Kirjoittaja Aihe: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?  (Luettu 22875 kertaa)

OivaMainio

  • Vieras
mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« : 06 Lokakuu, 2010, 20:53:04 »

Nyt tulee kasa kunnon nyypiö-kysymyksiä! :)

Kopterin nokka haluaa pyöriä vasemmalle vaikka trimmi on maksimissa oikealla. Sen saa pysymään osapuilleen suorassa vain jos ohjaimesta vääntää trimmin päälle lisää oikealle, mutta eihän se kovin mukavaa ole kun se ei itsestään pysy suorassa. Tämä on hyvin lähellä maata, mutta eipä kai maaefekti vaikuta nokan suuntaan vaan pelkästään sivuttaiseen liikkeeseen?

Viikkoa aiemmin ei ollut tällaista ongelmaa, mutta silloin oli apupyörien sijasta käytössä jalkoihin teipatut syömäpuikot. Nyt on apupyörät, mutta maalaisjärjen mukaan jalustan mallin ei pitäisi vaikuttaa mitenkään nokan suuntaan.

Ei kai massan epäkeskisyys vaikuta nokan suuntaan, vaan pelkästään siihen mihin suuntaan kopteri alkaa itsestään kallistua?

Voisiko gyro olla sekaisin, tai noussut vaan väärällä jalalla?

Meneekö gyro sekaisin siitä jos kopteri ei käynnistyessä ole ihan suorassa - voiko tämä vaikuttaa tämä trimmauksen pieleen menoon? Kun apupyörät on kiinni kopteri ei ole maassa ihan vaakatasossa, mutta syömäpuikoilla ei ole tätä ongelmaa.

Yleisiä vinkkejä?

Kopteri on SkyArtec WASP V4 (6ch, head lock gyro, belt). Perä on vasta vaihdettu, tosin täytyy sanoa että osien valmistuslaatu ei päätä huimaa. Joko osissa on paljon löysää ja ne hölskyvät, tai sitten osat on niin kireällä että ne ei liiku ja servot syö akun hetkessä. Myös edellisessä perässä oli samanlaista ongelmaa, tosin se oli ehtinyt ottaa hieman vahinkoa vastaan ja oli liimattu takaisin kuntoon, joten oletin että liimaus ei mennyt ihan oikeassa kulmassa tms.

Poissa jsuominen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #1 : 06 Lokakuu, 2010, 21:04:16 »
eikös noita linkkitankoja saa kans pyöriteltyä, kai siinä on whashplate.
Amig 450 full metal edition gp780, 3x ds 415m, 1x ds520 amigin nopari ja mosa.         
TREX 550 v2 combo + spartan ds 760
Spektrum dx8 AR 8000 TM1000.
Trex 450 sport v2 3x ds410m, 1x 425m, spartan quark mini mems, scorpion hk-2221-8, hobbywing platinum pro 60a, ar 7600.
Trex 100s super combo.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #2 : 06 Lokakuu, 2010, 21:54:06 »
swashplate ei vaikuta siihen jos kopteri haluaa pyörä ja HEAD LOCK/HEADIN HOLD eli HH-gyron kanssa EI käytetä trimmiä kun se on HH-tilassa. Katso manuaali, varmaan neuvotaan gyrosta siinä. Ja lue wikipedia läpi tästä:
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=gyro
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=gy401saato

Nuo gyro aiheiset lukaise läpi ajatuksella.. ensin tuo yleisesti gyro ja sitten tuo säätö-ohje.
Älä liikuta kopteria kun laitat virrat, ja tee tuo mekaaninen säätö.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

OivaMainio

  • Vieras
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #3 : 07 Lokakuu, 2010, 22:08:25 »
Suurkiitokset vinkeistä!

Tämän kopterin gyro ja ohjain ovat huomattavasti yksinkertaisempaa mallia, gain on ainoa mitä voi gyrosta säätää, ohjaimessa ei voi säätää kuin trimmejä mitä peräsimeen tulee. Ei myöskään voi tietääkseni säätää peräservon liikeradan suuruutta - osien liikerata akselilla loppuu kesken kauan ennenkuin servon liikerata loppuisi. Ja tämän kopterin pitäisi olla ready to fly, heti kunnossa kun vaan laatikon avaa. Mutta ainakin nyt koitan säätää tuota gainia trimmi keskellä ja perus-säätö siirtämällä servoa perävartta pitkin.

