Kirjoittaja Aihe: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?  (Luettu 26287 kertaa)

Poissa mariner

  • Opetteleva torppari
  • **
Osaako kukaan tiivistää miksi 6-kanavaisen lennättäminen on aluksi niin vaikeaa ?
Johtuuko tämä enemmänkin kenties kehittymättömästä tekniikasta ?
Tarvitaanko koptereihin enemmän elektroniikkaa ja vakautusjärjestelmiä ?
Onko mahdollista tehdä 6CH rc-kopteria joka olisi yhtä vakaa kuin coaxial  ?
Teeveessä pyörii Pelastukopteri-sarja, siinä lentäjä laskeutuu pienelle alustalle kuin hissillä, ei tarvi kauheesti vatkata ohjaussauvaa,
onko iso aito kopteri teknisesti niin paljon kehittyneempi vai onko sen suurempi massa niin paljon avuksi vai lentäjäkö syy ?

Tossa vähän näkee mihin tekniikalla päästään lähitulevaisuudessa, toi siis lentää itsenäisesti  (joo quad rotor, mutta silti...).


http://www.youtube.com/watch?v=geqip_0Vjec&feature=related


« Viimeksi muokattu: 18 Lokakuu, 2010, 23:31:41 kirjoittanut mariner »
Blade 450 X | Blade 450 3D + CoPilot2 | Blade 350 QX | Blade 130 X | Blade mCP X BL | Blade mCP X |  ParkZone Icon A5 | E-Flite UMX Gee Bee R2 | E-Fflite UMX MiG 15 | DX8

Juhis

  • Vieras
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #1 : 18 Lokakuu, 2010, 23:40:25 »
Hyvä esimerkki on tasapainoilla katuharjaa sormenpäässä ja kokeilla samaa hammasharjalla... Koko tekee tehtävänsä.

JCA

  • Vieras
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #2 : 19 Lokakuu, 2010, 00:00:30 »

Rahalla saa..

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #3 : 19 Lokakuu, 2010, 00:38:24 »
Tuolta vähän vihjettä mitä noilla voi tehdä, vaikka taitavat saada sujuvampaa jälkeä ilman häiritseviä vakautuksia, taidolla. Jep, vanha linkki.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Heechee

  • Vieras
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #4 : 19 Lokakuu, 2010, 06:24:23 »
Mutta oliko tuolla HeliCommandilla lennättäminen hauskaa, kysyn vaan? Siis lennättämisen puolesta, kuvaukseen varmaan oikein poppis laite.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #5 : 19 Lokakuu, 2010, 07:10:16 »
Samalla tavalla sen kanssa voi lentää varmasti kuin ilmankin, käsittääkseni sen voi säästää mieleisekseen.. samoin kuin fbl kopteri.
Massa tekee PALJON kopterin käyttäytymiseen, joku kevyt muovi honey  bee on "järkyttävä" lennettävä kun vertaa vaikka 600 luokan kopteriin. Hyvä vertaus kuva tuo juhiksen painottelu.
Joten ero joka on sen hanibiin ja oikean kopterin välillä... voi itse kuvitella. Yksi tekijä on myös lennättäjä, toiset oppiva ja toiset eivät.. kopterin lennätyksessä on paljon "tehtävää" kun pitäisi pitää korkeus vakiona, sivuttaisliike poissa, edestakainen liike poissa ja vielä huonoilla vehkeille perän kierto poissa, hyvillä vehkeillä pysyy paikoillaan joten siihen ei niin tarvitse kiinnittää huomiota... tämä siis leijutellessa, taivaslennossa perän ojaaminen on suuressa roolissa...

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

mrsaila

  • Vieras
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #6 : 19 Lokakuu, 2010, 08:14:01 »
Kyse on silmien ja sormikoordinaation yhteistyöstä. Homma pitää oppia ns. selkärankaan että odottomattomista asenoista (omista ohjausvirheistä) osaa korjata asennon ja tästä saa taas lisää itseluottamusta kokeilla uusia juttuja. Itseluottamus ja usko omiin kykyihin on tärkeää saada, valitettavasti kallis lelu tai oikeastaan se että tietää torppauksen maksavan paljon teki ainakin mulle alussa suuren kynnyksen edes uskaltaa kokeilla uusia liikkeitä (enkä tarkoita mitään 3D:tä vaan ihan taivaslentoa ja yksinkertaisia juttuja) = Kädet tärisivät.

