Kirjoittaja Aihe: T-Rex 450 Sport  (Luettu 147793 kertaa)

Poissa mihatsu

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #200 : 21 Lokakuu, 2011, 15:21:50 »
Ja toiminta suunnat voit tarkistaa seuraavasti.
käännä perälavanpitimet pystyasentoon, eli toinen maata ja toinen taivastata kohti, tästä käännä perälavat sojottamaan kopterin nokkaa kohti. Nyt jos gyron korjaussuunta on OIKEIN niin ylemmänlavan kärki kääntyy oikealle jos käännät perää oikealle, eli lavan pitää kääntyä samaansuuntaan kuin kopterin perä kääntyy. Samalla tavalla voi kokeilla tikunsuunnan, käännä tikusta oikealle niin lavan pitäisi kääntyä oikealle.
Kuvaamasi pyörähdys johtuu yleisimmin varmaan tuosta että korjaussuunta on väärä ja gyro antaa kopterille vaan lisää vauhtia.

HH-gyro tekee juuri kuvaamallasi tavalla. Oothan säätäny sen gyron niin ettei se ota mekaanisesti kiinni ääripäissä mihinkään ns. "bindaa".

Pitaa tarkastaa tanaan nuo lapojen ja gyron kaantymissuunnat. Gyron end pointit laitoin jo etta servo ei aja yli paissa eli se on ok.

Olen tasta kopterista haaveillut varmaan 15 vuotta jollon olin ite lennokkikerhossa ja lennokkihommissa mukana. Sillon kopterihommat oli varmaan enemman jotain markia unia. Ne jotka niista jotain tiesi tai oli nahnyt puhu etta niiden lentaminen on ihan mahdotonta. Varmaan 15v sitten tuo oli aika eri puuhaa kun ei ollut kun mekaniisia gyroja ja kaikki oli polttis vehkeita kun akkuteknologia oli silla tasolla etta kopterissa ois pitanyt olla auton akku. Laittelin sitten viestia kaverille joka oli noissa hommissa mukana kun oltiin skideja etta sain lopulta kopterin hommattua. Ukko oli aika skeptinen etta miten meinasit saataa sen. No ajat on hiukan muuttuneet siita kun noita kuolailtiin, 15v sitten ollut edes nettia mista kysya neuvoa. Mutta jos tuo ois pitanyt saada viritettya edes tuohon malliin kun se nyt on noiden mukana tulleiden ohjeiden kanssa ilman foorumin apua ja Samin ohjetta niin tekematta ois jaanyt. Kaveri epailikin etta suurin osa aloittelijoista keskeyttaa kun ei saa saadettya vehjetta oikein. No maassa saataminen on viela helppoa kun voi tehda virheita. Eilen tuli sellainen tunne kun anto sille kierroksia ekan kerran etta pitaa viela kaivaa simulaattori laatikosta ja lentaa hiukkasen silla ennen kun uskaltaa ruuvata vehkeen taivaalle

Mika

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #201 : 21 Lokakuu, 2011, 16:23:44 »
Kai säädit sen gyron endpointit nimenomaan gyrosta eikä radiosta?

Monesti kopteri vähän pyörähtää jompaan kumpaan suuntaan maassa kierroksia nostaessa. Johtuu siitä ettei peräservo ole aina oikeassa asennossa ja gyro ei jostain syystä säädä sitä heti oikein. Joku viisaampi osaa ehkä selittää miksi.

Rohkeasti ilmaan vaan, yritä torpata mahdollisimman kevyesti niin et heti masennu ;).

Poissa mihatsu

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #202 : 21 Lokakuu, 2011, 16:31:21 »
Kai säädit sen gyron endpointit nimenomaan gyrosta eikä radiosta?
Joo saadot tehty gyrosta, en ole koskenutkaan radion trimmeihin rodin osalta.

Ajatus siita etta nostaa kopterin korkeammalle vahan hirvittaa mutta onko niin etta jos pidan sita liian alhaalla ihan maanpinnassa, kopterin itse aiheuttamat pyorteet sotkee jo sen stabilisuutta?

Mika

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #203 : 21 Lokakuu, 2011, 16:36:14 »
Joo, se on se ns. maaefekti.

