Kirjoittaja Aihe: T-Rex 450 Sport  (Luettu 147902 kertaa)

JCA

  • Vieras
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #75 : 19 Marraskuu, 2010, 14:01:27 »
Aijaa, mun mielestä D/R:t juurikin jättää sieltä halutun alueen pois. Tuota kun tuli käytettyä joskus vuosia sitten Tamiya Juggernaut monsun ohjauksessa, kun ajeli kovin niin ei kestäny 4x4x4 veheellä kääntää ihan tappiin niin piti eliminoida sieltä liikettä pois.

Voi olla että mullakin on väärä käsitys?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #76 : 19 Marraskuu, 2010, 14:19:42 »
Dual ratehan vain pienentää maksimi liikkeitä.
Eli kytkin neutraalissa asennossa liikkeet on vaikka 0-50% kytkin käännetään saadaan esim 0-100% eli kaikki liikkeet käyttöön. Liike on silti linearinen, expolla saadaan sitten tuota lineaarisuutta vähennettyä/muutettua.
Lennokista esimerkki, dual rate päällä siiveke liikuu vaikka 1cm  kun tikku on ihan laidassa (neutraalissa sennossa pienet liikkeet), käännetään kytkin jolloin saadaan täydet liikkeet käyttöön eli nyt kun tikun kääntää laitaan tulee 2cm siivekkeelle liikettä. näin itselläni extrassa.. tosin siivekkeiden liike-aleet paaaljon suuremmat, mutta esimerkkinä. Sama esimerkki kopterista kun pitää tikkua ihan reunassa swash kallistuu vaikka 10 astetta, kytkimen napsautus ja swash hyppää toiset 10 astetta kallelleen eli maksimi kallistus on nyt 20-astetta.
« Viimeksi muokattu: 19 Marraskuu, 2010, 14:23:30 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #77 : 19 Marraskuu, 2010, 14:21:20 »
Juurikin näin :)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #78 : 19 Marraskuu, 2010, 14:36:47 »
Rajoittaahan se servon maksimiliikettä, mutta sen lisäksi se tekee juuri kuten B12:kin kuvasi. Kaikki on "oikeassa".
Molemmissa kuvauksissahan servon maksimiliike(kin) rajoittuu, mutta käsittääkseni B12 nosti esille huomion että wikin sanamuodosta voisi päätellä että D/R  _pelkästään_ rajoittaa maksimisignaalia, jolloin tikunliikkeen loppuosaan tulisi ikäänkuin "tyhjää" jossa tikku liikkuu mutta servo ei.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #79 : 19 Marraskuu, 2010, 14:45:42 »
Aaa siis sitä ajettiin takaa, totta... totta.  :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vasarah

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #80 : 19 Marraskuu, 2010, 14:53:28 »
Välillä tuntuu et jotain tajuaisikin ja heti perään tajuu ettei tajunnutkaan mitään  ???
- Nyt saat hintansa väärtin neuvon ja ilmaiseksi -

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #81 : 19 Marraskuu, 2010, 14:59:38 »
Mainittakoon vielä sekin, että jos on dualratea runsaasti = liikealueet suppeat ja tulee pakkotilanne jossa pitäisi saada kaikki mahdollinen ohjattavuus käyttöön, ei tikun laitaan heittäminen auta mitään. Expolla tätä ongelmaa ei ole. Keskitikulla voi heilutella vähän rohkeammin, mutta silti laidoilta löytyy maksimiliikkeet tarvittaessa.

Poissa Vasarah

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #82 : 23 Marraskuu, 2010, 21:20:35 »
Mites päivitys metalliseen perän pidikkeeseen? Onko etuja, haittoja?
- Nyt saat hintansa väärtin neuvon ja ilmaiseksi -

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #83 : 24 Marraskuu, 2010, 00:16:42 »
Tää on täysin oftopikkia, mutta kyllä meitä yksinkertaisia spektrum/JR'n normiradion omistajia hellitään näissä expo ja D/R jutuissa, kun ruudulta voi katsoa miten nuo vaikuttaa.
Vastaavasti näytti olevan noissa kalliimmissa vutapoissakin toi käppyränäyttö'

Tuolla Helifreakin ketjussa on aika reilusti kuvatuksia noista käppyröistä.

