Kirjoittaja Aihe: Fredun torpit  (Luettu 4867 kertaa)

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Fredun torpit
« : 24 Syyskuu, 2009, 20:02:00 »
Noniin, nyt tuli ensimmäisen torppauksen aika.

Aamulla totesin ikkunasta katsoessani, että vallitsee täydellinen lentokeli. Ei muuta kun akut taskuun ja lähikentälle. HC:n akutkin tulivat sopivasti pari päivää sitten, joten lennättelyaikaa olisi löytynyt.

Aluksi vähän leijuttelua, ja otteen etsimistä, sitten idle up ja kevyttä taivasajoa (eli niin kovaa kun taidot antaa myöten). Mitään outoa ei tuntunut kopukassa, kun sitten vasta akun loppupuolella. Toin kopua perä itseä kohti aika kovaa vauhtia, ja nostin perää ylös jarruttaakseni. Kaikki ihan ok, kunnes yhtäkkiä kone olikin nokka suoraan alaspäin, en tiedä mitä tapahtui. Osasyyksi epäilen kovin, että akku oli huonosti kiinnitetty (oli vaan puolikkaalla tarralla, idiootti) ja akku pääsi valahtamaan kuopan etupäähän. Tuossa bladessa kun käyttää trexin koppaa, niin tilaa eteenpäin on ihan kiitettävästi. En kyllä tiedä, voiko painopiste muuttua niin paljon tuollaisen takia, edes tuolla suuremmalla 2200mah akulla. Luultavasti vaan jokin ohjausvirhe tjsp.

Kopu sitten nätisti muutaman metrin korkeudesta kyljelteen maahan, muutama sekunttia meni kidutessa, kunnes tajusin laittaa holdin päälle.

Vahinkoja seuraavasti:

Flybariin 45 asteen kulma
Feathering shaft s-muotoinen
Main shaft vino
Tail boom ao. kuvan mukainen, ilmeisesti päälavat osuneet siihen?
Lasikuitulavat halkesivat keskeltä, ja päät rikki.

Muuta en huomaa, että olisi rikki. Otin osat jo irti, main shafti ja feathering shafti löytyvät, muut nopeasti Sabelta.





« Viimeksi muokattu: 24 Syyskuu, 2009, 20:03:58 kirjoittanut FreduV »
E-flite blade 400 dx6i

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Fredun torpit
« Vastaus #1 : 24 Syyskuu, 2009, 20:04:14 »
Veikkaan itsekkin et huomaamattasi olet antanut liikaa eteen "jarruttaessaasi"
Tuo putki on mennyt ns boom strikessä.. eli lapa on lyönyt siihen.

Edit:
Kerkesitkin muokata tuon lavanlyöntijuttuun just kun kirjoitin tätä ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Fredun torpit
« Vastaus #2 : 03 Lokakuu, 2009, 09:53:47 »
Jaahas, torppailu saa jatkoa. Tänään heräsin oikein aikasemmin, että pääsisi nauttimaan hyvästä kelistä rauhassa, tuohon lähikentälle.

Kaikki neljä akkua täynnä, ja kaikki näytti taas hyvältä. Hieman leijuttelua ensiksi, jonka jälkeen taivasajoa. Ensimmäiset pirot ja muutenkin tuli vedettyä aika omien taitojen rajoilla. Noh, jossakin vaiheessa lensin kopua eka eteenpäin ja sitten vedin nokan ylös, kone nousi korkeimmalle mitä tähän mennessä olen kokeillut. Sieltä sitten peräliukua alas, kunnes noin 10m ennen maata gyro petti. Kone kääntyi kyljelleen niin, että tuli suoraan minua päin lapojen kärjet maata kohti. Noh, eipä enää omat pelastusliikkeet auttanu kun kopu mätkähtikin jo maahan, ja vauhtia OLI!! Lavan palaset lensivät ainakin 20m säteellä. Toinen stabbarin lapa katosi jonnekkin, lähin heinikko oli varmaan 30m päässä. :D

Kyllä vähän veetuttaa, jos nämä tosiaan olivat viimeiset hyvät lennättelykelit.

Noh, nyt osaa tilaukseen ja samalla uusi peräservo ja gyro.

Kuvia alla, laitan kohta listaa, mitä kaikkea meni.

Ainakin:
Lavat
Stabbarin lavat ja varsi
Main shafti
Lepari varmaan
Lavanpidin
Skidit
Tail rotor pitch control slider
Anti rotation bracket
Servon linkki kadonnut







Kuva on lavastettu, tippu oikeesti toiselle kyljelleen.


PRKEL! Ei lähe millään toi flybari tuolta sesaw holderin läpi. Menee hermot! katkesi tuosta juuresta, ja nyt se pää on niin ruma, että ei mahdu putkesta läpi.

