Kirjoittaja Aihe: DX 6i + CPV2 säädöt täysin hukassa  (Luettu 3734 kertaa)

Poissa mikuni

  • Tavallinen torppari
  • ***
DX 6i + CPV2 säädöt täysin hukassa
« : 10 Lokakuu, 2010, 15:10:10 »
Apua

Sain näköjään säädettyä DX 6i täysin pieleen BELT CPV2 kanssa.

Orkkisradiolla tämä laite oli turhan adhd aloittelijalle, joten hankin spectrumin DX6i radion. Lisäsin myös paddle painoja.
Liikaa eri ohjeita netin kautta seuraten, olen saanut aikaan nyt tilanteen jossa ottaa kierroksia juuri niin kun ajattelin, lapakulmat pitäisi sitten tulla mukaan tikun puolikaasun jälkeen. Mutta nyt se kopteri vaan pyörittää vispiä hulluna mutta ei viitsi nousta.

Tässä radiossa on minulle näköjään liikaa kohtia jossa pystyy rajoittamaan lapakulmien liikettä.

Mitä pitäisi tehdä :-\
Gaui 425 X2
Aerodyne EC-135 500
Vario EC-135 1:6 skaalaprojekti
450 Pro Clone / pyörivät osat Align, HK 450 Heliartist 500D
Spectrum Dx6i / Futaba 8J

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: DX 6i + CPV2 säädöt täysin hukassa
« Vastaus #1 : 10 Lokakuu, 2010, 15:25:57 »
Mikähän siellä on lapakulma-alue (oletan, että kokeilit leijutusmoodissa)?

Otat vaikka moottorin piuhat irti ja sitten mittaat lapakulmamittarilla (tai ilman) minkälaiset kulmat on vasen tikku alhaalla ja minkälaiset vasen tikku ylhäällä. Ja onko molemmissa lavoissa samat kulmat molemmassa tapauksessa. Voithan lähteä vaikka semmoisesta säädöstä, että tikku alhaalla nollakulmat (tai aste pari negatiivista) ja tikku ylhäällä maksimit eli esim. +7-astetta.

Edit: Omaa belttiä hieroin, yhdessä vaiheessa lapakulma-alueeksi tuli kai -5..+7 (siis idle up:iin tuo tulee).
« Viimeksi muokattu: 10 Lokakuu, 2010, 21:44:53 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa mikuni

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: DX 6i + CPV2 säädöt täysin hukassa
« Vastaus #2 : 10 Lokakuu, 2010, 15:38:39 »
Jep, normaalimoodissa kuten sitä kutsutaan radiossa.
Kokeilenpa lapakulmamittarilla, viime talvena oli mielestäni -1 ja +7 luokkaa, katsotaan

Onko hyvä pitää alin lapakulma arvo hieman plussan puolella jos keksii vetää kaasun nollille jos hätääntyy.

Onko muuten totta että suuri pyörimisnopeus ja pinempi lapakulam antaa rauhallisemman leijutuksen.

EDIT: Lapakulmat
0 stick -5
half stick +1
full stick+6

Throttle
on päättynyt täyskaasulla 90%

Swash mix on nyt 100%, jossain luin että 50% olisi ok, mutta sen säätö ei vaikuta mitään.

Tuo travel adj ihmetyttää kun se kaasua liikuttaessa (vasen tikku) pitch vaihtaa nuolen suuntaa.
Ja taas kun liikuttaa oikeaa tkkua edestakaisn elev nuoli muuttuu mukana...
« Viimeksi muokattu: 10 Lokakuu, 2010, 16:00:19 kirjoittanut mikuni »
Gaui 425 X2
Aerodyne EC-135 500
Vario EC-135 1:6 skaalaprojekti
450 Pro Clone / pyörivät osat Align, HK 450 Heliartist 500D
Spectrum Dx6i / Futaba 8J

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: DX 6i + CPV2 säädöt täysin hukassa
« Vastaus #3 : 10 Lokakuu, 2010, 17:11:18 »
Mekaanin setup uusiksi wikin ohjeiden mukaan vaan..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa mikuni

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: DX 6i + CPV2 säädöt täysin hukassa
« Vastaus #4 : 10 Lokakuu, 2010, 20:04:42 »
Eäh, oli alzheimers light iskenyt.

