Kirjoittaja Aihe: Harjattomien servojen edut ja haitat  (Luettu 2581 kertaa)

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Harjattomien servojen edut ja haitat
« : 11 Toukokuu, 2010, 23:54:34 »
Jou, jou,

Harjattomat servot ovat nyt hip ja pop, mutta mä en ole vielä jotenkin tajunnut vielä niiden kokonaista potentiaalia?

Lukeman perusteella:
- lähtönopeus tai reagointi nopeus on parempi?
- Pidempi käyttöikä
- Virran kulutus about sama

Kovin servo tuolla Futaban puolella on ilmeisesti BLS451, mutta speksit eivät ole mitkään erikoiset:

BLS451:
- Torque: 4.8V: 118 oz-in, 6V: 147 oz-
- Speed: 4.8V: .13 sec, 6V .10 sec
- Weight: 2.1oz (58g)

Verrataan vaikka esimerkiksi JR:n 8717:aan.

JR 8717:

Torque: 160 oz/in @ 4.8V; 196 oz/in @ 6V
Speed: .09 sec/60° @ 4.8V, .07 sec/60° @ 6V
Weight: 2.36 oz

Onko se toi reagointi nopeus joka tekee näistä paremman vai ikä. Vai puuttuuko mun listasta nyt ratkaisevia mainosmiesten superlatiiveja? Jotain täytyy olla sillä Futaba on tehnyt jo ikääntyneestä suosikkiservosta 9252:sta harjattoman BLS252 version, (siis täysin samat speksit, mutta harjaton).

-

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Harjattomien servojen edut ja haitat
« Vastaus #1 : 16 Toukokuu, 2010, 00:04:12 »
Futaban superlatiiveista tais joku puuttua:

At least FIVE TIMES longer-lasting than brushed servos.

30% faster response times.

Greater resistance to jolts and vibration.

Smoother operation.

Same power consumption as brushed digital servos.

Minusta tuntuu siltä, että servoja ostaessa kannattaa jättää nuo vääntö ja nopeus speksit omaan arvoonsa. Kaikissa noissa nykyservoissa riittää vääntö ja yli menevästä osasta ei ole käsittääkseni mitään hyötyä paitsi ehkä se, että mitä kauempana tarve on maksimista, niin sitä "löysemmällä" servo työstään selviää ja kestää pidempään...? Nopeus 0,1 vs 0,07... kuka oikeasti pystyy erottamaan taivalla 0,03s eron 60 asteen muutoksessa, kun kopterin ohjauksessa servot liikkuvat loppujen lopuksi hyvin vähän eli kerrallaan paljon alle 60 astetta. Noita valmistajan speksejä ennemmin lukisin tietoja ja kokemuksia (suluissa omat mielikuvani nettikirjoitusten perusteella) kestävyydestä (ei Alignin hyvä omaisuus), klapittomuudesta (ei JR:n hyvä ominaisuus), smoothista toiminnasta (ei Alignin hyvä ominaisuus) sekä yksilöiden tasaisuudesta ja kyvystä liikkua symmetrisesti nupissa ilman suuria miksauksia eli laadusta (nupissa kuitenkin kolme eri servoa tekee yhteistyötä, Futten hyvä ominaisuus). Koska yhdessäkään ei lukenu "ei Futten hyvä ominaisuus", niin siksi mulla onkin BLS451:set kopterissa vaikka ne onkin 0,03s hitaammat ;).

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Harjattomien servojen edut ja haitat
« Vastaus #2 : 16 Toukokuu, 2010, 09:51:12 »
Näistä kotelon ulkopuolisista speksiasioista en osaa sanoa, mutta suurin hyöty kait on juurikin se että moottorista puuttuu ne eniten kuluvat ja harmia aiheuttavat osat eli hiiliharjat. Harjojen puuttuminen ja tätä kautta pienempi kitka liikkeelle lähdettäessä tekee reagoinnista nopeamman kun "lepokitka" harjojen ja kollektorin välillä puuttuu. Suurin osa servon hitaudesta kun tulee tuosta moottorista. Tämä on syynä miksi raudattomat coreless-servot olivat aikanaan hitti. Raudan puuttuminen roottorista vähensi kiihdytettävän massan määrää ja lisäsi reagointinopeutta. Harjojen puuttuminen vähentää myös rikkoontuvien mekaanisten osien määrää. Taannoin kun servot oli kalliita (lue viikkorahat pieniä) S148n Futaban moottorin toisen puolen harja kului niin loppuun, että pyörähti samalle puolelle toisen kanssa ja meno tyrehtyi siihen. Onneksi kiinteäsiipisessä jäi vielä toinen siivekelappu heilumaan. Runryderistä muistelen lukeneeni jostain ensimmäisten sukupolvien huippuvääntöservoista, joissa hiiliharjat pehmenivät menettäen jousivoimansa tai sulasivat poikki suurien virtojen ansiosta. Tuloksena servo joka kuumetessaan ei toiminut kunnolla (lyhyitä ohjauskatkoja) ja sitten kotona pöydällä kaikki oli ok. Tämä tulkittiin radiohäröksi. Seuraavalla tai sitä seuraavalla lennolla sitten tuli torppi kun servo menetti lopullisesti henkensä. Mullekin kävi tämmönen samanlainen yhdelle peräservolle kun ajelin liian kovilla gyrogaineilla. Toiminta muuttui epämääräiseksi ja kun purin servon niin moottorin harjat oli muuttuneet just tämmöseksi meltoraudaksi. Kun sondilla nosti vähän harjaa irti ankkurista niin se jäi asentoonsa. Kaikki jousivoima oli poissa.

Mitä moottorityyppiä näissä harjattomissa muuten oikeen käytetään? Futaban sivuilta löysin kuvan http://www.futaba-rc.com/servos/futm0551-gears-2.jpg jossa moottorissa on kahdeksan karvaa. Onko nämä nyt sitten steppereitä vai mikä tuon johtimien määrän selittää ???
« Viimeksi muokattu: 16 Toukokuu, 2010, 11:22:59 kirjoittanut okallio »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Harjattomien servojen edut ja haitat
« Vastaus #3 : 16 Toukokuu, 2010, 10:31:49 »
>>Futaban superlatiiveista tais joku puuttua:

>>At least FIVE TIMES longer-lasting than brushed servos.

Hehehe I think this should be read as "five times longer than Futaba brushed servos" :)
Could be just another evil ploy to make us buy more gear... based on my limited experience, there is nothing wrong with brushes.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
6894 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Tammikuu, 2010, 13:12:50
kirjoittanut Jussi.
8 Vastauksia
4924 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Elokuu, 2011, 10:55:44
kirjoittanut Picofly
6 Vastauksia
3224 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Helmikuu, 2015, 19:45:54
kirjoittanut Certi
1 Vastauksia
2900 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Kesäkuu, 2015, 13:59:12
kirjoittanut oskuk
46 Vastauksia
22769 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Syyskuu, 2015, 11:31:53
kirjoittanut Matti Häkkinen