Voit kuitenkin kokeilla onko trimmit edes suunnilleen kohillaan matalallakin. Jos ei kallistu mihinkään suuntaan pahasti niin ovat ok. Maaefekti pistää kopterin vaeltamaan aika voimakkaasti sivulle, muistaakseni vasemmalle. Se ei kuitenkaan kallista sitä pahemmin mihinkään suuntaan.

Minkä verran olet harjoitellut simulla?

Edit. Maaefekti häviää jo noin metrin korkeudella tämänkokoisella kopulla.

Poissa mihatsu

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #204 : 21 Lokakuu, 2011, 16:42:00 »
Minkä verran olet harjoitellut simulla?

No on mulla tuo phoenix r/c ollut vuoden ja silla lennellyt aina kun innostusta ollut. Ajattelin nyt viela hiukan sita kapistella viikonloppuna kun tuota ohjainta on tullut saadettya hiukan jarkevammaksi. Kun tuolla lentelin niin ohjain ei ollut oikein oikeassa timmissa.

Mika

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #205 : 21 Lokakuu, 2011, 16:47:08 »
Joo nosta vain kopteri ilmaan jos tuntuu että olet tarpeeksi simulla harjoitellut :). Kokeile aluksi vaikka vain ihan pieniä nousuja ja sitten pikkuhiljaa korkeammalle. Kyllä se siitä alkaa onnistumaan!

Poissa akkuh

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Jäsen n:o 43
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #206 : 21 Lokakuu, 2011, 17:21:48 »
Joo nosta vain kopteri ilmaan jos tuntuu että olet tarpeeksi simulla harjoitellut :). Kokeile aluksi vaikka vain ihan pieniä nousuja ja sitten pikkuhiljaa korkeammalle. Kyllä se siitä alkaa onnistumaan!

Hyvä neuvo. Mutta kun nostat sen vaikka puoleen metriin tai vähän yli, että pääset eroon maaefektistä. Jos siinä iskee paniikki, että kopu äkkiä alas, niin älä tee sitä vasemmalla tikulla (sulla varmaan on myös negatiivisia kulmia) jolloin se johtaa jonkinmoiseen rämähdykseen. Minä sorruin tuohon aikanaan ja ihmettelin miksi se jysähtää nopeammin kuin vapaalla pudotuksella. Hold-kytkin ja positiivisia kulmia, niin tulee vähän rauhallisemmin.
[T-REX 500 Airwolf-skaalakori, MICROBEAST PLUS], [T-REX 500 UH-1N Marine Rescue, MICROBEAST PLUS],  [T-REX 450 Pro Combo, A-109 skaala nelilapanupilla, Spektrum AR7210BX] [T-REX 250 BEASTX DFC, F3C-fuselage "Tohtorin ex. rääpäle"]
[BLADE mSR] [BLADE mSR MD500] Spektrum  DX7, Phoenix RC.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #207 : 21 Lokakuu, 2011, 17:47:03 »
Hyvä neuvo. Mutta kun nostat sen vaikka puoleen metriin tai vähän yli, että pääset eroon maaefektistä. Jos siinä iskee paniikki, että kopu äkkiä alas, niin älä tee sitä vasemmalla tikulla (sulla varmaan on myös negatiivisia kulmia) jolloin se johtaa jonkinmoiseen rämähdykseen. Minä sorruin tuohon aikanaan ja ihmettelin miksi se jysähtää nopeammin kuin vapaalla pudotuksella. Hold-kytkin ja positiivisia kulmia, niin tulee vähän rauhallisemmin.

On muuten hyvä neuvo. Itelläni Beltti haukkas nurmea juurikin tuon takia ensimmäisenä iltana ja ensimmäisellä lennolla. Nykyään tulee lähes aina laskussa vedettyä lähelle maata ja sitten holdi päälle ja pehmennän laskun plussa kulmia antamalla.

Poissa mihatsu

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #208 : 21 Lokakuu, 2011, 18:39:36 »
On muuten hyvä neuvo. Itelläni Beltti haukkas nurmea juurikin tuon takia ensimmäisenä iltana ja ensimmäisellä lennolla. Nykyään tulee lähes aina laskussa vedettyä lähelle maata ja sitten holdi päälle ja pehmennän laskun plussa kulmia antamalla.

