Ei se ressukka kotimaan kauppias saa ostaa niitä akkuja edes sisään samalla hintaa, mitä Harrastekuningas myy niitä ulos... johtuen pienistä tilausmääristä.
Tämä kun on pieni maa, ja menekki siksi myös pientä, nykyisin kun varsinkin kaukoidän tavarantoimittajilla on kappalehinta sitä halvempi, mitä isompi on tilattava määrä.
Esim moottoripyörän renkaat (samoin kuin lipo-akut) ovat kalliita, ne eivät kestä pitkään ja siksi niitä tilataan ulkomailta isojä määriä vuosittain. Saksalaiset ja Espanjalaiset nettikaupat myivät vielä pari vuotta sitten moporinkulat n. puoleen hintaan Suomeen verrattuna. Hirveä oli propaganda :"ulkomaan renkaat ovat vanhoilla paistomerkinnöillä", eli uskoteltiin niiden olevan pahnan pohjimmaisia ja vanhaa varastoa, hyi hyi huonoja. Tosiasiassa ihmisille tuli sangen tuoretta tavaraa, sillä isolla kaupalla varaston kiertonopeus on jotakin muuta kuin meillä.
Sama oli rinnakkaistuontiautoissa ja -pyörissäkin. Niitä ei kukaan huolla, niihin ei saa varaosia kun ne on outoa ulkomaan mallia, niitä ei kukaan ota vaihdossa, käytetyistä on kaikista mittarit ruuvattu.
Mihin tämä on sitten johtanut muutamassa vuodessa? Enää ei moottoripyörä maksa vähintään 20000€ uutena. Käytettyjäkin saa kohtuuhinnalla. Renkaiden hinta on laskenut huomattavasti jne. Toisinsanoen enää ei onnistu kaikessa Suomilisän veloittaminen, sillä ihmisillä on vaihtoehtoja. Jos joku haluaa maksaa premiumia siitä, että ostaa Suomesta, saa vapaasti maksaa mutta ei enää ole 100% pakko. Lievästi yleistäen Suomessa kaikki kaupasta ostettava on kalliimpaa kuin oikeastaan missään muussa maassa. Minusta ainakin netti, Hobbyking, Rodamoto, ebay, jne on taivaan lahja kaltaiselleni pihille paskalle. Samoin Biltema on alkanut lyödä luuta kurkkuun moottoripyörätarvikkeiss
akin. Samoin kuin Turnigy myy omalla etiketillään tavaraa puolella normihinnasta. Varmaan harrastaisin ilmankin, mutta kovasti lisää valinnanvaraa valintoihin.