Tässä expoja 55% ja dualratea tiputettu 90%.


Expot vääntää käyrän mutkalle, dualrate siirtää ääriasennon pistettä.
« Viimeksi muokattu: 24 Marraskuu, 2010, 00:18:35 kirjoittanut Sammy »
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #84 : 24 Marraskuu, 2010, 17:04:42 »
Halpisradioiden käyttäjiäkin hellitään vielä pykälää hienommalla näytöllä. Näyttää x+, x-, y+ ja y-koordinaatistolla ja tikkua heiluttelemalla palkki kulkee koordinaatistoa pitkin. Tuo vasemmanpuoleinen pystyviiva on tikun asento, eli pitelen tikkua n. puolivälissä vasemmalle. Nuo lukemat eivät ole tosielämästä, vaan ainoastaan demomielessä.



Huomatkaa itämaan tyyliin kirjoitusvirhe näytön oikeassa alakulmassa.  ;D Oiskohan kinukeilla kysyntää englannintaitoisesta henkilöstä? Maksaiskohan ne hyvin?
« Viimeksi muokattu: 24 Marraskuu, 2010, 17:17:52 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #85 : 24 Marraskuu, 2010, 19:51:29 »
Liikkuu myös tuo pystyviiva DX7:n tikkua heiluttamalla.
Tuo koordinaatisto olisi kyllä mukava lisä, selkeytyisi valikko vielä hieman.
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa Vasarah

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #86 : 26 Marraskuu, 2010, 08:46:33 »
Eilen sain vihdoin vaihdettua pääakselin, tutkin muutkin osat ja ihme kyllä mitään muuta ei ollut mennyt. Akselin vaihdon yhteydessä testasin swashplate leveleriä ja huomasinkin että mun elevator ei liikukkaan ihan synkassa nupin kahden muun servon kanssa. Ala asennossa kaikki kolme tasassa mutta ylöspäin noustessa heittoa alkaa tulemaan koko ajan tasaisesti ja ylhäällä heittoa jo "paljon". En tiedä miten tämä ongelma pitäisi korjata, mutta yhden tavan löysin ja löysinkin. Mankasta säädin elevatorin liikkeen/nopeuden tai mikä lie ollutkaan, arvoon 114% ja silloin näyttäs toimivan samalla liikeradalla/pituudella/vauhdilla kun nupin kaksi muuta servoa. Vaihdoin myös orkkis lapojen tilalle jotkut halppis puulavat, testiksi, eikä harmita jos hajoaa.

Pakkohan sitä oli myös testata. Ulkona oli kauhia myräkkä, tuuli puuskittain kovaa, pakkasta -10 ja pimeää. Ei siis olisi mitään järkeä lähteä edes kokeilemaan, mutta PAKKOHA SE ON  :D Kaksi akullista leijuttelua matalalla ja mieli korkealla. Lopputuloksena sormet ihan jäässä, mutta sitäkin tärkeämpää, kopu ehjänä. Kyllä se on vakaa kun säädöt rupeaa löytymään. Ei heilunut ja menny miten sattuu kuten ensi lennolla. Setuppeja laitoin muistaakseni D/R 80%, expoja 70 ja varmuuden vuoksi vielä swash mix:t 80%, mutta jostain systä en tykännyt, ei vaan toiminut. Pitää siis yrittää löytää mieleiset ja toimivat asetuksiet.

Kokeilemani puulavat(2dolsuu/2paria) olivat erittäin suorat, muutenkin ihan ''viimeistellyn näköiset", todella tiukat(eivät meinanneet upota nupin kiinnitykseen), toimivat leijunnassa.
- Nyt saat hintansa väärtin neuvon ja ilmaiseksi -

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #87 : 26 Marraskuu, 2010, 19:33:15 »
kanavan endpointista säädetään niin että servot on samalla tasolla ylhäällä ja alhaalla.
DR = 80% siis että 80% koko liikealueesta on käytössä, ihan ok.. varmaan toimisi vielä pienempikin leijuttelussa.
Expoja 70% kuulostaa kyllä todella hurjalta.. ei varman tapahdu tikun keskialueella mitään tikusta? ^^
Swashmix jos nostit 80% se taas lisää  liikeratoja joten tuo dualraten säätö periaatteessa meni harakoille. Eli mitä pienempi swashmix sitä pienempi liike swashilla.

