Kirjoittaja Aihe: V450D01  (Luettu 82477 kertaa)

Poissa Aki T

  • Pro torppari
  • ****
Vs: V450D01
« Vastaus #100 : 22 Kesäkuu, 2013, 14:07:02 »
Tänään tuli Antin kautta Walkeran insinöörien vastaus - ei löytynyt vikaa gyroista. Eli tätä nyökkimistä kun selviteltiin. Mullakin on muuten tässä D01 tuo uudempi 6-axis gyro joka löytyy D03:sta, empäs moista edes tiennyt, oli vanhentuneet tiedot sivuilla. Jotenka muualta pitänee hakea ratakaisua, ehkä nuista lavoista olis sitten hyvä jatkaa.

Jotenki aattelin ku ostin että mulla ois 3axis gyro mutta tarkemmin tutkittuna tossa onkin 6nen. Onko tollanen 6axis jotenki huononpi 3d lentoon?
*Compass 7hv Ultimate
*Compass 6HV Ultimate
*Gaui X3


Poissa Ilkka K

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • YouTube
Vs: V450D01
« Vastaus #101 : 23 Kesäkuu, 2013, 09:25:41 »
Käsittääkseni se gyro on 3-axis moodissa nuilla vakio asetuksilla, ja gyroa kiristämällä sen saa sitten 6-axis moodiin? En oikein saanut ohjekirjasta mitään irti. Mutta quadeissa 6-axis on ainakin tarkoittanut sitä että kun tikun keskittää niin se oikaisee kopterin takaisin suoraan, sitähän tämä ei tee. Tosin oikein nopeassa liikkeessä vaikka leijuttaessa tämä kyllä palauttaa ihan hitusen, mutta en tiedä onko se normaalia.
  tauko   päällä    YouTube/AxsFin2
ex: Hornet460, LadyBird, GeniusCP, Lama4F200LM, V120D01, V450D01, TaliH500, Devo 7, F7, 10, F12, DX7

Poissa Ilkka K

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • YouTube
Vs: V450D01
« Vastaus #102 : 07 Elokuu, 2013, 18:26:18 »
Moikka,

Parasta lentoa mitä oon saanut aikaan, nyt tämä pelaa paljon paremmin kuin aikaisemmin. Siitä pikku pätkä videota.

(ja kokeeksi vähän 'nykyaikaisempaa' editointia)

  tauko   päällä    YouTube/AxsFin2
ex: Hornet460, LadyBird, GeniusCP, Lama4F200LM, V120D01, V450D01, TaliH500, Devo 7, F7, 10, F12, DX7

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: V450D01
« Vastaus #103 : 07 Elokuu, 2013, 19:08:35 »
Parasta videoo :)

Millä toi nyökkiminen nyt sitten korjaantui loppujenlopuksi?

Poissa Ilkka K

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • YouTube
Vs: V450D01
« Vastaus #104 : 07 Elokuu, 2013, 19:28:51 »
Ilmeisesti nupit on ollu väljiä / menee väljäksi nopeesti. Eli pitäs katella sitten jäykempää leparin kumia sinne kun/jos löystyy taas. Ja lavat tiukalle. Tosin en tiiä kuin tiukalle... mutta laitoin ne ainakin normaalia tiukemmalle. Ja koko kopteri voidella hyväksi. Nuo auttoi paljon. Eikä nuo Beamin lavatkaan varmasta haitannut yhtään.

Toinen juttu joka vaikutti sitten muuten mukavuuteen oli pitch käyrä, tein siihen muutoksia ja loivensin sitä keskialuetta niillä väliasetuksilla, tuli paljon parempi, vaikka vieläkin vois parantaa. Nyt Pitch on jotain -80 / inh / -20 / 0 / +20 / inh / +80 ja exp päällä. Kokeilin tuossa aiemmin käyttää -100 ja +100 mutta niihin en kerinny tottumaan joten palasin vielä nuihin vajaisiin arvoihin.
  tauko   päällä    YouTube/AxsFin2
ex: Hornet460, LadyBird, GeniusCP, Lama4F200LM, V120D01, V450D01, TaliH500, Devo 7, F7, 10, F12, DX7

