Kirjoittaja Aihe: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen  (Luettu 38167 kertaa)

Petsku333

  • Vieras
Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« : 04 Joulukuu, 2010, 01:47:38 »
Tilasin siis Belt cp v2 ja sen pitäisi tulla tässä parin päivän sisällä. Olen myös harjoitellut Clearview simulaattorilla ja olen siinä lentämisessä jo aika hyvä. Aiempaa helikopteri kokemusta ei siis löydy muutakuin Picooz helikopteri mitä ei ehkä olisi edes kannattanut sanoa, myös Flight simulator taustaa jo monelta vuodelta. Mitäs te luulette tuleeko minulla olemaan vaikeuksia ja jos minkälaisia?

Poissa Mick

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #1 : 04 Joulukuu, 2010, 03:13:09 »
Tästä ne ongelmat vasta alkaa  ;D
kannattaa opetella radion kaikki nappulat ja säätämään kopteria! gyro/perän toiminta kannattaa säätää kohilleen
Trex 600NP, CX 500, Cx 450 pro
Spartan
Phoenix Rc
Spektrum DX7

Poissa mikuni

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #2 : 04 Joulukuu, 2010, 09:24:21 »
Onnea matkaan,, minulla ei ollut ollenkaan kopterikokemusta ja aloitin beltillä.

Harjoitusjalakset on tärkeä varuste. Itse aloitin "raahaamalla" kopteria eri suuntiin perä itseäni kohtaan. Mikeys RC ohjeiden mukaan (googlaa)
Sää on oltava täysin tyyni. Muista tällaisen laitteen ohjaus on todella herkkä. Mikään pleikkarimeininki ei toimi.

voit laittaa yv:tä jos haluat kysyä jotain
Gaui 425 X2
Aerodyne EC-135 500
Vario EC-135 1:6 skaalaprojekti
450 Pro Clone / pyörivät osat Align, HK 450 Heliartist 500D
Spectrum Dx6i / Futaba 8J

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #3 : 04 Joulukuu, 2010, 10:08:52 »
myös Flight simulator taustaa jo monelta vuodelta. Mitäs te luulette tuleeko minulla olemaan vaikeuksia ja jos minkälaisia?

Minäkin olen aika hyvä IL2 Sturmovikissa ja lennättänyt nuorempana radiolennokkeja, silti beltin ohjastamisesta ei alussa meinannut tulla yhtään mitään.

Uran aloittamista on puitu täälläkin puhki asti, joten suosittelen lukemaan vaikka tämän ketjun läpi:

http://www.kopterit.net/index.php?topic=9932.0

Hiljaa hyvä tulee ja liikaa ei kannata yrittää liian nopeasti. Melkoinen luonnonlahjakkuus saa olla, jos tuntuu helpolta heti alussa.
« Viimeksi muokattu: 04 Joulukuu, 2010, 10:20:55 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

JCA

  • Vieras
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #4 : 04 Joulukuu, 2010, 10:17:25 »
Ei ressiä, ei pidä aatella sitä kopteria (joku on ihan varmasti tästä eri mieltä). Itsellä ainakin on jännä sillain että rupeen mietiskelemään jottain ihan randomi asioita ja kopteri pörräilee flippejä ja eestaas lentoa taivaalla alitajunnan ohjaamana ;D
X5:n kanssa varsinkin käyny usein tollain, sitten yhtäkkiä hätkähtää että ai hitsi, pitäs ottaa varmaan palas kun timeri huutaa ja menee jo minuutilla yliaikaa.

Ei sitä lentämistä tarvitse pelätä, pitää vaan käyttää tervettä järkeä ja ottaa rauhallisesti.
Musiikki on itsellä kans yksi mikä auttaa jos tuntuu ettei tutina meinaa lähtiä ja jänskättää. Toiseen korvaan hiljasella musaa ja toinen korva vapaana että kuulee jos tapahtuu jotain epämäärästä.