Jokainen siis säätää mieleisekseen, huomioita vain.
Itse en käytä mitään noista, swashmixistä lisää liikkeitä ehkä ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

t0fu

  • Vieras
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #88 : 09 Joulukuu, 2010, 18:34:47 »
Nyt tarttis nöösi apua. Eli mikäs on kun kopterin perä vatkaa puolelta toiselle n. 5cm? Radiona on dx7 ja gyron gainisäätö on 57%. Tuosta kun sitä vielä tiputtaa, niin sitten pyöritään ympyrää.En oikeen uskalla nostaa härveliä ilmaan ja selvittää rauhoittuisiko se, jos se saa vähän korkeutta. Ajattelin siirtää palloa siitä servon varresta lähemmäs servon akselia, jos tuo servo ei vaikka olekaan niin tarkka kun luulisi. Servon nopeus luultavasti riittää vielä tästäkin huolimatta? Mekaanisesti kaikki vaikuttaisi toimivan oikein: ei kanita eikä klappaa. Eli ollaanko nyt oikeilla jäljilla vai johtuuko ilmiö siitä, että lentelen vielä apupyörien kanssa?

Toinen, mikä vähän ihmetyttää, on noparin säädöt. Eli pitääkö governorin olla päällä vai ei ja entäs muut säädöt, soft start jne... ? Vai onko kyseessä makuasia ja kukin säätää niinkun tahtoo? Nyt mennään hatusta vedetyllä setupilla ja kyllähän tuo sillä ilmaan nousee. Eli jos nyt joku osaa kertoa miten ja miksi tuo nopari olisi syytä säätää jollain tietyllä tapaa niin arvostaisin sitä kovasti.

Sähköinä on siis ne kamppeet, mitkä tulee tuon supercombopaketin mukana.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #89 : 09 Joulukuu, 2010, 19:33:23 »
Katso tuosta noparin ohjelmointia, josko jotain apua.
http://www.kopterit.net/index.php?action=dlattach;topic=4483.0;attach=27424

Kokeile siirtää linkkiä, gain säätö vaikuttaa kuitekin ettei ole väärä kanava?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

t0fu

  • Vieras
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #90 : 09 Joulukuu, 2010, 19:55:09 »
Nuo noparin ohjeet on hyvät. Suuri kiitos hälle joka on tämmöisen meille tuottanut.  :)

Kyllä tuo gaini vaikutta, eli pitäisi olla oikeassa kanavassa. Isommalla arvolla perä heijaa enemmän ja pienemmällä vähemmän. Kun sen laskee alle 56% niin sitten alkaa pyöriminen. Eli 57-100 välillä voi väpätystä säätää.

No taidan jokatapauksessa kokeilla tuota linkin siirtoa, kun se ajatus tuntuu omassa päässä suht järkevältä. Vai riittääkö servon nopeus enään tämän jälkeen?

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #91 : 09 Joulukuu, 2010, 20:01:45 »
Mun sportissa on mitta pallon keskeltä servon ruuvin keskelle 7.25mm..

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #92 : 09 Joulukuu, 2010, 20:10:08 »
Oleppas hjyvä, itsehhän sen joskus väsäsin... voisi joskus wikinpuolellekkin siirtää jos taidot ja into jossain vaiheessa riittää  ;D
Tuossa on dx7+ trex säätö"opas" protona joka on parilla testissä.. saa nähdä milloin julkaistaan, tarkoitus olisi tehdä flysky/turnigyn mankallekkin siihen osio. Varmaan 7C:kin voisi olla mukana, aika näyttää  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #93 : 10 Joulukuu, 2010, 09:08:25 »
Lainaus
Eli pitääkö governorin olla päällä vai ei

Omien kokemusten mukaan Alignin säätimen govista on enemmän haittaa ku hyötyä, itse laittaisin pois päältä ja suoran kaasukäyrän.
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Lepatus

