Kirjoittaja Aihe: Vinkki Lama V3 alumiiniosiin  (Luettu 8154 kertaa)

Bylsimys

  • Vieras
Vinkki Lama V3 alumiiniosiin
« : 29 Syyskuu, 2009, 19:10:02 »
Kuten tuossa joku kertoili toisessa aloittamassani threadissa, totesin sen jälkeen itsekin, että se alumiininen yläkappale johon vakaajatanko tulee, on todellakin todella väljä sovitus siihen vakaajatankoon.
Koneistuksessa on piirustuksissa ollut kyllä joku suunnitteluvirhe, sillä siihen tuleva "korkki", jonka pitäisi toimia vakaajatangon toisena laakeripintana, ei uppoa riittävän syvälle. Se hahlokin on toteutettu jotenkin hölmösti.

Tuloksenahan on, että koska vakaajatanko pääsee melko paljon heilumaan sivusuunnassa, vakaajatanko ei ole säädöissään juuri koskaan, vaan kierrosluvun nosto ja lasku aiheuttaa välitöntä epävakautta.

En kuitenkaan alkanut itse sorvaamaan vielä omaa versiota osasta, vaan keksin toisen ja hyvin yksinkertaisen keinon korjata ongelma, ja tehdä näistä osista täysin välyksetön.

Asia menee näin:

Alumiinisen hahlon yläpäästä, johon se korkki tulee, hiotaan hieman hiekkapaperilla. Tämä ei välttämättä kuitenkaan paljon auta, sillä samalla pitäisi myös jyrsiä sen "hatun" kiinnitysruuvin reikiä hahlosta alaspäin, koska muuten ne keskittävät kappaleen lähes alkuperäiselle paikalleen.

Sensijaan parempi, ja helpompi konsti, mikä todella auttoi, oli seuraavanlainen.

- Otetaan se hahlokappale, vakaajatanko ja hattu ja kootaan ne.
- Otetaan pieni vasara ja pieni pistepuikko sekä joku tukeva alusta, jonka päälle voi laittaa jotakin estämään osien naarmuuntumisen. Itse laitoin mainoslehden.
- Asetetaan pistepuikko mahdollisimman keskelle vakaajatangon muovista tappia, joka pilkistää hahlon reiästä.
- Lyödään vasaralla, tarkistetaan että osuttiin edes suurinpiirtein keskelle. Toistetaan sama toiselle puolelle.
- Tarkistetaan paljonko on välystä ja tangon liikkuvuus.
- Toistetaan sama niin monta kertaa, että tanko ei enää "elä" sivuttaissuunnassa, mutta ei ole myöskään liian kireä heiluakseen vapaasti pystysuunnassa.

Idea tässä on siinä, että pistepuikko, reikää tehdessään, laajentaa noiden muovisien tappien halkaisijaa, jolloin välykset häipyvät.
Itselläni tämä onnistui lähes täydellisesti.
Jos kuluminen taas lisää välystä, niin samalla menetelmällä voi taas välyksiä säätää.
Mietin myös vaihtoehtoa, että jos tähän pistepuikolla tehtyihin reikiin kiertäisi ihan pienet puuruuvit, niin säätö voisi onnistua jatkossa näitä ruuveja sisäänpäin ruuvaamalla.

Mitä muihin alumiiniosiin tulee, molemmissa roottoreissa on myös pieni päittäisvälys siipien kiinnityskappaleiden ja pylvään välillä.
Kuten siinä toisessa threadissa jo sanoin, itse hioin koneistuksessa tulleita särmiä, että osat asettuvat tiiviimmin paikalleen. Silti välystä on vieläkin. Korjaan sen joko hiomalla osia lisää, tai sitten laittamalla sopivat prikat väliin akseleihin.
« Viimeksi muokattu: 29 Syyskuu, 2009, 19:16:43 kirjoittanut Bylsimys »

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Vinkki Lama V3 alumiiniosiin
« Vastaus #1 : 02 Lokakuu, 2009, 01:00:41 »
Lisää modausta.