Voi kun manuaalissa olisikin annettu ohjeita, mutta se on lähinnä varaosakatalogi joka on käännetty kiinasta korean kautta suomeksi, google translatella.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #4 : 07 Lokakuu, 2010, 22:12:23 »
Yksi pikavinkki tulee vielä mieleen...
Käynnistäthän kopterin trimmi keskellä?  En tunne tuota laitetta yhtään mutta kohtalaisen varmasti käynnistyksessä oleva radion signaali tulkitaan nollaksi. Eli jos trimmi jää edelliseltä kerralta valmiiksi laitaan niin seuraavalla kerralla ei olekaan millä trimmata.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #5 : 08 Lokakuu, 2010, 09:19:08 »
Yksi pikavinkki tulee vielä mieleen...
Käynnistäthän kopterin trimmi keskellä?  En tunne tuota laitetta yhtään mutta kohtalaisen varmasti käynnistyksessä oleva radion signaali tulkitaan nollaksi. Eli jos trimmi jää edelliseltä kerralta valmiiksi laitaan niin seuraavalla kerralla ei olekaan millä trimmata.
Jos se toimii noin, voi "trimmin liikealuetta kasvattaa" käynnistämällä kopu trimmi täysin toisessa laidassa. Jos tämä tulkitaan nollakohdaksi, ollaan trimmi keskelle vetämällä samassa tilanteessa kuin aikaisemmin trimmi laidassa. Nyt jos vetää vielä trimmin sinne laitaan asti, on trimmiä kaksin verroin verrattuna alkuperäiseen.

Mutta oikea tapahan on tietysti lyhentää tai pidentään perän linkkiä tai siirtää servoa vastaavasti.

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #6 : 16 Marraskuu, 2010, 18:39:51 »
Pistetään nyt vielä jos tätä joku muukin lukee, eli Gyron kanssa trimmiä EI SAA KOSKAAN KÄYTTÄÄ. Ei koskaan.
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #7 : 16 Marraskuu, 2010, 19:39:01 »
Pistetään nyt vielä jos tätä joku muukin lukee, eli Gyron kanssa trimmiä EI SAA KOSKAAN KÄYTTÄÄ. Ei koskaan.
Woe pahkena, ja mä kun olen trimmiä gyronkin kanssa käyttänyt, kun on tärinän tms. vuoksi alkanut vaeltaa! Hitsin kempele, mihinköhän kiirastuleen mä nyt joudun... :D

Jos trimmailee perää, pitää vaan muistaa palauttaa trimmi nollaan ennen kuin kytkee seuraavan kerran taas virrat.

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #8 : 17 Marraskuu, 2010, 17:47:40 »
Jos trimmailee perää, pitää vaan muistaa palauttaa trimmi nollaan ennen kuin kytkee seuraavan kerran taas virrat.
Trimmi on aina väärä tapa yrittää korjata asiaa. Kannattaa muistaa, että perää ohjatessa ei koskaan komenneta servoa, vaan tietokonetta. (gyroa) Joten perän puoltamiseen, vispauksen ym trim EI AUTA, koska vika ei ole ohjainkomennossa vaan siinä, että tietokone (gyro) ohjaa sitä perää väärin syystä tai toisesta.

Eli tärkeintä tässä on ymmärrää, että servo ei liiku sen käskyn/trimmin mukaan, vaan se liikku senmukaan mitä gyro haluaa tehdä.
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #9 : 17 Marraskuu, 2010, 17:54:04 »
Joten perän puoltamiseen, vispauksen ym trim EI AUTA
Meikän harrastukselta vedetään nyt ihan tosissaan mattoa alta, kun trimmin käyttäminen nimenomaan poisti puoltamisen. :-\

Jepjep, mutta tiedän mitä haet takaa! :) En olisi kuitenkaan aivan noin ehdoton trimmin käytöstä rudderin kanssa, itse olen käyttänyt sitä usein monenkin kopterin kanssa.

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #10 : 17 Marraskuu, 2010, 18:04:19 »
Joten perän puoltamiseen, vispauksen ym trim EI AUTA
Meikän harrastukselta vedetään nyt ihan tosissaan mattoa alta, kun trimmin käyttäminen nimenomaan poisti puoltamisen. :-\

Jepjep, mutta tiedän mitä haet takaa! :) En olisi kuitenkaan aivan noin ehdoton trimmin käytöstä rudderin kanssa, itse olen käyttänyt sitä usein monenkin kopterin kanssa.

