Kirjoittaja Aihe: E325  (Luettu 175195 kertaa)

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: E325
« Vastaus #300 : 21 Heinäkuu, 2009, 20:02:49 »
Katon sit ku meen kotiin et miten mulla ne liikeradat menee jj apostaan sitten tänne. Ja prossat ym.

 -Lauri
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

Poissa Ari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: E325
« Vastaus #301 : 08 Elokuu, 2009, 22:38:47 »
Olen nyt kesän lennätellyt Mini Titania ja tänään vihdoin uskalsi ottaa ekat silmukat! Vaakakierteet ja pystykäännökset meni viikko sitten ;D

Mulla setuppina ihan perus Mini mutta lavat on hiilikuituset sekä pääroottorissa että perässä. Mainio laite!
-Only dead fish go with the Flow-

Poissa Hulikupteri

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: E325
« Vastaus #302 : 14 Elokuu, 2009, 22:45:56 »
Mikähän on vikana tai mitä pitäisi tehdä, että saisin mini titanin perään lisää pitoa. Ongelmana on se, että jos lentää vähänkin railakkaammin sivuttain niin perä ei pysy suunnassa vaan tuppaa jäämään jälkeen. Etenkin kun lentää sivuttain oikealle niin nokka tuppaa kääntymään menosuuntaan.
Perän olen säätänyt ohjeitten mukaan mekaanisesti kohalleen, niin että kun gyro on normi-modessa perä pysyy jotakuinkin paikallaan.

Omasta mielestäni ongelmana on se, että perästä ei irtoa tarpeeksi lapakulmia kun ajaa sivuttain. Pitäskö laittaa isommat perälapaset ja pitäskö saada lisää kierroksia nuppiin? Nyt ajan idelssä tasasella 95% kaasulla.

Setuppina mulla ihan kittikampe ja perässä GY401 + S9257. Päälapoina Sabesta hommatut SAB:n hiilarilavat. Perälapoina ihan normi lavat.
Mini Titan E325
Honey Bee King 2
Futaba 7C 2.4GHz FAAST
Bantam BC8DX
Phoenix RC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E325
« Vastaus #303 : 14 Elokuu, 2009, 23:02:10 »
Henk.koht en usko että olisi lavoissa vika, miten perä toimii muuten?
Pysähtyykö napaakastu kun kääntää nopeeasti, jos antaa hanaa niin pysyykö mukana vai karkaako sivulle jne?
Oletko kokeillut miten gaini vaikuttaa ongelmaan?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: E325
« Vastaus #304 : 14 Elokuu, 2009, 23:17:42 »
Onko 401:n limittiä potikasta pyöritetty kaikki mahdollinen liike käyttöön? sliderin liikkeessä millin osillakin on merkitystä. onko servopyörä suurinpiirtein keskellä silloin kun kopteri leijuu?
Tuohon suuntaan sen pitäisi pitää paremmin kuin toiseen jos on liikettä perälavoissa riittävästi.

Toki voit kokeilla myös nostaa kierroksia jos ei ole jo "täysillä"

Poissa Hulikupteri

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: E325
« Vastaus #305 : 15 Elokuu, 2009, 16:15:26 »
Kaikki pitäs olla kohillaan. Gyron limit on säädetty niin isoiksi kun mahdollista ilman bindausta. Servoarmi on 90 asteen kulmassa normiasennossa jne.. Perä pitää ihan hyvin jos lyö hanaa tai flippaa, mutta pito ei vaan riitä jos lentää sivuttain vähänkin kovempaa. Ja mun mielestä ongelma on se, että lapakulmia ei irtoo perästä tarpeeksi tai sitten on liian vähän kierroksia nupissa. Mutta juuri enempää kierroksia ei irtoa kun tehot on jo 95%. Olen koittanut gyron gainiakin säädellä vähän edes takaisin, mutta ei ratkaise tuota pito-ongelmaa.

