Kirjoittaja Aihe: Käytätkö D/R ja Expo säätöjä peruslentelyssä?  (Luettu 8179 kertaa)

Poissa big m

  • Tavallinen torppari
  • ***
Käytätkö D/R ja Expo säätöjä peruslentelyssä?
« : 03 Joulukuu, 2010, 18:18:04 »

Olen tässä hakenut itselle sopivia D/R ja Expo säätöjä varovaiseen taivaslentelyyn.
Minulla näyttää olevan ylikorjauksen vikaa oikean tikun käytössä. Käytin aiemmin D/R 60-80 % ja EXPO 20-30 %, mutta en ollut tyytyväinen. Olen nyt yrittänyt opetella ilman EXPOa.
Ulkokelien takia ei pääse oikein kokeilemaan lennätystä niin joudun tyytymään Phoenixilla lentelyyn. En ole varma kuinka hyvin sillä lentely vastaa oikean kopterin lennätystä. Käytössä on HK 500 Gt.

Mitä arvoisat asiantuntijat käyttävät D/R ja EXPO säädöissään?


big m
DJI Phantom 1.1.1 käytössä
HK500GT FBL (valmistumassa), ei valmistunut koskaan!
MSH Protos ( valmistumassa ), ei valmistunut koskaan!
E-flite Blade mCPX, myyty
Spektrum DX 6i

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Käytätkö D/R ja Expo säätöjä peruslentelyssä?
« Vastaus #1 : 03 Joulukuu, 2010, 18:21:58 »
Asiantuntijat  ;D
En käytä mitään, joskus kokeilin.. liike-alueita ei ole tarve rajata(ihan eriasia lennokilla) ja expolla katoaaa tuntuma.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Käytätkö D/R ja Expo säätöjä peruslentelyssä?
« Vastaus #2 : 03 Joulukuu, 2010, 18:26:12 »
Mulla näyttäis olevan aileronissa exp -20% dr 100%, elevatorissa exp -20% dr 100% ja rudderissa exp -30% dr 90%, kopterina trex 500esp ja mankkana futten 10c. Nämä säädöthän on kuitenkin täysin henkilökohtaisista mieltymyksistä kiinni, itsellesi sopivat löydät kokeilemalla.
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Käytätkö D/R ja Expo säätöjä peruslentelyssä?
« Vastaus #3 : 03 Joulukuu, 2010, 18:30:35 »
Mulle mun opettaja on säätänyt muinoin Esim. 500:selle expon +20, ja D/R 80%. Noilla arvoilla olen oppinut kasia lentämään. En vaihda pois.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Käytätkö D/R ja Expo säätöjä peruslentelyssä?
« Vastaus #4 : 03 Joulukuu, 2010, 21:23:06 »
500ESP ja 250SE

kummassakaan ei expoja eikä DR rajotuksia ollenkaan!

expoilla tulee kummallinen fiilis (ei hyvä) ja DR tappaa liikkeen! (en oo koittanukkaan)...

phoenixissa (v3.jotain beta) on 500rekkulassa todella oikean tuntuinen fiilis eli on melkein yhtä oikean kopterin kanssa!
ainoa mitä joutuu säätämään on teho koska 500 (niinkuin 250rekkulakin) on fiiniksissä ihan alitehonen!

noi expot nyt on vähä tottumuskysymys... jotkut käyttää toiset ei! riippuu mihin on oppinut. mä en ainakaan kaipaa!

jos kopteri tuntuu jotenkin kiikkerältä tai jotain ni rundia vaan reilusti lisää! sillä se vakavoituu! 500 rekkula on todella vakaa!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Käytätkö D/R ja Expo säätöjä peruslentelyssä?
« Vastaus #5 : 03 Joulukuu, 2010, 21:49:41 »
Mulla on ilmakuvauskopterissa aika rajustikin expoa, muissa ei juurikaan. Gasserissa on näön vuoksi leijuttelumoodissa ihan inan, muissa moodeissa ei. Dualrateja en ole koskaan oikein äkännyt käyttää, liikealueet säädän swashmixillä. Ja hiukan hirvittää ajatus rajoittaa nupin liikkeitä rauhoittamistarkoitukses sa, koska se vie pois myös mahdollisuuden paniikkikorjailulta. Jos kopteri hyökkää yht'äkkiä varoittamatta kohti, haluan että tikun kaakkoon heittämällä nupista löytyy kaikki mahdolliset asteet. :)

