Kirjoittaja Aihe: Monilapa-nuppiin tarvittava mahdollinen lisäelektroniikka?  (Luettu 8838 kertaa)

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Tarvitaanko sitä vai ei? Jos tarvitaan niin mikä on sopiva? Onko sama mahdollinen "elektroniikka-purkki" sopiva kaikkiin kokoluokkiin?  
« Viimeksi muokattu: 05 Joulukuu, 2010, 00:10:56 kirjoittanut dutchman »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Monilapa-nuppiin tarvittava mahdollinen lisäelektroniikka?
« Vastaus #1 : 05 Joulukuu, 2010, 00:30:58 »
Ei välttämättä MUTTA käytetään kuten muissakin FBL-koptereissa muuten on mielenkiintoinen lentää, helicommand, align 3g, beastx you name it toimii kaikissa kokoluokissa. Monilapa nuppi tarvitsee enemmän tehoa kuin 2-lapainen, tehon tarvetta voi vähentää lyhyemmillä lavoilla.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Monilapa-nuppiin tarvittava mahdollinen lisäelektroniikka?
« Vastaus #2 : 05 Joulukuu, 2010, 08:53:37 »
Minulla on nyt edessä juuri tämä testausvaihe 4-lapa nupilla  ja kiinnitin koekopteriin kiinni KDS Flymentor 3D, tämä ei ole rigid mallia.
Edellämainitulla laitteella kone leijui mielestäni hyvin olohuoneessa ja pöydällä on tätä varten tehty parempi laite Helicommand Rigid jota käyttävät ulkomailla paljon skaalakoneissa.

Ajattelin kokeilla kopteria vielä ilman mitään lisälaitteita ja vertailla tuntumaa, monesti purkki koneessa tekee vain omaan nuppiin varmemman olotilan ja uskaltaa lennättää paremmin.

Tosin tuo laite mikä nyt on kiinni vakauttaa vain koneen leijuntaa ja pitää päästä ulos lentoa kokeilemaan, kelit eivät ole olleet hyviä säätölentoihin.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Monilapa-nuppiin tarvittava mahdollinen lisäelektroniikka?
« Vastaus #3 : 05 Joulukuu, 2010, 10:00:47 »
Monilapa nuppi tarvitsee enemmän tehoa kuin 2-lapainen, tehon tarvetta voi vähentää lyhyemmillä lavoilla.

Tiheämpi välitys ajanee saman asian. Ei kai monilapainen tarvitse yhtä paljoa varvia kuin kaksilapainen saman nosteen kehittämiseen? Hyrrävoimaakin luulisi riittävän, että ei epävakaaksi mene pienillä nupin kierroksilla.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Monilapa-nuppiin tarvittava mahdollinen lisäelektroniikka?
« Vastaus #4 : 05 Joulukuu, 2010, 10:11:43 »
Se monilapaisuus itsessään ei elektroniikkaa huuda, vaan stabiloimattomuus. Kyllä sitä stabiloimatonta nuppia sisällä ja tyynessä lennättelee ilman elektroniikkaakin, tuuli tuo siihen kivasti haastetta.

Eli kun tuuli pääsee lapakehän alle, kopu pompsahtaa iloisesti ylöspäin ja lapakehän ylle päästessään lähdetään alaspäin. Paljon korostuneemmin kuin stabbarinupin kanssa.

Elektroniikka auttaa tuohon.

Tehoreserviä pitää olla, että sen alaspäinmenon saa korjattua. 
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Monilapa-nuppiin tarvittava mahdollinen lisäelektroniikka?
« Vastaus #5 : 05 Joulukuu, 2010, 11:56:13 »
Samoin myös stabiloimattomuus tuo kiikkeryyttä, huomaa varsinkin suoraa alaspäin puotettaessa... vikkelästi on menossa kyljelleen "muljahtelee" siis 450 kun joskus testasin. Isommat on taas vakaampia kuten "aina".

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa mikuni

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Monilapa-nuppiin tarvittava mahdollinen lisäelektroniikka?
« Vastaus #6 : 05 Joulukuu, 2010, 15:18:22 »
Minulla on nyt edessä juuri tämä testausvaihe 4-lapa nupilla  ja kiinnitin koekopteriin kiinni KDS Flymentor 3D, tämä ei ole rigid mallia.
Edellämainitulla laitteella kone leijui mielestäni hyvin olohuoneessa ja pöydällä on tätä varten tehty parempi laite Helicommand Rigid jota käyttävät ulkomailla paljon skaalakoneissa.
Auttako tuo mentori myös vielä pienillä tikkuliikkeillä, ja apu vähenee sitten mitä enemmän tikkua antaa?
Vai onko se vain tukemassa kun päästää oikean tikun keskelle? Tämä apuunrientämisen herkkyys kai on säädettävissä?

