Itselleni jo monta kertaa luvanneena että en osta enään _ikinä_ mitään 450 kokoluokkaa pienempää, sorruin taas pikku kopteriin.
Ncpx tuli viimein kovan odottelun jälkeen
harvoin näin paljon olen jotain kopukkaa odottanut, mutta jostain syystä tämä iski niin paljon että piti ihan spektrumin dx7 hankkia rinnalle.
Olen näistä pikku CP koptereista eniten lentänyt geniusta ja aika paljon mcpx niin modattua kuin modaamatonta.
Mcpx lentelin tuossa pari viikkoa sitten muuten vakiona, mutta piedennetyllä peräputkella. Lensi ihan kivasti ulkona ja flipit, hurricanet rollit onnistui ihan kivasti. Tosin tuo on todella hidas flippaamaan ja korkeutta pitää olla paljon. Niin kuin syysleirillä nähtiin niin ei tuon mpcx flippaaminen olohuone tiloissa ole kovin helppoa. Kotin myös samaista kopteria vakio v1 perällä ja sillä ei kyllä voinut tehdä juuri mitään, edes ulkona :S
Genius oli parannusta mpcx:n, mutta geniuksen vakio moottori antautui pariinkin kertaan. Eka moottori kesti ehkä noin 40-50 lentoa ja toinen moottori noin 20.
Tehot hävisi ja lentoaika lyheni. Vakio geniuksen flippaaminen sisällä ei ollut myöskään helppoa ja se vaati paljon tilaa. Toi onnistui, mutta vaivan takana.
Mun pienessä olohuoneessa, minun taidoilla ole toivoakaan vetää 3Dtä vakio geniuksella tai mcpxllä.
Harjaton genius flippaili ja tictoccaili kivasti, mutta se alkoi olla jo niin ärhäkkä että olohuone loppui kesken heti. Siitä tuli myös todella rauhaton ja pomppiva. En tykännyt ja myin pois.
Tuntui myös että siitä hajosi jotain joka kerta.
Nano cp x tuntui hyvältä jo heti paketista ja flippailu, snaket ja piroflip oli jo kättelyssä tehtävissä. Jos nyt sanon että ne on helppoja niin se on varmaan vähän valehtelua, mutta ainakin niitä voi menestykkäästi tehdä. Toisin kuin geniuksella tai mcpxllä. Pikkukopulla tuskin mitään uutta oppii, mutta sisällä lentämisessä on omat hyvät puolensa.
Ncpxllä on nyt lennetty varmaan sellainen 35-40 akkua ja torppeja on kertynyt lukematon määrä. Joka akulla on tullu torpattua keskimäärin 4-5 kertaa. Holdi päälle ennen kuin kajahtaa niin suurimmilta vaurioilta on selvitty. Tähän mennessä on hajonnut laskutelineet vähän, ne kyllä toimii vielä ja lepatusakseli on vääntynyt. Väänsin sen takasin suoraksi
ei ongelmia.
Nanossa pitää peräkin hyvin, se ei siis tee niitä kuuluisia 90 asteen kääntymisiä kesken flipin, jonka seurauksena kopteri sinkoo aivan uuteen suuntaan. Yleensä vielä omaan feissiin
Piroflipit puolikkaitakin on helpompi tehdä kun pirorate on tasainen
Koko piroflippi ei vielä mene, mutta kyllä siihenkin päästää. Voisin jonkun pikku videon ottaa piroflipin puolikkaista.
Eli tällä hetkellä mun kokemuksien perusteella nano on ainoa olohuone 3D kopteri, jota olen lentänyt
Mpcx ja genius lentävät 3D ihan siististi ulkona tai hallissa missä on tilaa, mutta halusin kopterin puhtaasti olohuone käyttöön. Ei huvita lähteä ulos lentämään micro kopua kun voin saman tien ottaa mini protoksen tai vaikka x7 ja mennä ulos lentämään niitä. Idea menee siis siinä jos joutuu sisäkopua lentämään ulkona. Tämä edelleen vain minun mielipide
Talvi, pimeys ja kaamosmasennus tulee kovaa vauhtia ja ulkona harrastaminen hiipuu pariksi kuukaudeksi.
Mutta nyt on kiva kun voi vetää sohvalta piroflippiä kynttilänvalossa mainostauolla eikä tartte lähteä ulos kylmään ja pimeään lentämään ^^
ps. kaikilla näistä voi sisällä leijuttaa todella pienessä tilassa vaivatta, mutta en puhunut/verranut leijuttamista vaan 3D lentämisestä olohuoneessa.