Perän kun on säätänyt gyron normi-modessa kohilleen siten, että se ei valu kumpaankaan suuntaan. Niin sitten jos laittaa rudder-tikun vasempaan reunaan niin meneekö teillä lapakulmat kuinka paljon yli nollakulmien. Mulla ne ei paljoa mene ja epäilenkin, että tästä syystä pito ei riitä kun lentää sivuttain oikealle. Sitten jos haluaa lisää lapakulmia tähän suuntaan niin sitten ei ole gyro enää mekaanisesti kohillaan. Mutta ei se perä pysy kyllä kunnolla suunnassa silloinkaan kun lentää sivuttain vasemmalle. Eli mun mielestä pitäs laittaa isommat perälavat tai lisää kierrosta nuppiin. Olis vaan kiva tietää, että toimiiko muilla normi mini titani samalla tavalla.

Eka torppikin taisi tulla aiemmin kesällä osittain juuri tuosta perän pitämättömyydestä kovassa vauhdissa. Lensin nimittäin takaperin aika railakasta vauhtia ja kun aloin kaartamaan niin ilmeisesti perän pito petti ja samalla mulla hävisi tieto kopukan suunnasta seurauksena kampe peltoon.

Nyt tekis mieli saada toi perä pitämään niin hyvin, että uskaltas luottaa siihen ja vois treenailla takaperin lentoa.
Mini Titan E325
Honey Bee King 2
Futaba 7C 2.4GHz FAAST
Bantam BC8DX
Phoenix RC

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: E325
« Vastaus #306 : 16 Elokuu, 2009, 19:29:16 »
Mulla lähtee kanssa kylkiedellä lennossa nokka kääntymään menosuuntaan jos ei tikulla väännä vastaan. No ei tuo kopteri oo nyt juuri muutenkaan säädöissään...    Aika vähän oon kesällä lennättäny kopteria, lasketaan minuuteissa. :(
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: E325
« Vastaus #307 : 06 Marraskuu, 2009, 21:31:28 »
Katon sit ku meen kotiin et miten mulla ne liikeradat menee jj apostaan sitten tänne. Ja prossat ym.

 -Lauri
No katsoitko ne? :)
Jäi itelläki lentelyt taas kesäloman jälkeen sikseen. On se vaan kallis koriste tos hyllyllä mutta ei myydäkään raaskis ku samantien iskis kuitenki polte lennätellä.
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: E325
« Vastaus #308 : 11 Marraskuu, 2009, 17:24:37 »
Katon sit ku meen kotiin et miten mulla ne liikeradat menee jj apostaan sitten tänne. Ja prossat ym.

 -Lauri
No katsoitko ne? :)
Jäi itelläki lentelyt taas kesäloman jälkeen sikseen. On se vaan kallis koriste tos hyllyllä mutta ei myydäkään raaskis ku samantien iskis kuitenki polte lennätellä.

Argghh, enpä ole muistanut, pitää kattoo ne.  

-Endpointit kaikki 100%  (paitsi perä 95%)
  
  NORM. mode pitch
 +47
 +27
 +13
 +4
 -3
 -12

  NORM. mode throttle
 75
 63,5
 50
 37,5
 24,5
 0

  IDLE1 pitch
 +58
 +34
 +17
 +8
 -3
 -12
 -40

  IDLE1 throttle
 flat 65

  IDLE2 pitch
 +80
 +31
 +15
 0
 -15
 -31
 -80

  IDLE2 throttle
 flat 75

  Mä käytän nyt 4s lipoja ja 15T pinionia.
 Joo tosiaan mulla ei ole lapakulmamittaria ja olen noin silmämääräisesti laittanut liikkeet ja muut ja vähän kokeilijen perusteella. esim. loivensin normimoden kaasukäyrää kun oli liian pomppiva. Ja maksimi kallistukset silmillä katsoen.

SWASH AFR:  aile ja elev on mulla -80% molemmat ja pitch +100%

 -Lauri  ps. sano jos jotain jäi uupumaan niin lisään ne.