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #94 : 10 Joulukuu, 2010, 14:33:00 »
Hiton hyvä toi Samin nopariohje.
Just tollasia rautalangasta väännettyjä ohjeita lisää, että tyhmempikin ymmärtää  :P

Kiitos!
E-Smart
Spektrum DX7
Dji Phantom

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #95 : 10 Joulukuu, 2010, 17:38:15 »
Nyt tarttis nöösi apua. Eli mikäs on kun kopterin perä vatkaa puolelta toiselle n. 5cm? Radiona on dx7 ja gyron gainisäätö on 57%. Tuosta kun sitä vielä tiputtaa, niin sitten pyöritään ympyrää.En oikeen uskalla nostaa härveliä ilmaan ja selvittää rauhoittuisiko se, jos se saa vähän korkeutta. Ajattelin siirtää palloa siitä servon varresta lähemmäs servon akselia, jos tuo servo ei vaikka olekaan niin tarkka kun luulisi. Servon nopeus luultavasti riittää vielä tästäkin huolimatta? Mekaanisesti kaikki vaikuttaisi toimivan oikein: ei kanita eikä klappaa. Eli ollaanko nyt oikeilla jäljilla vai johtuuko ilmiö siitä, että lentelen vielä apupyörien kanssa?

Sähköinä on siis ne kamppeet, mitkä tulee tuon supercombopaketin mukana.
Elikkäs elikkäs... Gyroissa on keskellä kuollut alue, jossa signaali on niin pieni, että gyro ei tiedä ollaanko headingholdissa vai ratessa. Se on noin 5% suuntaansa, eli 55-45% on se jossa gyro "sammuu" ja kone pyörii kuten olet huomannut. 45% ja alle on rate (punainen valo), ja 55% ja yli, on headinghold (vihreä valo), riippuen siitä kummin päin radiosi gain-kanava toimii. Sellainen 66% toimii ainakin TRex 250:llä ja 500:lla. Linkkipallo servon sisimpään reikään. Kannattaa lukea myös wikin 401:sen säätö-ohje, sieltä löytyy paljon yleispätevää linkistöjuttua...
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=gy401saato
-flybarless, sedative stabilized head-

t0fu

  • Vieras
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #96 : 11 Joulukuu, 2010, 13:26:50 »
Nonniin nyt on yritetty säätää. Jos servon pallon siirtää sisimpään reikään ei servon liikeradat enään riitä. Eli pitänee ajan kanssa kaivella laatikot läpi jos löytyisi joku servovarsi missä sattuisi reijät sopivammin pakalleen. Pääsisi kokeilemaan tätäkin säätöä. Vai missaanko nyt jotain oleellista liikeratojen säätämisestä? Pitäisikö tämän onnistua vakio servovarrella pallo sisimmässä reijässä? Kun nyt tuntuu että gyro ei edes tahdo kääntää servoa laitaan saakka vaikka kuinka käskyttää. Ja peräroottorin liikeradat tuntuisi jäävän onnettoman pieneksi jos tuo sisin reikä on käytössä. Toivottavasti edes joku tajusi mitä tässä yritän kertoa.  :)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #97 : 11 Joulukuu, 2010, 17:28:30 »
Millä säädät liikeratoja?
Eikö muka riitä kun gyron limitillä säädät ne päät, kaikilla servoilla itsellä on ainaki yltäny sisimmältä reijätä kumpaanki reunaan...
Lennossahan tuo ei tee isoja liikkeitä että ei haittaa vaikkei päihin ihan yltäisikään. mutta kyllä pitäisi yltää.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #98 : 11 Joulukuu, 2010, 19:42:42 »
Nonniin nyt on yritetty säätää. Jos servon pallon siirtää sisimpään reikään ei servon liikeradat enään riitä. Eli pitänee ajan kanssa kaivella laatikot läpi jos löytyisi joku servovarsi missä sattuisi reijät sopivammin pakalleen. Pääsisi kokeilemaan tätäkin säätöä. Vai missaanko nyt jotain oleellista liikeratojen säätämisestä? Pitäisikö tämän onnistua vakio servovarrella pallo sisimmässä reijässä? Kun nyt tuntuu että gyro ei edes tahdo kääntää servoa laitaan saakka vaikka kuinka käskyttää. Ja peräroottorin liikeradat tuntuisi jäävän onnettoman pieneksi jos tuo sisin reikä on käytössä. Toivottavasti edes joku tajusi mitä tässä yritän kertoa.  :)
Nyt on jotain metsässä... Radiosta "Rudder" kanava 100%, linkki sisimpään, gyron nappi pohjaan 3sec. että pääset siihen ohjelmointitilaan... Selaat kohtaan "limit" ja radion tikulla varovasti ohjaat niin että peräslideri käy molemissa laidoissa. Delay-kohdassa katsot että ledi on punaisella, ja sitten tikku keskelle. Tällöin gyro ohjaa servoa norminopeudella. Sulla siis on ne combo tavarat, GP750 tai GP780, ja servona DS420 tai DS520?
-flybarless, sedative stabilized head-

