Kirjoittaja Aihe: Tomin vispilät  (Luettu 20683 kertaa)

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #25 : 29 Helmikuu, 2012, 17:51:13 »
Nonni... Nyt on laina-Nazalla lennelty. Hieman oli setuppi haastavampi Feiyuun verrattuna, mutta kun ilmaan sai, niin tuntui paljon vakaammalta (rahalla siis saa parempaa :o).



Teippihuomautukset voi jättää kirjoittamatta, lainalaitetta en jaksanut johdottaa viimeisen päälle ;).

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #26 : 29 Helmikuu, 2012, 18:08:55 »
Uh!

Olisit edes laittanu sokeripalat johtoihin  ;D
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #27 : 01 Maaliskuu, 2012, 17:56:55 »
Tänään testattua... Kyytiin 2200mAh 3S Lipo + GoPro koteloineen. Ilmaan nousi eikä edes "nilkka suorana" :).

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #28 : 02 Maaliskuu, 2012, 19:13:49 »
Tämä Quadcopter vaihtoi omistajaa...

Tarina jatkuu taas kunhan sen aika koittaa ;).

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #29 : 12 Maaliskuu, 2012, 19:50:58 »


DJI F450

Ensilennot otettu, mutta tuulenpuuskat (Ilmatieteenlaitoksen mukaan 16m/s) hieman rajoittivat kopterin ohjailtavuutta ;). Paikallaan se toki pysyi itsekseenkin ;D.

Tyyntä keliä odotellessa.....

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #30 : 12 Maaliskuu, 2012, 20:12:41 »
DJI F450
Mielenkiintoinen runko. Pistäppä hands on -kokemuksia tuosta rungosta, lähinnä noiden armien kiertojäykkyydestä ja kestävyydestä (jota ei toivottavasti tarvitse testata). DJI:n sivuilla on hyviä kuvia noista eri F-rungoista: http://www.dji-hobby.com/flame/index_en.html

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #31 : 12 Maaliskuu, 2012, 20:18:59 »
Mielenkiintoinen runko. Pistäppä hands on -kokemuksia tuosta rungosta, lähinnä noiden armien kiertojäykkyydestä ja kestävyydestä (jota ei toivottavasti tarvitse testata). DJI:n sivuilla on hyviä kuvia noista eri F-rungoista: http://www.dji-hobby.com/flame/index_en.html
Olet varmaankin katsonut tuon endurance-videon sivun alareunasta? Mun mielestä se kertoo aika paljon kestävyydestä ja ihan näin käsin käpisteltynäkin tuntuu hyvin kestävältä.


Kiertojäykkyyttä on haukuttu, mutta katsotaan nyt muodostuuko ongelmaksi mun käytössä.

Kopteri painaa tällä hetkellä lentokunnossa 930g.

Poissa pepenow

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #32 : 26 Maaliskuu, 2012, 16:30:47 »
Heips!

Onko ollut ongelmia nazan kanssa kylmässä? Olen itse vasta pari päivää testaillut nazaa ja ihmetellyt että sisällä pelaa hyvin mutta sitten kun menin jäälle koittamaan niin heti oli vikatilassa. Asteita oli vain pari miinuksella.
Huoleton quaditon miekkonen

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #33 : 26 Maaliskuu, 2012, 16:32:27 »
Eipä mulla ainakaan, eikä tomikaan ole puhunut.

Ettei nyt vaan akkus ois kyykänny tms?, mankasta namiska väärään asentoon tms?
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #34 : 26 Maaliskuu, 2012, 17:58:11 »
Juu, ei ole tosiaan ollut mitään ongelmia kylmän kanssa. Kova tuuli on haitannut enemmän toistaiseksi kuin mikään muu (kesää odotellessa).

