Morron,
Hiljalleen tämäkin tuossa avatarissakin lepattava viritys alkaa valmistua:
Edit 090410: Liitekuvissa härveli on toisessa ilman nahkaa ja toisessa on vähän pinnoitustakin päällä, periaatteessa valmiina lentämään. Vaikka tänä viikonloppuna.. Ajattelin vähän josko sen ristisi vaikka nimellä
Silver Mole Kiitoksia muuten Lateksille vinkistä, tässä on nyt potkurit kiinnitetty Sabesta haetuilla Graupnerin potkurinsäästäjillä. Säästäjissä on valmiina 3,17mm napa kun alennusvaihteen akseli on 4mm. Onneksi säästäjissä on jonkin verran koneistusvaraa, joten pystyin helposti avartamaan navan 4mm poralla oikean kokoiseksi.
Edit 120410: "Ensilento" on tehty, eli parinkymmenen metrin sinänsä stabiili pyrähdys. Tulipa vain todettua että tehot ei riittäneet 2-kennoisella LiPolla kunnolla edes vaakalentoon. Eihän lättyprofiililla ihmeellisiä suoritusarvoja voi odottaakaan; Max cl/cd noin 12 kun cl 0,3 ja noin 6 kun cl 0,5 (Re=168000).. ja äärellinen siipi verottaa oman osansa. Nyt iskin koneeseen 3-kennoiset LiPot, katsotaan jos tämä auttaisi riittävästi. Moottorit (ja akkukin) kyllä tuntuvat lämpenevän, mutta ainakin viisi minuuttia täydellä teholla tuntuisi vielä menevän ilman huolia.
/Edit
Eihän se varsinaisesti kopteri ole, mutta toimisi kyllä periaatteessa sellaisenakin jos vain olisi ollut käsillä tehokkaammat moottorit, nyt teho/painosuhde keikkuu jossain 0,5-0,6 maissa (omapaino vähän alle 1kg), joka kuitenkin riittää lenokille hyvinkin.
Tässä on muutamia vinkeitä ratkaisuja, joiden testaamiseksi koko projektia aloin tehdä. Kyseessähän on siis kaksimoottorinen lentävä siipi, jossa pitkittäis- ja suuntavakavuus on tarkoitus ainakin osittain saavuttaa aktiiviohjauksella gyrojen avulla. Toista gyroa (GY401) ohjaa vastaanottimen sivuperäsinkanava, ja sen ulostulo miksataan vastaanottimen tehonsäädön kanssa V-pyrstömikserillä ja mikserin ulostuloilla ohjataan moottorien tehoa. Gyron gainikanava saa ohjauksen 6-kanavasta (laippakanava).
Toinen gyro on kytketty vastaanottimen korkeusperäsinkanavaan ja sen ulostulo miksataan siivekesignaalin kanssa ja ulostuloilla ohjataan siivekkeitä. Gyron position hold-ohjaus on kytketty vastaanottimen 5-kanavaan (gear).
En vielä tiedä, tulenko käyttämään lennossa gyrojen vakio- vai position hold -moodia. Ainakin näyttää selvältä että hitaasti vastaavia moottoriohjauksia varten suuntagyron gainia pitää säätää aika pieneksi, muuten vaikuttaa huntingin tapainen suunnan hakeminen tulevan huoleksi.
En viitsisi tehdä tuohon laskutelineitä, niistä tulisi vieläkin lisää painoa ja vastusta, vaan ajattelin tätä, kuitenkin lähinnä kokeiluprotoa, lennätellä jossain sopivan pehmeillä alustoilla, kuten heinäpelloilla tai hiekkarannoilla, jotta ihan joka lennätyksen jälkeen ei kuitenkaan tarvitsisi hankkia uutta potkuria. Alennusvaihteen ja kiinteän noparin vuoksi tuossa pitää olla työntöpotkuri, jollaisille ei taida olla taittuvalapaisia potkureita valmiina (tietääkö joku..?)
Seuraavassa vähän teknistä dataa (piirustus liitteenä):
- Kärkiväli 1220mm
- Siipipinta-ala 2700cm2
- Profiili: flat plate
- Moottorit 2xGraupner Speed 400 2,33 -alennusvaihteella
- Potkuri 10x4,7" SFPR
- Gyrot Futaba GY401 (suunta) ja MKS 194 (pituuskallistus)
- Akku 7,4V LiPo 1800mAh