Laita suora 80%-kaasukäyrä eli 80-80-80-80-80. Eikös nuo "V-mäiset" ( ) käyrät ole lähinnä polttiksille, ettei moottori mene ylikierroksille nollakulmilla?
Tuossa käyrässäsihän moottori laskee kaasun Tictocin puolivälissä 60%:iin ja kun siellä päässä tarvittaisiinkin jo se 80% ei moottori ehdi kiihtyä, ja kierrokset jäävät liian mataliksi. Liian matalat kierrokset eivät jaksa vastata lapakulmien muutokseen woblaamatta.
Tälläistä pähkäilin näin Torstai aamuna, saattaa olla päin mäntyä mietitty, viisaammat korjaa.
Minusta ainakaan ei mennyt yhtään päin mäntyä. Tuo V-käyrä on liian syvä sähkökopterille. Minä käytän kans noita suoria käyriä, mutta olen myös kuullut, että jotkut ovat päässeet muutaman sekunnin pidempiin lentoaikoihin ihan kevyellä V-käyrällä, joka laskee esim. 4% keskeltä.
Sähkökopteri ei siis sinällään tarvitse V-käyrää, koska kierrokset riippuvat akun jännitteestä ja moottorin KV arvosta. Nollakulmillakin se on siis maksimissaan jokin tietty laskennallinen arvo eikä pääse "karkaamaan" liian korkeaksi. Toisaalta taas rasituksessa lapakulmien kasvaessa sähkömoottori joutuu käyttäämään enemmän tehoa kierrosten säilyttämiseksi ja tämähän tapahtuu "automaattisesti" kiskomalla akusta enemmän virtaa (P=UI ja P kasvaa, U ei muutu paljon, joten I:n on pakko kasvaa). Tässä vaiheessa kierrokset saattavat vähän tippua, jos akku ei pysty tarjoamaan kasvavaa virran kulutusta ilman jännitteen (U) tippumista. Kierroksethan oli riippuvaisia jännitteestä.
Tästä syystä minusta ainakin teoriassa vähän kyykkäävällä akulla ajettaessa olisi hyvä pitää kaasukäyrän ääripäitä vähän korkeammalla kuin keskustaa. Nykyään kuitenkin akut antava hurjia purkuvirtoja jännitteen kyykkäämättä kovin pahasti, joten flattikäyrät toimii ihan mainiosti. Käyrä suoraks ja kokeilemaan
.