t0fu

  • Vieras
Vs: T-Rex 450 Sport
« Vastaus #99 : 13 Joulukuu, 2010, 17:27:13 »
Juu noista combon kamoista on kyse. Ja juuri tuolla Hermiksen kuvailemalla tavalla olen hommaa lähestynyt. Radiokin tuli tarkastettua, kun se tuolla tuli mainittua. Rudder kanavan travel limitti (vai mikä onkaan?) on molempiin suuntiin 100%. Ja kaikki trimmit on keskellä. Subtrimmi ja sitten se ihan oikee siinä tikun vieressä.

Siinä servovarressa oleva sisin reikä on suurinpiirtein 4,7mm päässä siitä servon akselin keskeltä ja seuraava on 7,3mm. Eli jos joku osaa näillä tiedoilla kertoa onko reikien paikat muuttunut ehkä johonkin aikaisempiin versioihin verrattuna? Jokatapauksessa jossain arkistojen kätköistä löytyy varmaan sellainen blankko pyöreä servovarsi mihin saa ihan itse porata reikiä niinkuin tykkää. Ajattelin tökkästä johonkin puoleen matkaan reijän ja kokeillla sillä. Saapahan hyvän syyn pitää dremeliä kädessä. Nyt kun alan penkomaan kaapinpohjia, niin kannattaako katsella lootia missä lukee futaba, ko, sanwa vai savox? Eli onko noi alingin omien servojen akselin hammastukset minkä kanssa yhteensopivia? Kokeilemallakin tämä tietenkin selviää..

Järkyttävän vaikeetahan tuo lentäminen tuntuisi olevan, vai voikohan tuota meikäläisen ylsalaspoukkoilua miksikään lentämiseksi kutsua. Jokatapauksessa olisi kiva tietää, että millaiseen tuuleen tuolla uskaltaa oikeen tekijämiehet lähteä yrittämään? Itse olen vielä apupyörävaiheessa ja tuommonen 4-5ms tuuli tuntui siltä että joutui ihan pitemään. Nuo styroksipallot taitavat tarrata tuuleen kiinni ihan kohtuu paljon? Seuraava askel taitaa kuitenkin olla joittenkin isompien laskeutumistelineitten hankinta ja apupyörien pilkkominen 1/12 rc-auton antenneiksi. Osaako siis joku suositella jotain laskeutumistelineitä mitkä olisi vähän leveemmät kun orkkikset ja kävisi tuohon? Vai saako taas pitää dremeliä kädessä :) ?

Niin ja kiitos taas kaikille jotka ovat jaksaneet ja jaksaavat vastailla  :)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
5850 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Lokakuu, 2010, 10:13:14
kirjoittanut mikuni
9 Vastauksia
6235 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Maaliskuu, 2011, 22:23:03
kirjoittanut Noxi
38 Vastauksia
15496 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2011, 19:25:16
kirjoittanut Sandu
Goblin sport 500

Aloittaja Hayabusa « 1 2 3 4 » SAB

82 Vastauksia
43600 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Marraskuu, 2016, 15:20:54
kirjoittanut 338federal
8 Vastauksia
4171 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Lokakuu, 2015, 22:00:16
kirjoittanut HeliFlyFinland