'Halpa' osilla tehty kopteri voi vaatia hieman enemmän säätämistä ja jos kopteri ei ole säädöissä niin korjausliikkeitä tarvitaan enemmän = Opettelu on hankalampaa mutta toisaalta torppi ei paljoa maksa. Toisaalta korjaaminen vaatii aikansa saada kopteri taas lentokuntoon. En kuitenkaan suosittele, että opettelua tehdään torpista toiseen kuten simulla tulee helposti tehtyä, vaan että oikeasti yritetään pitää kopteri ehjänä vaikka mikä tulisi. Se opettaa eniten. Simulaattori auttaa kunhan ottaa sen oikeasti harjoituksen kannalta, eikä pelkästään lennätä räimimällä, koska sitä tuskin tulee tehtyä oikeallakaan kopterilla aluksi.

Itselläni on kokemusta kaiken kokoisista koptereista, en kuitenkaan ole mennyt näissä pienemmästä isompaan. E-flite Blade MSR - Gaui 200 - HK450 - TREX 500 - Nexus 30 (Nitro) - Raptor 90 (Nitro).

Mekaniikkakin ratakaisee miten 'helppoa' kopteria on ajaa. Nexus 30 oli ihan hirveä paketti ensi kopteriksi. Isompi on vakaampi, mutta tehoilla (moottori/akku) ja elektroniikalla (lähetin, nopari, jne) on suuri merkitys. Sama tietenkin koskee pienempääkin kopteria, hyvillä laitteilla saa kopterin helpommin rauhalliseksi.

Raptor 90:sen hankin TREX 500:n jälkeen ja kyllä se paino tuntui alussa (about 2Kg vs. 5kg) , kaasun käyttöä pitää ennakoida hieman ja käytää reilummin, toisin kuin pienemmillä koptereilla jotka reagoivat hanakammin johtuen paljon paremmasta paino-teho suhteesta. Toisaalta tuota Rapukkaa voi lentää lähes kelissä kuin kelissä koska tuuli ei paljoa haitaa, riitää kun osaa leijuttaa hyvin ja pitää kopterin laskussa paikallaan puuskista huolimatta.

Elektrooninen vakaustus vie mun mielestä hohdon koko hommalta, jännitystä pitää olla.

-Teemu

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #7 : 19 Lokakuu, 2010, 08:16:06 »
Huomenta,
Lainaus
Osaako kukaan tiivistää miksi 6-kanavaisen lennättäminen on aluksi niin vaikeaa ?
Johtuuko tämä enemmänkin kenties kehittymättömästä tekniikasta ?
Aluksi kopterin lennätys tuottaa varmaan päänvaivaa huonosti säädetty laite. Jos laite on viimoisen päälle säädössä, on lennätyskin huomattavasti helpompaa.
Lainaus
Tarvitaanko koptereihin enemmän elektroniikkaa ja vakautusjärjestelmiä ?
Itse en ainakaan tarvitse mitään lisävakautusta kopteriin, eiköhän se olisi jo sitten tylsää?
Lainaus
Onko mahdollista tehdä 6CH rc-kopteria joka olisi yhtä vakaa kuin coaxial  ?
Kyllä, jo yllä esitellyllä Helicommadilla.
Lainaus
Teeveessä pyörii Pelastukopteri-sarja, siinä lentäjä laskeutuu pienelle alustalle kuin hissillä, ei tarvi kauheesti vatkata ohjaussauvaa,
onko iso aito kopteri teknisesti niin paljon kehittyneempi vai onko sen suurempi massa niin paljon avuksi vai lentäjäkö syy ?
Kyllähän niissä eroa on huomattavsti. Montako kertaa olet kyseisessä sarjassa nähnyt että kopteri flippaa ympäri alle sekunnissa?  ;)
Taitaa olla hieman erilainen ohjausvaste oikealla ja rc-vehkeellä. Tokihan nuo FAI-vehkeet eivät juurikaan ympäri flippaa ja kääntyvät hitaasti.
Mutta sitten kun tuuli keikauttaa konetta ja se tarvitsisi saada kääntymään nopeasti niin maa yllättää liian pian. Oikeean kopteriin ei tuuli taida juurikaan ottaa kiinni.
Toinen asia on että lentäjä on kokoajan samoinpäin ohjaamossa ja ohjaussuunat pysyvät samoina vaikka kone olisi kohteeseen nose-in tai tail-in.
Tälläisissä tapauksissa rc-laitteen ohjaajan tarvitsee kääntää myös ohjaussuunnat mielessään vastakkaisiksi.