Tietenkin pitch (tässä tapauksessa lapakulmat) pitää liikkua kaasun kanssa vasemmalla tikulla, ja elev oikealla tikulla.

Eiköhän tämä vielä tästä... kun flunssa hellittää.

Kiitos kumminkin tuesta  ;)
Gaui 425 X2
Aerodyne EC-135 500
Vario EC-135 1:6 skaalaprojekti
450 Pro Clone / pyörivät osat Align, HK 450 Heliartist 500D
Spectrum Dx6i / Futaba 8J

mfly

  • Vieras
Vs: DX 6i + CPV2 säädöt täysin hukassa
« Vastaus #5 : 10 Lokakuu, 2010, 20:25:46 »
Niin ei muuten nouse tuo kopu mihinkään, jos tikun puolivälissä lapakulmat on nolla. Näin siis eskyn omalla radiolla tuossa hiljan kun kokeilin. Piti säätää lisää lapakulmia siitä radion nupista. Aikaisemmin, kun lapakulmat oli nolla tikku alhaalla, niin nousi OK.

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: DX 6i + CPV2 säädöt täysin hukassa
« Vastaus #6 : 10 Lokakuu, 2010, 21:05:43 »
Niin ei muuten nouse tuo kopu mihinkään, jos tikun puolivälissä lapakulmat on nolla. Näin siis eskyn omalla radiolla tuossa hiljan kun kokeilin. Piti säätää lisää lapakulmia siitä radion nupista. Aikaisemmin, kun lapakulmat oli nolla tikku alhaalla, niin nousi OK.

Siis kulmat pitää olla keskellä nolla idle upilla. Silloin normimodessa on nolla alhaalla ja täydet ylhäällä.

Idle up säädetään siten, että alhaalla täydet negatiiviset kulmat, keskellä nolla ja ylhäällä täydet positiiviset.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa mikuni

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: DX 6i + CPV2 säädöt täysin hukassa
« Vastaus #7 : 13 Lokakuu, 2010, 21:20:57 »
Kiitos,

Minä kun muistin että olisin tehnyt mekaaniset säädöt tarkasti viime keväänä (pitkä kopteritauko)
Olisi pitänyt jo varoituskellot soida kun swash plate mixiin piti laittaa hyvin paljon eri arvot elevator servolle kun muille.

Beltissä kun se on parin vipstakelin päässä. 2 ensimmäistä vääntövartta (push-pull) pitää olla yhtäsuuntaiset mutta kun minun beltissä ei ole, liikkeestä ei tällöin tule lineaarinen. Lisäksi takaroottorin toiminto takkuilee.

Kiitos Jarmo Stigellin wikin, pääsen varmaan nauttimaan vähän paremmasta kopterista, vaikka ei ole Align

Tämä muuttui nyt radioaiheesta mekaanseksi.
Voi siirtää e-sky osioon

Mekaanin setup uusiksi wikin ohjeiden mukaan vaan..
Gaui 425 X2
Aerodyne EC-135 500
Vario EC-135 1:6 skaalaprojekti
450 Pro Clone / pyörivät osat Align, HK 450 Heliartist 500D
Spectrum Dx6i / Futaba 8J

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
5362 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2011, 12:29:50
kirjoittanut Juku_
9 Vastauksia
6346 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Elokuu, 2011, 22:01:44
kirjoittanut Turmoil
0 Vastauksia
2014 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Huhtikuu, 2013, 20:47:12
kirjoittanut Juhannus
4 Vastauksia
2911 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Toukokuu, 2015, 07:56:44
kirjoittanut mikek
19 Vastauksia
11460 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Syyskuu, 2015, 16:38:04
kirjoittanut Iiro95