Vaatiiko tuo hold vipu jotain asetuksia radiosta etta se tekee oikeaa asiaa kopterissa?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #209 : 21 Lokakuu, 2011, 19:06:06 »
Dx7 on olemassa se hold valikko, vakiona siellä on asetuksena "inh" ku sen vaihtaa niin tulee arvoja, sähkössä laita oletuksena arvoon 0% se (tarkoittaa kaasun asentoa, polttiksessa esim tyhjäkäynnille)
Kytkinki löytyy radion takakulmasta.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa mihatsu

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #210 : 21 Lokakuu, 2011, 23:51:01 »
No niin nyt on neitsytlento tehty ja se kesti 3 sekunttia ja sain vielä ehjänä alas. Liian epävarma on tunne joten palaan vielä harjoittelemaan hiukan simulaattorilla. En ole ihan toviin sillä muutenkaan lentänyt joten pitää palauttaa mieleen. Joka tapauksessa kolme kertaa nostin ylös ja tuntui olevan kohtuu vakaa, hiukan se alko vaeltaa oikella päin. Jotenkin siinä tapahtuu paljon kerralla ja ja no mitä sitä kiertelemään, ei riittänyt miehessä muna. En saanut otettu videomateriaali todisteeksi ilmasta olosta kun ei löytynyt kännykälle sopivaa tukea. No otin kuitenkin 50% kierroksista videoo. Joku sano että guru voi pelkästään äänestä sanoa onko kaikki kunnossa. Pitää videoida paremmalla kameralla ensi kerralla kun palaa kentälle simuilun jälkeen.

https://picasaweb.google.com/lh/photo/Hx4QUedXzuti6We-1vjANqWGBQ_GVR4_ZJvyHKZzwQw?feat=directlink

Poissa Kuntsari

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #211 : 23 Lokakuu, 2011, 01:10:28 »
muista säki lisätä kierrelukitteet perseesee... itselläni aukes kesken lennon ja romua tuli. Eli tonne väliin siellä ei välttämättä ole.

Poissa mihatsu

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #212 : 23 Lokakuu, 2011, 01:17:59 »
Siis en nyt ihan hiffaa mihin kehotat lisäämään/tarkastamaan? Tohon akselin kiinnitykseenkö?

Poissa mihatsu

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #213 : 23 Lokakuu, 2011, 20:27:56 »
Alkaa simuilu riittää pikkuhiljaa. Kun saan koneen ilmaan ja se vie johonkin suuntaan, millä trimmeillä sitä pitäs säätää? Noilla ohjaimen namiskoillako jotka löytyy tikkujen vierestä?

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #214 : 23 Lokakuu, 2011, 20:46:46 »
Jos kopteri kallistuu johonkin tiettyyn suuntaan, säädä se vasemman tikun vieressä olevista trimmeistä. Oikean tikun vieressä oleviin potikoihin ei tule koskea.

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #215 : 23 Lokakuu, 2011, 20:56:25 »
No tuota...vasen tikku mod2-radioissa, joita Suomessakin käytetään (normaalisti), vaikuttaa kaasuun/collective-kulmiin ja rudderiin, joten ei vasemmilla trimmeillä kallistukseen vaikuteta, eli oikean tikun trimmit ovat juurikin ne, joilla trimmataan. Toisaalta, jos kopteri liikkuu _aina_ johonkin, samaan suuntaan, on nupin säädöissä selkeästi vikaa, joten kannattaa säätää nuppi ensin kohdalleen ja vasta sitten kosketaan trimmeihin. Jos kopteri kampeaa itsekseen satunnaiseen suuntaan, voi se kertoa siitä, että nupin linkit eivät toimi herkästi ja/tai servot eivät esim. keskitä oikein.

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #216 : 23 Lokakuu, 2011, 21:41:00 »
Joo sori. Menivät tikut sekaisin :-[

On muuten mennyt aika usein vasen ja oikea viimeaikoina sekaisin. Johtuu varmasti siitä että olen opetellut kovasti simulla inverted-suuntia :D

Poissa mihatsu

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #217 : 23 Lokakuu, 2011, 22:41:48 »
Kävin lennättää kolme akullista. Kopteri on edelleen ehjä. Paikallaan pysyi kiitettävästi ja reagoi hyvin tikkuun. Aikamoista harakan lentoa se oli mutta hyvä alku. En koskenut trimmeihin kun tuntu olevan vakaa. Pitäskö mun tarkastaa eka lentojen jälkeen että kaikki ruuvit on edelleen kiinni tai vastaavaa?