Nää on vähän tälläsiä psykedeelisen psykologisia juttuja :D

ps. FSX:ää ja IL Sturmovikkia mieki lennän, eikä auta sitte yhtään kopterointiin ;D

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #5 : 04 Joulukuu, 2010, 13:03:17 »
Jep, ja mie oon sitä mieltä ettei nuo lentosimulaatorit sturmovik jne auta näissä hommissa mihinkään. niissä ollaan hytässä ja näiden kanssa seisotaan massa joten "kuvakulma" muuttuu jatkuvasti ja simussa pysyy samana. Eli turhia ovat näiden kanssa.

Rc-simu + harjoitusjalakset parille ekalle lennolle..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #6 : 04 Joulukuu, 2010, 13:46:28 »
>> Belt cp v2

I think your biggest challenge (like for everybody else) will be that the belt CP is very difficult to fly because it's so inaccurate.
Imagine a car that has been rejected by Katsastus for every possible reason at the same time. That's the Belt CP.

Petsku333

  • Vieras
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #7 : 04 Joulukuu, 2010, 14:19:24 »
You just made me very very deeply afraid of my first flight  ;D

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #8 : 04 Joulukuu, 2010, 15:03:58 »
Ei se Beltti oikeesti niin vaikea ole kun ottaa huomioon seuraavat asiat.

1. Tarpeeks jäykkä lepatus. Jos lepatus on liian löysä niin on tosi huono lentää. Kannattaa kiristää se nuppi, ottamalla lavat irti ja kiristämällä leparin muttereita. Kuitenkin, vain sen verran ettei lavanpitimet jumita. Omassa sain vääntää ihan kiinni. Lepatuskumien vaihtaminenkin auttaa, kun laittaa kovemmat kumit. Tai laakerit niinkuin joku täällä ehdotti.

2. Perän säätö kohdalleen ja gainin säätö tarkasti. Liian vähän gainia -> mahdoton pitää hallussa, liikaa gainia -> törkee vipatus. Oikeella gainilla pystyy flippailemaan ja perä pitää hyvin perä eellä lennossakin. Omien kokemusten mukaan mekaaninen setuppi on ihan jees suoraan paketista. Pyörii ja pitää kuin parempikin gyro leijuttelussa. Erona lähinnä nopeet pysäytykset, perä vipattaa. Sitä ei oo mahdollista saada pois, siihen pitää vaan tottua.

3. Perus radion kanssa lisäpainot stabbari tankoon. Ilman expo säätöjä ei konetta saa säädettyä rauhallisemmakin reagoimaan. Painot stabbitangossa vakauttaa konetta huomattavasti.

4. Leijutuskulmien säätö. Radion hov pitch potikalla säätö silleen, että normitilassa leijuttaessa on tarpeeksi kierroksia, muttei liikaa. Koneen pitäisi leijua about 3/4 tikulla. Kun on sopivat kiekat, niin perä toimii hyvin.

5. Painopiste. Beltti on 1800mAh akulla vähän takapainonen. Akkua tarpeeksi eteen, ja vielä tarvittaessa lisäpainoa nokalle.

6. KEVYET apulandarit. Jos alkaa belttiin vääntää jostain valuraudasta apulandareita, niin ei tuu mitään. Esim. 2mm hiiliputkesta kun tekee ja pallot päihin niin on hyvä.

7. Aloitus tyynellä säällä tasaisella alustalla.

8. Lapaura. Jos lapaura on pielessä, niin kopteri lentää huonosti. Aluksi nupin lyhyet linkit samanpituisiksi. Sitten jompaa kumpaa kierros kiinni. Jos pahenee, niin sitten samaa linkkiä kaksi kierrosta auki. Beltissä ei yleensä tarvii kauheen paljon säätää lapauraa, jos lepari on suora.

