Kirjoittaja Aihe: GAUI 550  (Luettu 20297 kertaa)

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GAUI 550
« Vastaus #25 : 12 Tammikuu, 2011, 14:38:00 »
Minkälaista linkkiä oot vailla? Mul saattais olla, voin laittaa kirjeellä tulemaan.
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 550
« Vastaus #26 : 13 Tammikuu, 2011, 17:24:54 »
Puhi:

Kun tänään illalla menen kotiin, niin tarkistan vielä sen pituuden. Laitan yv:llä mikä linkki kyseessä. Nyt ei sinänsä kiire enää olekaan, koska moottori ei ota kierroksia jostain syystä. Täydellä kaasulla ei noparista ei tule mitään ulos moottorille. Vastarin johdot ok. Mitään merkkejä ei nopari antanut ennen tätä. Tai enhän minä 100% varmuudella tiedä onko vika noparissa. Täytyy asiaa pohtia ja kaikki apu otetaan vastaan jos joku ossoo auttaa. Nuppi ja kaikki servot toimii hyvin. Akut on täynnä ja antaa hyvin virtaa (vastariakku ja ajoakut).
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 550
« Vastaus #27 : 15 Tammikuu, 2011, 08:48:00 »
Alotin näistä minun teknisistä ongelmista vielä uuden topicin tuonne tekniikka - osioon.
http://www.kopterit.net/index.php?topic=11167.0
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 550
« Vastaus #28 : 06 Maaliskuu, 2011, 19:31:04 »
Tärinät vaan jatkuu.

Nyt tässä tammi-helmikuun aikana yritettiin päästä eroon noista hurricane 550 -kopterin tärinäongelmista. Osia on sen verran jemmassa, että oon vaihtanu nyt:
-lavanpitimet
-pääakseli
-lepatusakseli
-peräputki ja peräakseli (peräputkessa oli pieni lommo)
-lapakulmat ja kaikki ruuvit ja linkkien pituudet ja asennot on tarkistettu 120 kertaa
-kaasukäyriä ja lapakulmakäyriä kokeiltu erilaisia variaatioita

Edelleen kuitenkin kovat värinät ja juuri kun sais sopivasti kiekkaa nuppiin että lähtis ehkä leijumaan niin ravistaa kopterin "nurin", kerran jo peräevä meni säpäleiksi, onneksi kaikki muu säilyi ehjänä.

Nyt ei ole enää itsellä mielessä mitään muuta vaihtoehtoa, kuin että moottori tekee värinöitä. Katottiin heittokellolla viilapenkissä, että tuossa moottorissa on tuo päällimäinen osa joka pyörii, niin siinä on selkeästi heittoa. Se menisi mun mielestä vaihtoon. Kuitenkin hommaa pitää vielä miettiä, koska uus motti on 70-90€. Ei sitä huvikseen viittis vaihtaa. Siinä moottorissa on pieni viirukin jäänyt kun osunut vieressä olevaan ruuviin, eli osumaa on ottanut.

Ps. Nuo Gauin muovilinkit on peestä. Viisi uutta linkkiä meni eilen-tänään. Vaihdan ne kaikki noihin trexin metallitanko-muovipää versioihin.
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: GAUI 550
« Vastaus #29 : 06 Maaliskuu, 2011, 20:13:28 »
Ootkos koittanut vaihtaa lapoja sillä ne on yleensä 550sissä aiheuttaneet tärinät. Varsinkin jos ne on puulavat niin katso että eivät ole kierot ja punnitse molemmat lavat. Pelkkä tasapainoitus ei riitä, toinen lapa voi olla toista huomattavasti painavampi tai painopiste erikohdassa ja silloin tärisee.

Moottorin olen tarkistanut niin että otat siitä metallisesta moottoripukista kiinni käsillä ja anna kunolla jengaa jos tärisee niin laakeri tai/ja akseli vaihtoon.
« Viimeksi muokattu: 06 Maaliskuu, 2011, 20:15:34 kirjoittanut zxiicci »

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 550
« Vastaus #30 : 06 Maaliskuu, 2011, 20:47:10 »
Mulla oli ensin 500mm puulavat, sitten ostin alignin 550mm hiilarit. Aivan samanlaiset vipatukset molemmilla läpysköillä. Lapoja ei ole tasapainotettu, mutta ne samat lavat toimii tosi hyvin caliber kolmosessa. Tosta moottorin anatomiasta en osaa sanoa mithään. Se on Gaui GUEC GM501 1000w/850kv.
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GAUI 550
« Vastaus #31 : 06 Maaliskuu, 2011, 21:04:15 »
Mites nuo linkit? Mulla ainakin pakkasella alko ne jumittaan ja herkistelin ne avartimella jopa hieman liian väljiksi, jolloin no on pakkasella just sopivat. Sitten kun kesä koittaa ja on lämmintä niin vaihdan ne tiukempiin.
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 550
« Vastaus #32 : 06 Maaliskuu, 2011, 21:10:32 »
No sellasessa +8 asteisessa hallissa sitä kopteria turasin ja yritin leijuttaa. Parin rikkoontuneen linkin jälkeen aloin painelemaan sormin niitä napakoita linkkejä paikalleen, mutta silti niitä halkes päästä. Täytyy olla jotain mätää siinä valmistuserässä. Mutta on mulla noita linkin päitä ja tankoja lyhyitä ja pitkiä niin kyllä niistä saa tehtyä oikeen mittasia. Yksi linkki meni ajon aikana ja loput sitten painaessa tai irrottaessa.
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 550
« Vastaus #33 : 07 Maaliskuu, 2011, 16:00:01 »
Ja en kyllä huomaa että ne linkit mitenkään jumittaisi. Ne kun on paikallaan niin nuppi toimii ihan hyvin.