 EDITTIÄ: laitoin swash afr tiedot ku unohtu
« Viimeksi muokattu: 14 Marraskuu, 2009, 11:34:43 kirjoittanut lateksi1 »
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

nut

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #309 : 12 Marraskuu, 2009, 08:36:01 »
Jäi itelläki lentelyt taas kesäloman jälkeen sikseen. On se vaan kallis koriste tos hyllyllä mutta ei myydäkään raaskis ku samantien iskis kuitenki polte lennätellä.

Morjensta vaan kaikille foorumilaisille. Tämän ylläolevan herrashenkilön luokse tehdyn visiitin johdosta iski hirviä hekokuume ja pakkohan se oli sitten eilen laittaa tilaukseen ;D Ensimmäinen yritys oli jo vuonna 2001 mutta kopteria ei vaan ikinä kuulunut, ehkä se on vieläkin jossain matkalla Kauhajoelle... Radiot kuitenkin tuota perintöä JR:n XP652 jotka ajattelin nyt laittaa hyötykäyttöön. Servoiksi otin 3x HS65 ja perään Futaban 401+S9257 kombinaation. Tämäkin topikki tuli jo kahlattua läpi ja kyllähän sitä kaikkea hyvää infoa löyty. Ainoa mitä jäin miettimään että kannattaako ennemmin ottaa kerralla hiilarilavat (tai muutamat) vai pirunmoinen nippu puulapoja treenaukseen?

sniiki ainakin tietää että tästä seuraa vain sanomista ja irtojäseniä ;)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E325
« Vastaus #310 : 12 Marraskuu, 2009, 11:31:40 »
Tilaa kiinasta halpoja lasikuitulapoja, ~4usd pari.. itselläni 2 paria ollut niitä ja toimivia perus hommiin.
www.hobbycity.com

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: E325
« Vastaus #311 : 12 Marraskuu, 2009, 17:23:49 »
sniiki ainakin tietää että tästä seuraa vain sanomista ja irtojäseniä ;)
No ehkä tulee ees se sun letti leikatuks vähä useemmin ku sutaset kopterilla läheltä ;)

lateksi1, joo pitääpä jossain välis tarkisaa ja verrata omia säätöjä noihin. Nyt on kuitenkin suurempi houkutus juottaa 100kpl smd ledejä vierekkäin  :-X
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

nut

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #312 : 25 Marraskuu, 2009, 00:22:34 »
Jahas, laitetaanpas pientä päivitystä projektin edistymisestä. MiniTitaani on nyt kabiinia vaille nipussa ja tarkoitus oli tässä iltapuhteina asettaa peräservo paikoilleen ja 'mallailla' päälapoja paikalleen. Homma sitten vähän riistäytyi käsistä ja ensilennot suoritettu tuossa olohuoneen 2 x 3 metrin maton päällä muutamien pienien maastakevityksien muodossa, lentäähän se mokoma ja säilyi ehjänä noista kokeiluistakin :D Pelle peloton -hengessä väänsin sentään apulandarit vanhoista henkareista...

Loppuviikolla jos painottais lavat vielä uudestaan ajatuksen kanssa ja rakentais X-telineet alle niin vois käydä oikein kunnolla koeponnistamassa. Muutamia havaintoja tuli tuossa sivusilmällä tehtyä: pääratas ja perän ratas heijaa vähän edestakasin, ilmeisesti normaalia koska sniiki raportoi samasta ilmiöstä? Silti härskiltä vaikuttaa se rattaan ulkokehän tekemä pystyliike... Toinen kymysys tuosta apulaskutelineestä, kuinka pitkät tangot tuon kokoiseen koneeseen olis soppelit, onko metrinen keppi liian julmettu?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E325
« Vastaus #313 : 25 Marraskuu, 2009, 01:25:59 »
Jahas, laitetaanpas pientä päivitystä projektin edistymisestä. MiniTitaani on nyt kabiinia vaille nipussa ja tarkoitus oli tässä iltapuhteina asettaa peräservo paikoilleen ja 'mallailla' päälapoja paikalleen. Homma sitten vähän riistäytyi käsistä ja ensilennot suoritettu tuossa olohuoneen 2 x 3 metrin maton päällä muutamien pienien maastakevityksien muodossa, lentäähän se mokoma ja säilyi ehjänä noista kokeiluistakin :D Pelle peloton -hengessä väänsin sentään apulandarit vanhoista henkareista...