Minulla on se mentori tulossa suomeen päin, ja ajattelin kokeilla sitä HK 450:ssa, ennen kun se joutuu skaalakoppaan.
Gaui 425 X2
Aerodyne EC-135 500
Vario EC-135 1:6 skaalaprojekti
450 Pro Clone / pyörivät osat Align, HK 450 Heliartist 500D
Spectrum Dx6i / Futaba 8J

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Monilapa-nuppiin tarvittava mahdollinen lisäelektroniikka?
« Vastaus #7 : 05 Joulukuu, 2010, 16:24:17 »
Eiköhän tuo toimi samalla periaatteella kuin muutkin vakautukset, ei ne apua anna vakauttaa vain... ihan samalla tavalla kuin normaali stabbari. sitten on taas vehkeet joissa on muita ominaisuuksia kuten position hold jne, eli pitää koneen paikoillaan. Jotku vehkeet osaa oikeista aina kopterin oikein päin ku heittää tikuista irti, mutta perus vakautus korvaa vain mekaanisen flybarin.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Monilapa-nuppiin tarvittava mahdollinen lisäelektroniikka?
« Vastaus #8 : 05 Joulukuu, 2010, 18:22:14 »
Eiköhän tuo toimi samalla periaatteella kuin muutkin vakautukset, ei ne apua anna vakauttaa vain...
Ei. Flymentor on kopio Helicommandista ja siinä on siten myös samat toiminnot: attitude hold ja position hold. Laite siis (yrittää) pitää ja palauttaa kopterin vaateriin, kun tikuista irrottaa. CCD-kameran avulla kopterin voi (yrittää) parkkeerata paikoilleen ilmaan. Lentokorkeutta laite ei kuitenkaan stabiloi.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Monilapa-nuppiin tarvittava mahdollinen lisäelektroniikka?
« Vastaus #9 : 05 Joulukuu, 2010, 21:07:57 »
Eiköhän tuo toimi samalla periaatteella kuin muutkin vakautukset, ei ne apua anna vakauttaa vain...
Ei. Flymentor on kopio Helicommandista ja siinä on siten myös samat toiminnot: attitude hold ja position hold. Laite siis (yrittää) pitää ja palauttaa kopterin vaateriin, kun tikuista irrottaa. CCD-kameran avulla kopterin voi (yrittää) parkkeerata paikoilleen ilmaan. Lentokorkeutta laite ei kuitenkaan stabiloi.
Eikös helicommandistakin ole monia versioita joissa on eri ominaisuuksia joku karvalakkiversio perusvakautukselle ja sitten noita profia yms herkuilla?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Monilapa-nuppiin tarvittava mahdollinen lisäelektroniikka?
« Vastaus #10 : 05 Joulukuu, 2010, 22:11:11 »
Eikös helicommandistakin ole monia versioita joissa on eri ominaisuuksia joku karvalakkiversio perusvakautukselle ja sitten noita profia yms herkuilla?
Kaikki Helicommandit tekee sen, mitä edellä luettelin. 3A on halvin, siinä stabilointi toimii vain jalakset kohti maata. 3D on muuten sama, mutta stabilointi toimii myös katollaan (pl. kamerapohjainen paikkastabilointi, koska kamera osoittaa kohti pilviä...). Rigid on sama kuin 3D, mutta sisältää myös FBL-stabiloinnin (muut versiot toimivat vain FB-nupilla - kuten myös käsittääkseni Flymentor). Pinon päälimmäisenä on Profi, jossa on kaiken muun kivan lisäksi GPS. Uutuutena löytyy 3D extreme vai mikäs se nyt oli, josta Eki on kirjoitellut kokemuksiaan foorumillekin. Se on käsittääkseni siinä mielessä edellisistä eroava rigid-purkki, että siinä ei ole asento- tai paikkastabilointia.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Monilapa-nuppiin tarvittava mahdollinen lisäelektroniikka?
« Vastaus #11 : 05 Joulukuu, 2010, 22:19:13 »
Ainut Helicommandin yksikkö ilman mitään autopilottitoimintoja on käsittääkseni HC 3-Xtreme. Se voisi olla Helicommandin malleista se järkevin jos ei halua autopilottia. Päälle 300€ hintasena varmaan löytyy kyllä halvempiakin vaihtoehtoja muilta valmistajilta.

Ei oo monilapasessa pakollinen kylläkään. Kaks lapasessa flybarlessissa on kiva olla elektroninen vakautus. Tosin, ainoot omat kokemukset monilapasesta on tällä hetkellä tuo HB CT, samankokoseen HB CP3:seen verrattuna on lähes yhtä vakaa lentää. Voisin veikata, että isompi, 450+ kokonen monilapakopteri olisi vielä vakaampi lennettävä. En ole koettanut, joten en mene vannomaan.
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Monilapa-nuppiin tarvittava mahdollinen lisäelektroniikka?
« Vastaus #12 : 05 Joulukuu, 2010, 22:34:06 »
Ei oo monilapasessa pakollinen kylläkään. Kaks lapasessa flybarlessissa on kiva olla elektroninen vakautus.
Saatan olla kovinkin väärässä, mutta olen aina elänyt siinä käsityksessä että monilapainen nuppi "vaatii" aina FBL-stabiloinnin, koska sitä flybaria ei ole. Kaikki lavathan on linkitetty samalla tavalla kuin normaalin kaksilapaisen FBL-nupin lavat. Mitään lisävakautta ei "ylimääräisistä" lavoista siis tule (paitsi lisää hyrrävoimaa). Toki FBL-kopteria ilman elektronista vakautustakin lennättää, mutta ei se välttämättä rentouttavaa ole. Ainakaan, jos kopterin ympärillä on useamman sadan euron ja kymmenien työtuntien skaalakoppa. :)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
8437 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Lokakuu, 2010, 22:35:24
kirjoittanut Mikka
5 Vastauksia
3174 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Syyskuu, 2010, 18:10:59
kirjoittanut 1m4s0_
3 Vastauksia
12924 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Helmikuu, 2012, 16:07:42
kirjoittanut Kehno
4 Vastauksia
3213 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Elokuu, 2014, 21:44:07
kirjoittanut JuhoV
2 Vastauksia
2808 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Syyskuu, 2016, 10:20:07
kirjoittanut Tohtori R