Tämmöstä tänään.
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #8 : 19 Lokakuu, 2010, 09:15:01 »
Moikka,

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin nykyisiä koptereita ohjataan viidellä kanavalla (aileron, elevator, lapakulmat, kaasu ja peräsin). Siihen vaikeaan ohjaukseen vaikuttaa monet asiat, kuten on tullut jo selväksi niin koko ja massa ylipäätään stabiloi tilannetta. Eli isompi ja painavampi on yleensä aina vakaampi. Mutta ei sen oikean kopterinkaan ohjaaminen ihan helppoa taida ensikertalaiselle olla. Kyllä sitäkin hommaa joutuu harjoittelemaan ennen kuin se alkaa sujumaan. Oikeissa koptereissa on myös se perstuntuma joka auttaa melkoisesti sen lisäksi, että siellä istutaan aina naama tuulilasia kohti. Joten ohjaaminen yksinkertaistuu siinä mielessä kun ei noita ohjaussuuntia tarvi mielessään muuttaa.

Täällä onkin tullut jo tärkein syy esille, eli liikehtimiskyky. Vakaa kopteri ja ripeä liikehdintä kun ei kulje käsikädessä. Normaalin RC-kopterinkin saisi stabiloitua niin vakaaksi, että se pysyisi kuin tatti paikoillaan ilman ohjaamista ja vaikka sitä ohjaisikin reilusti radiolla, niin se korkeintaan siirtyisi hieman paikoiltaan. Sitten toinen äärilaita on se, että kopterin halutaan pyörähtävän akselinsa ympäri kaksi kertaa sekunnissa. Tuo ei onnistu jollei stabilointia vähennetä todella rajusti, tällöin myös peruslentely muuttuu herkemmäksi kuin superstabiililla kopterilla.

Tuota Miikan kommenttia siitä miten FAI-kopteri kääntyy hitaasti ja tuuli kippaa sen maahan on vaikea käsittää. FAI-kopterit reagoi ohjaukseen todella nopeasti ja tarkasti, niissä se ohjauksen määrä on vaan säädetty sellaiseksi, että tuulikorjauksen tekeminen ei näkyisi minään ylikorjausten sarjana. Ne FAI-koneet ovat myös tuulessa aivan mielettömän vakaita lentää verrattuna pienempiin koneisiin. Eli ei se tuuli heittele niitä ihan niin rajusti mitä pienempiä.

En tarkkaan tiedä miten noi helicommandit sun muut toimivat. Kuitenkin laitteet jotka toimivat siten, että ne vakauttavat kopterin paikoilleen kun ohjaustikut radiosta keskitetään esimerkiksi sormet irrottamalla, tekevät kyllä lentämisestä ihan hirveää. Sen vuoksi ne varmaankin enintään toimivat gyrojen tapaan jolloin ne oikaisevat ei toivotut liikkeet kuten esimerkiksi tuulen puuskat tms.

Viime keväänä juttelin yhden ruotsalaisen heebon kanssa siitä, että tuollaiseen normaaliin rc-kopteriin oltiin laitettu elektroninen stabilointi. Ja se oli ihan järkyttävän vakaa leijuttaa mutta silti ohjauskykyä riitti melkoisesti. Tässä ollaan tilanteessa jolloin kopteri on vakaa mutta sen ohjaaminen ei ole oikeastaan helpompaa. Ainoastaan tahattomat siirtymiset jää ehkä pois. Mutta kylki lennättäjää kohti tai nokka itseä kohti lennätys tuo ihan samat haasteet kuin muutoinkin.

Korkeussuuntainen vakaus taas on asia jossa on myös mahdottomia eroja niin koptereiden kuin harrastajien käyttämissä säädöissä. Osaa koptereita on leijunnassa esimerkiksi hyvin vaikea lentää siten, että korkeus ei muuttuisi jatkuvasti vähän. Sitten taas varsinkin F3C-kopterit ovat usein säädettu leijuntaan siten, että vaikkapa vasemmalla kädellä voi kaivaa nenää kun oikealla vähän ohjailee konetta. Eli eroja näissäkin on paljon.