9. Kun oikeet säädöt löytyy, teippaa gain ja pitch potikat kiinni etteivät vahingossa kääntyile kuljetuksessa.
« Viimeksi muokattu: 04 Joulukuu, 2010, 15:05:45 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #9 : 04 Joulukuu, 2010, 15:13:42 »
you should be.
I once almost slammed a Belt into the ceiling at Iso Omena, because the thing reacted so weirdly.
The problem is, no simulator will prepare you for a heli that has its own agenda.

I've seen my share of RTF helis ("WTF?!" would be a better acronym). Usually I've handed them back to the owner, after setting up as good as I could, with the verdict "if you can fly this, you can fly anything". Which, unfortunately, is bluntly honest on my side.

Check out OP's hints. I guess there is a lot of "insider knowledge" to this heli, especially with programming the weird radio.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #10 : 04 Joulukuu, 2010, 15:21:40 »
Jos on semmonen yksilö missä kaikki nuo asiat on pielessä, niin varmasti on mahdoton lentää, itekkin meinannu noita torppailla. Mut säädöissä ollessaan kyllä se aloittelijallakin pysyy näpissä, ainakin leijutellessa. Eipä Beltillä harjoittelu koskaan tule olemaan yhtä helppoa kuin kalliimmalla. Mutta se pitää jokaisen ottaa huomioon kun on kopteria ostamassa.

Ei oo olemassa semmosta asiaa ku RTF kone, paitsi ehkä Lamat. Jokaisen pitää opiskella ne perus asiat säädöstä, riippumatta siitä tuleeko valmiina vai rakentaako itte.
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa mikuni

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #11 : 04 Joulukuu, 2010, 22:13:21 »

Asia joka hirvitti alussa, heti kun Belt kopteri on irtoamassa maasta, se lähtee vasemmalle hyvää kyytiä. Kaikki kopterit joiden roottoori pyörii samaan suuntaan tekee vissiin just tätä. Mutta tällä vähän enemmän. Ilmeisesti juuri pehmeiden lepatinakselin kumien vuoksi.

Tuo katsastukseen viittaaminen oli hauska, belt on kun vanha 70 luvun ford taunus. Ratin ja pyörien välillä ei ole kontaktia, toimii oman mielensä mukaisesti.

Radion vaihto ohjelmoitavaan auttoi jo paljon.

Mutta ota Petsku rauhallisesti vaan, on mieletön fiilis kun kopteri pysyy eka kerran paikallaan puolen metrin korkeudessa.
Gaui 425 X2
Aerodyne EC-135 500
Vario EC-135 1:6 skaalaprojekti
450 Pro Clone / pyörivät osat Align, HK 450 Heliartist 500D
Spectrum Dx6i / Futaba 8J

Petsku333

  • Vieras
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #12 : 04 Joulukuu, 2010, 22:42:54 »
Can't wait to feel the feeling  :D

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #13 : 05 Joulukuu, 2010, 09:52:55 »
Vispilä tuossa listasikin Beltin kanssa elämisen edellytykset.

Lepatuskumit on käytännössä pakko vaihtaa. Kopun käytös muuttuu kuin yöllä ja päivällä tuollaisesta pikkujutusta. Silikoni-, kumi- tai muoviletkusta ovat immeiset tehneet käypäisiä.

Painopisteen takia 1800mAh akkua pitää siirtää eteenpäin 40mm. Takapainoinen kopteri on epävakaa ja horjakan tuntuinen.

Nuppiin kierroksia laittamalla se hov pit pienelle. Kierroksien myötä hyrrävoima kasvaa ja vakaus lisääntyy. Liian pienillä kierroksilla on kuin pallon päällä seisoisi, aina kaatumassa johonkin suuntaan. Nopari myös ylikuumenee jos "ajaa liian isolla vaihteella". Ehkä kannattaisi kokeilla painavampia lasikuitulapoja vakauttamaan. Mukana tulevat puulavat ovat höyhenenkevyet.