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Käytätkö D/R ja Expo säätöjä peruslentelyssä?
« Vastaus #6 : 03 Joulukuu, 2010, 22:23:27 »
Moro,

Tuo D/R ja EXPO kysymys on sitten sellainen, että siihen on niin monta oikeaa vastausta kuin on vastaajiakin. Sama kopteri voi olla ihan erilainen kun kopterin nupin kierroksia nostaa tai laskee parilla sadalla kierroksella. Nupin lepatuskumit, lavat ja stabilointilavat vaikuttavat myös merkittävästi. Saati sitten miten erilaisia radion kallistuslevyn ohjauksen säädöt porukalla on. Jokainen sitten tykkää erilaisista lentotuntumista joten tämä tuo kirjoa lisää.

Minun oma fiilis oli 500 trexistä se, että ilman expoja ja D/R säätöjä se värkki oli ihan hirvittävän synkkä laite lentää. Taivaallakin mulla oli kaksi idleup asetusta sille jossa toisessa ei ollut puolittajia yhtään mutta expoja oli jotta sain ohjauksesta lineaarisemman ja pehmeämmän. Tuota käytin silloin kun halusin flippailla tosi nopeasti. mutta esimerkiksi selkälento oli paljon miellyttävämpää kun expot pysyi samana mutta D/R arvot olivat luokka 75% - 80% ja lapakulmakäyrä oli loivempi jollein selkäleijuttaminen oli kivempää ja rauhallisempaa. myös silmukoiden ja pystykäännösten tekeminen oli tuolla asetuksella rennompaa kuin sillä hardcore setupilla jossa oli täydet liikkeet.

Toisaalta leijunnassa pudotin liikealueita vielä hieman ja lisäsin expoa vielä enempi jotta ohjaus olisi tarkempaa.

Sitten on taas porukkaa jotka ei toteaisivat, että ei se kopteri käänny kunnolla. Eli se on ihan mihin on tottunu ja mitä haluaa. Jos ongelmana on kopterin liikkeiden ylikorjaaminen, niin silloin vastaus on yleensä expoa lisää ja D/R arvoja pienemmiksi. Tällöin ne ylikorjaukset jää pienemmiksi ja lentokäsiala tasoittuu. Sitten kun haluaa opetella tekemään jotain nopeampaa liikettä, niin voi lisätä liikealuita. Jos joku väittää, että on vaikea opetella uusille säädöille, niin kyseessä on ihan bull shittiä. Jos sitä osaa lentää kopteria, niin sitä osaa riippumatta millainen sen tuntuma on. Muutenkin kaikkiin säätöihin tottuu.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Käytätkö D/R ja Expo säätöjä peruslentelyssä?
« Vastaus #7 : 03 Joulukuu, 2010, 22:46:33 »
Mä oon sitä mieltä, että säädöt voisi jakaa vaikkapa kolmeen eri katekoriaan.
1= Aloittelija
2= Taivaslento
3= Temput/ADHD
Opettelun voisi hahmoittaa säätöineen pilotin lennätyshaluja vastaavaksi..
Neuvotkin voisi olla ehkä helpompi antaa virtuaalisesti..?
Ainii, Kippis....

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Käytätkö D/R ja Expo säätöjä peruslentelyssä?
« Vastaus #8 : 03 Joulukuu, 2010, 22:53:03 »
Vastauksia tosiaan on niin monta kuin on lennättäjiä, sillä onneksi kukaan ei ole samanlainen kuin toinen.

Itse en käytä puolittajia ja expoa käytän kopterista riippuen. Expojen käyttö riippuu tuntumasta joka kopteriin on tikun keskialueella. 450 pro:ssa tällähetkellä en pidä expoja, mutta muistaakseni N9:ssä on. Perus idea meikäläisellä on että tikku olisi kohtalaisen tunnokas, jotta oppisi tekemään tarkkoja liikkeitä sauvoilla (tätä ilmeisesti sinäkin hait). Muistaakseni kuitenkin kun mulla oli vielä 500:ssa tanko taisi expoja olla juurikin 20%-luokkaa ja liikkeitä oli niin paljon kuin nupista löytyi. En pidä eri lentotiloja eri tempuille vaan Idlet ja hold ja kaikki menevät samalla expo ja liikealue asetuksilla. Tällöin tuntuma pysyy samana.

