Kirjoittaja Aihe: Rjx x-90 gasser  (Luettu 55198 kertaa)

Poissa helpe

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • RC-Kopterit ry #0135
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #25 : 02 Joulukuu, 2009, 20:35:29 »
Muistaakseni tuo ilmansuodatin tuli kopterin "laatikossa", omassa pikku boxissaan, ilman merkkejä valmistajasta. On joko kopun valmistajan kilkkeitä tai tuossa kyllä tosi samankaltainen (pienen googlettamisen jälk.), voisi jopa olla sama, eli olisi CRRC:n tuotteita. Ei olisi kallis..

http://www.himodel.com/engines/Air_Filter_for_Petrol_Engine_60CC_or_lower_capacity.html

t: Pekka
Trex 600esp / Bell 222 Scale (asennuksessa)
RJX X-90 Gas
HK-450 / MD500 Scale
HK-450
4#3B...

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #26 : 03 Joulukuu, 2009, 10:07:31 »
Hobbylinnasta saa K&N'n filttereitä, jos tulee kiirus  :)
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #27 : 03 Joulukuu, 2009, 11:01:49 »
Itselläni on Hobbylinnasta haettu K&N:än filtteri Zenohassa, on sellainen suodatinöljyä käyttävä malli.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #28 : 22 Tammikuu, 2010, 11:20:58 »
Hei Bensaukot ;)

Paljonko teillä on nupeissa kierroksia idle päällä?
Xtreme 90:n välityssuhde 1:6.2, joten

Tässä koneessa valmistajan mukaan 2.4 HP (9000 rpm). Tiedustellessani tätä ja odottaessa kitin toimitusta, maahantuoja arveli että saattaa tulla virimoottoria optiona saataville jatkossa tms.

t: Pekka

9000 RPM moottorissa merkkaisi 9000 RPM/6.2 = 1452 RPM nupissa, jos lavat on 710:t ja painoa >5.5kg, niin aikamoisilla kulmilla mennään ja rauhallisesti...kyllä se lentää, mutta...

Uudella CRRC:n PRO:lla taitaa olla luvattu 2.6 HP (12500 RPM), joten 12500 RPM/6.2 = 2016 RPM, mikä on hyvä luku, mutta heppoja on "vain 2.6", joten repiä ei vieläkään kärsi.

Jos sitten tyrkkää kopteriin Hansonin Pro 3DMaxin, mistä otetaan 4.8 hp (9000 RPM) ja haluaa nuppiin 2000 RPM, niin välityssuhde pitää olla 9000/2000 = 4.5 paikkeilla, että liikahtaisi ;)
Lisäksi moottorin vääntökäyrä pitäisi olla sopivan muotoinen, että jaksaa pitää kierrokset tuolla 1800-2000 RPM:n paikkeilla >:(

- 4D -

(Ps. Kaikki ei tietysti halua mitään 3D-kopteria. Kunhan laskeskelin, koska nitrofuilin hankkiminen ja/tai varastointi on niin "työlästä" ;))

« Viimeksi muokattu: 22 Tammikuu, 2010, 11:38:44 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #29 : 22 Tammikuu, 2010, 11:51:20 »
Siis eikö noille gassereille ole eri pinjoneita ja päärattaita joita voi vaihdella? Miksei välitystä säädetä sopivaksi noille 9000rpm vehkeille, että sieltä saisi sen 1900rpm nupin kierroksia vääntöpiikin yläpäässä. Millaiset on vääntöominaisuudet bensa vehkeissä vs. nitro. Jos pinjonia aletaan pienentämään ja vääntö on huonompi niin silloinhan moottori hyytyy helpommin ja silloin tehot on jotain muuta kuin 5hp. Olisko tämä syynä matalampiin nuppikierroksiin?

-

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #30 : 22 Tammikuu, 2010, 12:31:01 »
Siis eikö noille gassereille ole eri pinjoneita ja päärattaita joita voi vaihdella? Miksei välitystä säädetä sopivaksi noille 9000rpm vehkeille, että sieltä saisi sen 1900rpm nupin kierroksia vääntöpiikin yläpäässä. Millaiset on vääntöominaisuudet bensa vehkeissä vs. nitro. Jos pinjonia aletaan pienentämään ja vääntö on huonompi niin silloinhan moottori hyytyy helpommin ja silloin tehot on jotain muuta kuin 5hp. Olisko tämä syynä matalampiin nuppikierroksiin?