Loppuviikolla jos painottais lavat vielä uudestaan ajatuksen kanssa ja rakentais X-telineet alle niin vois käydä oikein kunnolla koeponnistamassa. Muutamia havaintoja tuli tuossa sivusilmällä tehtyä: pääratas ja perän ratas heijaa vähän edestakasin, ilmeisesti normaalia koska sniiki raportoi samasta ilmiöstä? Silti härskiltä vaikuttaa se rattaan ulkokehän tekemä pystyliike... Toinen kymysys tuosta apulaskutelineestä, kuinka pitkät tangot tuon kokoiseen koneeseen olis soppelit, onko metrinen keppi liian julmettu?
Landarit saa olla vähän roottorikehää isommat.
Tahtoo vähän heijata nuo muovirattaat, samaa tekee align 450 itselläni.. ei se menoa ole haitannut..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

nut

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #314 : 21 Joulukuu, 2009, 15:44:27 »
Niinpä niin,

joulun kunniaksi ensimmäinen torppaus on tosiasia ;D Meinasi karata vähän turhan korkealle ja samalla seinä alko lähestyä kirjaimellisesti niin tuli paniikissa vedettyä hieman rivakasti alas -> tuloksena molemmat lavanpitimet ja lavat hajalle, sekä ne ylemmät mikserivarret. Muuten näytti säästyneen ehyenä. Neljä akullista tuli tuota ennen lennäteltyä, pientä murhetta aiheuttanut perän linkkisysteemikin menee nyt samalla korjaukseen, se muovipidike mihin laakeri tulee halkesi melkein ensilennolla ja on ollu enemmän tai vähemmän pyhällä hengellä tähän asti kiinni.

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: E325
« Vastaus #315 : 25 Joulukuu, 2009, 14:29:34 »
Morjesta, Ja hyvää joulua

Mistä nyt tuulee?  :o ??? :o     Sain hommattua nyt sen erillisen BEC:n, kun huomasin että 4s setupilla servot ei jaksa pysäyttää kopteria kovasta vauhdista ts. virta ei riitä servoille.  Nyt ostin Dualskyn 5A BEC:n ja laitoin sen paikalleen.  Mä katkaisin sen punasen johdon noparin ja vastarin välistä ja jätin mustan.  BECillä mulla on 2s lipo. Se toimi, sen tarkistin.
  Nyt olin menossa kokeilemaan kopteria, laitoin eka vastariin virrat BECillä ja sitten ajoakku kiinni, kamala savupilvi nousi jostakin päin kopteria Savun hälvettyä katsoin niin molemmista miinus-johdoista oli muovit kärähtäneet. Mitä tämä on? Siis miinusjohto noparin ja vastarin välistä, ja miinusjohtoakun ja BEC:n välistä

Jos käytät erillistä BECiä pitää noparille menevästä kaapelista katkaista vain punainen/käyttöjännite johdin, musta/maa pitää jäädä. Jos käyttöjännitejohdinta ei katkaise saattaa noparista tai BECistä päästä toimintasavut pihalle :(
Onko väärä neuvo tämä? :o

 -Lauri
 PS. En löytänyt mielestäni parempaa säiettä tälle, niin laitoin tänne. :-\
« Viimeksi muokattu: 25 Joulukuu, 2009, 14:53:51 kirjoittanut lateksi1 »
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #316 : 25 Joulukuu, 2009, 16:24:07 »
Morjesta, Ja hyvää joulua