Suosittelen että haet itse sitä mikä tuntuu parhaalta. En tiedä paljonko olet lennätynyt, mutta jos vähän niin ylikorjauksesta pääset pois ihan vaan lennättämällä, kun tuntuma tikkuihin paranee (simu auttaa). Jos taas tiimaa on enemmän ja korjaukset ovat edelleen liian suuria niin Timon suosituksia kannattaa kokeilla.

-

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Käytätkö D/R ja Expo säätöjä peruslentelyssä?
« Vastaus #9 : 03 Joulukuu, 2010, 23:33:48 »
>> D/R ja EXPO
a very important question, indeed... should I use short crutches for the 100 m race, or longer ones. Should my racing crutches be straight, or bent... so many parameters to optimize, so little time to learn to walk... damn I keep tripping over those &%¤!! crutches, will bend them a little bit more...
 ;D

in earnest: To linearize a nonlinear flybah geometry, yes a tiny little bit.
Otherwise, rather not for me.
I wasn't born a straight-line flyer... I want the same correction to have the same effect, whereever the sticks happen to be.

PS I onced almost flipped Sami's Kasama on its back.. during an autorotation... thanks to 60000 % expo that suddenly kicked in like a mule :)
« Viimeksi muokattu: 03 Joulukuu, 2010, 23:47:17 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Käytätkö D/R ja Expo säätöjä peruslentelyssä?
« Vastaus #10 : 04 Joulukuu, 2010, 00:06:28 »
Kannattaa myös valita semmoiset järkevän pituiset servoarmit. Jotenkin vain mielellään tulee valittua ne pidemmät ja sitten pienentää liikettä radiosta puolittajilla. Eipä sitten tarvitse jyrsiä uusia armeja jos/kun tulee tarvetta suuremmille liikealueille.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Käytätkö D/R ja Expo säätöjä peruslentelyssä?
« Vastaus #11 : 04 Joulukuu, 2010, 10:06:31 »
Kannattaa myös valita semmoiset järkevän pituiset servoarmit. Jotenkin vain mielellään tulee valittua ne pidemmät ja sitten pienentää liikettä radiosta puolittajilla. Eipä sitten tarvitse jyrsiä uusia armeja jos/kun tulee tarvetta suuremmille liikealueille.

Kyllä se kannattaa laittaa just sen mittaiset servoarmit mitä kopterin ohjeissa neuvotaan. Noi servoarmit on meinaan viheliäät niiden aiheuttamien ongelmien takia. Mikäli nyt lähdetään ohjausresoluution tarkkuudesta, niin kaikkein typerintä tosiaan on laittaa niin pitkät servosarvet, että radiolla pitää pudottaa paljon liikealeita ja suurin käytetty lapakulma-aluekin olisi esimerkiksi 15% - 85% tai -80% - 80% miten se nyt radiossa ilmoitettaisiinkaan. Tähän kun yhdistetään halvat ja ei niin tarkat servot, niin ongelma oikein koruostuu. Ongelma on siis yksinkertaisesti se, että pitkäservovarsi ohjaa paljon, pienikin servon liike ohjaa pitkän vivun kautta paljon. Jos servo ei esimerkiksi keskitä aina ihan samaan kohtaan, niin pitkillä servovarsilla se näkyy esimerkiksi siten, että tuntuu kuin kopteria pitäisi leijunnassa trimmailla koko ajan. Ohjaustuntumastakaan ei saa niin tarkkaa ja pehmeää mitä lyhyemmillä servovarsilla.

Mutta kun se olisikin noin helppoa. Lyhyet servovarret lisäävät ohjauksen geometriaongelmia varsinkin muualla kuin keskialueella eli nollakulmilla. Otetaan esimerkiksi normaali seinäkello. Kellon ollessa 9:15 kellon viisarit ovat about vaakatasossa. Nyt kun molempiin kellon viisareihin laitteitiin naru kiinni ja molempiin naruihin roikkumaan pieni paino siten, että painot ovat juuri lattiassa kiinni, niin saadaan oiva esimerkki. Jos kumpikin viisari nousisi ihan vähän vaaka-asennosta, niin narussa roikkuvan painon ja lattian väliin syntyisi rako. Tuntiviisarihan on minuuttiviisaria lyhyempi, joten jos molemmat viisarit nousisivat kolme astetta jolloin minuuttiviisarin ollessa pidempi "servovarsi" nousisi punnus lattialta ylemmäksi mitä tuntiviisarissa roikkuva. Tässä huomataan tämä ohjausresoluution merkitys. Sitten asetetaan kello aikaan 2:57, eli minuuttiviisari osoittaa lähes suoraan ylöspäin ja tuntiviisari on about vaakasuorassa. Punnukset on säädetty siten, että ne taas juuri hipoo lattianpintaa. Mikäli  kelloa siirrettäisiin eteenpäin vaikka siten, että kello olisi tasan 3:00 ei minuuttiviisarin liike olisi viisarinpäässä korkeussuunnassa enää juuri mitään ja punnus tuskin nousisi maasta lainkaan. Sen sijaan jos kelloa siirrettäisiin taakse päin sen verran, että tuntiviisari liikkuisi ylöspäin yhtä monta astetta kuin minuuttiviisari äsken, niin tuntiviisarin pää liikkuisi korkeussuunnassa merkittävästi ja punnus nousisi ilmaan. Nyt kun tämä geometria asia on maanläheisesti käyty läpi, voidaan soveltaa se kopteriin.

