Kirjoittaja Aihe: Tehoa lisää  (Luettu 36462 kertaa)

Poissa Tipi

  • Opetteleva torppari
  • **
Tehoa lisää
« : 30 Syyskuu, 2010, 07:26:17 »
Moi !

Nyt kun on jotenkin opittu lentämään niin sitten pitäs saada lisää tehoa Mini Titanista irti.
Moottori ja säädin ovat sen omia eli alkuperäisiä , ajetaan 3s lipoilla ja pinioni on 11 piikkinen.
Kopteri tuntuu vaikertavan ja aivan kuin tehot loppuisi kun tekee esim. pystykäännöstä , silmukkaa , yms.
Mitä sille pitäisi tehdä että tehoja tulee lisää ?
Onko lapakulmilla suuri merkitys paljonko on esim + kulmia ja - kulmia? ( Noin 10 astetta kumpaakin kun moottori kiekuu täysillä).
Näillä vermeillä ei pakene kovin hyvin taivaalle  ;D mutta nyt talvenaikana tehdään jotain että saa tehoa irti siitä kopterista , se riittää että normaali temput menee helposti ettei hyydy.
Hyvät neuvot otetaan vastaan ja kaikkia vaihtoehtoja.



Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #1 : 30 Syyskuu, 2010, 07:47:40 »

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #2 : 30 Syyskuu, 2010, 07:50:34 »
Katsoppa vaikka ketju "Laadukas nopeudensäädin & moottori 450-kokoluokkaan" Yleinen keskustelu sähkökoptereista -osiosta.

Mulla ollut samaa ongelmaa ja olen saanut hajoitettua kaksikin kappaletta Minititanin alkuperäisiä säätimiä. Muita asioita joita tässä tulee sähkökoptereita kovin paljon tuntematta mieleen on:

-pinionin vaihto? (voi olla ettei vaikuta)
-oletko säätänyt nopeudensäätimen manuaalin mukaan?

Itse en tuota manuaalia ole kyllä koskaan lukenutkaan, olisi ehkä pitänyt....

Ai niin, oletko torpannut kopterisi, eli onko siinä kaikki akselit suoria, laakerit ok jne.? 
« Viimeksi muokattu: 30 Syyskuu, 2010, 07:55:03 kirjoittanut Pekka »
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa Tipi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #3 : 30 Syyskuu, 2010, 09:48:55 »
Onhan tuo tullut torpattua montakertaa  ;D
Kaikki pitäs muuten olla ok. moottori / akku linja ehkä retuperällä.
Se vois olla kun päivittäis sen moottorin ja noparin johonkin parempaan , nuo alkuperäiset on jäänyt ehkä pieneksi.
Olen koittanut pienentää lapakulmiakin vähän mutta ei vaikutusta tai en ainakaan ole huomannut.
Kestäisikö nuo alkuperäiset moottori ja nopari 4s lipoja,siitä luulis tulevan vähän tehoa lisää.

Poissa Tipi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #4 : 25 Lokakuu, 2010, 12:32:41 »
Moi !  ;D

