Moikka,
Saavuin hetki sitten Grensecup-kisoista kotiin. Ari ja Juho jatkoivat vielä Ranskaan toisiin kisoihin. Joten Juho varmaankin kirjoittaa niistä erillisen raportin. Tässä nyt kuitenkin pikayhteenveto tämän kevään Grensecupista.
Teille jotka ette tarkkaan tiedä mikä Grensecup-kilpailu on, niin lyhyt yhteenveto. Suomeksi tuo tarkoittanee rajacuppia tms. viitaten maiden rajoihin. Ruotsalaiset ja Norjalaiset laittoivat noin 20-vuotta sitten Ruotsi / Norja maaottelun käyntiin F3C-luokassa, hyvin nopeasti se laajeni kuitenkin sellaiseksi, että sinne tuli osallistujia Tanskasta sekä Suomesta. Näin ollen Grensecup kisaa on pidetty epävirallisena pohjoismaiden mestaruuskilpailuna. Kilpailu on lennetty aina vuorovuosin Norjan Starmuenissa lähellä Elverumia tai Göteborgissa. Suomestakin kisoissa on parhaimmillaan ollut lähes 10-henkinen joukkue ja parhaina vuosina kisoissa on ollut F3C, Eurosport ja popular luokat yhteenlaskettuna yli 30 kilpailijaa. Suomalaisista Vesa-Pekka Murtovaara voitti Grensen vuonna 2000 ja Holmströmin Ari on tämän jälkeen voittanut kisan peräti kuudesti.
Tänäkeväänä tosiaan kisoihin lähdettiin Arin, Juhon ja minun voimin hakemaan kolmoisvoittoa
Matka oli varsin tavanomainen, Viking Linella torstai iltana kohti Tukholmaa ja perjantai-aamuna autojen nokat kohti Norjaa ja cruiseri päälle ja herätyskello pirisemään reilun 6 tunnin päähän. Saavuimme Elverumiin hyvissä ajoin, jo noin 14:30 paikallista aikaa. Paikalla oli jo Tanskan Soren Ostergord sekä Norjan Lars Åge Olser. Aloimme heti miettimään, että eikös täällä ennen ole ollut jo enempi porukkaa harjoittelemassa perjantaina. No tuumasimme, että ehkä olemme ajoissa. Tervehdimme Sorenin ja Larssin kanssa ja aloimme itse totuttelemaan tulevaan lennätyssektoriin. Sääkin oli ihan kiva, aivan aurinkoista ja lämmintä, tosin navakka tuuli viilensi ilmaa ja antoi lentämiseen oman haasteensa. Iltapäivän aikana paikalle kuitenkin saapui Einar Bergseth sekä Kristian mattsson isänsä kanssa. Ruotsista saapui Björn Friberg kaverinsa Moskitomiehen kanssa. Nimi viittaa Robbe moskito kopteriin jolla mies lentää. Tätä jätkää ja kopteria en ala käymään löäpi enempää. Totean vain miehen ja kopterin olevan legenda lastenrattaidensa kanssa jotka toimii kenttäpakkina. Nämä kaverukset tosin lentävät popularia, ovat lentäneet sitä koko ikänsä eikä muuta ohjelmaa tule lentämäänkään. Saimme lennettyä kukin noin neljä - 5 akullista jonka jälkeen lähdimme Elverumiin ruuan haku reissulle. Aamupalaa piti myös hankkia koska nukuimme lentokentän omassa majoituksessa johon ei sisältynyt aamiaista, muuten majoitus oli mainio.
