Kirjoittaja Aihe: E325  (Luettu 177332 kertaa)

JHypp

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #50 : 15 Syyskuu, 2007, 11:00:34 »
Minulla on cyclikkiä noin 9 astetta, pitchiä ehkä +/-10astetta, expoa noin 25% - eikä ongelmia. Flippaa hyvin näillä cyklikeillä :D

Ainoa "ongelma" on toistaiseksi se, että hiilarikabiini muuttaa muotoaan keskeltä akun lämmön vaikutuksesta, vaikka kaikki aukot on leikattu auki. Kannattaa varmaan jättää alkuperäisestä cowlingista kabiinin lasi leikkaamatta auki. Akku ei kuumene, mutta lämpenee hieman ajossa - tämä riittää näköjään tuolle kabiinille. Myöskään akseleiden ja yksisuuntalaakerin öljyämistä ei kannata unohtaa, itse käytän automaattilaatikon (ATV) öljyä kaikkiin kohteisiin - muutama tippa silloin tällöin.

Hieno pikkukopukka kun kulkee ja kääntyy kuten isommat ja ennen kaikkea perä toimii moitteetta vaikka kovaa sivuttain tai perä edellä ajettaessa, ei vipota yhtään ja pitää erinomaisesti. Servoina S3154:t, perässä Gy401+S9257, vastarina Shulze 8.35 ja lapoina Radixin 325:t, alkuperäisiä lapoja en ole koskaan kokeillut - muuten kopu on "suoraan paketista". Teho riittää 3s LiPo-pakalla suhteellisen hyvin. Lentoajat Flightpower 2170 mAh:n akulla 6-8 min. Kevyellä ajolla noin 12 min.

Liitteenä vielä kuvia syysleiriltä omasta ja kaverin MT:stä.

-Jari
« Viimeksi muokattu: 15 Syyskuu, 2007, 12:38:58 kirjoittanut JHypp »

korpse

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #51 : 25 Syyskuu, 2007, 21:23:37 »
Olettekos mittailleet paljos minitaitanit nappaa virtaa. Entäpä lentoaika? Setuppia...

Itsellä haukkaa vakiomoottorilla, 3S pakalla, 315 kuitulavoilla leijunnassa 20A mikä tuntuu aika roimalta (vrt. trex, 4S, samat lavat, kierrokset about samat, ~10-12A).
« Viimeksi muokattu: 25 Syyskuu, 2007, 21:29:04 kirjoittanut korpse »

JHypp

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #52 : 25 Syyskuu, 2007, 22:19:58 »
En ole mitannut virtaa, mutta "reipasta taivasajoa" akku kestää noin 8 min, minkä jälkeen akkuun uppoaa noin 2100mAh,
eli 2,1 Ah:ta. Virrankulutus on siis keskimäärin 2,1 Ah / (8/60)h = 15,57 A

Leiuttelua ja norm-moden hiljaista säätöajelua menee noin 12 min ennen kuin säädin "luovuttaa".
Virrankulutus siis 2,1 Ah / (12/60) h = 10 A.

Lapoina Radix 325:t, nuppikierroksia, niin paljon kuin tuolla 3S LiPo pakalla ja tuolla omalla 40A-säätimellä taivaalla saa.
Akut on suhteellisen uusia ja takana ehkä noin 30-40 lentoa neljällä eri akulla. Radion timeri huutaa 7 min 50 sek kohdalla,
että ota kopu alas! Usemmiten tulee ajettua ehkä se 6 min kovaa ajoa ja loput kevyttä leiuttelua, että ei akun loppuminen
pääsisi yllättämään.

-Jari

(Ps. Laita pidemmät lavat ja mittaa virta, kiinnostaisi minuakin :-\ )
« Viimeksi muokattu: 25 Syyskuu, 2007, 22:31:49 kirjoittanut JHypp »

Poissa Juize

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E325
« Vastaus #53 : 26 Syyskuu, 2007, 08:42:05 »
Tuli sitten itsellekin tuollainen hankittua.

Nupin servoiksi tuli lopulta Futaban 3153,  gyroksi futten 401 ja peräservoksi 9257.