Lennetään reiluilla lapakulmilla, vaikkapa 7 asteen kulmilla. Tällöin kaikki servot ovat jo nostaneet kallistuslevyä merkittävästi eivätkä servovarret ole kallistuslevyn ohjauslinkkeihin nähden enää 90 asteen kulmassa jolloin ohjaus on suurinta kuten kelloesimerkin punnusesimerkissä kävi ilmi. Sitten päätetään kallistaa aileronia reippaasti pudottamatta lapakulmia. Mitä siinä käy. Yksi servoista laskee kallistuslevyn kulmaa ja toinen nostaa ja elevaatori servo ei oikeastaan tee mitään. Nyt ollaan oikein vihuliaassa tilanteessa. Jokaisella kolmella ohjausservolla on eri servovarren kulma kallistuslevylle lähtevään linkkiin nähden. Se servo joka laski kallistuslevyä on lähempänä keskikohtaa eli se ohjaa sillä alueella paljon, toisen laidan servo nosti kallistuslevyä entisestään jolloin sen servovarsi on vielä enempi ylöspäin, ja kuten kelloesimerkissä nähtiin ylöspäin osoittava minuuttiviisari ei paljoa ohjaa. Elevaattori servo asettuu näiden väliin. Nyt pieni, vaikka asteen muutos jokaisessa servossa ohjaakin kallistuslevyä eri määrän. Eli jos vielä haluttaisiin vetää elevaattoria samaan aikaan, syntyisi ohjauksessa jo melkoisia geometrisiä virheitä servovarsien asentojen vuoksi.

Tuota ongelmaa voidaan vähentää siten, että käytetään pitkiä servovarsia jolloin pienet ohjausliikkeet liikuttavat kallistuslevyä riittävästi eikä servovarsien tarvitse olla kovin ääriasennoissa koskaan. Mutta kuten tuli jo ilmi, niin pitkä servovarsi häviää ohjaustarkkuudessa joka korostuu epätarkoilla servoilla entisestään.

No niin, yhteenvetona voidaan havaita, että vaikka pitkistä servovarsista on jotain etua, niin niistä on myös haittaa. Samoin vaikka lyhyillä servovarsilla ohjaus on tarkempaa, niin geometriavirheet korostuu äärialuilla niillä enempi. Mitä siis teemme, valitaan sopiva servovarren pituus näiden kahden väliltä jolloin kummankin ääripään äärivaihtoehdon ongelmat ovat pieniä, saadaan jollain lailla hallittava kompromissi. Usein siis kannattaa suosia kopterivalmistajan ohjeessa esittämiä servolinkkien pituuksia jollei oikeasti tiedä mitä on tekemässä ja pysty perustelemaan jotain muuta servovarren pituutta.

Ainoa tietämäni ohjausratkaisu kopteriin jossa ei näitä ongelmia ole, on Hirobon VPUS tekniikka jonka saa vain eagle 3:n. Futaban Z ja FG radioissahan saa suurimman osan, käytännössä kaikki noista esittämistäni geometriavirheistä ohjelmallisesti poistettua jolloin periaatteessa pitäisi päästä lähes yhtä hyvään ohjausgemetriään mitä Hirobon VPUS tarjoaa, käytännössä se vaatii kyllä melkoisesti työtä eikä läheskään aina onnistu jollei hommaan todella syvenny setuppi vaiheessa. Mutta nyt tää lähtee jo lapasesta, mun piti vaan kertoa noista servovarsion pituuksista ja niiden lieveilmiöistä...

