Kirjoittaja Aihe: Rate-gyro stabiloinnissa  (Luettu 3971 kertaa)

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Rate-gyro stabiloinnissa
« : 14 Helmikuu, 2011, 16:10:45 »
Mitenhän nuo rate-gyrot toimisivat stabiloinnissa? Tarkoituksena siis laittaa lennokkiin, mutta miksei keskustelu voi toki koskea myös kopteria.

Mikä ero on single- ja dual-rate gyroilla? Head-Hold ei tähän yhteyteen oikein sovellu, mutta rate gyro saattaisi toimia.

Joku mahdollisimman yksinkertainen ja halpa ratkaisu hakusessa. Paras olisi, jos gyro toimisi ilman omaa kanavaansa, kuten GWS:n PG-03. Eikös jotkut eskyn yms. gyrot toimi rate-gyrona jos jättää gain-kanavan kytkemättä?
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Rate-gyro stabiloinnissa
« Vastaus #1 : 14 Helmikuu, 2011, 18:53:49 »
Lennokeille on omia gyrojakin olemassa, siitä en tiedä miten lie eroavat rate gyrosta... hobbykingilläkin on. Mutta aika mielestäni tarpeettomia lennokissa.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Kumppari

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Rate-gyro stabiloinnissa
« Vastaus #2 : 14 Helmikuu, 2011, 19:47:43 »
EK2-0704
näitä on tullut hamstrattua lennokki/auto/vene/ym. käyttöä varten, toimii noissa käyttötarkoituksissa erinomaisesti. ei tarvitse erillistä kanavaa ohjaukseen ja säätöjäkin on vain tarpeelliset gain ja reverse eikä mitään muuta ylimääräistä, mikä tekee asennuksesta ja käytöstä helppoa. saatavuus vaan alkaa olemaan vaihtelevaa kun on vanhempaa mallia. varmasti joku noista HK:n gyroista olisi vastaava, pitäisi vaan tilata muutamaa mallia ja testata.

eihän nuo lennokit varsinaisesti tarvitse mitään vakautusta, mutta pitäähän sitä kaikennäköistä aina välillä kokeilla ja askarrella. autollakin pystyi vielä ajamaan järkyttävän liukkailla rakarenkailla kun laittoi tällaisen kiinni. periaatteessa näillä pystyisi tekemään jonkinnäköisen köyhän miehen FBL vakautuksen helikopteriinkin jos olisi mekaanisella miksauksella oleva nuppi.

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Rate-gyro stabiloinnissa
« Vastaus #3 : 15 Helmikuu, 2011, 08:21:17 »
Joo, oli mielessä kokeilla joskus kuinka hitaaseen lentoon pystyy flaperon mixillä. Tuohan ei ole mitenkään ajankohtainen, mutta gyrostabiloidun koneen käyttäytyminen kärkisakkauksessa kiinnostaa. Vakaa STOL olisi kiva juttu.

Mikä tuon dual raten ja single raten ero on?
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa Kumppari

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Rate-gyro stabiloinnissa
« Vastaus #4 : 15 Helmikuu, 2011, 12:24:06 »
youtube.com/watch?v=BYHaMQEfHW4
youtube.com/watch?v=1_Eh3pMC-1o
youtube.com/watch?v=E-5ctTWQODk
youtube.com/watch?v=r33aWb7klWI

pystyyhän noilla gyroilla tekemään kaikennäköistä hauskaa. painopistettä voi siirtää "reilusti" taakseppäin ilman että konnesta tulee mahdoton lentää. hitaassa lennossa vakauttavat heilunnat ja huojunnat pois, ja kovassa tuulessa nuo helpottavat kanssa paljon.

eikös tuo dual rate ole sama asia kuin nomaali tila ja/tai heading hold tila? eli siis juuri näitä mitä nykyään kaikki helikopterigyrot ovat.

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Rate-gyro stabiloinnissa
« Vastaus #5 : 03 Maaliskuu, 2011, 15:44:38 »
Lainaus
eihän nuo lennokit varsinaisesti tarvitse mitään vakautusta, mutta pitäähän sitä kaikennäköistä aina välillä kokeilla ja askarrella.
Näinhän se on. Kaikille se harrastus ei ole pelkkää lennätystä, vaan ylipäätään tekniikkaan tutustumista ja ideoiden kokeilua.