Myönnän, että itsekin 450:lla oon kokeillut Trnquill:n käyttämää korjausta (Yx/pari "naksua" suuntaan tai toiseen), niin vaikutti. Siihen en ota näin aloittelijana kantaa, oliko se oikein/väärin tehty, mutta auttoi  :)
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #11 : 17 Marraskuu, 2010, 18:57:44 »
Tuo trimmin käyttö on sama asia HH-gyron kanssa kuin se että kääntäisit tikusta kokoajan vähän sivulle.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #12 : 17 Marraskuu, 2010, 19:13:30 »
Tuo trimmin käyttö on sama asia HH-gyron kanssa kuin se että kääntäisit tikusta kokoajan vähän sivulle.
Yleisesti näin, mutta jos kokeilee niin eri gyrot sietävät enemmän tai vähemmän trimmiä. Rajan huomaa pöydällä, jos HH modessa gyro tulkitsee ohjaukseksi, ajautuu servo laitaan.
Normimodessa toimivia gyroja, kuten lähes kaikissa pikku-RTF koptereissa taitaa olla, voi trimmailla kaikessa rauhassa jos perä sillä alkaa pitämään.

Summa summarum:  Jos trimmillä saa perää jotenkin paremmaksi kuin ilman, on ok käyttää trimmiä.  Kunnolla HH modessa toimivaa gyroa taas ei ole mitään syytä trimmata, eikä siitä mitään apua olisikaan.
Eiks jeh?

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #13 : 17 Marraskuu, 2010, 21:07:17 »
Tuo trimmin käyttö on sama asia HH-gyron kanssa kuin se että kääntäisit tikusta kokoajan vähän sivulle.
Olen kanssasi eri mieltä sitä, että gyron tilalla olisi merkitystä tähän. Gyro voi olla HH tai Rate tilassa niin silti trim korjaa sitä väärin.

Trnquille vielä:
Sama asia, kuin että jos tuulee vasemmalta, korjaat trimmiä, niin että kopteri pysyy paikalleen. (tässä esimerkissä ei siis korjata perän trimmiä vaan sitä toitsa) Senjälkeen voi toki todeta että "kato nyt, toimi".
Trim vaikuttaa, mutta ei sen vaikutus taida koskaan olla se mitä haetaan. (eli perän pysyminen paikoillaan) Toki, tilanteessa jossa ohjain oikeasti on pielessä, eli keskikohta ei ole keskellä, trim on oikea korjaus. En vain pidä tätä tilannetta kovin realistisena. (tietokoneellahan sen tikun arvon oikeasti näkee)

Olen aloittelija, en kiellä sitä. Se ei silti estä minua esittämästä mielipidettä.

* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #14 : 17 Marraskuu, 2010, 21:52:49 »
Ei tietenkään estä,
Periatteessa trimmi on rate-modessakin sama kuin kääntäisit tikusta kokoajan, mutta tässä tilassa gyro käsittää tulevan signaalin vähän eritavalla.
Pöydällä huomaat eron, jos rate tilassa laitat trimmiä ok servo/slideri pysähtyy siihen kohtaan kun lopetat trimmin nakutuksen vaikka perä on paikoillaan, nyt kun HH-tilassa laitat trimmiä lähtee perä slideri vaeltamaan jossain kohtaa jatkuvasti reunaa kohti vaikka lopettaisit trimmin lisäämisen KOSKA hh-tilassa gyro "odottaa" milloin perä on siinä kohdassa jonne se kuvittelee sinun sen halunneen tai pyörivän sitä nopeutta jota haluat.. nyt jos liikutat kopterin perää niin jossain kohdassa löytyy se kiertonopeus jolloin slideri pysyy paikoillaan., eli koska kopteri ei liiku pitää perälle lisätä kulmia että se saataisiin liikkumaan, nyt kun ilmassa laitetaan trimmiä niin kopteri kiertää hitaasti akselinsa ympäri tasaisella nopeudellä koska tulkitsee sen tikun liikkeeksi ja pääsee kiertymään.
Olipa vaikeasti selitetty.
« Viimeksi muokattu: 17 Marraskuu, 2010, 21:55:23 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #15 : 17 Marraskuu, 2010, 22:20:02 »
Trim vaikuttaa, mutta ei sen vaikutus taida koskaan olla se mitä haetaan. (eli perän pysyminen paikoillaan) Toki, tilanteessa jossa ohjain oikeasti on pielessä, eli keskikohta ei ole keskellä, trim on oikea korjaus. En vain pidä tätä tilannetta kovin realistisena.
Woihan rähmän käpälä sentään, kun noin se minulla siis nimenomaan toimii. Perä vaeltaa pikkuhiljaa jompaan kumpaan suuntaan, kun rudderin trimmi on keskellä. Naksautan trimmiä pari pykälää vastakkaiseen suuntaan ja kas, perä ei enää kierrä. Meikällä lienee sitten epärealistinen kopteri! :) Tarviipa ottaa joskus oikein videotodisteita, ettei jää pelkäksi poskien paukutteluksi.