No nyt on Titani päivitetty uudella ( käytetty) moottorilla ja samaan hengenvetoon päivitin servot nuppiin ja noparin
Toki nopari on turningin 60A plush. No se siitä, asiaan:
Tein uudet setupit ja innolla kokeilemaan uutta tehokasta moottoria, hups... olihan siellä tehoa !
Kaikki meni hyvin paitsi kopteri heilui ja keikkui kaikin tavoin ja lisäksi pomppi kuin jänis  ??? .
Kova kiire aiheuttaa aina jotain ongelmia ja nyt oli se rauhattomuus,kopteri ei meinannut pysyä hanskassa , ei sitten millään.
Kopteri pöydälle ja tutkimaan mikä on pielessä koska tein todella huolella setupin ja luultavasti / ehkä oikein .
Ihmettelin kun wassi laski niin se keikahteli epämääräisesti eikä liikkunut lineaarisesti , tietenkin huolimattomuus servojen asentamisessa tuli esille,
servoarmin pallolinkki oli löyhällä ja pääsi liikkumaan sinne sun tänne , lukite ei ollut purrut siihen tarpeeksi hyvin. Korjasin se ja kokeilemaan.
Kopteri rauhoittui ja moottori pääsi oikeuksiin ja alkoi pysymään hanskassa.
Äkkiseltään todella tyytyväinen scorpionin moottoriin , riittävästi tehoa , pakenee taivaalle todella miehekkäästi eikä hyydy kun antaa tikkua.
Nyt onkin mietinnässä kaasukäyrän tekeminen kun moottorissa on riittävästi tehoa pitämään kierrokset tasaisena joten olisiko esim.
0-45-55-55-55 sopiva leijutteluun vai pidetäänkö ennallaan  0-45-55-65-75 .

Pian pitää päästä kokeilemaan oikein sen tehoja , ei oikein viitsi takapihalla alkaa revittelemään jos lähtee lapasesta  :o .



Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #5 : 25 Lokakuu, 2010, 13:03:37 »
Kokeile mikä on paras käyrä... jokainen kun tykkää omanlaisestaan  ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #6 : 25 Lokakuu, 2010, 14:24:13 »
Moro,

Mulla tais olla Kontronik Jive 80HV+ noparin asetukset tuolle 600SE Mikadolle:

THR Norm (1300rpm)
L - 1 - 2 - 3 - 4 - H
0  45  45  45  45  45

IDL1 (1450rpm)
L - 1 - 2 - 3 - 4 - H
50  50 50  50  50  50

IDL2 (1850rpm)
L - 1 - 2 - 3 - 4 - H
70  70 70  70  70  70

Sähkölle flat kurvi ja nitrolle V kurvi
Noparissa on kyllä Mode 4 päällä = GOV

Suoraan näitä kopuja ja nopareita ei voi verrata, muuta kuin esimerkin kautta;)

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Tipi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #7 : 25 Lokakuu, 2010, 19:06:25 »
Joo ajattelinkin että vois tehdä kaasukäyrän  esim. 0-55-55-55-55 .Tuntuu että moottori ei hyydy kun antaa lisää lapakulmaa.
Ei tarvitse tehdä sitä perinteistä 0-45-55-65-75 .
Pitää kokeilla sitä uudenmallista käyrää ja lähteä sitä hiomaan vaikka tärkein on kun saa sen jotenkin lentämään.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #8 : 25 Lokakuu, 2010, 19:54:20 »
Joo ajattelinkin että vois tehdä kaasukäyrän  esim. 0-55-55-55-55 .Tuntuu että moottori ei hyydy kun antaa lisää lapakulmaa.
Ei tarvitse tehdä sitä perinteistä 0-45-55-65-75 .
Pitää kokeilla sitä uudenmallista käyrää ja lähteä sitä hiomaan vaikka tärkein on kun saa sen jotenkin lentämään.


Huom Sjo1:llä on kuvernööri käytössä, joten siksi tuollainen käyrä. Jos tehoa tuntuu olevan nyt tarpeettomasti niin lähde pikkuhiljaa tiputtamaan tosta sun käytössä olevasta käyrästä.

-

Poissa Tipi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #9 : 27 Lokakuu, 2010, 12:59:15 »
Moi !

