Niin säätää, moottori antaa sitten sen verran tehoa kuin antaa, säätäähän se kaasu näissä kunnon koptereissa myös lapakulmia ja kuormitus muuttuu niiden mukaan. Eihän tuota leijutuskäyrää tarvitse kuin aluksi harjoittelussa, itse käytän sitä enää laskeutumiseen, enkä aina siihenkään.
Tarkoitus oli sanoa, että kanava numero kolme (eli mielestäni kaasu) säätää kierrosnopeutta. Tarkoitus ei ollut sanoa mitään radion vasemman tikun asennosta.
Kyllä se kaasu minusta säätää tehoakin; enemmän kierroksia vaatii enemmän virtaa ja mitä enemmän virtaa menee sen enemmän moottori tuottaa tehoa. Jos kaasu ei säätäisi tehoa, niin silloinhan moottori veisi saman verran virtaa kierroksista riippumatta. Vai mitä tarkoitit?
Ei pidä paikkansa. Onko sinun kavereilla kellään sähköautoa ja mielelään hieman parempaa sellaista?
Eli pitäisi olla sensor moottori niin näkisit tämän asian selvästi käytännössä. Koska sellainen moottori (tarkemmin sanoan nopeudensäädin) antaa 1% kaasulla kaiken tehon.
Tärkeää olisi ymmärtää mitä se nopeudensäädin tekee brushless moottorissa. Moottoriin menee KOLME johtoa. Nopeudensäädin komentaa moottoria kolmessa vaiheessa. (eli et edes pysty mittaamaan helposti moottorille menevää virtaa noparin jälkeen, etkä saa moottoria edes pyörimään syöttämällä sille sähköä)
Nopeudensäädin komentaa moottoria ja sillä on käytössään kaikki virta mitä akuilta tulee. Hieman sama kuin Gyro komentaa peräservoa, ei lähetin.
Tästä videosta näet, että virta muuttuu sen mukaan kun jarrutan moottoria. (yleismittari mittaa tuossa ampeereja) Eli kaasu (kanava #3) ei säädä suoraan tehoa.
Nopeudensäädin tietää kierrosnopeuden ja yrittää korjata sitä. Käsittääkseni sensorless moottorissa tämä "korjaus" on rajallista, ainakin alemilla kierroksilla. Nopeammilla nopeuksilla nopeudensäädin tietää kierrosnopeuden vapaan vaiheen johdoista mittaamalla.
Huom: en suosittele videoni näyttämää mitttaustapaa. Voit särkeä yleismittarin, peukalon ja jotain muuta.
Ennen brushless moottoreita, eli sillon ku moottorille meni 2 johtoa ja ne olivat niitä perinteisiä sähkömoottoreita, niille annettiin nopeudesäätimen toimesta vain joku määrä virtaa ja moottori sitten pyöri senverran kun jaksoi. (vastuksesta riippuen hitaammin tai nopeammin) Eikä nopeudensäätimellä ollut hajuakaan, kuinka kovaa mennään.
OP:
Mielestäni sinulla harvinaisen selkeä Gyron säätöohje. Vaikka yhdessä kuvassa pisti silmään teipillä(?) jatkettu linkki.
Rasittavasti bugittaa tämä editointiruutu IE8:lla