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: V450D01
« Vastaus #105 : 07 Elokuu, 2013, 19:41:49 »
Ok, pitääpä kokeilla. Itse asiassa tuo nupin jäykkyys on looginen, kuinkahan tuota ei varsinaisesti ole tullut ajatelleeksi. Olin ajatellut tehdä tuosta jonkun skaalaprojektinpoikasen kun ei siitä oikeen muuhun ole ollut kuin taivaslentoon ja vaakakasiin. Ehkä sille on toivoa. Tosin on tuota viissatkua vaan mukava räimiä :)

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: V450D01
« Vastaus #106 : 01 Syyskuu, 2013, 10:20:41 »
Vaihdoin kärähtäneen orggis noparin tilalle YEP 45A:n. Tuntuu aluksi hieman omituiselta tuo esc, mutta kaipa tuon
joskus oikeisiin säätöihin saa.

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: V450D01
« Vastaus #107 : 12 Syyskuu, 2013, 15:40:12 »
Taitaa seuraavaksi tästä porsia peräservo, toisaalta onhan sillä jo n. 70 lentoo takana  >:(
On niin kuuma, että lennon jälkeen meinaa sormet palaa kun sitä hypistelee.

Poissa Aki T

  • Pro torppari
  • ****
Vs: V450D01
« Vastaus #108 : 14 Syyskuu, 2013, 09:43:38 »
Taitaa seuraavaksi tästä porsia peräservo, toisaalta onhan sillä jo n. 70 lentoo takana  >:(
On niin kuuma, että lennon jälkeen meinaa sormet palaa kun sitä hypistelee.

Millä jännitteellä ajat servoja?
*Compass 7hv Ultimate
*Compass 6HV Ultimate
*Gaui X3


Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: V450D01
« Vastaus #109 : 14 Syyskuu, 2013, 09:49:25 »
Otaksun jännitteen olevan 5,2V. Välillä lämpenee enempi, toisinaan taas ei käy kovin kuumana. Perä ei jumita eikä bindaa.
Rcgroupista lueskelin, että muutamalla kaverilla ollut sama ongelma. Tietty vois kokeilla eri servoa ennenkuin tulee torppi tolla servolla.
Joku laittanu tohon Alignin DS525M:n ja on tyytyväinen.

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: V450D01
« Vastaus #110 : 15 Syyskuu, 2013, 10:24:53 »
Ton esc:n palamisen jälkeen laitin kopuun YEP 45A noparin, mutta en sitä saannu kunnolla säätöihin, kun kaikki walkeran asetukset saa arvata, mistään löydä mitään tietoa mihinkään arvoon, lienevät suuriakin salaisuuksia.
Nyt kopussa kiinni DualSky 45 A Lite ESC ja tuolla lentää kohtuudella.
Kuumentukoon persservo rauhassa, ihan sama. Lienee viimeinen Walkera jonka hankin  >:(

Poissa Fabe56

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: V450D01
« Vastaus #111 : 14 Lokakuu, 2013, 19:16:14 »
Mistäs tuohon löytyisi sopivasti joku scale koppa? Vois seuraavasta tehdä vähän hienomman. Edellinen vaatii pientä päivitystä, oltuaan pariviikkoa järven pohjassa  ;D. Ehkä hienomman kanssa ei olis niin tyhmän rohkeakaan.

Poissa Fabe56

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: V450D01
« Vastaus #112 : 07 Joulukuu, 2013, 20:10:42 »
Scale koppa Huges 500 tuli Hobby kingistä. En ole vielä kokeillut istuuko tuohon. Koppa useasta kohtaan rikki. Postia ja kuvia laitettu kingille. Kuvien jälkeen ei sitten enään mitään vastausta. Ennen ollut Hobby kingiin tyytyväinen. Mistäs tuohon löytäisi kohtuuhintaan yölavat? Tuntuu olevan vähän joka paikasta loppu.

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: V450D01
« Vastaus #113 : 19 Maaliskuu, 2014, 07:41:36 »
Onko nuissa arf-paketeissa mukana vastaria? Esim. tuossa: http://www.rctophobby.com/walkera-v450d03-arf-rc-helicopter-body-only.html#.UykrR_l_t8E ¨

Devon 7 Radio + akut löytyy jo ennestään, joten rtf-pakettia en tarvitse, mitäs eroa oli BNF ja ARF -paketeissa, tuliko molemmat kuitenkin kasattuna?