Mitähän moottoria kannattaisi laittaa? Orkkis säädin on. Mietin että tilaisko vaan tollasen samanlaisen orkkis moottorin vai kattelisko muita merkkejä? Sellanen mieluiten, että mahtuu paikalleen ilman kompromisseja.
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 550
« Vastaus #34 : 04 Huhtikuu, 2011, 00:50:18 »
Gaui 550 status päivitystä:

Orkkis releet + 500mm puulavat tasapainotettuna + trex 600 landarit + akseleita vaihdettu + swashplate vaihdettu = Kopteri leijuu kivasti ilman mitään värinöitä. Jos tuohon em. kokoonpanoon laitetaan 520mm tasapainotetut hiilarilavat niin seurauksena aikamoinen ground resonance ilmiö. Juuri kun meinais kopu lähteä ilmaan niin lähtee "steppailemaan" landareilla ja lavat käy lähellä lattiaa. Luultavasti ilmaan nostaessa värinä helpottaisi, mutta tässä vaiheessa en aio edes kokeilla koska puulavoilla toimii. Ei huvittaisi nyt heti torpata hallin seinään kun toimii jo yhdellä setupilla hyvin.

Ps. G.O.M. kiitokset puhelinkonsultaatioista :P
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 550
« Vastaus #35 : 22 Heinäkuu, 2011, 21:05:50 »
Mites, onko millaisia sähkösetupeja ja asetteluita porukoilla? Itsellä pari pulmaa.

A) käyttääkö noparia jossa 3a bec? Analogiservot joten saattaa riittää.
B) jos ulkoinen bec, mihin kiinni?

Tuo runko on jotenkin niin omituinen etten vielä oikein hahmota.

Laittakaahan kuvia asennuksista!
Nada

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: GAUI 550
« Vastaus #36 : 22 Heinäkuu, 2011, 22:14:18 »
Mulla on Turnigyn 80A Superbrainin BECin (5V/4A) erässä kolme Bluebirdin digiä (620DMG+HS) ja perällä 9254. Ei oo (vielä) pätkinyt.

Jos muovirunko, niin nopari keulassa alhaalla runkolevyjen välissä, vastari (Futte 6008) perässä runkolevyjen välissä. Loput romut omilla paikoillaan
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa mikuni

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 550
« Vastaus #37 : 23 Heinäkuu, 2011, 20:40:59 »
Täältä latamaan videoita...
http://helifreak.com/showthread.php?t=31211&highlight=Hurricane
Jos jaksaa kuunnella jenkkimurretta.

Ja löytyyhän pari osaa suomeksikin, foorumilaisen tekemät...

Itselläni on samarunkoinen 425 Align lasikuitulavoilla
mottina Align 500M
säädin Turningy 80A Plush 3A bec
Nupissa analogiservot Futaba 3003, myös perässä, mutta se siirtyy kyllä kohta nupin varaservoksi.
Gyro Align GP750
Gaui 425 X2
Aerodyne EC-135 500
Vario EC-135 1:6 skaalaprojekti
450 Pro Clone / pyörivät osat Align, HK 450 Heliartist 500D
Spectrum Dx6i / Futaba 8J

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 550
« Vastaus #38 : 24 Heinäkuu, 2011, 10:32:47 »
Juu, nopari ja bec saivat kodin vasemmasta kyljestä. Olikin digiservot joten päädyin käyttämään tuota ulkoista becciä.

Aika jähmeä tuo gauin voimansiirto. Ei ihan kevyesti pyöri, lieneekö uutuuttaan tuollainen vai?
Nada

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: GAUI 550
« Vastaus #39 : 24 Heinäkuu, 2011, 11:42:07 »
se on sellane kaikissa, mullakin on jähmeä se, vaikka kopteri on jo vanhempi

Poissa mikuni

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 550
« Vastaus #40 : 24 Heinäkuu, 2011, 13:17:46 »
Pystyykö Propellihattu liikuttamaan kopterin pääakselia ylös alas hyvin vai nirahtaako kiinni? Jossain ulkolaisessa foorumissa luin että rungon puolikkaat on jätetty hieman irti toisistaan. Eli ruuveja on löysätty hieman mutta puolikkaat näyttävät olevan kiinni. Muuten puristaa liikaa noita laakereita.

Mutta juu on paljon jähmempi kun 450Pro clonessa, ja moottorissahan on voimaa kun vanhassa 80 luvun mopossa...
Gaui 425 X2
Aerodyne EC-135 500
Vario EC-135 1:6 skaalaprojekti
450 Pro Clone / pyörivät osat Align, HK 450 Heliartist 500D
Spectrum Dx6i / Futaba 8J

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 550
« Vastaus #41 : 24 Heinäkuu, 2011, 13:27:36 »
En oo koittanut, mutta sen verran eilen kokeilin, että löysäsin perähihnan niin että perä ei pyörinyt lainkaan. Mielestäni silloin oli ihan ok, joten tuo hihnaveto lienee se joka tuo sitä jäykkyyttä ketjuun.
Nada

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Gaui X5 FBL

Aloittaja Kopteri-eki Gaui

8 Vastauksia
6242 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Elokuu, 2010, 09:27:53
kirjoittanut Kopteri-eki
Gaui X2

Aloittaja Picofly « 1 2 » Gaui

43 Vastauksia
24169 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Toukokuu, 2014, 23:09:37
kirjoittanut Kumppis
56 Vastauksia
27890 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Syyskuu, 2011, 13:36:54
kirjoittanut TuukkaJK
6 Vastauksia
6564 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Joulukuu, 2011, 19:35:06
kirjoittanut Zenda
0 Vastauksia
1755 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2013, 15:56:02
kirjoittanut jesi