http://img16.imageshack.us/img16/9688/modausta.jpg
Halusin stabilisaattorin kiinnityksestä vielä tarkemman.
Tein näin:

- hioin stabilisaattorin keskitapit pois, kyljet sileäksi keskeltä, mutta ei metallitankoon asti.
- tein M4 kierretapilla kierteet alumiinikappaleeseen siihen mihin ne tapit tulivat.
- otin pari M4 ruuvia, ja hioin niiden päät noin 45 asteen kartioiksi tärävillä kärjillä.
- keskitin tangon kärkien väliin, ja kiristin, niin että kärjet uppoavat muoviin, ja sitten löysäsin juuri inansa, ja kukitsin ruuvit muttereilla paikalleen.

Tangossa ei ole havaittavissa olevaa välystä mihinkään suuntaan, vaikka se liikkuu herkästi. Kun välyistä tulee, ei tarvitse muuta kuin löysätä lukkomutterit ja kiristää ruuveja ja taas mennään!

En tiedä kauanko kierteet kestää tuossa pääkappaleessa, mutta mulla on jo suunnitelma valmiina sen varalta.  ;)

Kopukkakuski

  • Vieras
Vs: Vinkki Lama V3 alumiiniosiin
« Vastaus #2 : 02 Lokakuu, 2009, 22:53:05 »
Miksi vaihtaa ylemmät alkuperäiset lavanpitimet? Mulla ainakin on toiminut moitteetta ja eivät ole hajonneet vaikka on pudonnut ainakin 25metristä ja osunut puuhun , seinään ym.

Ja lento vakaantuu eniten vaihtamalla nämä:

http://www.helipal.com/airy-harden-blade-ax-03.html?osCsid=4ma2erd36srqjpc1h755dvhka6

Ja ovat todella kestävät!

Poissa Quinn

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Jäsen nro. 88
Vs: Vinkki Lama V3 alumiiniosiin
« Vastaus #3 : 03 Lokakuu, 2009, 15:24:51 »
Itse suosittelisin pysymään Xtremen valmistamissa päivitysosissa. www.miracle-mart.com on paras paikka niitä ostaa ja asiakaspalvelu toimii. Nimim. kokemusta on.
Tässä hyvä artikkeli aiheesta: http://www.helifreak.com/showthread.php?s=bce26962d91ad119637c0b769ba3477b&t=69126, jos et ole vielä lukenut.
Lama V3 isolla kasalla päivitysosia
Blade mSR BNF
Spektrum DX7
Phoenix RC
iCharger 106B+ & P350-poweri

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Vinkki Lama V3 alumiiniosiin
« Vastaus #4 : 06 Lokakuu, 2009, 14:10:40 »
Niin no joo, hyviä vinkkejä osiin. Itse nyt taas vaan innostuin vähän itse rakentelemaan :)

Se miksi vaihdoin lavan pitimet, niin itse olen sitä koulukuntaa, että tietyissä kohteissa osan jäykkyys on parempi mitä joustavuus. En minä niitä alumiiniosia ulkonäön takia hankkinut :)

Poissa Quinn

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Jäsen nro. 88
Vs: Vinkki Lama V3 alumiiniosiin
« Vastaus #5 : 06 Lokakuu, 2009, 15:38:48 »
Onhan niistä tosiaan muutakin kuin kosmeettista hyötyä. Itse en ole metallisia lavanpitimiä vielä hankkinut, kun lentelen vielä pitkälti olohuoneessa, jossa ei taistella tuulta vastaan, eikä tehdä muutenkaan äärinopeita liikkeitä. Muutenkin olen lukenut, että joidenkin mielestä kopterista on tullut liian yläpainoinen ja kiikkerä, jos kaikki mahdolliset alu-osat on asennettu. Erityisesti lavanpitimissä on ollut ongelmia.