Poissa pepenow

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #35 : 26 Maaliskuu, 2012, 19:29:56 »
Ensimmäisellä kertaa kun tämä kävi niin oli radion failsafe-säädöt pielessä. Vein koneen autosta jäälle, kesti jotain 5 min. Nostin ilmaan mutta oli heti omituisen tuntuinen ja alkoi vilkuttamaan keltaista. Jäi pyörimään jäälle eikä mikään komento mennyt läpi eikä näppejä vaarantamatta päässyt akkua irrottamaan. Odottelin akun tyhjenemistä siinä sitten ja kyllä vitutti..
Toisella kertaa laitoin säädöt ja kokeilin sisällä että toimii. Jäällä vilkutti keltaista eikä käynnistynyt. Sama juttu toisella akulla. Heti kun menin jäältä takaisin sisälle niin kone toimi taas joten ei siinä muu kuin lämpötila voinut muuttua. Pitänee ottaa quadcoptersiin yhteyttä että mikä tässä mättää.
Huoleton quaditon miekkonen

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #36 : 27 Maaliskuu, 2012, 04:26:45 »
Kyllä äkkiä vieläkin haisis siltä että onko tikut kaluproitu, mankasta joku dr nappi tms vinossa kaluproinnin jälkeen.

Koska jos ei saa vehjettä ees toppiin, niin viittaa ihan perustavanlaatuiseen vikaan tai väärään konfikkiin.


Ite lämpötiloista huolimatta aloittaisin aivan alusta, eli:
- 1. onko  purkki päivitetty?
- 2. mankasta napit nollille, trimmit, subtrimmit ja kaikki nollille, lentokonemode?
- 3. kaliprointi nazan ohjelmassa, kytkettynä tietskariin säädät failsafen, lentotilan napin toimimaan, samoin jännitteet.
- 4. näyttääkö mitää virhettä?
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa pepenow

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #37 : 27 Maaliskuu, 2012, 10:40:52 »
Kiitos jesi kun käytit aikaas tähän :) Käyn tsekkauslistaa läpi ja jospa se siitä, mutta palaan asiaan jossain toisessa kohtaa ettei tule sotkettua enempää Tomin polkuja näillä mun kohelluksilla.
Huoleton quaditon miekkonen

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #38 : 16 Lokakuu, 2012, 23:42:19 »
Nostellaas taas, kun tuli ostettua uusi lelu!

ATG L600 -runko FoxTechFPV:lta ja kaveriksi samasta puljusta SkyEye -gimbal. Molemmat ovat jo kasassa, mutta noparit ovat vielä matkalla Hobbycitysta :(. Aivoiksi vekottimeen tulee DJI Naza, eipähän tarvitse kikkailla 8).

Pari kuvaa tähänastisista saavutuksista:


SunnySky V2216-12 (800kV)


Moottoripukit


Varret kiinni ja lukittu (jep, taittuva)


Moottorit ja rungosta loput hilppeet lyöty kiinni



Edit
- Lavat 10x4.5 muovi-hiilikuitu: http://www.foxtechfpv.com/1045-black-nyloncarboncwccw-p-476.html (huomattavasti jäykemmät kuin halpis-muoviset, saa nähdä miten kestävät... Torppeja tuskin yhtään?)
- Nopeudensäätimet Turnigy Multistar 30A: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=25365
« Viimeksi muokattu: 17 Lokakuu, 2012, 07:43:30 kirjoittanut Tomi Kulmala »

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #39 : 19 Lokakuu, 2012, 20:50:45 »
Loput osat saapuivat tänään postissa ... Nyt kopteri olisi kasassa, mutta pihalla ei ilma suosi :(. Olohuoneessa pikku leijutukset jo otettu, mutta ei sen enempää.


The Aivo.


Turnigy Multistar 30A.


... ja edellisen ohjelmointikortti.


Hobbycity on ajatellut multikopteristeja ja luonut valmiin piuhan nopareille (näitä löytyy muillekin kuin quadeille). Maksaa pari dollaria liittimineen päivineen, joten ei maksa vaivaa alkaa juottelemaan itse ;).