Nyt kun tuota leijutteluharjoittelua on tullut harrastettua sellaiset 20 akullista, niin ei voi muuta sanoa kuin, että kyllä tämä kopterin ajaminen on mielenkiintoista vaihtelua noihin kiinteäsiipisiin vekottimiin verrattuna. Pieniltä alkuvaikeuksiltakaan ei säästytty. Alkuun jouduin laittamaan nupin servoihin aivan liian lyhyet hornit, kun yhdestä servopaketista puuttui juuri se ainut pidempi horni, joku oli ottanut parempaan käyttöön :) No kyllä noillakin leijuttelu onnistui, ohjaus vain oli todella laiska. No viikonlopuksi sain uuden hornin ja nyt asetukset pystyi tekemään ihan oikeasti ohjeen mukaan. Säädötkin rupeaa pikku hiljaa löytymään paikalleen, ainakin hehtaarimitalla katsottuna. Tähän mennessä olen leijutellut kopteria tossa omalla pihalla mutta tuntuu tuo noin 5 x 8 metrin vapaa alue välillä hiukan ahtaalta varsinkin kun tuota aletta reunustaa sellaiset mukavat pehmoiset rajoitteet kuten sahapukki ja betonimylly (näistä olen onnistunut kuitenkin pysymään erossa), täytynee vaivautua hiukan avarampiin maisemiin, jotta uskaltaisi yrittää leijuttelua muutenkin, kuin vain perä itseäni kohti.

Tämä on ensimmäinen kopterini ja mukavalta peliltä tämä tällaisen aloittelijan silmissä näyttää. Vielä en kopukkaa ole torpannut vaan aina on tullut alas ihan oikein päin mutta eiköhän se ensimmäinen torppikin sieltä tule, viimeistään sitten, kun luulee jo oppineensa jotain  ;D

korpse

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #54 : 26 Syyskuu, 2007, 11:47:05 »
Tuli sitten itsellekin tuollainen hankittua...

Sama päivä, paikka ja about sama kellonaika, myyjä taisi olla eri :D Lähde joku pv mukaan kupittaalle leikkimään?

Poissa Juize

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E325
« Vastaus #55 : 26 Syyskuu, 2007, 11:52:03 »
Voishan sitä tullakin, kunhan saa noi aikataulut järjestymään, meiltä kun huristaa tuonne Kupittaalle reilut puoli tuntia.

Jälkipuheistam päätellen mun myyjällä oli parempi laskutaito  ;D

korpse

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #56 : 26 Syyskuu, 2007, 11:55:20 »
joo, minulle pyöristetään ylöspäin :D

Ghost-76

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #57 : 27 Lokakuu, 2007, 12:03:43 »
itellä ny viikon vanha titani kans ja oikein mukava peli ja helppo. Ennoo mitää ihme setuppeja viel laittanu, ku autotallis vaa vähä leijutellu huonol akul. Mut hyvälle vaikuttaa. :) Toivottavasti nuo palamis juidut pysyy kuiteki harvassa.

EDIT: ainoo mikä ongelma on ollu, niinkuin joku tuossa jo jossai threadis mainittiki, niin akku kuumentuu nii paljo, et menee kuomun lasi osa kuprulle. :( Muuten oikein toimiva peli ollu toistaseks  ;D
« Viimeksi muokattu: 27 Lokakuu, 2007, 12:24:37 kirjoittanut Ghost-76 »

Poissa Spin

  • Pro torppari
  • ****
Vs: E325
« Vastaus #58 : 28 Joulukuu, 2007, 19:35:27 »
Tänään hain postista omani. Kiitos foorumilaiselle löysin hyvin osin varustettuna käytetyn kamppeen ja reilusti varaosaa vielä mukaan. Täytyy tässä ensin perehtyä vähän tuohon tekniikkaan ja käväistä asiantuntevamman kaverin luona kopterin kanssa jotta saa säätöihin ennen kuin alkaa itse pihalla leijuttelua harjoittelemaan. Siihen asti täytyy pahimmat lentohimot tyydyttää simuloimalla  8).
Blade mSRX, 130X, Vortex 250 PR0
Spektrum DX18
PhoenixRC

