Tämmöinen nyt askarruttaa tänään ->
On tullut hop-hop-hypittyä rexillä jo sen verran että tänään tuossa rohkenin jo kokeilla ääriasentoja elevator ja aeleron tikuista, ihan tuntuman vuoksi, ja täytyy sanoa että kopterin liikkuminen oli kyllä huomattavasti hitaampaa jos vertaa vaikkapa phoenix simun Trex500 malliin. Ehkä noin puolet hitaampaa jos vertaa simun malliin. En sitte tiedä miten tarkkaan toi vastaa oikeaa.. mutta tuntui että kyllä tän ESPin nyt vähä ketterämpi pitää ja KUULUU olla.
Mulla ei oo tietoa tästä että onko nuo swash ARF arvot aivan erilaiset eri servoilla, kopterin mekaanisella säädöllä ehkä vaikutusta, mutta ajattelin kuitenkin kysyä että minkälaisia arvoja Futaban omistajat olette käyttäneet radion Swash -valikossa?
Pitch jäi mulla tuonne 34%:iin, sillä sain nuo noin +-12 cyclic. Aeleron ja elevator myös 34%. Mitä ilman lapoja tuossa pyörittelin niin olin katsovinani että jo jossain tuolla 37% kohdalla aeleron ja elevator arvoilla alkoi nupista kuulua ylimääräisiä ääniä ja pientä tärinää, ilmeisesti siksi kun flybar ei voinut liikkua tarpeeksi.
Jäin tässä miettimään nyt jälkeenpäin kun kokeilin miten kopteri reagoi silloin kun säädin swashia ilman lapoja, tatti ylänurkkaan, että ehkä mulla ei ollut tuossa jenkaa tarpeeksi kun kokeilin (?) -kun en uskaltanut sitte isommilla kierroksilla kokeilla kun tuntui että about 30% kaasulla alkoi kuulua naksumista nupista kun tatin laittoi täysin vasempaan tai oikeaan ylälaitaan.
Mutta suuremmilla kierroksilla flybar tuskin tekee noin isoa liikettä koska keskipakovoima vaikuttaa asiaan eri tavalla...?
Mitatahan nuo lapakulmat tietty pitäis, mutta silti mieluimin olis kiva saada sellaiset asetukset että kopteri olisi mahdollisimman ketterä ja mennään max. asetuksilla. Jos on liian herkkä alkuun niin voi sitte vaikkapa vähentää D/R:ää.
Jos tuo mun kysymys noista Swash AFR arvoista oli aivan mahdoton vastata (erimerkkiset servot = eri luvut tjsp.), niin ois kiva tietää että paljonko kollektiivisia kulmia teillä kokeneilla lennättäjillä on 500 rekkulan nupissa, ja kannattaako kopua edes säätää niin että swash käy aivan aivan äärirajoilla? Kun ei ole tietoa eikä kokemusta tuosta että miten paljon käytännössä lennossa rasittaa servoja kun swashia veivataan mekaanisesta ääripäästä toiseen ääripäähän.. (vaikka ite tuskin sitä tuun tekemään vielä lähikuukausina..
) Mutta eikai ne muovirattaat servoissa nyt kuitenkaan ihan herkästi mee sileäksi, kun on kolme servoa pitämässä swashia asennossa..?