Nazan BECille virtaa suoraan haaroituksesta.


Ennen radiolevyn asennusta.


BECille paikka härvelin pohjassa, saapa nähdä näkyykö riittävän hyvin...


Valmis, tai ei ehkä ihan... Kamerateline pitää vielä kiinnittää ruuveilla nippusiteiden sijaan ;D.


Suojakopan testausta.


« Viimeksi muokattu: 19 Lokakuu, 2012, 20:52:38 kirjoittanut Tomi Kulmala »

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #40 : 20 Lokakuu, 2012, 09:37:01 »
Komealta näyttää.

Kurkistappas joutessas vähä ton jakorasiaroikan tinauksia kutistesukkien alle, vahva mutu että pistehitsattu.
Siihen en osaa ottaa kantaa että ovatko parempia kuin omat räkimiset, mutta...
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #41 : 20 Lokakuu, 2012, 10:36:13 »
Komealta näyttää.

Kurkistappas joutessas vähä ton jakorasiaroikan tinauksia kutistesukkien alle, vahva mutu että pistehitsattu.
Siihen en osaa ottaa kantaa että ovatko parempia kuin omat räkimiset, mutta...
Kyllä siellä ihan kunnon möykyt tinaa oli.

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #42 : 20 Lokakuu, 2012, 12:08:28 »
Ensilennot otettu ja gaineja pitää vielä säätää. Oli turhan herkkää ohjailua. Alas ei kuitenkaan tultu ja vekotin oli jatkuvasti 100%:sti hallussa, joten hyvä lähtökohta.

GoPro lenteli kyydissä myös, mutta mitään julkaisukriteerit täyttävää materiaalia se ei napannut (netti kun on muutenkin pullollaan "turhia" pätkiä) :).

2200mAh 3S akulla lentelin 5min 30sek jonka jälkeen jännite noin 3,8V/kenno.

Edit:

Ennen ensilentoa väkästelty kameratelineen kiinnitys:
« Viimeksi muokattu: 20 Lokakuu, 2012, 12:37:26 kirjoittanut Tomi Kulmala »

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #43 : 20 Lokakuu, 2012, 17:46:27 »
Nokialla Siuron padolla kävin lentelemässä hetkisen...




Lentokuntoinen härveli...
« Viimeksi muokattu: 20 Lokakuu, 2012, 17:51:42 kirjoittanut Tomi Kulmala »

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #44 : 21 Lokakuu, 2012, 17:20:37 »
Tuli hommattua uusi kamera, joten meni etupainoinen kameratelineen sijoittelu uusiksi. Ja tästä johtuen myös akun sekä BECin sijoittelut...


Kameateline on nyt rungon alapuolella.


BEC siirtyi kameratelineen taakse rungon alapuolelle.


Akku siirtyi taaemmaksi tasapainottamaan kameraa.

Lentelyä ei vissiin tarvitsekaan enää tänään harrastaa johtuen kaksinkerroin taipuneesta takapihan koivusta :(.

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #45 : 21 Lokakuu, 2012, 17:23:58 »
Komean näköistä videota ja laitteita! Hienoja ovat!

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #46 : 18 Joulukuu, 2012, 21:03:04 »
Ja taas on laitteet myyty ja uutta ostettu tilalle... Hexa ja FPV-käyttöön pienempi värkki.

Hexasta juttua sitten joskus, mutta nyt ensin FPV-kopterista.

Runko koostuu hiilikuidusta leikkautetuista Team Black Sheep -runkopaloista sekä RCTimerin F450-kloonin puomeista.

Moottorit: hacker Style Brushless Outrunner KA20-26M
Nopeudensäätimet: Hobbyking SS Series 15-18A ESC
Aivot: CRIUS v1.1 uusimmalla MultiWii softalla
FPV-laitteisto: -- Työn alla --

Toisin sanoen laite ei missään nimessä ole mikään heavylifter, vaan sen on tarkoitus jaksaa kantaa GoPro + FPV-laitteet + 2200mAh -akku. Jos ei jaksa, niin osat vaihtuu.