Kannattaa muuten vaikka käydä katsomassa tätä Arin lentoa viime kesän EM-kisoista. Siinä huomaa hyvin miten vakaasti tuollainen rc-kopteri liikkuu kun kopteri toimii ja lennättäjä osaa hommansa. Tuossa kopterissa ei ole mitään elektronista stabilointia.


--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #9 : 19 Lokakuu, 2010, 09:28:54 »
Lainaus
Tuota Miikan kommenttia siitä miten FAI-kopteri kääntyy hitaasti ja tuuli kippaa sen maahan on vaikea käsittää. FAI-kopterit reagoi ohjaukseen todella nopeasti ja tarkasti, niissä se ohjauksen määrä on vaan säädetty sellaiseksi, että tuulikorjauksen tekeminen ei näkyisi minään ylikorjausten sarjana. Ne FAI-koneet ovat myös tuulessa aivan mielettömän vakaita lentää verrattuna pienempiin koneisiin. Eli ei se tuuli heittele niitä ihan niin rajusti mitä pienempiä.


Kiitos korjauksesta, ei pitäisi kommentoida jos ei tiedä varmaksi. :) Ajoin tuolla lähinnä takaa sitä, että kopterista ei saa tehtyä vakaata vain pienentämällä liikkeitä roimasti.
« Viimeksi muokattu: 20 Lokakuu, 2010, 07:59:43 kirjoittanut Miika »
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #10 : 19 Lokakuu, 2010, 10:45:07 »
Heitetääns pari henkilökohtaista pointtia
Lainaus
Osaako kukaan tiivistää miksi 6-kanavaisen lennättäminen on aluksi niin vaikeaa ?
Minä kiinnostuin helikoptereista juuri siksi että se on niin vaikeaa. On hauskempaa opetella vaikeita asiota kuin helppoja.

Lainaus
Johtuuko tämä enemmänkin kenties kehittymättömästä tekniikasta ?
Lentoautomaatin rakentaminen on mielestäni oikeastaan eri harrastus kuin kopterin lennättäminen. Mielenkiintoinen alue sekin toki.

Lainaus
Tarvitaanko koptereihin enemmän elektroniikkaa ja vakautusjärjestelmiä ?
Henkilökohtaisesti,  ei kiitos.  Yksi gyro pitää lentämisen minulle mielekkäänä, Ilman gyroja homma menisi ainakin minun kohdalla liian vaikeaksi, enempää taas en koe kaipaavani

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #11 : 19 Lokakuu, 2010, 11:03:04 »
Onko mahdollista tehdä 6CH rc-kopteria joka olisi yhtä vakaa kuin coaxial  ?

onhan se varmaan just jollain helicommandeilla sun muilla mutta itse ainakin tykkään tästä harrastuksesta juuri
sen vaikeuden takia! uuden oppimiseen tarvii tehdä töitä mutta koskaan ei voi olla "täysin oppinut" vaan aina voi parantaa
ja opetella uutta!

jos lentäminen olis yhtä helppoa ku coaxiaalisella vatkaimella olisin jo varmaan ajat sitte lopettanu ja myyny vehkeet pois ;)

Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #12 : 19 Lokakuu, 2010, 11:23:05 »
jos lentäminen olis yhtä helppoa ku coaxiaalisella vatkaimella olisin jo varmaan ajat sitte lopettanu ja myyny vehkeet pois ;)

Veit jalat suustani!

Skookum 720:ssähän pitäisi olla "auto level" feature joka kytkintä vääntämällä kääntää kopterin surmansyöksystä vaateriin. Ei omakohtaista kokemusta Skookumista, mutta surmansyöksyistä kylläkin ;D