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #218 : 24 Lokakuu, 2011, 05:00:37 »
Kopteri on hyvä käydä silmämääräisesti läpi vähintäinkin aina päivän päätteeksi ja ennen lentoa, ettei tule ikäviä ylläreitä seuraavalla kerralla.

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #219 : 24 Lokakuu, 2011, 13:06:06 »
ite oon tehny sillee, et kopuun virta päälle, sitte lavanpitimistä kiinni, ja heiluttelee vähän, jos on klappia/muljahduksia mitä ei kuuluis olla ni sitte tutkin sen, ite monta kertaa silleen huomannu et joku osa on löytyny ku tullu klappi ku on heilutellu edestakas

Poissa mihatsu

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #220 : 10 Marraskuu, 2011, 05:53:23 »
Nyt on päästy lentämisen makuun ja myös torppaamisen. Ihan kivasti alkanut sujumaan leijuttelu mutta viikonloppuna luulin olevani parempi ja karkasi käsistä. Seurauksena oli vääntynyt main ja tail rotor shafti ja lavat tietty. No nyt on uudet osat ja vehje entistä paremmassa rimmissä.

En ole saanut vieläkään aikaseksi ottaa videoo kun pitää tenniskentän valossa lentää kun pääsee töistä mutta koitan viikonloppuna. Oikeastaan mieltä askaruttaa hiukan se että kopteri ei pysy ihan täydellisesti paikoillaan vaan meinaa alkaa kaatumaan leijutuksessa vasemmalle eli pitää koko ajan korjailla oikealle hivenen. Swashi on niin suorassa kun se tuolla työkalulla saa. Eli onko tuo nyt normaali eli onko kopteri ylipäätänsäkkin koko ajan kuin munan päällä että se alkaa johonkin suuntaan kaatumaan pikkuhiljaa kiihtyvällä vauhdilla. Pitäskö mun nyt siis tuon ohjaimen trimmistä säätää sitä oikealle enemmän vai rueta ettimään vikaa jostain nipin puolelta vai onko minulla edes mitään ongelmaa ja tuo pieni valuminen on normaalia? Nää on just niitä ongelmia joissa tartteis paikanpäällä sitä kokeneempaa gurua.

Btw homma on kyllä äärimmäisen hauskaa! Juurikin sellaista kun sen haaveilin olevan  :)

Mika


Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #221 : 10 Marraskuu, 2011, 07:28:47 »
Jos se ei kovin kovaa vauhtia keikkaa niin säädä vaan trimmistä, nuppiahan sekin käytännössä säätää. Kyllähän leijutus on kopterilla aina sellaista tasapainoilua, pieniä korjausliikkeitä joutuu tekemään jatkuvasti. Eli et saa trimmejäkään säätämällä itsestään leijuvaksi.

Hienoa että pääsit harrastamisen makuun :)

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #222 : 10 Marraskuu, 2011, 07:35:20 »
Lainaus
onko kopteri ylipäätänsäkkin koko ajan kuin munan päällä että se alkaa johonkin suuntaan kaatumaan pikkuhiljaa kiihtyvällä vauhdilla
Aika osuva vertaus. Wikissäköhän se oli vai missä kun sanottiin, että hekon lennättäminen on kuin pallon tasapainottelua toisen pallon päällä... Kyllä nämä pientä jatkuvaa korjausliikettä vaatii, varsinkin tämän kokoluokan vehkeet.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa team.ahma

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #223 : 10 Marraskuu, 2011, 09:46:44 »
Nyt on päästy lentämisen makuun ja myös torppaamisen. Ihan kivasti alkanut sujumaan leijuttelu mutta viikonloppuna luulin olevani parempi ja karkasi käsistä. Seurauksena oli vääntynyt main ja tail rotor shafti ja lavat tietty. No nyt on uudet osat ja vehje entistä paremmassa rimmissä.

En ole saanut vieläkään aikaseksi ottaa videoo kun pitää tenniskentän valossa lentää kun pääsee töistä mutta koitan viikonloppuna. Oikeastaan mieltä askaruttaa hiukan se että kopteri ei pysy ihan täydellisesti paikoillaan vaan meinaa alkaa kaatumaan leijutuksessa vasemmalle eli pitää koko ajan korjailla oikealle hivenen. Swashi on niin suorassa kun se tuolla työkalulla saa. Eli onko tuo nyt normaali eli onko kopteri ylipäätänsäkkin koko ajan kuin munan päällä että se alkaa johonkin suuntaan kaatumaan pikkuhiljaa kiihtyvällä vauhdilla. Pitäskö mun nyt siis tuon ohjaimen trimmistä säätää sitä oikealle enemmän vai rueta ettimään vikaa jostain nipin puolelta vai onko minulla edes mitään ongelmaa ja tuo pieni valuminen on normaalia? Nää on just niitä ongelmia joissa tartteis paikanpäällä sitä kokeneempaa gurua.