tare

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #59 : 25 Maaliskuu, 2008, 17:31:28 »
Hei kaikille . Minä kirjoitan ekaa kertaa.  Olen rakentanut MiniTitania jonkun aikaa.  Minun valitsemat osat ovat :
-MiniTitan + moottori
-Säädin Phoenix 45
-3 kipaletta  FPS 3153
-401 +S9257
-FPR14635 (pcm/6ch)
-(erikoishorni servoon 9257 , kiitos Sabelle )
- Akut Fullymax 3 kennoa  1800 mAh  25/50 C  2kpl

Minun lähetin on F9CP super.

Minulla alkaa olla kopu kasassa. Nuppi ohjelmoitu leijutukseen.  Säätimessä ei vielä ohjelmaa. ( Meinaan ottaa governööriin  käyttöön säätimestä ja  tehdä kaasukäyrä sille )
Perä O.K.
Hienointa minusta , oli kasata kopteria ruuvi-ruuvilta. Varsinkin roottori . Ja  huomata  miten kopu toimii.
(120 ccpm)  .

Minä ostin tänään myös Sabesta hiilikuituputket apujalkoihin, sekä pingispallot urheilukaupasta.

Ekan testin teen ehkä parin viikon päästä . En torppaa  8)

Tarmo
« Viimeksi muokattu: 25 Maaliskuu, 2008, 17:39:14 kirjoittanut Vispilä »

tare

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #60 : 27 Maaliskuu, 2008, 20:09:02 »
Terve . Tuli pyöritettyä  Minititania lapojen kanssa.  Pidin kokoajan lapakulman  hieman miinuksella tai
nollassa. pyöri puhtaasti , ei tärinää.  Minulla on Phoenix 45 säädin ja testissä oli:(Airplane: Auto Calibrating):

Peräroottori oli helppo  ??? saada oikein , kun luin helikopteriopaan monta kertaa läpi ja muitakin netin ohjeita. ( gyron 401 säätö ) Nyt toimii O.K. Minä aloitan harjoittelut gyron gain asetuksella 100%.
Ja gyro aina  AVCS/HH tilassa. 

Nyt täytyy perehtyä säätimen kopupuolen säätöihin . Usb palikka on tietenkin.







Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #61 : 27 Maaliskuu, 2008, 22:07:41 »
Minä aloitan harjoittelut gyron gain asetuksella 100%.
Ja gyro aina  AVCS/HH tilassa.

Et aloita! Gain 100% on enemmän kuin mikään yhdistelmä sietää, ja saat aikaan törkeän ravistuksen, kun gyro korjailee omia korjauksiaan. Oikea gaini on varmaan jotain 70-80% HH tilassa.

Ei ole kiva kun kopteri rykäisee hirvittävän vatkauksen perään kun pitäisi keskittyä lennon opetteluun...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: E325
« Vastaus #62 : 27 Maaliskuu, 2008, 22:11:21 »
Juuri niinkuin hermis sanoi eli ensin haetaan mekaniikka oikeaksi ja säätöihin ja sitten säädetään gaini esim. 65%:iin ja nostetaan siitä pari kolme prossaa kerrallaan kunnes alkaa vägäämään ja siitä pudotetaan sitten noin 4-5%


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

tare

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #63 : 28 Maaliskuu, 2008, 08:06:30 »
Pitäisikö peräroottorissa olla kulmia jo kaasutikku nollilla ? Ohjekirjan mukaan voi olla nollakulmat . Eli nollilla
kun pääroottori pyörähtää liikkeelle.

Gyrohan korjaa sitten heti ja antaa sopivan määrän kulmia, kun runko meinaa kääntyä.


Tarmo

tare

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #64 : 12 Huhtikuu, 2008, 19:08:59 »
Laitoin "hieman" työntöä peräroottoriin . 1-2 astetta.  Tuskin tarpeellista . Minä luotan, että 
G401 +S9257 tekevät hommansa . 