-

Luulisi bensamotissa olevan isomman iskutilavuuden vuoksi myös enemmän vääntöä. Jos otetaan esim. tuo X90 ja pidetään pääratas samana (93T) ja pyritään 9000 RPM moottorin kierroksilla 2000 RPM:n nuppikierroksiin (välityssuhde 4.5:1) niin pinjonissa pitäisi olla 20,66 eli 20-21 hammasta. Joka sitten kyllä kysyy vääntöä moottorilta. Pinjoni voisi olla pienempi, jos hyväksytään pienemmät nuppikierrokset ja pidennetään lapoja + perää. Miten terävä tuo vääntökäyrä sitten on noissa koneissa - en tiedä. Jos se on kovin terävä, niin kone saattaa "uupua" kuorman alla aika helposti. Tätä voi tietysti auttaa raskaamilla lavoilla jne.

- 4D -

(Ps. Minulla lenskarin DLE-55:ssä paras teho (5.5hp) otetaan niinkin alhaalla kuin 7500 RPM)
« Viimeksi muokattu: 22 Tammikuu, 2010, 13:13:49 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

olavi

  • Vieras
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #31 : 22 Tammikuu, 2010, 21:34:31 »
Siis eikö noille gassereille ole eri pinjoneita ja päärattaita joita voi vaihdella? Miksei välitystä säädetä sopivaksi noille 9000rpm vehkeille, että sieltä saisi sen 1900rpm nupin kierroksia vääntöpiikin yläpäässä. Millaiset on vääntöominaisuudet bensa vehkeissä vs. nitro. Jos pinjonia aletaan pienentämään ja vääntö on huonompi niin silloinhan moottori hyytyy helpommin ja silloin tehot on jotain muuta kuin 5hp. Olisko tämä syynä matalampiin nuppikierroksiin?

-

Luulisi bensamotissa olevan isomman iskutilavuuden vuoksi myös enemmän vääntöä. Jos otetaan esim. tuo X90 ja pidetään pääratas samana (93T) ja pyritään 9000 RPM moottorin kierroksilla 2000 RPM:n nuppikierroksiin (välityssuhde 4.5:1) niin pinjonissa pitäisi olla 20,66 eli 20-21 hammasta. Joka sitten kyllä kysyy vääntöä moottorilta. Pinjoni voisi olla pienempi, jos hyväksytään pienemmät nuppikierrokset ja pidennetään lapoja + perää. Miten terävä tuo vääntökäyrä sitten on noissa koneissa - en tiedä. Jos se on kovin terävä, niin kone saattaa "uupua" kuorman alla aika helposti. Tätä voi tietysti auttaa raskaamilla lavoilla jne.

- 4D -

(Ps. Minulla lenskarin DLE-55:ssä paras teho (5.5hp) otetaan niinkin alhaalla kuin 7500 RPM)

Vääntökäyrään vaikuttaa minkälaista pakoputkea käyttää, sekä imusarjan pituus.
Erilaista änkkäriä vaihtelemalla vääntökäyrä muuttuu samoin moottorin tehot.
Imusarjaa pidentämällä saadaan vääntökäyrää alemmas,ja niin edelleen.
Välityssuhteita muuttelemalla saa halutut moottorin sekä nuppin kierrokset itselle passeliksi
Hansonin bensamotissa liikutaan 9800 ja 12500 kierroksen alueella mitä itse käytän omassa koneessani.

Olavi

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #32 : 22 Tammikuu, 2010, 22:31:55 »
Vääntökäyrään vaikuttaa minkälaista pakoputkea käyttää, sekä imusarjan pituus.
Erilaista änkkäriä vaihtelemalla vääntökäyrä muuttuu samoin moottorin tehot.
Imusarjaa pidentämällä saadaan vääntökäyrää alemmas,ja niin edelleen.
Välityssuhteita muuttelemalla saa halutut moottorin sekä nuppin kierrokset itselle passeliksi
Hansonin bensamotissa liikutaan 9800 ja 12500 kierroksen alueella mitä itse käytän omassa koneessani.

Olavi

Joo, kyllä aikoinaan mopoja rassanneena tietää, mikä vaikutus pillillä on  ;). (Ja pako ja imuaukkojen viilauksella ja kannen madalluksella...)

Mikä sinulla Olavi on välityssuhde siinä omassa kopterissasi? Ja tietysti myös nuppikierrokset Idleillä kiinnostaa ja lapojen pituus?

- 4D -
fourdee

olavi

  • Vieras
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #33 : 23 Tammikuu, 2010, 12:22:08 »
Vääntökäyrään vaikuttaa minkälaista pakoputkea käyttää, sekä imusarjan pituus.
Erilaista änkkäriä vaihtelemalla vääntökäyrä muuttuu samoin moottorin tehot.
Imusarjaa pidentämällä saadaan vääntökäyrää alemmas,ja niin edelleen.
Välityssuhteita muuttelemalla saa halutut moottorin sekä nuppin kierrokset itselle passeliksi
Hansonin bensamotissa liikutaan 9800 ja 12500 kierroksen alueella mitä itse käytän omassa koneessani.