-

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #13 : 19 Lokakuu, 2010, 11:32:19 »
My F3C attempts with the stock flybah 450.
Have a good laugh...
http://www.elisanet.fi/~d635415/from0to3D/dest/practisingEfficiently4.html
and happy practising :)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #14 : 19 Lokakuu, 2010, 13:01:13 »
Heitetään yksi kokemus, nyt 250,450,600 kopterit lentäneenä normaalivakautuksella, ja nyt kun laitoin 550E 3G:n joka on sähköisellä vakautuksella, niin voisi sanoa että ero ei ole hurja... huomaa parhaiten taivaslennossa, loopit jne on helpompia -> kuten simulaattorilla "normaali" vakautetuilla. leijunnassa käyttäytyy lähes samalla tavalla kuin stabbarillinen, eli vaeltaa jne eli ohjausta kyllä tarvitsee.. tämä siis ihan PERUS align 3G vakautus, sitten on helicommandit yms ominaisuuksilla jossa kopteri oikaisee aina itsensä vaakatasoon ja position holdit jossa pysytään paikoillaan.
Tämä 550E 3G siis kallistuksessakin jää siihen kuten stabbari vakautettu(ts. tulee kyljellään kenttään jos et ohjaa), eikä oikaise itseään kuten olen käsittänyt kun nyt puhutuista vakautuksen tarpeettomuudesta ja "helpotuksesta"

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #15 : 19 Lokakuu, 2010, 20:49:22 »
Kyllä tuntuu olevan porukalla vakaa luottamus siihen helicommandiin, vaikka tuskin moni on edes kokeillut. Tikuista vaan irti ja niin poispäin. Juuri noin se menee (pitäisiköhän pian laittaa yksi tuonne myyntiosastolle kovalla hinnalla)...  ;D

Mitähän autolla ajosta tulisi, jos apukuskilla olisi oma ratti ja apukuskin "gainiä" yms. pitäisi säätää. ???
« Viimeksi muokattu: 19 Lokakuu, 2010, 20:52:39 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

JCA

  • Vieras
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #16 : 20 Lokakuu, 2010, 00:12:39 »
Muistetaan kans että helicommandista on useampaa eri versiota. Jetekillä on se joku xtreme 3d mikälie, se toimii vaan sähkösenä vakautuksen, mutta osaa kyllä pitää muutenkin kopterin kohtalaisen vakaana. Paikallaan se ei osaa itteään pitää. Taivaalle parkkeerausta varten on sitten toi parin tonnin helicommand profi gps paikantimella yms. Ja kaiken kruunaa vielä noi UAV järjestelmät vaan onko se enää lentämistä?

Mutta: omasta mielestäni tekniikka kyllä riittää kopterin vakautukseen ja saa sen tekemään mitä vaan jos lompakko kestää. Harva kumminkaan haluaa kopteriinsa mitään auto pilotteja.

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #17 : 20 Lokakuu, 2010, 00:18:13 »
Taivaalle parkkeerausta varten on sitten toi parin tonnin helicommand profi gps paikantimella yms.

Kerro heti, mistä saa tohon hintaan  :o
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #18 : 20 Lokakuu, 2010, 07:02:41 »
Mitähän autolla ajosta tulisi, jos apukuskilla olisi oma ratti ja apukuskin "gainiä" yms. pitäisi säätää. ???

Varmaa vähän helpompaa, jos apukuski tekee vain sen että pitää maantieajossa siinä viivojen välissä ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #19 : 20 Lokakuu, 2010, 08:58:10 »
Taivaalle parkkeerausta varten on sitten toi parin tonnin helicommand profi gps paikantimella yms.

Kerro heti, mistä saa tohon hintaan  :o

http://www.heliguy.com/Extras/Helicopter-Stabilization-Systems/Helicommand-Profi/
Alkaa kakkosella, tosin puntia.

http://www.rcmarket.org/helicommand-profi-pr-19024.html
Euroina jos haluaa maksaa..

GPS -mokkula:
http://www.heliguy.com/Extras/Helicopter-Stabilization-Systems/HeliCommand-Profi-GPS-Module/

Tarkotuksenani nyt oli lähennä kertoa hintaLUOKKA, eli tuhansia euroja.


Toki tosta tollanen "budjetti" -laite:
http://store.rcsupersales.net/servlet/-strse-4590/HeliCommand-%22Rigid%22-For-Flybarless/Detail

Poissa Vasarah

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #20 : 20 Lokakuu, 2010, 11:27:34 »
Mites 6- ja 4- kanavaiset eroavat lentämisiltään toisistaan? Siis nyt ei perehdytä tekniikkaan tai säätöihin jne jne vaan otsikkoon viitaten miksi 6- kanavaisen kopterin lennättäminen hankalaa, eikös 4- kanavaisen lennättäminen ole yhtä vaikeaa tai ainakin melkein? Molemmissa "perus leijuttelu ja lentäminen" tapahtuu samoja vipuja samoihin suuntiin liikuttelemalla... Voisin jopa omana mielipiteenäni ilmaista että 4- kanavaisen lennättäminen on hankalampaa, kun joutuu noiden kierrosnopeuksien kanssa leikkimään.