Pienellä viilauksella ja virittelyllä beltti on ihan hyvä aloittelukopteri. Etenkin hintaansa nähden. Pientäkään torppailua ei kestä hyvin, vaan muoviosia hajoaa aina. Onneksi varaosahuolto pelaa ja hinnatkaan eivät ihan kauheita ole.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #14 : 05 Joulukuu, 2010, 12:46:39 »
Välikommenttina, että tossa Belt CP X:ssä on korjattu tuota lepatusongelmaa, ei jousta läheskään niin paljon ku V2:ssa. En tiiä onko tässä uudet leparikumit vai mitä. Pitää vielä testailla että näkyykö korjaus lentotuntumassa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Petsku333

  • Vieras
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #15 : 05 Joulukuu, 2010, 18:26:45 »
Ostin siihen belttiin mukaan jotkut hiilikuitulavat kokeilen aluksi niitä alkuperäsia ja sen jälkeen niitä ostettuja. Miten helppo ne lavat on vaihtaa ruuvi irti ja uudet tilalle ja jos on näin ni millaisella latta risti kuusiokololla ne on kiinni?

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #16 : 05 Joulukuu, 2010, 20:53:19 »
Ostin siihen belttiin mukaan jotkut hiilikuitulavat kokeilen aluksi niitä alkuperäsia ja sen jälkeen niitä ostettuja. Miten helppo ne lavat on vaihtaa ruuvi irti ja uudet tilalle ja jos on näin ni millaisella latta risti kuusiokololla ne on kiinni?
Kuusiokoloruuvi + nylock mutteri on se yhistelmä jolla lavat on kiinni. Ruuvit irti, lavat vaihtoon ja ruuvit kiinni. Ruuvien tiukkuuden nyrkkisääntö on, että kun laitat koneen kyljelleen, lavat pitää pysyä suorassa, mutta kun ravistat, niiden pitää valahtaa alas.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa mikuni

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #17 : 06 Joulukuu, 2010, 00:23:39 »
Muista myös lapojen tasapainoitus ja tracking...
tärekitä juttuja jos et halua että kopteri ei ravista itsensä hengeltä

Mekaanisesti hyvässä trimmissä oleva kopteri lentää paremmin ja elektroniikka ei tarvitse korjata niin paljon.
Gaui 425 X2
Aerodyne EC-135 500
Vario EC-135 1:6 skaalaprojekti
450 Pro Clone / pyörivät osat Align, HK 450 Heliartist 500D
Spectrum Dx6i / Futaba 8J

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #18 : 06 Joulukuu, 2010, 10:10:42 »

belt on kun vanha 70 luvun ford taunus. Ratin ja pyörien välillä ei ole kontaktia, toimii oman mielensä mukaisesti.


Kyllä Tanarinkin saa ohjausta tottelemaan. Reipas madallus, Nissan Cedric 2.8D jouset, Sachs sport iskarit ja sorvaa nylonista puslat joka kulmaan. Menee kuin silitysrauta mutkassa. T:nimim. -71 GT OHC Turbo Interkuurel
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #19 : 06 Joulukuu, 2010, 11:49:39 »
Eli sama pätee klooneihin, vaihdetaan koko alusta, hintaa on jo sen paremmin taittuvan verran   :-X
[spoiler]Vähän kokeilen tikulla  ;D[/spoiler]

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #20 : 06 Joulukuu, 2010, 12:54:34 »
Muista myös lapojen tasapainoitus ja tracking...
Mitä se tämä tracking tarkoittaa? Onko se, että nämä lapakulmat on samat. Eli siivet menee samalla korkeudella?

Miten tärkeä työkalu on swashplate leveler?
Tajusin tuossa että rahaa saa menemään helposti 100€ pelkkiin työkaluihin. Noita ruuveja kun ei voi kiristää vain vähän "sinnepäin" kuten RC autoissa.