Olavi

Joo, kyllä aikoinaan mopoja rassanneena tietää, mikä vaikutus pillillä on  ;). (Ja pako ja imuaukkojen viilauksella ja kannen madalluksella...)

Mikä sinulla Olavi on välityssuhde siinä omassa kopterissasi? Ja tietysti myös nuppikierrokset Idleillä kiinnostaa ja lapojen pituus?

- 4D -

Kone on Robbe Nova Cuatro välitys tällähetkellä 1:865
Lapapituus 800mm voi laittaa 850mm lavat
Moottori Hanson 3D-MAX 4.8 HV
Nuppikierrokset leijunta 1300 idleleillä 1450-1500
Moottorin  kierrokset 11300-12800 välillä ( Välityksen harventaminen suunnitteilla )
Vääntöä moottorissa riittää harvemmallekkin välitykselle
Pakoputki Torpedo V3 ( tällä hetkellä takuukorjauksessa rapakon takana valmistusvirheiden takia päätysaumat valmiiksi huokoisia heti uudessa
putkessa ennen kiinnilaittoa,rupesivat vuotamaan )
Alumiininen kaasarin kurkku teflon tiivisteillä.

Olavi

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #34 : 24 Tammikuu, 2010, 13:57:28 »

Liitteenä on QWW-Zenoah modifioima 27.2cc Heli Engine tehon käyrä. Piikissä kone antaa erikoisputkella 5,94 heppaa 14655k rpm kohdalla. Aluksi katsoin että käyrän muoto on kyllä aika jyrkästi nouseva joten tipahtaa heti tehot kun vähän kyykkää.

No, nyt jos tehtäisiin tälle sopiva välitys 3d:hen niin se voisi olla esimerkiksi 7,58:1, jolloin nupista irtoaa 1950 kiekkaa 14800rpm kohdalla (5,76hp). Jos oletetaan pahassa bogauksessa kiekat tippuu 300rpm nupissa, kiertää motti silloin 12500rpm ja käytössä on vielä noin 4,3hp. Todellisuudessa en osaa sanoa kuinka helposti tollainen painavampi rakkine tipauttaa noi 300rpm. Videoiden perusteella tosin aika helpon oloisesti ihan perus flipissäkin.

En tiedä, voisihan tämä toimiakkin ainakin jollakin asteella. Tosin en tiedä paljonko toi mosander painaa ja kuinka über toi on verrattuna perus Zenoahiin? Itsellä varsinaista kiinnostusta Gassereihin ei tosin vielä ainakaan ole.

-

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #35 : 14 Maaliskuu, 2010, 20:33:37 »
Kuinkas tuo CRRC pata on toiminut? Ja kuinka merkittävä ero suorituskyvyssä on nitrokoneeseen?

Poissa jupe

  • Opetteleva torppari
  • **
  • TREX 700G HELLBUG SCALE
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #36 : 15 Maaliskuu, 2010, 08:40:02 »
meikäläisen rjx x-90 gasser setissä tullut motti ei edes lähde käyntiin, et ei kovin hyvä / laadukas taida olla toi crrc pro mylly.. ei hirveesti voi ainakaan kehua sitä...  ???  -jp-
T-REX 700G hellbug scale. fpv racing drone,fatsharkki.....

www.kuopionlennokkikerho .fi

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #37 : 15 Maaliskuu, 2010, 09:55:25 »
Kokeile kattoo olisko kaasarin suutin tukossa.

Testaa vaikka suihkuttamalla jarrukliineriä kaasariin ja vedä mylly käyntiin. Jos noin lähtee käyntiin, niin suutin on mitä ilmeisemmin tukossa.

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa jupe

  • Opetteleva torppari
  • **
  • TREX 700G HELLBUG SCALE
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #38 : 15 Maaliskuu, 2010, 20:02:54 »
moi,kaasari ja kalvot ok.. liitteenä kuva stefan vaihdosta,, stefan ura täynnä punaista lukitetta,, yleensähän siihen laitetaan liukastetta...!!! -jp-
T-REX 700G hellbug scale. fpv racing drone,fatsharkki.....

www.kuopionlennokkikerho .fi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2294 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Syyskuu, 2007, 19:17:26
kirjoittanut juha.A
2 Vastauksia
4767 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Helmikuu, 2010, 22:10:44
kirjoittanut Muikku
8 Vastauksia
7077 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Kesäkuu, 2010, 21:56:37
kirjoittanut jkaija
8 Vastauksia
12668 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Maaliskuu, 2015, 18:02:43
kirjoittanut jupe