Kuvissa 8" lavat, mutta yksi tulikin tuossa jo rikottua koelennolla, kun en muistanut, ettei tässä mitään fail-safea / akun varauksesta kertovaa valoa ole (tottunut sellaiseen DJI Nazan kanssa)... Tonttiin tultiin noin neljästä metristä suoraan puomille ja saldona yksi hajonnut potkuri. Tilalle tulee Gemfanin 10x4.5" nylon/hiilari, joista on paljonkin hyviä kokemuksia :).
« Viimeksi muokattu: 18 Joulukuu, 2012, 21:05:09 kirjoittanut Tomi Kulmala »

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #47 : 04 Tammikuu, 2013, 17:27:43 »
Sain moottorit ja noparit (RCTimer 2836-11 & Turnigy Plush 30A) lainaan, kaivoin 10x4.5 GemFan -lavat kaapista ja johan lähti rakkine rokkaamaan... :) CRIUS toimii oikein hienosti MegaPirateNG -softalla, mutta MultiWiilla ei sitten millään!

Liimasin tänään GoPron koteloineen keulalle ja perään 2200mAh 3S -akku antamaan virtasta. Varsin vakaata menoa, mutta jos jotain tahtoo etsiä, niin pieni wobble nopeassa laskussa (käsittääkseni korjattavissa melko helposti).


Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #48 : 20 Tammikuu, 2013, 10:26:56 »
Ajanpuutteen takia CRIUS on myynnissä (sillä voi kuin voikin lentää MegaPiratella, eli ihan toivoton tapaus se ei ole) ja tilalle tuli Laatua (= DJI).

Olin jo aiemmin asentanut virranjakolevyn keskelle runkoa, joten Nazaa, vastaria ja Nazan BECia varten väsäsin asennustason 1.5mm PC-levystä


Siihen päälle Naza ja vastari


Johdotukset ovat melko tiiviitä, mutta eipä tässä rungossa ole kovin paljon ylimääräistä tilaa muutenkaan

(Kuvan ottamisen jälkeen lisätty vielä johtospiraalia suojaksi)

Tällaisella ratkaisulla tuli korotuslevy käytettyä tehokkaasti hyväksi


Mikäs se sieltä pilkistää :D



Ensilento on vielä tekemättä, sillä en viitsi mennä pöllyttämään puuterilunta pitkin asennuksia ja pilotilta jäätyy muutenkin sormet alle minuutissa, joten täytynee odotella lämpösempiä ilmoja tai lentää sisällä.

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #49 : 03 Maaliskuu, 2013, 15:30:37 »
Tänään tylsyyden iskiessä päätin siirtää FPV-quadin romut pieneksi käyneestä DJI F450 -rungosta TBS-runkoon (kirjoittamatta ovat jääneet lentelyt DJI F450-rungolla, joka siis oli tässä välissä käytössä).

Sanomattakin selvää, että tällä rungolla kopterista tulee hyvin takapainoinen (2kpl 2200mAh 3S kyydissä), mutta hyvin se lensi silti kovassakin tuulessa (puuskat melkoisia, vissiin vielä eilisen myrskyn rippeitä?).



Tällaisella kiinnityksellä 1080p30 -videoon tulee lievä jello, joten ehkäpä se korjaantuu kevyellä toppauksella.
« Viimeksi muokattu: 03 Maaliskuu, 2013, 15:36:50 kirjoittanut Tomi Kulmala »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
22 Vastauksia
7418 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Toukokuu, 2013, 08:02:08
kirjoittanut Räpeltäjä
7 Vastauksia
3573 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Syyskuu, 2013, 06:49:27
kirjoittanut Toeh