Lauantai-aamuna herättyämme olimme kentällä lämmittelemässä itseämme kisasuorituksiin jo kello 8:30 paikallista aikaa ja ehdimme hienosti muutamat akulliset lentää. Sää oli aurinkoinen eikä pilvistä ollut tietoakaan. keli oli suurimmaksi osaksi käytännössä tyyntä, silloin tällöin tuli joku tuulenpuuska kentälle muttei sekään kovin pitkäkestoinen saatika vahva puhuri ollot. Pikkuhiljaa kentälle valuivat muidenkin maiden edustajat. Dag Echoffin saapuessa paikalle kohtasi meitä hieman ikävä uutinen. Tänä vuonna osallistujamäärä Grensecuppiin on ennätyksellisen pieni. Eurosport luokassa ei ole yhtään osallistujaa sa Popularissakin vain Bjorn ja moskitomies. F3C-luokassa vain 7 osallistujaa. Löysin helposti vuoden 2004 Grensen tuloslistan jossa F3C-luokassa oli 18 osallistujaa, Eurosportissa 9 ja Popularissa 5. Yhteensä siis 32 osallistujaa. Nyt meitä oli yhteensä vain 9. Dag kertoi meille, että samaan aikaan Tanskassa oli 3D-meeting jossa oli 170 osallistujaa jopa amerikan mantereelta saakka. Illan yhteisellä pihvi-illallisella selvisi syykin hyvään osallistujamäärään. Osallistumismaksuun sisältyi lava (24 tölkkiä) olutta. Tämä toiminta malli laittaa väkisinkin miettimään touhun vastuullisuutta. Tästä ei ole montaakaan viikkoa kun luimme miten Floridassa trexi riistäytyi täysin sivullisen tytön päälle lähes tappaen hänet. Mitä siitä sitten seuraa kun 170 kopteriharrastajaa joista suurinosa lienee wannabe 3D-kuskeja alkavat kokeilemaan rajojansa olutlavallisen tuoman vahvistuksen kanssa. No siitähän seuraa mukavaa myyntiä varaosamyyjille varmastikin...
Mutta palataan takaisin Norjaan ja Grensecup kisoihin. Ainoastaan Suomen joukkueella oli sähkökopterit, kaikki muut lensivät nitrokoneilla. Tämä oli meille hieman yllätys. Kenenkään koneissa ei ollut mitään yllättävää Koppakoneilla lensi Ari, Timo, Kristian ja Lars Åge. Avokopilla sitten Juho, Soren ja Einari. Ari ja Timo lensivät Hirobon Nova 4 kopilla, Kristian Funteckin Staysee 2 kopalla ja Lars Åge JR:n Gracy kopalla. Hirobolla lensi Timo ja Juhon lisäksi Soren. Ari käyttää paljon Hirobon osia omassa kopterissaan joka on siis mekaniikaltaan täysin itse tehty. Muut lensivät JR:n koptereilla. Mikäli tekniikka kiinnostaa enemmän, niin kysykää.
Vaikka osallistujia ei paljoa ollut, oli kisa tiukka muuten kuin voittajan osalta. Ari tykitti aivan ylivoimaisen voiton neljällä kierrosvoitollaan. Esimerkiksi kolmannella kierroksella Arin ero kierroksen toiseksi lentäneeseen Soreniin oli 52 pistettä! Tämä kierros oli omalta osaltani paras, hävisin silti Sorenille muutamalla pisteellä ollen kierroksen kolmas. Tähän kun lisää sen, että Juho oli toisella kierroksella toinen heti Arin jälkeen!!! Tästä kun alkaa spekuloimaan, niin mikäli kaikki olisi mennyt nappiin, niin Suomen hurjat olisivat tyhjentäneet koko palkintopöydän. Näin ei kuitenkaan käynyt. Juho lensi treenimääräänsä nähden todella mainioita kierroksia jatkuvasti voittaen Minut kolmella kierroksella neljästä. Näin Juho varmisti selvästi, että allekirjoittanut saa alkaa tekemään duunia vieläkin enempi lyödäkseen Juholle kampoihin. Valitettavasti Juhon ja Timon varmuus ei hetkellisistä hyvistä suorituksista huolimatta riittänyt kun vain Juhon viidenteen ja minun kuudenteen sijaan.
Lopulliset tulokset ovat seuraavat:
Ari 3000 (1000)
Soren 2539
Einar 2510
Kristian 2457
Juho 2427 (819)
Timo 2249 (791)
Lars Åge 2219
Pisteet ovat siis suhteutettuja pisteitä joissa on laskettu kolme parasta kierrosta. Suluissa on suomalaisten parhaan kierroksen suhteutetut jotka huomioidaan MM-karsinnassa.
--
Timo