Kirjoittaja Aihe: e-sky hkb3  (Luettu 15445 kertaa)

huotarinen

  • Vieras
e-sky hkb3
« : 29 Syyskuu, 2010, 14:22:02 »
terve kaikkille näin aluksi. eli isäni osti kopterin talvella ja koitti sitä pikkuisen lennättää sisätiloissa arvattivilla seurauksilla ( siivet poikki ) ja seuraavaksi lennätti sen takaisin pahvilaatikkoon odottaan kevättä, mutta nyt koko kone ei nouse ilmaan. akut on ladattu ja pidetty myös ladattuina. mistä saisi tietoa sekä kuvia siitä miten noi lavat pitää säätää ja missä asennossa tarvii olla noustakseen ja kaikki muu kädestä pitäen opettaen. ei äkkiseltään riitä ymmärrys kuitenkin uutta konetta kohtaan

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #1 : 29 Syyskuu, 2010, 14:34:14 »
Tervetuloa tämän mielenkiintoisen harrastuksen pariin.

Kannattaa tutustua tuohon kopteri-wikiin, josta löytyy tietoa laidasta laitaan kuvien kera.

Tässä linkki lapakulmiin ja niiden säätämistä käsittelevään artikkeliin:
Tuossa on eri kopteri, mutta periaate näissä on sama.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

huotarinen

  • Vieras
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #2 : 29 Syyskuu, 2010, 15:28:34 »
olipas siinä luettavaa, vielä kun kerkiäis aloittaa säätään. onko väärät lapakulmat syy siihen ettei kopteri nouse

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #3 : 29 Syyskuu, 2010, 15:32:06 »
Jos kierroksia on tarpeeksi niin lapakulmista johtuu ettei nouse. Siinä radion kyljessä vasemmalla on knobi jota pyörittämällä lapakulma skaalaa saa muutettua. Siitä lisää kulmia niin pitäisi nousta.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

huotarinen

  • Vieras
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #4 : 29 Syyskuu, 2010, 18:06:07 »
jos pikkuisen kertais vielä, eli, missä asennossa pitäisi siipien olla kaasun vivun ollessa alhaalla. kuinkas kireällä pitää olla lavat ( sormlla liikutettavat vai tiukemmalla )

Poissa supaman

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #5 : 29 Syyskuu, 2010, 18:56:39 »
HBK3 myyvän liikkeen(leluja.net) sivuilata löytyy beltin manuska suomeksi (ohjeet pätee myös hbk3:meen), niillä ohjeilla kyllä saa kopterin ilmaan ja säätöihin.
Lavat saa olla sen verran tiukalla että eivät lörpsähdä kun perästä roikottaa, mutta pikku nykäsyllä sit kääntyvät alas.
Esky Belt cp V2(arkistoitu)
Align T-Rex 450 PRO FBL Align 3G
Aling T-Rex 600 ESP FBL with BeastX
TT Raptor 50T FBL with BeastX
Hitec Aurora 9

huotarinen

  • Vieras
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #6 : 29 Syyskuu, 2010, 20:12:24 »
eipä anna kone manuaalia luettavaksi. noh, huomenna jatkuu yritys.

huotarinen

  • Vieras
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #7 : 29 Syyskuu, 2010, 20:31:11 »
tossa kauko-ohjaimen yläkulmassa oleva namiskuukkeli hov.pit pitääkö olla normaalisti missä asennossa

Poissa WSTR

  • Pro torppari
  • ****
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #8 : 29 Syyskuu, 2010, 20:51:14 »
tossa kauko-ohjaimen yläkulmassa oleva namiskuukkeli hov.pit pitääkö olla normaalisti missä asennossa

Se hov.pit on juuri se ruuvi josta niitä lapakulmia "hienosäädetään" suhteessa kierroksiin. Eli jos ruuvi on minimissään, lapakulmia on vähän ja jos taas kaakossa, niitä on reilusti. Kannattaa varmaan kokeilla kopua ensin se ruuvi jossain puolen välin tietämissä tai vähän alle, sitten siitä pikkuhiljaa lisää kohti maksimia. Jos sittenkään ei nouse, vika on jossakin muualla.
- GAUI 425 Hurricane - Blade mCPX - E-Sky Belt CP V2 - Nine Eagles Solo+Solo Pro V2 - Futaba 7C FASST - Spektrum DX6i -

