmukka, jos se lähtee väärään suuntaa jolloin se tulisi itseä kohti liikaa tai poistuisi horisontiin tms. Mitä tehdä. Lopettaako silmukka työntämällä jolloin se ei tulisi itseä kohti tai poistuisi horisonttiin vaan ottaisi korkeutta ja antaisi aikaa toimia ja toisi kopterin paremmin hallittavaan asentoon.

Sama sitten vaikka nokka itseä kohti leijutuksessa. Kaipa se on selvää, että jokainen funtsii että peräsimellä perä itseä kohti nopeasti jos meinaa lähteä lapasesta ja sitten aileronilla ja elevaattorilla vakautetaan. Tai jos treenaa selkälentoa ja meinaa asento kadota tms. niin vetää elevaattorilla kopterin nopeasti oikein päin tms.

Pahimpia on nuo asennon täydelliset menetykset josta ilmeisesti tämäkin torppaus johtui. Niitä vaan pitää pyrkiä välttämään ja parhaiten niitä välttää opettelemalla lennättämänä siten ettei niitä pääse syntymään ja jos syntyy, niin on valmiina manouverit jolla asennon saa nopeasti selvitettyä tai lentotilan stabiloitumaan.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn torppaukset
« Vastaus #5 : 02 Tammikuu, 2010, 09:22:57 »

Noi on Timo jotain ihan muuta kuin tylsiä vinkkejä. Tässä vaiheessa harrastussa kaikki vinkit ja neuvot on tervetulleita ja ne otan vakavasti!  ;)

Monesti tuonkin kyllä kuullut, että pitäisi aina funtsia kaikki mahdollisuudet että mitä jos.. ehkä sen verran uus juttu vielä toi silmukka ja muutenkin taivaslento (vaikka simulaattorilla aika harvoin tuleekin lennettyä enää edes oikeinpäin), että ei osaa odottaa tommosia "yllättäviä" juttuja, mitkä taas pitkään lentäneelle on peruskauraa.

Parilla kertaa kun teki vähän jyrkemmän silmukan tai miksikä noita tommosia paikallaan pyörityksiä voi kutsua, niin perä "irtosi", tai perä pääsi pyörähtämään 90-180 astetta, esim. sellaista ei usein tapahdu simulaattorilla ja kun perä on toiminut moitteetta leijutuksessa ja kevyessä taivaslennossa niin jostain syystä ei osannut odottaa tuota. Vaan nopeastippa sekin tuli "korjattua".

Toi on livenä jotain ihan muuta kuin simulaattorilla. Tai hyvin samansuuntaista, mutta ainakin RealFlightillä tuntuu että se kopteri menee kuin kiskoilla, oikeessa mualimassa kun tekee silmukan niin se kopteri ajelehtii ja joutuu olemaan paljon tarkempi suuntien/korjausten kanssa, kopterin asennon hukkaa hyvin helposti, pienikin tuuli sekottaa koko homman jne.

Ja siinä kun heitin kopterin katolleen ja koitin hetken pitää sitä inverted, niin ei vaan päässä ajatus toiminut ja joutu ihan tosissaan hakemaan et mites päin tätä nyt pitikään ohjata, kaikki mitä simulaattorilla on tehny ja oppinu meni aivan hyödyttömäksi. Jännitys vissiin sekottaa pään sen verran pahasti. En tiä.. Onneksi ajatus kuitenkin liikkui sen verran että tajusi kääntää kopterin oikein päin ennen totaalista kopterin asennon hukkaamista.

Mutta eipä siinä, jatketaan harjoituksia ja jatkossa aion aina mennä tolle kentälle lennättämään, vaikka saakin kävellä vähän pidemmän matkan pakkasessa. On se niin paljon siistimpää kun tietää, että ympärillä on tilaa ja metalliset verkot meikäläisen takana ja sivuilla niin ei tarvitse niin paljoa pelätä että ne takana kummastelevat kävelyllä olevat ihmiset hyppää kimppuun tai lähtee juoksemaan kopteria kohti. Noilla molemmilla eilisen lennoilla tuli kyllä nautittua ehkä vähän liialtikkin tuosta tilasta, niinkö videoista näkee niin kävi kohtuu kaukana kopteri välillä.. Pitäis koittaa pitää se siinä lähellä niin että näkee kopterin, pyrstöwingin (mikälie?) vois maalailla vaikka punaiseksi tai jollain neon-värillä niin hahmottaisi ehkä paremmin kopterin asennon? Ja tästä etiäppäin aurinkolasit päähän kun menee auringonpaisteessa lentämään  8)