Poissa VERTICAL

  • Seniori torppari
  • *****
    • VERTICAL Hobby
Vs: V450D01
« Vastaus #114 : 19 Maaliskuu, 2014, 10:09:52 »
Vastari tuossa paketissa on, mutta ei akkua, eikä laturia. Meillä on itseasssa myyty parista paketista akku pois, joten saat meiltä samaan hintaan (260 €, sisältäen toimituskulut, ALV:in ja tullin) ilman akkua, laturia ja virtalähdettä. Saat huomiseksi, eikä tarvitse tullata ja takuu asiat hoituu suomessa :)
http://www.verticalhobby.com/kauppa/v450d03-ch-flybarless-24ghz-arf-ilman-lahetinta-ja-akkua-p-3689.html
Ilmainen toimitus yli 50 € tilauksille!.
Kopterit, Multikopterit, Lennokit, Autot, Tankit. 10 vuotta ammattitaitoista palvelua harrastajilta.

Poissa Nalle Puh

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: V450D01
« Vastaus #115 : 12 Heinäkuu, 2014, 12:10:39 »
Todellinen noviisi iskä (minä) ja jonkun verran lentänyt poika ostaa pläjäytti rtf V450d01 kopukan Devo kymppi makkalla ja hauska laite tuo on. Ei varmasti se helpoin laite aluksi, mutku  ;D Tässä lennätellessä on herännyt muutamia kysymyksiä. Joten...  Kun konetta alkaa lennättämään, kuinka tarkkaan alustan pitäisi olla suora kun virrat laittaa päälle? Kalibroiko gyro itsensä sen hetkisen asennon mukaan vai onko tuo kalibrointi tehty kokoajan (walkeran) toimesta niin, että se vaateri asetus on muistissa? Mites tuo kalibrointi voidaan tässä tapauksessa tehdä uudelleen, jos niin haluaa?
Toinen on tuo mankassa olevan gyron herkkyyden valinta. Kummassa suunnassa tuon pitäisi toimia herkemmin, silloin kun lukema on iso vai pieni? Eroa ei ainakaan leijutellessa tahdo erottaa, ainakaan meidän taidoilla.
Kolmas kysymys on mankan trimmit. Vaikuttaako ne mitään 6 axis gyron kanssa?

Pirun hauskaa touhua tuo on ja minullekin alkaa kipinä iskeä pahemman kerran kun pojan treenailua on katsellut. Poikaa ei haittaa kun sai hommalle maksajan :D Leijutus alkaa jo sujumaan niin, että akullinen, noin 6 min, kone pysyy kohtuudella jo paikallaan. Välillä ottaen alas ja uudelleen samaan kohtaan killumaan..

Ländäreitä on mennyt, mutta onneksi ne on halpaa kuin saippua...
« Viimeksi muokattu: 12 Heinäkuu, 2014, 12:33:24 kirjoittanut Nalle Puh »

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: V450D01
« Vastaus #116 : 12 Heinäkuu, 2014, 12:42:16 »
Todellinen noviisi iskä (minä) ja jonkun verran lentänyt poika ostaa pläjäytti rtf V450d01 kopukan Devo kymppi makkalla ja hauska laite tuo on. Ei varmasti se helpoin laite aluksi, mutku  ;D Tässä lennätellessä on herännyt muutamia kysymyksiä. Joten...  Kun konetta alkaa lennättämään, kuinka tarkkaan alustan pitäisi olla suora kun virrat laittaa päälle? Kalibroiko gyro itsensä sen hetkisen asennon mukaan vai onko tuo kalibrointi tehty kokoajan (walkeran) toimesta niin, että se vaateri asetus on muistissa? Mites tuo kalibrointi voidaan tässä tapauksessa tehdä uudelleen, jos niin haluaa?
Toinen on tuo mankassa olevan gyron herkkyyden valinta. Kummassa suunnassa tuon pitäisi toimia herkemmin, silloin kun lukema on iso vai pieni? Eroa ei ainakaan leijutellessa tahdo erottaa, ainakaan meidän taidoilla.
Kolmas kysymys on mankan trimmit. Vaikuttaako ne mitään 6 axis gyron kanssa?