Yleensä 4- kanavaiset kopterit ovat laadultaankin huonompia ja pienempiä, joka tekee niistä vaikeampia lennettäviä...
« Viimeksi muokattu: 20 Lokakuu, 2010, 11:30:37 kirjoittanut Vasarah »
- Nyt saat hintansa väärtin neuvon ja ilmaiseksi -

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #21 : 20 Lokakuu, 2010, 11:32:18 »
Ainaki itse olen huomannu sen eron että 4-kanavaisen kopterin lentämisessä kopteri ei heitä seljuun ollenkaan. Vaan 6ch se onnistuu melkein itsestään ;D
Vaan tottahan siihen nyt vaikuttaa säädöt ja kaikki mutta kun niihin ei saanu puuttua niin ei puututa sitte :)
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #22 : 20 Lokakuu, 2010, 11:36:00 »
Yleensä 4- kanavaiset kopterit ovat laadultaankin huonompia ja pienempiä, joka tekee niistä vaikeampia lennettäviä...

Eikös nuo 4 kanavaiset oo pääsääntöisesti coaxial vehkeitä, tai muuten itseoikaisevia, niiku vaikka Quarkkiki.
Tästä ylös päi sitte ku mennää ni tulee niitä oikeita koneita, mitkä ei oio itse itseään lennossa, vaan menee miten sattuu jos ei tikuista ohjaa. Tästä tulee varmaan se "vaikeus"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #23 : 20 Lokakuu, 2010, 11:48:42 »
Miksei 6-kanavaisen kanssa joudu kierrosten kanssa leikkimään?
Riippuu täysin lähettimestä voiko säätää lapakulmia ja kaasukäyriä.
4- kanvainen voi olla vaikeampi koska nämä kopterit ovat niin "rimpuloita".. "yleensä" kiinteät lapakulmat, pienet nupinkierrokset ja kaasulla korkeuden säätely tuovat oman makunsa hommaan.

voihan 4 kanavalla tehdä fb kopterin(kiinteät lapakulmat)(kaasu, elevator, aileron, rudder) 6 kanavalla saadaan sitten radion kautta "miksaten" muuttuvat lapakulmat, gain säätö jne ominaisuuksia

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Miksi 6-kanavaisen kopterin lennättäminen on niin hankalaa ?
« Vastaus #24 : 21 Lokakuu, 2010, 01:23:15 »
Taivaalle parkkeerausta varten on sitten toi parin tonnin helicommand profi gps paikantimella yms.

Kerro heti, mistä saa tohon hintaan  :o

http://www.heliguy.com/Extras/Helicopter-Stabilization-Systems/Helicommand-Profi/
Alkaa kakkosella, tosin puntia.

http://www.rcmarket.org/helicommand-profi-pr-19024.html
Euroina jos haluaa maksaa..

GPS -mokkula:
http://www.heliguy.com/Extras/Helicopter-Stabilization-Systems/HeliCommand-Profi-GPS-Module/

Tarkotuksenani nyt oli lähennä kertoa hintaLUOKKA, eli tuhansia euroja.


Toki tosta tollanen "budjetti" -laite:
http://store.rcsupersales.net/servlet/-strse-4590/HeliCommand-%22Rigid%22-For-Flybarless/Detail

Ja pah, toi Helikamun hintahan on euroina 5 tonnia(siis profi+gps), ja mä kun jo olisin oitis tilannu jos jostain parilla tonnilla saisi...
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
19 Vastauksia
10182 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Lokakuu, 2008, 22:24:26
kirjoittanut ija
22 Vastauksia
8785 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Lokakuu, 2009, 12:03:08
kirjoittanut 1m4s0_
12 Vastauksia
7439 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Joulukuu, 2012, 21:02:51
kirjoittanut turde
6 Vastauksia
3908 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Lokakuu, 2013, 21:27:01
kirjoittanut 338federal
11 Vastauksia
5693 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Joulukuu, 2013, 16:21:34
kirjoittanut vee73