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn torppaukset
« Vastaus #6 : 02 Tammikuu, 2010, 22:40:23 »
Hei kokeneemmille pikanen kyssäri, mulla on tuossa nyt nuppi palasina ja pääakseli on kyllä suora, edelleen siis ainoat rikkoutuneet osat vaikuttaisi olevan pääratas, stabbarintanko ja lavat. Kannattaako mulla nyt samaan syssyyn vaihtaa jotain tiettyjä osia tuolta, laakereita esmerkiks? Kaikki kyllä tuntuis toimivan, mutta onko jotain tiettyä mikä kannattaa huomioida?

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Johnyn torppaukset
« Vastaus #7 : 02 Tammikuu, 2010, 22:59:08 »
Pääakseli ja lepatusakseli. Ne ovat monasti sellaiset että kovin vähän vinot, mutta saattaa täristää. Itselläni on tuossa yksi 600 reksän pääakseli joka näyttää suoralta mutta kun on nuppi nipussa niin ei pyöri ihan suorana. Pääakseli ja lepatusakseli on sen verran edullisia vaihdettavia että en edes mieti. Vaihdan aina torpatessa.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn torppaukset
« Vastaus #8 : 02 Tammikuu, 2010, 23:01:23 »
Ok, ne siis vaihtoon.. mitenkäs lepatuskumit?

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Johnyn torppaukset
« Vastaus #9 : 02 Tammikuu, 2010, 23:04:53 »
Lepatuskumit kestää kyllä. Vanhemmiten ne kumit saattaa pehmetyä, kovettua, rispaantua. Kaikkea sitä mitä kumille noin yleensä tapahtuu :) sen näkee ihan silmällä.
Joku konkari voi kertoa jonkin arvauslukeman että montako lentoa ne lepatuskumit kestää. Luulen kuitenkin että vaihdat ne jostain muusta syystä kuin kulumisesta. Esim. jäykemmät.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Johnyn torppaukset
« Vastaus #10 : 02 Tammikuu, 2010, 23:08:04 »
Lepatuskumit kestää kyllä. Vanhemmiten ne kumit saattaa pehmetyä, kovettua, rispaantua. Kaikkea sitä mitä kumille noin yleensä tapahtuu :) sen näkee ihan silmällä.
Joku konkari voi kertoa jonkin arvauslukeman että montako lentoa ne lepatuskumit kestää. Luulen kuitenkin että vaihdat ne jostain muusta syystä kuin kulumisesta. Esim. jäykemmät.
Jaa no mä vaihdoin löysemmät ;) nojoo löysillä lepatuskumeilla haetaan leijuntaa vakaammaksi näillä ei todellakaan ajeta 3Dtä Oftopic loppu.
« Viimeksi muokattu: 02 Tammikuu, 2010, 23:14:00 kirjoittanut Ege »

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn torppaukset
« Vastaus #11 : 02 Tammikuu, 2010, 23:37:59 »

Ahaa.. no nyt selkis sekin. Miettiny et mitä noilla leparikumeilla tuolla tekee.  :D
Olkoot siis nuo löysemmät siellä, on mulla noi pykälää jäykemmätkin tuossa sivussa.

Pöydällä pyörittelin lepariakselin ja pääakselin, niin ei ainakaan kuulostanu/näyttäny vinolta, mutta vaihdetaan nyt varmuuden vuoksi. Toisaalta, noi kopteripaketit on kiinassa niin halpoja et vois heivaa koko kopterin roskiin ja tilailla taas uuden  8)

Kuvaa:


Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Johnyn torppaukset
« Vastaus #12 : 02 Tammikuu, 2010, 23:46:14 »

Ahaa.. no nyt selkis sekin. Miettiny et mitä noilla leparikumeilla tuolla tekee.  :D
Olkoot siis nuo löysemmät siellä, on mulla noi pykälää jäykemmätkin tuossa sivussa.

