Moi,
Sain jo jotain apua muutamalta kokeneemalta, ja tässä miten olen tän nyt miettinyt.
Todettakoon ensimmäiseksi että yhtään en ole lennättänyt, reputin ja tuli 100h simulaattoriaikaa lisää.
Ratemode on ymmärtääkseni moodi, jolla gyro päästää tikun ohjauksen suoraan lävitse. Jos tulee tuulenpuuska tms.
niin silloin gyro huomaa että ohjaus ei tullut radion signaalista, vaan jostain muualta ja se korjaa tuon heilahduksen
tekemällä lavoille vastaliikkeen. Riippuen gyrolle syötetystä vahvistuksesta (Gainista), niin tehty ohjaus on liian pieni, oikea tai liian iso.
Käytännössä mietin tätä siten että jos perää halutaan pyörittää niin perän liikkuessa myötätuuleen gyro vähentää
lapakulmaa ja puolen kierroksen jälkeen kun myötätuuli on muuttuunut vastatuuleksi, niin gyro lisää lapakulmaa ja perä pyörii tasaisella vauhdilla ympyrää.
Paikallaan leijutettaessa, jos vahvistusta on liikaa niin gyro on liian herkällä ja ohjaa koko ajan lapakulmia ylitse laidasta laitaan ja perä heiluu eikä pysy paikallaan, vähentämällä gyron herkkyyttä, heiluminen saadaan pois ja tulee mahdollisesti pientä perän vaeltamista.
Headhold,tailhold avcs jne modessa lapakulmat asettuvat määrättyyn kohtaan joka pitää perän paikallaan, vaikka tikku palautuu keskiasentoon. Eli lapakulmat eivät ole suorassa suhteessa tikun asentoon, vaan asettuvat sellaiseen asentoon että kone ei pyöri, kun tikku on keskellä. Jos sivutuulta on paljon niin lapakulma on suuri ja tikku keskellä, mutta kone ei pyöri. Jos se pyörii, niin pienellä vasta liikkellä lapakulmaa muutetaan siten että kone ei pyöri, ja taas lavat lukkintuvat määrätyyn asentoon ja tikku on keskellä. Eli pyöriminen poistetaan sopivankokoisilla vastaliikkeillä. Gyro toimii tavallaan automaattisena trimminä.
Jos on täysin tyyntä, niin lapakulma asettuu sellaiseen kulmaan että kone pysyy pyörimättä paikoillaan, jos tuuli sivusta voimistuu, tai tulee tuulenpuuska, niin gyro kasvatta lapakulmaa, ja kone pysyy vieläkin pyörimättä samassa asennossa maahan nähden.
Kun konetta liikutetaan oikealla tikulla sivusuunnassa, niin gyro lisää tai vähentää peränlapakulmaa, niin että se pysyy samassa asennossa maahan nähden ja liikkuu sivuttain.
Perän olen nyt säätänyt siten että radiosta liikeradat ovat maksimissaan ja gyrosta olen rajoittanut maksimiliikkeen. Keskikohta on laitettu ratemoodissa siten että lapakulmat on nolla, oikea "nollakulma" haetaan sitten kun päälapojen vaikutus on tiedossa. Gyron suunta asetettu siten että se tekee vastaliikkeen, eli kun heilautan perää vasemmalle, niin lapojen kulmat kasvaa siten että korjaa oikealle.
Asetuksen jälkeen lähettimen trimmiä tai keskikohtaa ei saa koskea, muuten toi HB401 gyro hukkaa keskikohdan ja ledi tuplavilkuttaa. Lisäksi ledi ei aina näytä aina toimivan oikein. Ledi oli pimeänä vaikka se oli HH (AVCS) modessa.
Tällä tavalla taas ihan teoriapohjalta. Olenko ymmärtänyt oikein ?
Koska käytetään rate, eli suoraa ohjausmoodia ja koska HH eli perän lukitusmoodia ?
Terv. Kimi/12v