Suurin osa moderneista gyroista lukee käsittääkseni tikun keskikohdan siinä vaiheessa, kun niihin kytketään virta. Eli jos lykkää rudderiin trimmiä ennen kuin kytkee kopuun virtoja, gyro oppii uuden trimmillä muutetun keskipisteen ja toimii, kuten trimmiä ei olisikaan. Ainoastaan muuttamalla trimmiä gyron ollessa virrat päällä voi vaikuttaa gyron ja sitä kautta perän toimintaan. Vai olikos se nyt niin, että osa gyroista siirtää servoa trimmin verran (eli ikäänkuin päästää servon subtrimmin "lävitseen") ja rekisteröi sitten tuon muuttuneen tilan nollakohdakseen?

Kuten jo todettukin, trimmin käyttäminen lennon aikana on luonnollisesti gyron näkökantista aivan sama kuin jos pitäisi tikkua hiukan sivussa jatkuvasti.

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #16 : 17 Marraskuu, 2010, 23:29:38 »
Suurin osa moderneista gyroista lukee käsittääkseni tikun keskikohdan siinä vaiheessa, kun niihin kytketään virta. Eli jos lykkää rudderiin trimmiä ennen kuin kytkee kopuun virtoja, gyro oppii uuden trimmillä muutetun keskipisteen ja toimii, kuten trimmiä ei olisikaan.
Tarkistin omalla "huippu" stormin gyrolla tuossa pöydällä, niin tosiaan se rekisteröi nollakohdan siinä käynnistyksen alustusvaiheessa. Eli trim "nollataan" siinä alussa.
Kuten jo todettukin, trimmin käyttäminen lennon aikana on luonnollisesti gyron näkökantista aivan sama kuin jos pitäisi tikkua hiukan sivussa jatkuvasti.
Aivan. ja minun on vaikea sulattaa sitä, että tämä olisi jossain tilanteessa haluttu korjaus.
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa floodi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #17 : 18 Marraskuu, 2010, 07:11:42 »
Mitä eroa on sillä jos pitää tikkua hieman keskikohdan vierellä tai sit vastaavasti pari naksua trimmiä samaan suuntaan. Minun mielestäni ei mitään. Samanlevyistä pulssia se lähettää molemmissa tapauksissa, vai lähettääkö?

 

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #18 : 18 Marraskuu, 2010, 07:25:07 »
Mielestäni kyllä..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #19 : 18 Marraskuu, 2010, 09:06:25 »
Aivan. ja minun on vaikea sulattaa sitä, että tämä olisi jossain tilanteessa haluttu korjaus.

Lusikka soppaan.

Mitäs jos olet vetämässä skabassa FAI-leijutusta ja huomaat että gyron bootissa on tapahtunut pikku virhe ja perse kampeaa jompaan kumpaan suuntaan? Kumman teet mielummin, pidät vasenta tikkua koko ajan hieman jompaan kumpaan suuntaan kompensoidaksesi vai naksautat kaksi kolme naksua trimmiä kompensoidaksesi?

Voin kokemuksesta kertoa että tein jälkimmäisen...
Nada

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #20 : 18 Marraskuu, 2010, 09:11:48 »
Aivan. ja minun on vaikea sulattaa sitä, että tämä olisi jossain tilanteessa haluttu korjaus.
Jos se saa perän pysymään paikallaan, miksi se ei olisi haluttu korjaus? Mukavampi lentää pikkuhiljaa kiertävällä perällä, koska "trimmi kuuluu pitää keskellä"?