Kattelin niin 30e + 15e lavat torpit varmaan suurinpiirtein, sillä saisi jo melkein hk tai copter-x kitin... Sähköihin uusi motti ja esc. Muut osat menisivätkin varmaan suoraan. Vaikea tilanne. En tiedä noitten hk:iden ja copter-x:n laadusta, onkohan parempia kuin blade.
« Viimeksi muokattu: 03 Lokakuu, 2009, 11:17:37 kirjoittanut FreduV »
E-flite blade 400 dx6i

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Fredun torpit
« Vastaus #3 : 03 Lokakuu, 2009, 11:55:45 »
selaappa tuota hk/cx keskusteluja, fiksumpi vaihtoehto cx pienellä päivityksellä... hk on kokomuoviroska (metallipäiv. kalliinpi ku cx)  ;D
Mutta samallailla nuokin taipuu kun tulevat nuin tonttiin, itse varmaan korjaisin bladen näin aluksi  ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Fredun torpit
« Vastaus #4 : 03 Lokakuu, 2009, 13:23:06 »
itse varmaan korjaisin bladen näin aluksi  ::)

Jep, oon vähän selaillut ja todennut, että kyllä tuo blade taitaa hyvin mennä. Nätistihän se lentää! Kuskissa vaan oli vähän vikaa. Nyt kun saa vielä uuden gyron ja peräservon kiinni, niin johan toimii.

Ah onpa kalliit torpit! Ihmeen paljon meni rikki! :D Pitäisi varmaan koittaa opetella näppäämään holdi päälle heti kun tapahtuu jotain outoa! Nytkin idle upilla täysiä maahan ja sekunnin kituaminen päälle.

Koppakin meni rikki, ei tosin pahasti, ei niin pahasti, että viittisi vielä uutta ostaa.
E-flite blade 400 dx6i

Poissa floodi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Fredun torpit
« Vastaus #5 : 03 Lokakuu, 2009, 21:47:17 »
HK-500 GT on saatu myös viimein myyntiin. Miinuksella on saldo tällä hetkellä....

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Fredun torpit
« Vastaus #6 : 03 Lokakuu, 2009, 22:44:14 »
HK-500 GT on saatu myös viimein myyntiin. Miinuksella on saldo tällä hetkellä....

Joo, komeen näkönen peli. Menis vaan kaikki tekniikatkin vaihtoon niin... Ei ehkä ihan vielä, jos sitten ensi kesänä! :D
E-flite blade 400 dx6i

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Fredun torpit
« Vastaus #7 : 04 Lokakuu, 2009, 17:32:23 »
Nyt on osat postissa, osa fast-ladilta. Ne mitä ei sieltä löytynyt niin ebayn kautta jenkeistä, lavat trex-storesta. Laitoin samalla tilaukseen speed up tail pulleyn, ja huomenna vielä peräservon! Sitten pitäisi perän pysyä suht naulattuna!

Oli muuten yhdestä servostakin napsahtanut akseli koko hampaiston läpi, jännän näkösesti. No, onneksi oli vararattaita.  :o
E-flite blade 400 dx6i

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Fredun torpit
« Vastaus #8 : 27 Syyskuu, 2010, 14:01:25 »
Noniin!! Pidin tosiaan koko kesän taukoa lennättelystä, niin pahasti ärsytti noi torppailut 2009 kesältä. Nyt kuitenkin muutama viikko sitten rohkenin kasaamaan kopun kasaan taas. Leijuttelua on tullut tehtyä jo aika monta kertaa ja hyvin on pysynyt lapasessa, tosin gyron kanssa on ollut ongelmia, joten perää en ole saanut ihan hyväksi vieläkään.
Viikonloppuna päätin lähteä hieman isommalle kentälle kokeilemaan vähän taivasajoa, kun oli niin nätti kelikin. Lentäminen onnistui oikein hyvin, vaikka perä olikin hieman levoton. Oikeastaan lentäminen meni loistavasti kaikkeen aikaisempaan lentämiseen verraten.

Hetken lennättämisen jälkeen tuntui siltä, että akku olisi loppumassa. Kopussa oli kiinni (ilmeisesti ostettaessa rikkinäinen) key chain kamera ja harjoitusjalakset (psykologiseksi tueksi ja pitkän ruohon takia), joten varmaankin painoa oli enemmän kuin yleensä ja akkukestokin tietty lyhyempi. Päätin kuitenkin vielä jatkaa kun tuntui niin hyvältä! Noh ehkä 30sek tämän jälkeen noin puiden korkeudella kopu alkoi kääntymään muistaakseni vasemmalle suht nopeasti, ja liikettä oli ihan mahdotonta vastustaa rudderilla. Muutenkin vehje meni ihan epävakaaksi ja kaikki ohjaaminen oli melkein mahdotonta. Sain kopua pudotettua noin 5m korkeudelle, mutta en saanut sitä pohja alaspäin laskeutumaan millään, vaan tuloksena oli idle upilla täysi mätkähdys keula edellä maahan. Enpä tietysti heti tajunnut laittaa idle uppia edes pois. ARGH.

Rikkoutumiset: Koppa, akku (näytti aika kärsineeltä naarmuineen), lavat, stabbarin tanko, lepari, peräputki, mainshafti ja varmaan muutakin.

Pakkasin kopun talviteloille kaappiin, enkä aio antaa sille katsettakaan ennen ensi kesää, jos edes silloin.

Ai että ärsyttää! Omaa tyhmyyttä menee rikkomaan. :S:S
E-flite blade 400 dx6i

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
8022 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Lokakuu, 2008, 09:40:44
kirjoittanut jippo
46 Vastauksia
14071 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Tammikuu, 2009, 16:59:20
kirjoittanut Jänkhäkopteristi
5 Vastauksia
2592 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Lokakuu, 2009, 13:13:00
kirjoittanut FreduV
10 Vastauksia
5789 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Huhtikuu, 2010, 21:58:08
kirjoittanut [mitch]
13 Vastauksia
6821 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Maaliskuu, 2014, 14:05:55
kirjoittanut Aki T