Pirun hauskaa touhua tuo on ja minullekin alkaa kipinä iskeä pahemman kerran kun pojan treenailua on katsellut. Poikaa ei haittaa kun sai hommalle maksajan :D Leijutus alkaa jo sujumaan niin, että akullinen, noin 6 min, kone pysyy kohtuudella jo paikallaan. Välillä ottaen alas ja uudelleen samaan kohtaan killumaan..

Laskutelineitä on mennyt, mutta onneksi ne on halpaa kuin saippua...

Alustan suoruudella ei pitäisi olla merkitystä, vaan sillä että kopteria pitää liikkumatta. Juuri tästä kopterista ei ole kokemusta, mutta muista walkeroista kyllä.

Isompi lukema gyron gainissa  (ilmeisesti kyseessä on nimenomaan perän gaini, kun ohjaimesta säädetään) laittaa gyron reagoimaan herkemmin. Todennäköisesti leijutuksessa teillä on siinä iso alue gainissa, jossa ei leijutuksessa huomaa mitään eroa lukemien välillä. Periaatteessa homma toimii niin että kun gainia pienentään tarpeeksi, perä muuttuu "irtonaisemmaksi" ja pito katoaa. Liian iso gaini taas aiheuttaa perän oskillointia, eli vägäystä. Tämä ilmenee erityisesti sitten kun aletaan lentämään hieman lujempaa taivaslentoa. Gaini pitäisi asettaa niin suureksi kuin mahdollista ilman, että perä vägää. Nyt on tietysti tuota hitusen hankala asettaa optimaalisesti jos vaan leijuttelette. Eli jos se nyt toimii hyvin niin suosittelen jättämään nykyiseen asetukseen. Sitä voi sitten säätää kun taidot karttuvat ja pääsee taivaslentoa harjoittamaan :)

Mankan trimmejä ei käytetä FBL kopterien kanssa ollenkaan. Subtrimmejä saatetaan joissan gyroissa käyttää kun asetetaan swashplatea suoraan. En tunne tuota walkeran gyroa tarkemmin, mutta ainakaan noita normitrimmejä ei tule käyttää.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Ilkka K

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • YouTube
Vs: V450D01
« Vastaus #117 : 12 Heinäkuu, 2014, 16:56:20 »
Subtrimmillä ainakin ite korjailin nuita pikku heittoja jos ei pysy kopteri suorassa vaan lähtee aina kallistumaan tiettyyn suuntaan.
  tauko   päällä    YouTube/AxsFin2
ex: Hornet460, LadyBird, GeniusCP, Lama4F200LM, V120D01, V450D01, TaliH500, Devo 7, F7, 10, F12, DX7

Poissa Nalle Puh

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: V450D01
« Vastaus #118 : 12 Heinäkuu, 2014, 17:11:29 »
Hieman etuoikealle tuo näyttäisi haluavan kokoajan, mutta tikuilla tuota saa pidettyä paikallaan. Tai poika saa ...
Mites tuo korjaus tehdään, jos sellaisen tekee?
Naputellaanko mankkaan plus tai miinus prosentteja oikeaan kohtaan ja suuntaan, ja tuo toimii samoin kuin "perinteinen" trimmaus?

Leijuttelua vielä enimmäkseen tehdään jotta opitaan ohjailemaan tuota kopukkaa. Välillä pientä aluetta lennellään ristiin rastiin. Isommalla kädellä lennellään, kunhan tuo ensin alkaa pysyä lapasessa paremmin  ;)
« Viimeksi muokattu: 12 Heinäkuu, 2014, 17:19:19 kirjoittanut Nalle Puh »

Poissa Ilkka K

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • YouTube
Vs: V450D01
« Vastaus #119 : 12 Heinäkuu, 2014, 22:58:56 »
En muista onko se plussaa vaikko miinusta, mutta kallista swashs vastakkaiseen suuntaan muutama prosentti kerrallaan, pitäisi aika pian löytyä sopiva arvo. Jos ei pikku säädöllä kummene niin sitten tutkiskella että kaikki on ylipäänsä vaaterissa. En tiedä onko tuo subtrim 'oikea' tapa, mutta ainakin Geniuksessa se toimi joka veteli mulla vakiona ihan miten sattuu. Muistaakseni käytin samaa sitten nuihin muihinkin.
  tauko   päällä    YouTube/AxsFin2
ex: Hornet460, LadyBird, GeniusCP, Lama4F200LM, V120D01, V450D01, TaliH500, Devo 7, F7, 10, F12, DX7