No taas tehtiin jotain hullua ja laitoin gov:n päälle noparista ja sitten softstartti päälle , radioon leijutteluun kaasukäyräksi 0-45-45-45-45 .
Äkkiä takapihalle kokeilemaan ja startti onnistui hienosti mutta yht äkkiä kuului pamaus ja koperi oli silppuna siinä jalasten päällä , toki kyljellään.
En tiedä mikä meni pieleen mutta jos ne kierrokset oli sittenkin liian suuret . Laskin nupin kierrokset ja ne oli 1766 r/min. Jos en ihan väärin laskenut kun moottorissa on 13 piikkinen pinioni.
Olisiko nuppi pyörinyt liian kovaa ?
Pekallahan kävi samalla tavalla mutta ilmassa.
Paljonko yleensä nuo lavat kestävät kierroksia kun tuntuu että lapa repesi irti ja kaatoi kopterin siihen jalasten paikoille.
Tuossa muutama kuva siitä raadosta kun kannoin sen talliin odottamaan korjausta.


Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #10 : 27 Lokakuu, 2010, 13:07:49 »
No ei nyt noilla kierroksilla pitäisi särkyä. kai ne lavat yli 3000 kierrosta kestää 325 millin pituisina.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #11 : 27 Lokakuu, 2010, 13:22:12 »
Pieni offtopic: Miten noin max kiekat lasketaan teoreettisesti? Moottorin teho kertaa pinjonin hampaat vai miten?
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #12 : 27 Lokakuu, 2010, 13:25:19 »
Pieni offtopic: Miten noin max kiekat lasketaan teoreettisesti? Moottorin teho kertaa pinjonin hampaat vai miten?
Moottorin kV-arvo kerrottuna akun jännitteellä ja jaettuna välityssuhteella (päärattaan hammasluku jaettuna pinjonin hammasluvulla).

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #13 : 27 Lokakuu, 2010, 16:07:49 »
no huh mitä jälkeä!!
eikai pelkästään lavat saa titania tuoho kuntoon,kyl siellä täytyy jotain muuta olla joka on lyöny kunnolla nupin jumiin.
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #14 : 27 Lokakuu, 2010, 18:12:44 »
Jestas.

Olisiko lapa kuitenkin hajonnut kun on tyvestä poikki? Mikä on lapojen merkki?

On mielenkiintoista tietää mistä tuo johtui jos selviää..
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #15 : 27 Lokakuu, 2010, 18:51:04 »
Huh.. aika totaalinen...

Virtuaalionnettomuuslaut akuntaa kiinnostaa edellisten kysymyste lisäksi:
Mikäs toi motti oli? Oliko 3s vai 4s akku?  löytyykö peräputkesta lapaan sopiva lommo?

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #16 : 27 Lokakuu, 2010, 18:54:24 »
Näyttäisi äkkivilkaisulla olevan kiinalaisia 3€ lasikuitulapoja. On niilläkin lennetty ihan menestyksekkäästi. Mitään huippuvarveja en kyllä lähtisi niillä hakemaan. Millään 1700 kierroksella eivät todellakaan hajoa.

Mikä moottori tuossa nyt sitten oli? Joku 4400kv skorppiooni, 13t pinioni ja täydet kiekat, niin siitä se lähtee. ;D
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #17 : 27 Lokakuu, 2010, 19:00:43 »
Jotenkin tuo vino peräputki voisi viitata kunnon boomstrikeen, ja toisaalta jos lapa menee kierrosten takia tyvestä poikki niin se lentää aika kauas..  helposti esim jumppasalin toiseen päähän.
Kovat kierrokset(?), veltot lavat, lapa puomiin, muovirunko + pikkupakkanen...
ehkä?
« Viimeksi muokattu: 27 Lokakuu, 2010, 19:02:47 kirjoittanut Jussi. »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #18 : 27 Lokakuu, 2010, 19:10:58 »
Tai lavanpitimelle menevä linkki antautu ja lapa pääsi kääntymään BOOOM!

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #19 : 27 Lokakuu, 2010, 21:36:39 »
Pieni offtopic: Miten noin max kiekat lasketaan teoreettisesti? Moottorin teho kertaa pinjonin hampaat vai miten?
Moottorin kV-arvo kerrottuna akun jännitteellä ja jaettuna välityssuhteella (päärattaan hammasluku jaettuna pinjonin hammasluvulla).
Tämmöinen laskuri löytyi, kun etsin sitä vanhaa ja tuttua yksinkertaista versiota. On tässä toinenkin, mutta eipä tämäkään tutulta näyttänyt.