Poissa JJA

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E325
« Vastaus #65 : 12 Huhtikuu, 2008, 19:28:42 »
Kyllä siinä muutama aste saa olla kulmia, niin servon ei tarvitse työskennellä niin paljon. GY401 ohjeissa neuvotaan säätämään perä alkuun siten, että kun gyro on normaali modessa, niin leijuttaessa kopteria, perän pitäisi pysyä paikallaan. Jos se liikkuu jompaankumpaan suuntaan, niin trimmistä säädetään vastakkaiseen suuntaan, kunnes perä pysyy paikallaan. Suuremmat säädöt sitten säädetään linkistöstä.

No oman 50 rapuni perän säädin linkistöä säätämällä, kun tykkään pitää trimmit mahdollisimman pienenä.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #66 : 12 Huhtikuu, 2008, 19:35:04 »
Kyllä siinä muutama aste saa olla kulmia, niin servon ei tarvitse työskennellä niin paljon. GY401 ohjeissa neuvotaan säätämään perä alkuun siten, että kun gyro on normaali modessa, niin leijuttaessa kopteria, perän pitäisi pysyä paikallaan. Jos se liikkuu jompaankumpaan suuntaan, niin trimmistä säädetään vastakkaiseen suuntaan, kunnes perä pysyy paikallaan. Suuremmat säädöt sitten säädetään linkistöstä.

No oman 50 rapuni perän säädin linkistöä säätämällä, kun tykkään pitää trimmit mahdollisimman pienenä.
Ja GY401:sen kanssa ei trimmiä käytetä!!! Se sotkee vain gyroa, koska se käsittää trimmin käskynä kääntyä, jolloin se ei yritäkkäan pitää perää suorassa. HH gyro säädetään aina linkinstöstä.

Perässa on hyvä olla hieman kulmia jo kaasu nollilla. Gyro kyllä pystyy korjaamaan vaikkei siellä olisikaan, mutta se syö aina gyron suorituskykyä. Minä ainakin halua säästä kaiken potkun mahdollisiin "ääritilanteisiin" ja päästää gyron perustilanteissa mahdollisimman helpolla.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #67 : 10 Toukokuu, 2008, 10:40:54 »
Voi olla että tämä ei tänne kuulu mutta tämä on niin pieni kysymys: Eli siellä takana kun on se pystyevä niin haittaako jos sen yläpäässä oleva vaakaevä puuttuu? Torpissa kävi niin että tuo vaakaevä ja sen mukana aivan vähän sitä pystyevää lähti. Jos nuo puuttu niin onko se leijutuksessa haitallista?

Ja muuten onko minititanissa noin että nopari ei nosta kierroksia ollenkaan, vaan korkeus ym. säädetään lapakulmilla?
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

seppomikael

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #68 : 10 Toukokuu, 2008, 10:57:05 »
Ei se vaakaevä leijuttelussa haittaa. Vaikkei sitä olisikaan.

Tämä kerrosjuttu taas riippuu kaasukäyrästäsi ja siitä onko noparissa governööri päällä.
Ihannetilanne olisi kyllä se että nuppi kiertäisi aina optimikierroksilla ja lapakulmat säätäisivät menon.

Siinä on vain sellainen ongelma että kun lapakulmia lisätään niin moottorin rasitus kasvaa ja kierrokset putoavat ja päin vastoin.
Governööri yrittää pitää moottorin kierrokset vakiona kuormituksesta riippumatta ja sen päällä olo tai olemattomuus kerrotaan noparille noparin ohjelmoinnin yhteydessä mistä on juttua toisaalla.
En tiedä että onko governööri noparissasi oletusarvona päällä vai ei.
 

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #69 : 10 Toukokuu, 2008, 15:03:37 »
Ja muuten onko minititanissa noin että nopari ei nosta kierroksia ollenkaan, vaan korkeus ym. säädetään lapakulmilla?
Ei ihan. Kun lisäät lapakulmia, vastus kasvaa, ja pitää lisätä myös kaasua. Kaasu- ja lapakäyrät vaan on säädetty niin että kierrokset ei hirveesti muutu.