Poissa supaman

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #9 : 29 Syyskuu, 2010, 20:54:29 »
Manuaalin mukaan noin 25%-50% se namiska..
Esky Belt cp V2(arkistoitu)
Align T-Rex 450 PRO FBL Align 3G
Aling T-Rex 600 ESP FBL with BeastX
TT Raptor 50T FBL with BeastX
Hitec Aurora 9

huotarinen

  • Vieras
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #10 : 30 Syyskuu, 2010, 16:11:09 »
mikähän se nappi sit siinä ohjaimen oikealla puolella mahtaa olla ( ch5)

Poissa supaman

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #11 : 30 Syyskuu, 2010, 16:26:20 »
Sillä säädellään gyron herkkyyttä.
Esky Belt cp V2(arkistoitu)
Align T-Rex 450 PRO FBL Align 3G
Aling T-Rex 600 ESP FBL with BeastX
TT Raptor 50T FBL with BeastX
Hitec Aurora 9

huotarinen

  • Vieras
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #12 : 30 Syyskuu, 2010, 20:04:06 »
no nyt on säädetty lapakulmia ja ihmetelty muuten vaan, mutta ei uskalla mennä testaan käytännösä vielä. täytyykö jotain vielä säätää kun nyt tuntuu että kone vois nousta ilmaan mutta kädessä kiinni pitäen kääntää ja vääntää pirusti konetta myötä päivään

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #13 : 30 Syyskuu, 2010, 21:14:42 »
Älä koskaan testaa kopteria kädessä, ettei käy ikäwästi.

Sen pitäisi olla ihan hyvin säädöissä suoraan paketista. Ei tarttenu säätää muutaku ne lapakulma ja gainit. Koeta nostaa varovasti ilmaan ja laita tarpeeks gainia, jos on liian vähän niin lähtee pyörimään.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #14 : 01 Lokakuu, 2010, 09:46:41 »
Lainaus
akut on ladattu ja pidetty myös ladattuina
Jaksaako kopteri ottaa kierroksia normaalisti?

Näissä on tosiaankin lipo-akut, joten yhtenä mahdollisuutena on liian tyhjäksi päästetty akku. Tuon jälkeen akku on lopullisesti pilalla. Jos kuitenkin kiertää normaalisti, vika on todennäköisesti lapakulmissa.

Helpoin tapa aloittaa harrastus on ensimmäisenä simulaattoriharjoittelu. Tuonkin ohjaimen saa kaiketi suoraan tietokoneeseen kiinni. FMS on kohtalaisen turha kapistus tuohon, mutta parempiakin simulaattoreita on saatavana. Huolehdi vaan, että tikut on konffattu oikein, muuten tulee vaikeaa. Vähintään yhtä tärkeänä on kokeneemman apu kopterin säädöissä ja neuvoissa.

Kolmantena on varaosien hankinta. PayPal-tili on hyvä apu jos ulkomailta tilailee osia. Toimitusajat ei yleensä paljoa häpeä täkäläisille kaupoille (tosin vaihtelua on päivistä viikkoihin). Samoin tältä foorumilta löytynee hyvin osia. Sain itse juuri tältä foorumilta läjän hbk3:n varaosia, jotka annan kopterin peräongelmista kärsivälle kaverille. Jos sattuu käymään niin sopivasti, että noissa on jokin osa jonka tarvitset eikä kaverilla ole sille käyttöä, niin voin laittaa postilla tulemaan.