Mistä nyt tuulee?  :o ??? :o     Sain hommattua nyt sen erillisen BEC:n, kun huomasin että 4s setupilla servot ei jaksa pysäyttää kopteria kovasta vauhdista ts. virta ei riitä servoille.  Nyt ostin Dualskyn 5A BEC:n ja laitoin sen paikalleen.  Mä katkaisin sen punasen johdon noparin ja vastarin välistä ja jätin mustan.  BECillä mulla on 2s lipo. Se toimi, sen tarkistin.
  Nyt olin menossa kokeilemaan kopteria, laitoin eka vastariin virrat BECillä ja sitten ajoakku kiinni, kamala savupilvi nousi jostakin päin kopteria Savun hälvettyä katsoin niin molemmista miinus-johdoista oli muovit kärähtäneet. Mitä tämä on? Siis miinusjohto noparin ja vastarin välistä, ja miinusjohtoakun ja BEC:n välistä

Jos käytät erillistä BECiä pitää noparille menevästä kaapelista katkaista vain punainen/käyttöjännite johdin, musta/maa pitää jäädä. Jos käyttöjännitejohdinta ei katkaise saattaa noparista tai BECistä päästä toimintasavut pihalle :(
Onko väärä neuvo tämä? :o

 -Lauri
 PS. En löytänyt mielestäni parempaa säiettä tälle, niin laitoin tänne. :-\
Ei ole väärä neuvo. Kahdesta paikkaa ei saa syöttää jännitettä, ja ohjaussignaali eli se keltainen johto tarvitsee maan kaverikseen. Samoin beciltä pitää tulla molemmat johdot.

Jännästä paikkaa nuo johdot paloivat, vastarissahan kaikki miinukset on samassa, eli myös vastarin ja becin välinen johto oli tulilinjalla...

Ainut selitys jonka tuohon keksin on se että noparin ja BECin maatasot eivät ole samassa. Mittaa yleismittarilla becin miinuksen ja noparin miinuksen välistä. Jos miinukset on samassa, näyttää mittari nollaa, mutta jos miinusten välillä on jännite-eroa, saat käytännössä aikaan oikosulun kun kytket laitteet. Jos esim. noparissa miinuksen ja plussan ero olisi +5v, niin voikin olla että becciin verrattuna se on +3v ja -2v. Edelleen 5V, mutta kun laitat molemmat kiinni niin -johdossa on 2v jännite-ero oikosulkemassa paikat.

Jos joku tietää paremman mututeorian, saa teilata... ::)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: E325
« Vastaus #317 : 25 Joulukuu, 2009, 23:39:13 »
Morjesta, Ja hyvää joulua

Mistä nyt tuulee?  :o ??? :o     Sain hommattua nyt sen erillisen BEC:n, kun huomasin että 4s setupilla servot ei jaksa pysäyttää kopteria kovasta vauhdista ts. virta ei riitä servoille.  Nyt ostin Dualskyn 5A BEC:n ja laitoin sen paikalleen.  Mä katkaisin sen punasen johdon noparin ja vastarin välistä ja jätin mustan.  BECillä mulla on 2s lipo. Se toimi, sen tarkistin.
  Nyt olin menossa kokeilemaan kopteria, laitoin eka vastariin virrat BECillä ja sitten ajoakku kiinni, kamala savupilvi nousi jostakin päin kopteria Savun hälvettyä katsoin niin molemmista miinus-johdoista oli muovit kärähtäneet. Mitä tämä on? Siis miinusjohto noparin ja vastarin välistä, ja miinusjohtoakun ja BEC:n välistä
 -Lauri
 PS. En löytänyt mielestäni parempaa säiettä tälle, niin laitoin tänne. :-\

Ainut selitys jonka tuohon keksin on se että noparin ja BECin maatasot eivät ole samassa. Mittaa yleismittarilla becin miinuksen ja noparin miinuksen välistä. Jos miinukset on samassa, näyttää mittari nollaa, mutta jos miinusten välillä on jännite-eroa, saat käytännössä aikaan oikosulun kun kytket laitteet. Jos esim. noparissa miinuksen ja plussan ero olisi +5v, niin voikin olla että becciin verrattuna se on +3v ja -2v. Edelleen 5V, mutta kun laitat molemmat kiinni niin -johdossa on 2v jännite-ero oikosulkemassa paikat.