Itsellä on tällä hetkellä kiinni koko Xtremen bodykitti, Xtremen swash, moottorit, lavat ja pidennetty sisäakseli. Vielä ei ole säädöt täysin kohdallaan, mutta eroa on entiseen. Moottorit ainakin ovat huomattavasti tehokkaammat ja käyvät ainoastaan lämpiminä verrattuna alkuperäisiin, jotka suorastaan polttavat sormenpäät akullisen jälkeen.
Lama V3 isolla kasalla päivitysosia
Blade mSR BNF
Spektrum DX7
Phoenix RC
iCharger 106B+ & P350-poweri

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Vinkki Lama V3 alumiiniosiin
« Vastaus #6 : 06 Lokakuu, 2009, 16:35:35 »
Näppituntumalta luulisin, että ainakin näiden alkuperäisvalmistajan päivitysalumiinien ongelmat ovat juuri siinä että vähän jokapuolella on välyksiä.
Setti ei todellakaan ole heti käyttövalmis, mutta siitä saa kyllä hyvän, kun asennoituu niin, että osat ovat aihiot, jotka sovitetaan toisiinsa kunnolla, niin että ei jää välyksiä. Tärinät yms. häviää.
Tärkeintä on, että se vakaajatanko ei pääse heilumaan sivusuunnassa.

Saako muuten sitä kestävämmästä muovista tehtyä pyrstökappaletta jostakin suomen sisältä?
Tämä alkuperäinen alkaa olla jo suurinpiirtein kymmenestä kohtaa kaksikomponenttiepoksill a paikattu...  ::)
« Viimeksi muokattu: 06 Lokakuu, 2009, 16:37:31 kirjoittanut Bylsimys »

Poissa Quinn

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Jäsen nro. 88
Vs: Vinkki Lama V3 alumiiniosiin
« Vastaus #7 : 06 Lokakuu, 2009, 19:57:15 »
Itsekin jouduin vähän säätämään että sain osat sopimaan paremmin. Esimerkiksi se alumiininen swash ei edes mahdu olemaan siinä vakiomoottorien kanssa, kun se ottaa kiinni joko moottorin juotoksiin tai johtoihin. Muovinenkin osuu kallistellessa. Vaihto Xtremen moottoreihin korjasi sen ongelman, kun ne ovat lyhyemmät ja muutenkin erimuotoiset. Niissä tosin on pinionit alempana akselissa kuin vakioissa, joten laitoin pienet pahvin palat moottorin ja rungon väliin, jolloin pinionit osuvat paremmin kohdilleen akselien rattaiden kanssa. Eristävätpähän vielä vähän tärinääkin.

En ole Suomessa siihen joustavaan pyrstöön törmännyt, mutta suosittelen tilaamaan Laman osat suoraan Hong Kongista, kun tulee monta kertaa halvemmaksi.

Tuossa on se joustava malli ja myös pimeässä hohtava versio siitä:

http://www.miracle-mart.com/store/index.php?main_page=index&currency=EUR&cPath=110_161&sort=20a&page=3

Edit: Tulipa juuri Miracle-Martista s-postiin ilmoitus, että 3.2.2010 asti saa 10% alennuksen kaikista tilauksista, kun kirjoittaa chek outissa boxiin "fall-sale-10%". Voi käyttää niin monta kertaa kuin haluaa. Samanlainen oli koko kesän voimassa ja päättyi lokakuun alkuun. Ihan kunnon alennusmyynnit. ;D

Enklannista samat tuotteet vähän kalliimmalla:

http://www.fast-lad.co.uk/store/index.php?cPath=22_145_130&page=3&sort=1a

http://www.heliguy.com/Electric-RC-Helicopters/ESKY-Lama/Upgrades/

Kaikki nuo kaupat on testattu ja todettu luotettaviksi.
Hong Kongista tulee paketti vajaassa viikossa ja Englannista päivän tai pari nopeammin, jos hyvin käy.
« Viimeksi muokattu: 06 Lokakuu, 2009, 22:18:51 kirjoittanut Quinn »
Lama V3 isolla kasalla päivitysosia
Blade mSR BNF
Spektrum DX7
Phoenix RC
iCharger 106B+ & P350-poweri

makopa

  • Vieras
Vs: Vinkki Lama V3 alumiiniosiin
« Vastaus #8 : 08 Lokakuu, 2009, 20:18:32 »
miracle on todella hyvä ostospaikka  ;D  lamaan saa melkein mitä vaan jos joku tarttee minulta löytyy aika hyvin sopivasti kotoa hyllystä lapoja ym isoon ja pikku lamaan  ;)