Ei muuta kuin tervetuloa vaan foorumille. Kopteriharrastus on todennäköisesti vaikein rc-harrastus niin kolmiulotteisen hahmottamiskyvyn kuin refleksienkin suhteen, joten torpista ei kannata huolestua. Niitä tulee aivan varmasti. Simulaattorilla olisivat vaan halvempia...
« Viimeksi muokattu: 01 Lokakuu, 2010, 09:48:37 kirjoittanut ChiKung »
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

huotarinen

  • Vieras
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #15 : 01 Lokakuu, 2010, 10:13:41 »
joo on kyllä vaikeinta, autolla ajelu on huolettomampaa. säätelin eilen illalla lapakulmia ja äsken olkkarissa koitin nousisko kone yhtään, ei noussut. jos tikku on alhaalla niin missä asennossa åitäis lapakulmien olla. akut on mielestäni kunnossa mut varmaksi en osaa sanoa, kierroksia tuntuis ottavan loppuun asti

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #16 : 01 Lokakuu, 2010, 10:30:38 »
Idle up päällä tikku alhaalla lapakulmia pitäisi tuossa vehkeessä olla varmaan -9, tikku kun on keskellä niin lapakulmia 0 ja tikku ylhäällä lapakulmia +9.
Leijuttelu tilassa menee varmaan alhaalla -3 keskellä +3-6 ylhäällä +9.

Itse en omista tuota vehjettä, mutta näin ne menee suurin piirtein.

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #17 : 01 Lokakuu, 2010, 11:51:45 »
Säätyykö lapakulmat normaalisti (collective pitch)? Ettei olisi tapahtunut radion säädöille jotain. En tiedä tuosta radiosta, mutta monestihan noissa on pienillä kytkimillä säädetty tikkujen vaikutukset. Pitäisi näkyä, kun vasenta tikkua vääntelee ylös ja alas - swash-plate menee ylös-alas. Entä toimiiko cyclic pitch (oikeanpuoleinen tikku) - swash-plate kallistelee mutta keskikohta pysyy samana.

Jos kummastakaan tikusta ei tapahdu mitään, niin vikaa voinee hakea nupista/servoista. Ehkä swash-plate ei pääse liikkumaan? Tai jos oikeanpuoleinen tikku toimii, mutta vasen ei, saattaa syy olla lähettimen kytkimissä tai jossain muualla. Ehkä kiero akselikin voisi jumittaa nupin paikalleen?

Pyydä ihmeessä joku kokeneempi auttamaan. Mielellään lapakulmamittarin kanssa (vai onko tuossa ylipäätään säädettävät linkit? mun hbfp:ssä ei ainakaan ollut) niin saa kopukan säätöihin samalla. Säätämätön kopteri on mahdoton lennettävä, varsinkin näissä pienemmissä kun ovat niin nopeita liikkeissään.

Muuten tuo hbk3 vaikuttaa ihan pätevältä peliltä aloittelijalle.

Ps. Millaiset harjoitusjalat siinä on? Eihän ole liian painavat? Tosin kaverin peli jaksoi kantaa ihan kohtalaisia jalkoja, ei pitäisi olla siitä kiinni nyt.

PPs. Eihän stabilointilavat ole jossain mystisessä kulmassa? Pitäisi olla vaakatasossa.
« Viimeksi muokattu: 01 Lokakuu, 2010, 11:54:08 kirjoittanut ChiKung »
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

huotarinen

  • Vieras
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #18 : 01 Lokakuu, 2010, 14:26:11 »
JA NYT TULEE TÄYSLAIDALLINEN KAIKILLE NEUVOJILLE....  SUURI KIITOS VINKEISTÄ
kone nousi ja sain sen lentäänkin hieman eikä mennyt kuin yksi pari siipiä, jessss
ja sit lisää neuvoja tarvittais jotta sais sen leijutuksen aikaiseksi.
kone nousee ilmaan mut pyörii myötäpäivään ikäänkuin nykäyksittäin ja lähtee joko eteen tai taaksepäin liitään, siis mitä teen seuraavaksi, sormet syyhyää jo

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #19 : 01 Lokakuu, 2010, 16:54:16 »
Pyöriminen johtuu gyron vääristä säädöistä. Gain liian pienenä. Muistaakseni se toinen pyöritettävä nappula.

Liian pieni gain = perä ei pidä.
Liian suuri gain = heiluttaa häntää.

