Moikka,
Eilen koin melkoisen yllätyksen lipojen lataamisessa. Ajattelin nyt jakaa tämän kokemuksen kaikkien muidenkin kopteriharrastjien kesken. Kyseessä on viime huhtikuussa käyttöön saadut neljä lentoakkua, eli puolivuotiaat akut. kaikilla näillä on lentoja alla 60 kpl. Heinäkuun ja elokuun vaihteessa jo aloin funtsimaan, että taitaa akut olla jo heikkenemään päin koska aina ei laturit saaneet ladattua akkuja täyteen. Latureissani on integroidut balanserit. Pahimmillaan laturini lopetti eilen kentällä ollessani latauksen 49 volttiin kun akun jännitteen pitäisi täytenä olla 50,4 volttia. Onneksi kaveri oli kentällä mukana ja lykättiin akku sen laturiin kiinni, se työnsi sinne vielä 1015mAh sisään ja nosti akun jännitteen 50,4 volttiin. Siinä sitten aloimme pohtimaan, että mikä on vikana kun molemmat laturini eivät enää ladanneet akkuja täyteen. Laturini olivat viime kuukaudet käyttäneet myös balansointiin paljon enemmän aikaa kuin ennen. Totesimme vain, että kyllä akut on ehjiä kun toisella laturilla ne sai ihan hyvin ladattua. Holmströmin Ari jonka latureilla ne akut sitten saatiin täyteen alkoi epäilemään balanserin liittimiä. Itse en meinannut uskoa moista. Kaikista kennoista tuli akkujännitteet laturille hyvin jne. Illalla kotona sitten kokeilen ihan iskemättömillä balanserilaudoilla ladata akkuni. Ja kas kummaa kummatkin laturini latasi akut aivan täyteen 50,4 volttiin. Eli Arin veikkaus osui ihan nappiin, koko kesän käyttämäni balanserilaudan nastat olivat niin kuluneet, että jännite heitteli varsinkin suuremmilla balansointivirroilla. Laturini ei tykännyt tästä ja lopetti latauksen ihan liian aikaisin koska totesi kai balansoinnin olevan mahdotonta.
Eli mikäli jolla kulla teistä on vastaavia ongelmia, niin kokeilkaa vaihtaa latureihinne uusi balanserilauta. Molemmilla ongelmia aiheuttaneista balanserilaudoista oli kesän aikana ladattu noin 120 kertaa. Ongelmia oli jo tullut aiemmin, joten voi helposti päätellä, että balanserilauta kannattaa vaihtaa uuteen vaikkapa 90 latauskerran välein. Se ei ole iso infestointi ja akut toimii paremmin Sama asia tietenkin koskee akun balanserijohtoja. Nekin pitäisi uusia esimerkiksi 90 latauskerran välein. Mikäli akulle tulee edes niin paljoa latauskeroja elämänsä aikana.
--
Timo