iltaa.
laitanpa nyt tälläsen kysymyksen ku tuli erittäinki kohtikäyväksi aihe viime viikonloppuna.
mulla on siis tuos trex 600 ja setuppina on seuraavaa:
-600M mosa
-align 100A säädin
-hobbywing 5A bec
-flightmaxx 6s 5000mAh 30c pakat
pakasta varmaan asteen verran.
viikolla torstaina kävin tuolla lentään ja tein isoa silmukkaa ja kaartelua jonku aikaa ja sit otin kopun eteen ja aloin pomputtaa kopteria.
siinä sit otin yhen vähän räväkämmän pompun ja sen seurauksena mosa sammu,korkeutta oli joku vähä alta 10m ja siit hiukka kova autorotaatio alas.
ihmettelin aikani ja löin kopuun virrat päälle ja kokeileen.nyt pompusta sama,mosa sammu,mutta ennenku ehin holdia laittaa ni mosa sai taas äkisti virtaa ja kuin ei mitään.
Futaban vastari ei tietääkseni ilmota onko vastarilta menny virrat mutta en usko koska kopu ei muuten värähtänykkää mihkään ilmassa.
tarkastelin kaikkia sähköjä noin päällisin puolin ja löytyikin kaasukanavan liitin joka oli vähän noussu vastarilta ja olin jo varma että vika oli siinä koska juuri signaalin puoli oli eniten ylhäällä.
laiton piuhat kunnolla ja löysyttelin rungon nippareitten alta et ei oo nii tiukalla ja sit sunnuntaina kipparihallin vieressä jalkapallokentällä kokeileen.
se lento kesti noin 20s, typeryyttäni en lämmitelly akkua ollenkaa vaan heti kokeileen et auttoko mun fiksailut eli pomputtaan vaan.
sit tuli trexällä eka torppikin.mosa ku sammu niin luotin et virrat tulee takas mutta mosa vaan "jurrasi" eikä ottanu kiekkaa.siinä mitään autorotaatiota ehtiny ja kopu noin 6m:stä sukkana alas.
sen verran kiekat nupissa aluks kai hidasti kopun tippumista et vauriot jäi särkyneisiin landareihin ja kaapista löytyi heti tilalle uudet.
nyt tänään otin leparin irti ja se näytti olevan suora ja mitään muutakaan vauriota löytäny.
opetuksena tuli että tästälähin jos mikä tahansa vika ilmassa kohtaakin ja autorotaatio vielä mahdollista niin ei rueta siellä ilmassa sen enempi miettiin mikä vikana vaan suoraa autorotaatiolla alas vaikkei sitä iha täydellisesti vielä osaiskaan.
mutta! mikä tässä nyt sitte kyykkääkään??akut ois aika vahvoilla epäilyksissäni mutta tuosta ku mosa jäi tuolla viimesellä kerralla jurraan ni tuli mieleen et meneekö synkka vaan sekasi liian rajusta kaasutikun liikautuksesta?
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!