V-tail mikserillä näköjään onnistuu tuo miksaus yhdellä gyrolla ja kahdella servolla. Saapa vielä flaperonin toimimaan. Mikserin elevator-tuloon flapsit (gear) ja rudder-tuloon gyron kautta aileron. Jos gyrona käyttää vaikka tätä, niin saa gyron päälle ja pois. Tuolla mikserillä ei tosin voi käyttää sitten differentiaalia.

Pitää jossain välissä kokeilla. Kuulemma mikseri ja gyro aiheuttavat servojen nykimistä.

Edit. Tuo eskyn gyro ja gws:n mikseri ovat kaiketi sopivin yhdistelmä.
« Viimeksi muokattu: 03 Maaliskuu, 2011, 16:58:37 kirjoittanut ChiKung »
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa Kumppari

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Rate-gyro stabiloinnissa
« Vastaus #6 : 04 Maaliskuu, 2011, 05:58:44 »
Mulla on karskisti vaan toisessa siivekkeessä gyro kiinni, tuntuu toimivan :) Servo vaan on vähän turhan hidas. Lentäähän nuo koneet pelkästään yhdellä siivekkeelläkin, kokeilu on. Ja onhan jotkut kokeillu laskeutuakkin ilman toista siipeä.

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Rate-gyro stabiloinnissa
« Vastaus #7 : 04 Maaliskuu, 2011, 08:23:11 »
Lueskelin lisää asiasta. Useimpiin miksereihin pitää tulla molempien kanavien pulssit yhtä aikaa. Jos gyro aiheuttaa viivettä, sekoavat mikserit. Tuolta saa mikserin, jonka pulssit ovat toisistaan riippumattomat.

Ps. Gyrot on tosin halvemmat kuin tuo mikseri, mutta tiedoksi muille askartelijoille. Tuolta saa myös vastaavaa koaksiaalikäyttöön tarkoitettua mikseriä yms.
« Viimeksi muokattu: 04 Maaliskuu, 2011, 08:25:32 kirjoittanut ChiKung »
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Rate-gyro stabiloinnissa
« Vastaus #8 : 30 Maaliskuu, 2011, 13:00:14 »
Lainaus
näitä on tullut hamstrattua lennokki/auto/vene/ym. käyttöä varten, toimii noissa käyttötarkoituksissa erinomaisesti. ei tarvitse erillistä kanavaa ohjaukseen ja säätöjäkin on vain tarpeelliset gain ja reverse eikä mitään muuta ylimääräistä, mikä tekee asennuksesta ja käytöstä helppoa. saatavuus vaan alkaa olemaan vaihtelevaa kun on vanhempaa mallia. varmasti joku noista HK:n gyroista olisi vastaava, pitäisi vaan tilata muutamaa mallia ja testata.
Mitenhän tuon gyron kalibrointi onnistuu? Pyrkii korjaamaan vain toiseen suuntaan...

Edit. Korjaus olikin helppo. Gyro auki ja levyllä näkyy pieni potentiometri. Tuon säätö tehdään gyro sammutettuna, niin ilmeisesti startissa käyttää tuota tietoa kalibraatioon. Kokeilin ensin 1/8 kierrosta toiseen suuntaan, niin loppui se vähäkin liikkumasta toiseen suuntaan. Uusintayritys ja saman verran alkuperäisestä toiseen suuntaan (nyt vastapäivään), niin kääntää tasaisesti molemmille puolille.
« Viimeksi muokattu: 30 Maaliskuu, 2011, 16:22:32 kirjoittanut ChiKung »
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3804 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Maaliskuu, 2010, 20:01:00
kirjoittanut 1m4s0_
5 Vastauksia
3487 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Huhtikuu, 2010, 11:06:10
kirjoittanut tuupola
3 Vastauksia
2153 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Huhtikuu, 2010, 19:26:28
kirjoittanut J-m-s
17 Vastauksia
8889 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Maaliskuu, 2011, 23:13:45
kirjoittanut Tipi
2 Vastauksia
3327 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2013, 09:36:47
kirjoittanut Tohtori R