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: V450D01
« Vastaus #120 : 12 Heinäkuu, 2014, 23:31:50 »
Kannattaa melkein lähteä liikkeelle siitä, että tarkistaa onko swashplate suorassa. Moottorijohdot kannattaa ehdottomasti irrottaa ennenkun alkaa swashia pöydällä säätelemään, ettei satu vahinkoa. Eli swashplaten pitäisi olla vaakasuorassa koko liikeradan mitalla kun liikuttaa ainoastaan kaasutikkua ylös alas. Kaasutikun ollessa keskellä servovarsien pitäis olla 90 asteen kulmassa, swash tietysti suorassa ja lapakulmat nollilla.

Yksi tapa tarkistaa swashin suoruus (jos ei ole tarkoitukseen suunniteltua työkalua), on laittaa nippuside tiukasti pääakseliin swashin yläpuolelle kiinni ja laittaa teipinpala nippusiteen päähän siten, että teippi juuri ja juuri koskettaa yhtä kolmesta swashplaten linkkikiinnikkeestä. Sitten vaan pyörittelee pääakselia ja tarkistaa osuuko teipinpala samalla tavalla kahteen muuhunkin linkinkiinnikkeeseen. Jos ei osu, swashplate on vinossa suhteessa pääakseliin.

Jos swashplate on suorassa ja lavat samoissa kulmissa, ei kopterin pitäisi ainakaan säännönmukaisesti lähteä kampeamaan minnekään.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Nalle Puh

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: V450D01
« Vastaus #121 : 13 Heinäkuu, 2014, 00:12:45 »
Kyllä tuolla ihan lentelemään pystyy. Tilasin työkalun jolla tuon swashin suoruuden näkee onko kohdallaan vai ei. Kun työkalu saapuu, tutkitaan tuon swashin suoruus.
Tuo gyron kalibrointi vielä askarruttaa, onko se niin, että se kalibroiko se itselleen vaaterin kun virta kytketään vai ei.
Tämähän selviää kun lähtee liikkeelle vaaterissa olevalta levyltä ja sitten tasolta joka on todella viturallaan, onko vatkaimen käytöksessä eroa vai ei.

Poissa Nalle Puh

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: V450D01
« Vastaus #122 : 13 Heinäkuu, 2014, 21:41:16 »
Subtrimmin kautta säädetty ja nyt kopukka leijuu nätisti eikä driftaa enään minnekään. Kummasti helpotti lentämistä.
Elevation korjaus D 29% ja Aileron L 13%. Onko nuo lukemat vähän vai paljon, siitä ei ole mitään käsitystä, mutta muutos oli merkittävä  ;)

Poissa Ilkka K

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • YouTube
Vs: V450D01
« Vastaus #123 : 14 Heinäkuu, 2014, 00:43:31 »
Elevator vähän reilusti, sen vois ehkä säätää takas nollaan ja katsoa kuinka se swash liikkuu ja sitten korjata samaan asentoon linkkejä pyörittällä. Muistelen itsekkin käyttäneeni jossain n.10% joten Aileron ei kovin kaukana. Mutta jos se toimii niin voihan sitä oottaa ekaan torppiin ja korjaa sitten ;)
  tauko   päällä    YouTube/AxsFin2
ex: Hornet460, LadyBird, GeniusCP, Lama4F200LM, V120D01, V450D01, TaliH500, Devo 7, F7, 10, F12, DX7

Poissa Nalle Puh

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: V450D01
« Vastaus #124 : 14 Heinäkuu, 2014, 01:02:18 »
Pitääpä tuo huomenna tutkia ja mitata miten linkkejä pitäisi säätää. Nyt pitää ottaa ihan vaan parit Saksan mestaruudelle  ;D

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
3813 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Maaliskuu, 2013, 19:18:27
kirjoittanut Ilkka K
9 Vastauksia
7736 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Elokuu, 2013, 12:51:57
kirjoittanut zeibii