Vähän niinkuin polttomoottoreissa säädetään sitä, missä kohtaa mäntä on kun bensa sytytetään, niin sähkömoottoreissa voi säätää sitä, missä vaiheessa magneettien napaisuus vaihtuu. Harjallisissa se tehdään takapäätyä kiertämällä, harjattomissa ohjelmoimalla säädintä.
Liian loivalla ennakolla napaisuus vaihtuu myöhässä, ja moottori ei pääse kiertämään kovaa. Ennakkoa lisäämällä magneetit vetäisevät moottoria eteenpäin jo aiemmin, ja kierrokset nousevat. Jos ennakko on liian kovalla, moottori nytkähtää taaksepäin ja tippuu synkasta, jos edes lähtee pyörimään.
Yleensä lisätty ennakko tarkoittaa lisääntynyttä virrankulutusta, mutta ei aina. Totaalisen väärä ennakko voi johtaa siihen että moottori syö ylivirtaa ja palaa, ja akut ovat kovilla.
Alingin 3200..? Eikös niitten kv arvot ole yleensä 3550? Tuo 3200 viittaisi siihen kullanvärisillä päädyillä olevaan 420L malliin, joka on käsittääkseni aikamoinen mopo uusiin sini-hopeisiin 430X, L ja XL malleihin verrattuna. Ei ihme jos illin Reksä näytti tehopakkaukselta, siinähän on 430L kiinni.