Pöydällä pyörittelin lepariakselin ja pääakselin, niin ei ainakaan kuulostanu/näyttäny vinolta, mutta vaihdetaan nyt varmuuden vuoksi. Toisaalta, noi kopteripaketit on kiinassa niin halpoja et vois heivaa koko kopterin roskiin ja tilailla taas uuden  8)

Kuvaa:


Kato muuten aina välillä että lepatuskumit on hyvin rasvattu ni nuppi toimii paremmin. Ainaki kesällä...
« Viimeksi muokattu: 02 Tammikuu, 2010, 23:49:14 kirjoittanut Ege »

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn torppaukset
« Vastaus #13 : 03 Tammikuu, 2010, 00:44:34 »

Ege, tää selkee, tänks! 8)

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Johnyn torppaukset
« Vastaus #14 : 03 Tammikuu, 2010, 01:05:21 »
Toisaalta, noi kopteripaketit on kiinassa niin halpoja et vois heivaa koko kopterin roskiin ja tilailla taas uuden  8)

Oletko HK-500:ta katsonut? Liekö siinä lastentaudit pian voitettu. Ja näitäkin jossain foorumeilla jotkut olivat katselleet: http://smartmodel.com.hk/products/product.asp?cat_id=143&sub_cat_id=228&third_id=163. Tiedä sitten. Vai tarkoitatko Republic of China (ROC) eli Taiwan? :)
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Johnyn torppaukset
« Vastaus #15 : 03 Tammikuu, 2010, 01:10:24 »
No olkaapas nyt... pian joku luulee että tosissaan puhutaan  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn torppaukset
« Vastaus #16 : 03 Tammikuu, 2010, 01:44:02 »

Haha, eikäku kiinastahan tää munkin 500 rexi tuli, tai eiks toi flying hobby jossain siellä ole?
Oli tarjouksessa sen ~350€ tuo ESP -paketti niin ei mikään pahan hintainen.

Tiiä vaikka joskus kävis niinkö ton 450 rexin kanssa "oho meni rikki, tilaanpa ton 500:n ku ei jaksa tota korjata".
--> hups tulipa paha torppaus, on kyllä niin kallista korjata et sama tosta tarjouksesta tilata toi 600 Nitro rexi  8)

Mutta noihin kopioihin mie en koske, se o Fakta!  ;D

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn torppaukset
« Vastaus #17 : 14 Tammikuu, 2010, 13:27:20 »
Päivitellääs vähäsen tätä, äsken löin vikat ruuvit kiinni ja kädellä pyörittelin nuppia.. Epämääränen rahina kuuluu aina välillä tietyssä kohtaa.
Eippä siinä mitää, nuppi irti ja tutkimaan, vähän niinkö arvelinkin. En vaan jaksanut ekalla kertaa availla kopteria niin atomeiksi että olisi päässyt tarkistamaan. TT:n etummaiselta rattaalta lähtenyt yksi maitohammas. Onneksi tilasin tommosen TT Front Drive Gear Setin varmuudeksi, vaihtohommiin. Ehdotuksia miten tohon pääsis helpoiten käsiksi purkamatta puolta kopteria?  :D

Kokonaisuudessaan tuo eka kunnon torppi rikkoi:

- Stabbarintangon
- Alignin lavat
- Lepariakselin (vaihdoin varmuudeksi)
- Pääakselin (vaihdoin varmuudeksi)
- Päärattaan
- TT:n etummaisen rattaan

E: Lienee helpoin kun avaa kaikki perää pitävät ruuvit ja noi peräputken tukitangot irti jos sillä sais koko perän irti rungosta. Sillain pääsis varmaan helpoiten käsiksi noihin torkue tuupin rattaisiin.
EE: Joo, sillain se lähti aika näppärästi ihan vetämällä pois. Nyt on uus TT gear setti rungon päässä, vielä pitäis jaksaa niputtaa takasin kasaan tuo.
« Viimeksi muokattu: 14 Tammikuu, 2010, 13:53:53 kirjoittanut Johny »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Johnyn torppaukset
« Vastaus #18 : 14 Tammikuu, 2010, 14:18:59 »
Jep jos on samanlainen kuin 600 tuo systeemi niin putken kiinnitys möhkylä vaan pois ja satas vaihtoon  8)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Johnyn kirkkolilluttimet

Aloittaja JCA « 1 2 ... 28 29 » MyFleet

712 Vastauksia
218804 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Joulukuu, 2019, 21:27:48
kirjoittanut TeroS
6 Vastauksia
3324 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Kesäkuu, 2010, 22:27:06
kirjoittanut mrsaila
27 Vastauksia
11044 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Syyskuu, 2011, 18:01:44
kirjoittanut Turmoil
2 Vastauksia
3361 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Huhtikuu, 2012, 21:26:04
kirjoittanut saro
10 Vastauksia
6395 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Huhtikuu, 2013, 16:12:41
kirjoittanut Mixe