Lainaus
lähtee joko eteen tai taaksepäin liitään, siis mitä teen seuraavaksi
Sitten päästään itse lennätykseen. Kopterihan ei pysy silmänräpäystä paikallaan pitämättä. Mitä paremmin se on säädöissä, sen paremmin pysyy paikallaan. Silti se lähtee johonkin suuntaan aina. Kopteri lähtee eteen -> vedät oikeanpuoleista tikkua hieman taakse jne. Sitten ne sormet vasta syyhyävät...

Paikallaan leijuttelun voi oppia ilman simulaattoriakin. Sen jälkeen kun käännätkin kopterin itseesi päin tai vaikka sivulle, niin sun pitää pyöräyttää päässäsi ohjaussuunnat oikeiksi. Vasemmalla tikulla tuota nokkaa voi pitää itsestä pois päin, mutta eihän sitä aina niin voi lentää. Tässä vaiheessa alkaa varaosia kulumaan (esim. kopteri tulee perä edellä kohti ja menee ohitse jatkaen perä edellä -> pitää osata korjata oikeaan suuntaan).

Onko sulla harjoitusjalakset? Ne nyt ainakin kannattaa laittaa, niin ei lapoja kulu heti kättelyssä hirveää kasaa.
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa supaman

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #20 : 01 Lokakuu, 2010, 17:35:22 »
Ja trimmeistä(liukukytkimet tikkujen vieressä) saa ainenkin jonkun verra säädettyä, esim. jos lähtee kokoajan taaksepäin, niin trimmaa eteen päin jne..
Esky Belt cp V2(arkistoitu)
Align T-Rex 450 PRO FBL Align 3G
Aling T-Rex 600 ESP FBL with BeastX
TT Raptor 50T FBL with BeastX
Hitec Aurora 9

huotarinen

  • Vieras
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #21 : 01 Lokakuu, 2010, 18:53:03 »
tuntui siltä ettei trimmeillä saanut tarpeeksi säädettyä tai sit se johtuu sormien värinöistä noi liikkeet. se että saiskin perän pysyyn itseeni päin onkin taas vaikeempaa, kopteri tosiaan pyörii myötäpäivään sellaisilla sekunnin välein tapahtuvissa nykäyksissä. harjoitusjalakset on ( tai ne mitä niistä onkaan jäljellä ) pahvilaatikossa, vaativat pientä entisöintiä, jos vaikka huomiseksi sais kii. mitäs tosta itse gyrössä olevista delay ja limit namiskoista voi säätää ja mikä ois niiden ensi asennus kohta, nyt ovat miinuksen ja plussan puolivälissä

mfly

  • Vieras
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #22 : 01 Lokakuu, 2010, 20:06:59 »
Äläpäs koske niihin gyro ruuveihin... Apua et siitä löydä tuohon ongelmaan. Katsopa sen sijaan you tube, hakusana alishanmao cp v2 koskien  pyörimistä, eli siis takaservo pitää siiirtää käsin oikeaan paikkaan. Vasemman puolen vaaka-alatrimmi pitää pitää aina keskellä, jos sitä lähtee ennen lentoa muuttamaan, niin siitä ei tule koskaan loppua. Kaikki alishanmaon esky videot kannattaa sitten muutenkin katsoa  ;D

mfly

  • Vieras
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #23 : 01 Lokakuu, 2010, 21:21:35 »
Nuttcaze esky cp v2 videot on sitten myös must. Heli on vähän eri, mutta osat kuitenkin lähes kaikki samoja.

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: e-sky hkb3
« Vastaus #24 : 02 Lokakuu, 2010, 09:52:35 »
Asiahan on vakava, mutta kieltämättä tulee vähän mieleen kuin joku olisi hertken mielijohteesta ostanut moottoripyörän. Sitten moottoripyöräfoorumilla kyselee, että kuinkas tällä nyt sitten ajetaan, kun en ole ikinä ennen. Harrastajat sitten netin välityksellä koittavat neuvoa, mistä kahvasta ja polkimesta tapahtuu mitäkin. ;D
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)