 Empä tiennyt tämmöisestä, että on olemassa tasoja sähköllä. Todella, nopeudensäätimen miinuksen ja BEC:n miinksen välinen jännite-ero oli päälle 8 volttia. :o   Se on varmaankin se syy.    Mitä mä nyt teen? Onko BEC turha, vai voiko sille tehdä mitään? Maatason siirtäjiä olemassa?


Jos käytät erillistä BECiä pitää noparille menevästä kaapelista katkaista vain punainen/käyttöjännite johdin, musta/maa pitää jäädä. Jos käyttöjännitejohdinta ei katkaise saattaa noparista tai BECistä päästä toimintasavut pihalle :(
Onko väärä neuvo tämä? :o

 -Lauri
 PS. En löytänyt mielestäni parempaa säiettä tälle, niin laitoin tänne. :-\
Ei ole väärä neuvo. Kahdesta paikkaa ei saa syöttää jännitettä, ja ohjaussignaali eli se keltainen johto tarvitsee maan kaverikseen. Samoin beciltä pitää tulla molemmat johdot.

Jännästä paikkaa nuo johdot paloivat, vastarissahan kaikki miinukset on samassa, eli myös vastarin ja becin välinen johto oli tulilinjalla...
Epäilin, että mihin se muka tarttee mustaa johtoa toi nopari, mutta kokeilin, niin eihän se toiminutkaan ilman miinusta.
 Joo, toi johto vastarin ja BEC:n välissä oli vähän paksumpaa johtoa ja silikonipäällysteellä. Myös osa akun ja BEC:n välisestä johdosta oli tätä isomman virran kestävää johtoa, siksi ne eivät kärähtäneet.

 -Lauri
« Viimeksi muokattu: 25 Joulukuu, 2009, 23:44:34 kirjoittanut lateksi1 »
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: E325
« Vastaus #318 : 26 Joulukuu, 2009, 00:04:25 »
Siis häh, eikö tuossa ole tarkoituksena ensin varmistaa, että maatasot ovat samat kytkemällä ne ensin yhteen (siis periaatteessa). Vasta tämän jälkeen voi alkaa miettimään käyttöjännitteen ja signaalijohtojen kytkentää ja tasoja tuohon aiemmin muodostettuun maatasoon. Haiskahtaa vähän siltä, että jossain olisi kumminkin mennyt johdot ristiin.

Voisiko vielä tuplatarkistaa, että kaikki toimi, kun nopari on irti? Ehkä mittaisin vielä BEC:n antaman jännitteen ja napaisuuden uudestaan. Jos ok, niin tarkistus, että noparilta tuleva maakarva tulee vastariin oikealle puolelle eli että se signaalikarva futabassa sinne nökösen/loven puolelle.

ps. Ennen belttejä katselin muuten aikanaan TT:n sähkökopteria Singaporessa ekaksi kopteriksi. Jäi vain hinnasta ja siitä kiinni, ettei samasta paikasta ollut mahdollista ostaa kaikkea...
« Viimeksi muokattu: 26 Joulukuu, 2009, 00:33:22 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #319 : 26 Joulukuu, 2009, 13:23:20 »
Empä tiennyt tämmöisestä, että on olemassa tasoja sähköllä. Todella, nopeudensäätimen miinuksen ja BEC:n miinksen välinen jännite-ero oli päälle 8 volttia. :o   Se on varmaankin se syy.    Mitä mä nyt teen? Onko BEC turha, vai voiko sille tehdä mitään? Maatason siirtäjiä olemassa?
Huh :O 8V kuulostaa siltä mikä menee raakana BECille sisään... Antaako BEC kuitenkin 5V ulos kun mittaa? Jos näyttää toimivan mutta - on ihan mitä sattuu niin BEC saattaa olla paketista susi. Jos olisi klassisesti vain johdot väärinpäin tai vaikka tehtaalla olisi musta ja punainen johto vaihtuneet niin ei sieltä pitäisi tulla siltikään 5 volttia enempää...  :-\
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: E325
« Vastaus #320 : 27 Joulukuu, 2009, 14:32:36 »
 Mulla ei tosiaan ollut mitään käsitystä aikaisemmin että maa pitäisi olla kaikissa komponenteissa samassa. Nyt olen oppinut paljon ja ymmärrän nyt jotakuinkin tän homman.
 Kaikki johdot tosiaan olivat oikein ja napaisuudet myös.  