Btw homma on kyllä äärimmäisen hauskaa! Juurikin sellaista kun sen haaveilin olevan  :)

Mika



Heh, itsekin samaa kaavaa myöten tässä omalla sportillani olen nyt syksyn opetellut. Pari kertaa kunnolla tonttaillut liian yrittämisen ja temppuilujen tiimoilta, mutta nuo "sakkorahat" varaosiin kyllä hyvin aina muistuttavat siitä, ettei kukaan ole seppä syntyjään ;) Itellä oli kanssa sportin kanssa ongelmaa epämääräisen vaeltamisen kanssa, joka millä kerralla oli mihinkin suuntaan. Yksi ratkaisu ongelmaan oli se, että peräputki kun on niin onnettomasti kiinni siinä rungon päässä, että se pääsi siinä aina vähän liikkumaan ja pyörimään ja muutti sitten sen verran aerodynaamisia ominaisuuksia. Ne rungon ruuvit kun eivät ainakaan minulla lukinneet sitä kunnolla. Noh laitoin palasen teippiä putken ympärille ja sen kanssa survoin sen tuonne rungon sisään, niin eipä enää pyöri...

Niin ja eikös sitä sanota että "vauhti korjaa virheet", joten pikkuhiljaa vaan kopteria enemmän liikenteeseen, näin olen itse ainakin huomannut että uskallusta täytyy olla, jotta niitä kehittymisiäkin enemmänkin tapahtuu...
T-Rex 450 Sport   x2
DX 6i +Phoenix RC

Poissa mihatsu

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #224 : 14 Marraskuu, 2011, 02:44:17 »
Lopulta sain otettua videota kun kaikki kaverit itki että videoo tai ole kopteria. Piti samalla laittaa faijalle isänpäivävideo. Otin heti aamulla kun aurinko nousi ja oli tyyntä niin ekat lennot ja videot kun kopteri oli vielä ehjä. Aikamoista hakua oli hommassa tässä aamunvaiheessa vielä. No tulin sisälle laittelin videota nettiin ja aloin miettimään kaasukäyrää kun kopteri tuntui menävän liian helposti ylös ja alas. Ircissä sitä kyselinkin ja sitten tuli mieleen että kaasukäyrähän mulla on  lineaarinen enkä edes koskenut siihen. Kaivoin sitten Samin ohjeen esille ja kattelin äijien laittamia videoita ja totesin että olin unohtanut koko kaasukäyrän tykkänään. No laittelin sen kuntoon ja kokeilin simulla ja heti oli parempi tuntuma. Lensin sitten parikymmentä akkua päivän mittaan ja vehje alkoi pysymään 1x1m alueella. Lopussa alkoi hiukan puulle maistua joten pitää huomenna yrittää lentää nokka itseä päin mutta ennen sitä tänä iltana hiukan simuilla sitä.

Meinasi tulla pari konerikkoakin. Ensimmäiseksi lepastuskaseli ruuvi oli löystynyt vaikka siellä oli lukitetta. Sitten aloin ihmettelemään kun perä lakkasi pitämästä ja siihen oli syynä että laakeria pitävä ruuvi oli täysin löystynyt. Siellä ei ollut lukitetta joten sen laitoin kuntoon. Sitä ilmeisesti kuntsarikin tuolla kuvallaan meinasi.


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
5841 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Lokakuu, 2010, 10:13:14
kirjoittanut mikuni
9 Vastauksia
6232 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Maaliskuu, 2011, 22:23:03
kirjoittanut Noxi
38 Vastauksia
15483 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2011, 19:25:16
kirjoittanut Sandu
Goblin sport 500

Aloittaja Hayabusa « 1 2 3 4 » SAB

82 Vastauksia
43588 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Marraskuu, 2016, 15:20:54
kirjoittanut 338federal
8 Vastauksia
4167 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Lokakuu, 2015, 22:00:16
kirjoittanut HeliFlyFinland