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Käytätkö D/R ja Expo säätöjä peruslentelyssä?
« Vastaus #12 : 04 Joulukuu, 2010, 15:34:13 »
Lainaus
Otetaan esimerkiksi normaali seinäkello

Ei ole rajaa F3C pilottien käyttämissä säätö työkaluissa  ;D. No ei, vitsi. Ihan hyvä esimerkki.

Expot ja D/R:t riippuu henkilöstä, parhaiten ne omat arvot löytää kun kokeilee. Monesti käyny silleen että joku on sanonu että nämä arvot on mulle täydelliset, pois en vaihda. Sit kun lopulta suostuvat koettamaan eri arvoilla niin sanovatkin että onpa paljon mukavampi lentää.

Monet ainakin vannoo herkän reagoinnin nimeen, "sen pitää reagoida kuin ajatus". No, hanskassa pysyy varmasti, mutta aika tarekki saa olla että saa lennon sitten näyttämään sulavalta ja hallitulta. Parikytä rossaa ku laittas expoa lisää niin vois olla helpompi hallita. Tai sitten ei. Riippuu taas henkilöstä ja siitä mihin tottuu. Mutta suurimmassa osassa tapauksista on se expon lisääminen auttanu ja kommentit on ollu positiivisia.

Ja kopterista, voi olla että joissakin koptereissa pitää käyttää 0% expoa ja joissakin 50% että tuntuu samanlaiselta lentää. Riippuu lavoista, kierroksista, liikealueista, servoista, nupista, painosta, kokoluokasta.. Itellä on kait 450:ssä parikytä rossaa expoa ja nitroissa 0. Sopii 3D:hen ja omaan näppiin. Tosin sitten Hirobossa onkin ainakin 40%, ilman expoa ois ikävä lentää ohjelmaa. Enempään expoon joutus sitten totuttelemaan pidempään. Mutta voi olla että sitten tottumisen jälkeen oiskin parempi.

Edit: ja riippuu myös muuten tikkujen jäykkyydestä. Jäykät tikut tuntuu toimivan tavallaan expona. Joskus koetin ihan löysillä tikuilla niin oli muuten huomattavasti vaikeampi lentää. Niinku liian jäykillä tikuilla. Jokasen pitää tässäkin löytää se oma mieltymys.
« Viimeksi muokattu: 04 Joulukuu, 2010, 15:38:09 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa floodi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Käytätkö D/R ja Expo säätöjä peruslentelyssä?
« Vastaus #13 : 04 Joulukuu, 2010, 15:55:48 »
Mulla oli kesällä 25 prossaa Futttessa expoa kun kuussatkua lennättelin. Tuntui vähän 'turhan herkältä'. Selvisi sit about kymmenen tankillisen jälkeen, että futtessa täytyy laittaa se expo negatiivisenä....

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Käytätkö D/R ja Expo säätöjä peruslentelyssä?
« Vastaus #14 : 04 Joulukuu, 2010, 16:37:57 »
>> D/R ja EXPO
a very important question, indeed... should I use short crutches for the 100 m race, or longer ones. Should my racing crutches be straight, or bent... so many parameters to optimize, so little time to learn to walk... damn I keep tripping over those &%¤!! crutches, will bend them a little bit more...
 ;D
...
>> että futtessa täytyy laittaa se expo negatiivisenä

LOL after tripping over my crutches for weeks I realized I held them upside-down :)
« Viimeksi muokattu: 04 Joulukuu, 2010, 16:39:28 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Käytätkö D/R ja Expo säätöjä peruslentelyssä?
« Vastaus #15 : 04 Joulukuu, 2010, 16:57:29 »
Moido,

Tuli mieleen sekin, että expojenkin määrään vaikuttaa paljon se, että lentääkö paukalo vai kynäotteella. Syy tähän on se, että kynäotteella ohjaaminen on tarkempaa. Kynäotteella voi käyttää myös helposti pidempiä tikkuja jollein sekin tosiaan muuttaa tilannetta merkittävästi.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
4209 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Tammikuu, 2009, 18:40:17
kirjoittanut Toontza
2 Vastauksia
2326 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2010, 10:04:16
kirjoittanut vee73
4 Vastauksia
4073 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2011, 02:54:00
kirjoittanut Bylsimys
23 Vastauksia
21867 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Syyskuu, 2016, 20:14:09
kirjoittanut tominiem
3 Vastauksia
2581 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Joulukuu, 2015, 15:23:51
kirjoittanut TeroS