Nyt on systeemi korjattu ja homma toimii. Tästä lähtien myös tiedän toimia vastaavalla tavalla, ettei tuu enempää vahinkoja.

 Vähän korjaan tuota mun tänne laittamaani kytkentäkaaviota. Laitan ne liitteenä.   Molemmat, BEC ja nopari saa virtansa samasta akusta, sai sillonkin (moni varmasti ajattelee että ei ole ollenkaan järkevää, koska kennot menee epätasapainoon tms. Laitan kuitenkin noparin cut-offin sopivaan, ettei ikinä tule alijännitettä millekkään kennolle. Ja tasaan akut tietysti aina)

Kun johdot kärähtivät, niin silloin maatason ero oli päälle kahdeksan volttia. Kun otinkin BECille virran 4s lipon keskimmäisistä kennoista, niin ero oli enää vain 4 volttia. Nyt kun otin miinuksen puoleisista kennoista virran, niin eroa ei ole enää ollenkaan.
« Viimeksi muokattu: 28 Joulukuu, 2009, 14:14:20 kirjoittanut lateksi1 »
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E325
« Vastaus #321 : 27 Joulukuu, 2009, 17:38:07 »
Eikai se muuta kennojen tasapainoja vaikka ottaisivatki samasta akusta... virran määrä vain vähän kasvaa kun on enempi laitteita kiinni, ethän sinä pura erikseen tiettyjä kennoja vaan koko pakkaa.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: E325
« Vastaus #322 : 28 Joulukuu, 2009, 13:54:59 »
Eikai se muuta kennojen tasapainoja vaikka ottaisivatki samasta akusta... virran määrä vain vähän kasvaa kun on enempi laitteita kiinni, ethän sinä pura erikseen tiettyjä kennoja vaan koko pakkaa.

 Ajoon otan tietty kaikista neljästä kennosta virran, mutta BEC saa virtansa saman akun kahdesta kennosta (ks. edellisen viestini kuva).
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E325
« Vastaus #323 : 28 Joulukuu, 2009, 14:18:32 »
Jaaaaaaa, se on tuommonen viritys, eikös tuo bec voi ottaa sisään 3s pakan jännitettä(vai onko 4s setuppi?).. kun pitää erikseen 2 kennosta?
Tuolla tavalla kyllä on 2 kennoa "vaarassa" purkautua enemmän kuin 3(4?)... jatkuvasti tuolla kytkennällä luultavasti ne 2 kennoa löytää tiensä päähän ennen muita.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: E325
« Vastaus #324 : 28 Joulukuu, 2009, 14:22:31 »
 BEC:iin saa laittaa enintään 10V tai 2s li-po. Ja mulla on muutenkin 4s setuppi. Voi olla että akun tai niiden parin kennon käyttöikä lyhenee, mutta katotaan nyt.  ;D
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
E325

Aloittaja heko-eki « 1 2 3 4 » Thunder Tiger Sähkö

96 Vastauksia
44500 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Tammikuu, 2008, 21:26:04
kirjoittanut heko-eki
21 Vastauksia
11107 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Tammikuu, 2009, 16:14:01
kirjoittanut Syrjäniemi
2 Vastauksia
3480 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2011, 17:13:37
kirjoittanut Syrjäniemi
5 Vastauksia
4407 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Lokakuu, 2012, 19:00:55
kirjoittanut aleksi
21 Vastauksia
8034 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Elokuu, 2013, 22:55:14
kirjoittanut Nitebiker