Ja onko kellään antaa diagnoosia kun kevyen torpin jälkeen (torppi mikä torppi) yks swash servoista (millähä nimellä niitä nyt sanotaan) oli siirtyyny muutama kymmnen astetta. Eli tarkoitan että ikäänkuin sen keskikohta oli "väärässä". Eli onko servo auttamattomasti mäsänä, tokihan pystyn korjaamaan kun siirrän vain varren uuteen kohtaan, mutta vähä arveluttaa. Testatessa se kyllä näyttää toimivan.
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #21 : 06 Joulukuu, 2010, 13:14:59 »
[spoiler]
...siivet...
Täällä ei ole siipiä :D Ne on LAVAT! :D sori oli pakko sanoa[/spoiler]
« Viimeksi muokattu: 06 Joulukuu, 2010, 13:19:13 kirjoittanut zxiicci »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #22 : 06 Joulukuu, 2010, 13:17:17 »
>> Tajusin tuossa että rahaa saa menemään helposti 100€ pelkkiin työkaluihin

Moi,

swash leveler, pitch gauge, tachometer, thermometer, amperemeter, data logger are all tools that you don't need if you know what you're doing. I'd consider a plastic caliper rule for setting ball links essential, it's €2.50 from Clas Ohlsson.
For most people, all the "expert" tools do IMO more harm than good for various reasons. All too often, they make you believe you know what you're doing when this is not the case.

I remember a certain 700N I test-flew where the owner was adamant he'd set -3 degrees negative pitch by pitch gauge.
I checked with plain eye - glad that I did before flying - because the pitch range was all positive. Probably we wouldn't have gotten it back down the "regular way". So much about reality.

One problem with super-exact measurement is that the ideal number is different for each individual heli, and, more importantly, pilot.
Even if you measure pitch to 0.001 degree accuracy, no one can say with certainty whether the ideal max. pitch for you is 8 degrees or 13 degrees. And don't get me started on infrared thermometers on reflecting surfaces such as engine backplates.

You can measure 0 degree pitch very accurately by folding both blades backwards. If they form a "v" when holding the flybar, it's not 0 degrees.
« Viimeksi muokattu: 06 Joulukuu, 2010, 13:23:29 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #23 : 06 Joulukuu, 2010, 13:22:36 »
Muista myös lapojen tasapainoitus ja tracking...
Ja onko kellään antaa diagnoosia kun kevyen torpin jälkeen (torppi mikä torppi) yks swash servoista (millähä nimellä niitä nyt sanotaan) oli siirtyyny muutama kymmnen astetta. Eli tarkoitan että ikäänkuin sen keskikohta oli "väärässä". Eli onko servo auttamattomasti mäsänä, tokihan pystyn korjaamaan kun siirrän vain varren uuteen kohtaan, mutta vähä arveluttaa. Testatessa se kyllä näyttää toimivan.

taitaa olla ratas hypänny hampailla... uusi ratassarja servoon vaan!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa mikuni

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
« Vastaus #24 : 06 Joulukuu, 2010, 14:52:24 »
Muista myös lapojen tasapainoitus ja tracking...
Mitä se tämä tracking tarkoittaa? Onko se, että nämä lapakulmat on samat. Eli siivet menee samalla korkeudella?

Juuri tämä on se, katso vaikkapa nutcazzen videosarja, mutta älä pidä kopteria kädellä kiinni, vaan kiinnitä muulla tavalla.

Gaui 425 X2
Aerodyne EC-135 500
Vario EC-135 1:6 skaalaprojekti
450 Pro Clone / pyörivät osat Align, HK 450 Heliartist 500D
Spectrum Dx6i / Futaba 8J

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
31 Vastauksia
13174 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Marraskuu, 2009, 23:58:24
kirjoittanut Sammy
20 Vastauksia
10205 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2010, 17:48:49
kirjoittanut 1m4s0_
45 Vastauksia
23893 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Heinäkuu, 2015, 23:12:25
kirjoittanut Bastardos
25 Vastauksia
9653 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Huhtikuu, 2018, 22:15:35
kirjoittanut Hupikopteristi
17 Vastauksia
5859 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Helmikuu, 2020, 11:28:04
kirjoittanut Slowari