jansku136

  • Vieras
Vs: Vinkki Lama V3 alumiiniosiin
« Vastaus #9 : 26 Lokakuu, 2009, 16:49:17 »
Onko tämä tasaajatanko-ongelma niissä violetin värisissä E-skyn omissa alumiiniosissa?
3DPro-osissa luvataan ainakin täydellistä yhteensopivuutta tuossakin hommassa, mutta puhutteko juuri niistä harmaista 3DPro-osista vai violeteista E-skyn aluosista?



-Kiitos!  :)

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Vinkki Lama V3 alumiiniosiin
« Vastaus #10 : 26 Lokakuu, 2009, 17:39:46 »
Onko tämä tasaajatanko-ongelma niissä violetin värisissä E-skyn omissa alumiiniosissa?
3DPro-osissa luvataan ainakin täydellistä yhteensopivuutta tuossakin hommassa, mutta puhutteko juuri niistä harmaista 3DPro-osista vai violeteista E-skyn aluosista?



-Kiitos!  :)

Violetit osat!

Yksi toinen asia, jos en jo maininnut, niin se hahlo, mistä ne alemman roottorin ohjaustangot tulee läpi, on rei'istään niin teräväkulmainen, että se hankaa pikkuhiljaa ne muoviset tangot puhki!
Vaikka ulkonäkö kärsiikin, niin ne reikien reunat pitää pyöristää, sillä muuten se todellakin syö ne tangot puhki, ja lisäksi jarruttaa servojen toimintaa. Jos servoja liikuttelee, niin nariseva lisä-ääni on siitä selvä merkki.

Niistä violeteista osista SAA hyvät, mutta vaatii hieman askartelua.

Jos jollakulla ei ole askarteluintoa, mutta omistaa tällaiset osat, niin mielelläni voin avustaa ja tehdä ne modaukset (nyt jo hyväksihavaitut), jos sattuu asumaan kulkumatkan päässä tänne tampere/lempäälä akselille.
Postittamaan olen liian laiska. :)
« Viimeksi muokattu: 26 Lokakuu, 2009, 17:42:39 kirjoittanut Bylsimys »

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vinkki Lama V3 alumiiniosiin
« Vastaus #11 : 11 Huhtikuu, 2010, 21:47:49 »
miracle on todella hyvä ostospaikka  ;D  lamaan saa melkein mitä vaan jos joku tarttee minulta löytyy aika hyvin sopivasti kotoa hyllystä lapoja ym isoon ja pikku lamaan  ;)
Ei sul sattuis olemaan big lamaa niitä kestävämpiä lapoja myydä?
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Vinkki Lama V3 alumiiniosiin
« Vastaus #12 : 15 Huhtikuu, 2011, 14:51:51 »
Mun täytyy ottaa takaisin puheitani. Tänhetkinen kokemus osoittaa, että sillä vakaajatangon sivuttaisvälyksellä ei ole sittenkään mitään oleellista vaikutusta lennettävyyteen. Tärkeintä on se, että vakaajatanko linkkeineen toimii melkein pelkällä ajatuksen voimalla, eli herkkä...

Kyllä se toimii niillä violeteilla alumiiniosilla ihan hyvin. Sensijaan, alkuperäiset lavat ei toimi niitten alumiiniosien kanssa. Leluja.net myymät lavat menevät jämptisti hahloon ja ero alkuperäisiin on tämän vuoksi valtava!

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
40 Vastauksia
25137 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Toukokuu, 2011, 15:07:35
kirjoittanut sniiki
7 Vastauksia
6138 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Elokuu, 2008, 15:26:55
kirjoittanut Duster
9 Vastauksia
5638 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2009, 18:24:37
kirjoittanut another_finn
40 Vastauksia
17315 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Joulukuu, 2009, 19:46:33
kirjoittanut Dutchman
0 Vastauksia
2112 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Syyskuu, 2009, 02:09:18
kirjoittanut Jyri