Eli siellä takana kun on se pystyevä niin haittaako jos sen yläpäässä oleva vaakaevä puuttuu? Torpissa kävi niin että tuo vaakaevä ja sen mukana aivan vähän sitä pystyevää lähti. Jos nuo puuttu niin onko se leijutuksessa haitallista?
Kyllä se sen verran haittaa että kone ei näytä enää yhtä siistiltä. Mutta kyllä se lentää hyvin. Mullakin putosi se pikkuevä pois, eikä hiilievän mukana tullut uutta, mutta eipähän tuo ole haitannut.

Yleensäkkin evät vaikuttaa suuremmin vasta nopeessa eteenpäinlennossa, mutta kun Titanissa on siinä pystyevässä reiät, ja vaakaevä on niin pien, niin niitten ainut tehtävä on näyttää hyvältä ja pitää perälavat erossa maapallosta.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #70 : 10 Toukokuu, 2008, 17:13:12 »
Siis mikä se governööri on? Onko se joku tietty asento vastarissa vai joku ulkoinen vempain? Ja siis sen tehtäväkö on pitää kiekat vakiona?
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #71 : 10 Toukokuu, 2008, 18:27:14 »
Governööri eli vakiokierrossäädin on nopeudensäätimen ominaisuus, joka on aika monessa helinoparissa.
Toiset käyttää, toiset ei.

Voit säätää käyrät lähettimestä niin, että kun lapakulmia lisää myös kaasu lisääntyy. Tai sitten laittaa noparin governöri moodiin, ja käyräksi 0-65-65-65-65 (esim.) Nyt nopari käsitää tuon 65% tiettynä kierroslukuna (esim 2500rpm) ja pitää nupin kiekat siinä. Jos moottorin kiekat laskee (esim. rasituksen alla) nopari lisää löylyä omatoimisesti että haluttu kierrosnopeus säilyy.

Govi ei ole mitenkään välttämätön, ja perussäätimien govien toiminta on niin ja näin (vaikka hyviäkin löytyy). Säädä vaan käyrillä ilman govia, vaikka niin että leijunnassa keksitikulla kaasu on 60%, ja sitten kuuntelet että jos kiekat esim. laskee kun annat lisää kulmia, nostat sillä kohdalla olevaa kaasukäyrän pistettä. Mulla on Turnigy 40A Plush noparina, ja se vakiomotti, ja leijuntakäyrä 0-40-60-80-95. Eiköhän se oo sullakin touhon tyyliin, ei se oo niin justiinsa. Säädä vaan rohkeesti niitä käyriä sen mukaan muuttuuko kierrokset jossain kohtaa.
-flybarless, sedative stabilized head-

tare

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #72 : 10 Toukokuu, 2008, 19:34:25 »
Onko joku mahdollisesti kokeillut MiniTitanissa 401 gyroa kaasukanavalla ?
Eikö vakauttaisi leijuntaa ? Voihan gyroja olla enemmänkin, kuin yksi  ;)


Tarmo

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: E325
« Vastaus #73 : 10 Toukokuu, 2008, 20:21:50 »
gyro 401 kaasukanavalla, miten se voisi vakauttaa leijuntaa?

Governöörihän on periaatteessa gyro kaasu kaasukanavalla. Se pitää kierrokset tasaisina rasituksesta huolimatta tiettyyn pisteeseen asti.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #74 : 10 Toukokuu, 2008, 22:40:20 »
Mitäs.... ??? Eli kun kone heilahtaa, niin gyro lisää kaasua? Mitäs etua siitä on, että koneen kallistus/kierto olis kytketty kaasuun?
-flybarless, sedative stabilized head-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
E325

Aloittaja heko-eki « 1 2 3 4 » Thunder Tiger Sähkö

96 Vastauksia
45300 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Tammikuu, 2008, 21:26:04
kirjoittanut heko-eki
21 Vastauksia
11284 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Tammikuu, 2009, 16:14:01
kirjoittanut Syrjäniemi
2 Vastauksia
3515 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2011, 17:13:37
kirjoittanut Syrjäniemi
5 Vastauksia
4465 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Lokakuu, 2012, 19:00:55
kirjoittanut aleksi
21 Vastauksia
8136 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Elokuu, 2013, 22:55:14
kirjoittanut Nitebiker