Edit. Tuolla noita laskureita.
« Viimeksi muokattu: 27 Lokakuu, 2010, 22:43:41 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #20 : 27 Lokakuu, 2010, 23:12:21 »
Boom strikesta vielä: kuvista ei ihan kunnolla näy mutta näyttää siltä, ettei lavoissa ole pahemmin jälkiä kun mennään tyvestä etiäppäin. Ylimmässä kuvassa näkyy lavat parhaiten muttei siinäkään kokonaan. Että voiko olla boom strike?

Aika helposti tosiaan olisi hajonnut jos kierroksia on ollut vain mainitsemasi alle 1800. Onko mittaus kuinka luotettava?
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa Tipi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #21 : 27 Lokakuu, 2010, 23:17:58 »
Moi !

Moottori on scorpion 2221-8 ja sitä ajettiin 3s Lipolla,noparin mukaan piti olla 45% kaasu auki ja äkkiseltä laskin noin 1766r/min
Hauskinta on kun kopteri ei edes päässyt ilmaan vaan odottelin tikku keskellä että kerää ringit nuppiin ja sitten kokeillaan ilmaan miten se toimii sillä uudella kaasukäyrällä.
Lavat on muuten niitä kiinan halpoja lapoja , mutta en tiedä voiko niitäkään syyttää sillä on pelannut aika hyvin ja klooni rexissä on kiinni samanlaisia ja "sikaakin" on annettu.
Mielestäni peräputkessa ei ole lavan jälkeä ja se peräputki taittui aivan kiinityskohdan juuresta , varmaan kun kopteri kaatui maahan ja pyörähti ehkä paikoillaan mutta hauskin on se kun
kopteri pysyi periaatteessa samassa paikassa eikä lentänyt mihinkään.
Kierrokset lasketaan:
moottorin kv=3595 kierrosta/v se kerrotaan akun volttimäärällä eli 3s lipossa on 12.6v kun täynnä ( korjatkaa jos kovin menee väärin) se kerrotaan moottorin pinionin hammasluvulla ja
jaetaan päärattaan hammasluvulla eli titanissa on 150 hammasta siinä rattaassa.
Eli :
3595*12,6*13=588861 ja tämä luku jaetaan sillä päärattaan hammasluvulla eli 150 joka =3925.74 sen nuppi kiertää kaasu auki eli 100%
tuosta 3925.74 otetaan 45% irti niin nuppi pyörii silloin 1766.58 kierrosta minuutissa. Menikähän tää vaikeeksi tai väärin , no kopteri kuitenkin on silppuna  ;D

Oli pahemman näköinen kuin mitä oikeastaan meni uusiin puihin , periaatteessa uusi runko ja tietenkin ne akselit , ei kait muuta tarvitse uusia.Jäihän akkuteline ehjäksi  ;D.
Olin juuri uusinut kaikki linkit uusiin siinä pelossa jos joku pettää kun tulee tuollainen tehomylly .
No nyt voin sanoa että on siinä moottorissa tehoa kun kopteri menee silpuksi kun antaa vähän kaasua.Todella tehokas moottori , suosittelen !
Vielä yhden kerran laitan kasaan ja jos vielä käy näin niin en ehkä kaipaa enää lisää tehoa kopteriin , aletaan ajamaan sitä taas vakiomoottorilla , mistä tehot loppuu jo heti leijuttelussa  ;D.
Hyviä vinkkejä mikä olisi voinut mennä pieleen tuossa moottori kokeilussa.Muutaman kerran leijuttelin sitä takapihalla ja se meni ihan hyvin .
Mystinen homma ei ehkä selviä ikinä.



Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #22 : 27 Lokakuu, 2010, 23:26:28 »
Voiko päätellä jotain siitä, että moottori on irronnut rungosta? Veikkaan eli arvaan tässä vaiheessa, että kierroksia on syystä tai toisesta ollut paljon enemmän kuin toi 1766 .
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa Tipi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #23 : 27 Lokakuu, 2010, 23:58:04 »
Laskenallisesti ehkä paikkaansa pitävä ( ne kierrokset) ja lavoissa ei mitään jälkiä missään paitsi se repeämä kohta aivan sieltä lavan kiinnityskohdasta.
tietenkin se mahdollisuus voisi olla että linkki olisi päässyt irti ja lapa on vipattanut mukana ja kaatanut kopterin kyljelle ja siitä se pamaus .
Kaikki kävi todella nopeasti ,tietenkin pikku pakkanen auttoi muovin hajoamisessa helpommin .
Voisin käydä ottamassa siitä peräputkesta vielä kuvan ja niistä lavoista. No tuossahan ne on ja taisi sittenkin selvitä tämä mystinen ihme.
Syy näkyy kuvasta mutta ei sekään aivan varma ole.Suuri epäily kyllä tuota ruuvia kohtaan on olemassa sillä ensimmäisellä leijutus kerralla kopteri pomppi ja oli levoton ja ihmettelin mistä tuo voisi johtua , huomasin lopuksi että pallo pääsee liikkumaan siinä servoarmissa ja se pieni liike teki kopterin lentokyvyttömäksi.Laitoi n uudestaan punaisella lukitteella ruuvin kiinni mutta tehokkaan moottorin kyydissä ei näytä mitkään lukitteet pitävän  ;D.
Toisessa lavassa oli pieni jälki takapuolella aivan siellä päässä joten ei varmaan ole peräputkeen ottanut.
ehkä se pallolinkin ruuvi petti ja wassi pääsi keikahtamaan ja pyöräytti kopterin siinä paikalla ympäri.Kaikki on tietenkin arvailua mutta vahinkolautakunta ei yht äkkiä muutakaan
syyttäjälle keksi .Kuskissahan ei tietenkään ole vikaa sehän on selvä  8) ja kasaajakin oli selvä , mutta tekniikka petti !
 niin ne kuvat :



« Viimeksi muokattu: 28 Lokakuu, 2010, 00:01:30 kirjoittanut Tipi »

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tehoa lisää
« Vastaus #24 : 28 Lokakuu, 2010, 08:14:23 »
Mitä nyt maailmalta lukenut, noissa Turnigyn nopareissa se vakionopeussäädin ei toimi kovin hyvin. 1800 kierroksella ei vielä äänikään pitäisi olla kovin viheltävä. Enemmänkin sievää sirinää.

Lensikö toinen lapa ensin kauas pelipaikalta? Jos lensi, silloin lapa pettänyt ja siitä seurannut lievä epätasapaino pilkkonut rungon.

Jos rävähti osiksi ja jäi niille sijoilleen, silloin varmaankin nupista pettänyt jotain.

offtopic: Noilla kiinalavoilla boomstrike ei välttämättä jätä lapaan jälkeäkään. Ne ovat nääs turhankin vahvat. Itse onnistuin saamaan joskus aikaan lievästi epäonnistuneessa laskussa hallinnan menetyksen jälkeen. Peräputki repesi kuin sitä olisi kiväärillä ammuttu, mutta lavassa ei naarmuakaan.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
7942 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Huhtikuu, 2008, 14:47:12
kirjoittanut Vispilä
12 Vastauksia
5976 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Elokuu, 2008, 12:37:33
kirjoittanut Jyri
5 Vastauksia
3331 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Joulukuu, 2009, 19:33:49
kirjoittanut kapa990
0 Vastauksia
1897 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Kesäkuu, 2010, 18:53:46
kirjoittanut 1m4s0_
3 Vastauksia
5192 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Marraskuu, 2010, 01:40:03
kirjoittanut rane78