Valottaakseni vielä vähän lisää tätä dilemmaa, olen kärsinyt perän vaeltamisesta T-Rex 700 gasserissa oikeastaan alusta asti. Sekä Align GP780:lla, että Spartan Quarkilla. Perä kääntyy pikkuhiljaa leijunnassa muistaakseni vasemmalle. Napsauttamalla yhden tai kaksi askelta trimmiä, kääntyminen pysähtyy tai hidastuu olemattomiin. Oma teoriani on, että kopteri tärisee niin paljon, ettei gyro osaa toimia oikein ja vaeltaa siksi. En ole kokeillut gyron pyöräyttämistä 90 astetta, joka on monelle tuonut helpotuksen vastaavaan ongelmaan. Olen vain lennättänyt ja napsutellut trimmiä. ;)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #21 : 18 Marraskuu, 2010, 10:18:19 »
Tehdäänkö niin että tehdään niin että niin... saadaan vehkeet toimimaan käytämällä trimmia tai sitten käyttämättä, kuhan se toimii niin miksi mennä muuttamaan?  :-*

Ihanteellinen tilannehan on ettei sitä tarvitse käyttää piste.piste.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #22 : 18 Marraskuu, 2010, 10:23:05 »
No mulla on kanssa kyllä trimmi keskellä ja ei ryömi mihinkään haettu kulmat kohdilleen ilman heading holdia, eli lavoissa noin 5 astetta kulmia ku servo keskitetty.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #23 : 18 Marraskuu, 2010, 12:42:36 »
No mulla on kanssa kyllä trimmi keskellä ja ei ryömi mihinkään haettu kulmat kohdilleen ilman heading holdia, eli lavoissa noin 5 astetta kulmia ku servo keskitetty.
Mullakin pysyy perä paikallaan rate-moodissa ihan kohtalaisesti, mutta silti ryömii heading holdissa. Vinkkejä?

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
« Vastaus #24 : 18 Marraskuu, 2010, 13:04:04 »
Voisiko gyro olla sekaisin, tai noussut vaan väärällä jalalla?

Yleisiä vinkkejä?
Moi

Veikkaisin että tuo gyro on aina enemmän tai vähemmän tokkurassa ja käytössä on turhan hidas peräservo.
Nuo kopterin valmistajan sivuilta löytyvät gyrot tuskin toimivat kovin täsmällisesti. Ainakaan toistaiseksi ei noilla hinnoilla ole saanut kunnolla toimivia gyroja, vaan ko hintaluokan gyroissa on tapana esiintyä tuota driftausta. Poikkeuksiakin löytyy, mutta kyseessä on silloinkin yksilöt jotka sattuvat toimimaan.

Vielä kun kyseessä on ilmeisesti 200 kokoluokan kopteri, saattaa perän toimimaan saaminen edellyttää hyvän gyron lisäksi nopeaa peräservoa.

Vastaavia murheita oli esimerkiksi alignin 250 trexin ilmestyessä markkinoille. joku saatoi saada perän toimimaan mutta suurin osa kärsi perän temppuiluista, kunnes mekaniikkaan tuli tarjolle päivityksenä toimivampi versio.
Nämä ongelmat ilmenivät myös super comboissa mukana tulevien gyron ja peräservon kanssa.


Vertailun vuoksi noissa servoissa on huomattava ero nopeudessa. Skyartin servon osalta ei ole mainittu että onko ilmoitettu nopeus 4,8 vai 6 voltilla, mutta veikkaisimpa että kuudesta voltista. Nopeuseroa on puolet.

DS420 Servo:
●Vääntö:0.75kg.cm(4.8V), 1.0kg.cm(6.0V)
●Nopeus:0.08sec/60°(4.8V),  0.06sec/60°(6.0V)

skyart 5g servo:
●Vääntö: 0.85kg.cm
●Nopeus: 0.12sec/60 degree(no load running)
●Supply voltage: 4.8/6.0V


Mullakin pysyy perä paikallaan rate-moodissa ihan kohtalaisesti, mutta silti ryömii heading holdissa. Vinkkejä?
Kyse vissiin siitä bensakopterista?
Ellen väärin muista niin Mikaelin Vario driftaili kanssa, kunnes sai sydänleikkauksen myötä uuden electoneilla toimivan voimanlähteen. Varmaan se veikkaamasi tärinä sotkee gyron.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
18 Vastauksia
10003 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Toukokuu, 2008, 20:25:39
kirjoittanut jpheli
1 Vastauksia
2448 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Lokakuu, 2010, 20:13:52
kirjoittanut Sammy
2 Vastauksia
3362 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Helmikuu, 2012, 23:19:08
kirjoittanut kaardian
27 Vastauksia
13830 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Marraskuu, 2012, 22:57:07
kirjoittanut Tohtori R
0 Vastauksia
2339 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Helmikuu, 2013, 08:23:24
kirjoittanut Pby11