Kirjoittaja Aihe: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä  (Luettu 42318 kertaa)

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« : 19 Joulukuu, 2010, 11:38:45 »
Tuossa tuli tämmönen vastaa kun rupesin kopteria säätämään hieman uusiks tauon (torpin) jälkeen. (eli käytännössä ollu aika tehdas asetuksilla tähänasti)
Miksi se tuo kaasun trimmi o oletuksena tuolla alhaalla? samoin se oli yhdessä aikasemmassa lelussa.

Noita simulaattoreita testaillua ja 3d liikkeitä kokeillut mielenkiinnosta niin ajattelin, että tulevaisuutta varten voisi hieman ottaa noita säätöjä huomioon. Eli ensimmäisen tuli mieleen että jos joskus idle-up tilaa käytän niin sehän on pakko määrittää niin, että lapakulmat ovat edes suurinpiirtein samaa luokka molemmissa lentotiloissa. Oletuksena kun tuo kopterini nousi ilmaan noin 35% kaasulla, eli jos tuosta vaihtais 3d lentotilaan niin huonostihan siinä kävis.

Tämänperusteella kun sitten rupesin swashplatea säätämään niin törmäsin ongelmaan, että jos tuo kaasun trimmi on alhaalla niin mikään ei toimi oikein. Jos säädän pitchiä 50% keskelle niin ei se keskikohta ole keskellä jos trim ei ole keskellä.
Eli kai siinä nyt ei mitää väärää ole ku muutan tuon trimmi keskelle säädän sen mukaan?
Liekkö tuo joku historiajuttu, että ei meee "pakki" päälle vai mikä?


Kopterin tuossa stabilointihässäkässä on noita linkkitankoja, nii onko niihi mitää säätöperiaatteita? (Washout control armiin esim)
Vai onko se hyvä ku katsoo ohjeesta mitat? Kun tuota yritin miettiä, että mihihän tuo vaikuttaa jos tuossa kohti jotain pidentää lyhentää (symmetrisesti toki) mutta ihan ei järki riittäny hahmottamaan miten tuo voisi vaikuttaa.

Sitte vielä jokeri:
Onko noisa paremmissa simulaattoreissa flybarless systeemeitä jo mallinnettu? miten jos niistä ottas sen gyron pois päältä.
Eli kysymys kuuluu, millaista on lentää flybarless kopterilla ilman gyroa? (no toki se perägyro on)
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #1 : 19 Joulukuu, 2010, 15:49:09 »
Heitäppä sähköposti niin laitan sulle beta ohjeen tuosta nupin säätämisestä.
http://www.kopterit.net/index.php?topic=10877.0

mikä radio?
Nupin linkistö lähtökohtaisesti symmetriseksi, katso tuosta ohjeesta jos haluat sen tai sitten wiki..
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=RexSetup

Phoenixissa on align flybarless koptereita, mutta minusta ne on todella kaukana oikeasta...
Ilma vakautusta kopterilla on "vaikea" lentää, se muljahtelee tuulen vaikutukseta paljon... Ei mahdotonta mutta vaikeaa aloittelijalle. Perus hommat saa olla suht hyvin hansakassa että viitsii lennellä ilman vakautusta.

Lentotilojen välistä "pomppausta" voit vähentää muuttamalla käyritä lähemmäs toisiaan, mutta 3D:tä lennettäessä lapakulmien tulee olla lineaariset eli niihin ei hirveästi kannata vaikuttaa, kaasukäyrällä sitten. Tai opettelee vaain korjaamaan kaasulla sen pompun, oppii nopeasti. Onneksi omassa radiossa saa viiveen tuohon vaihtumeen niin tapahtuu pehmeästi  :P

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #2 : 19 Joulukuu, 2010, 16:19:04 »
Pistin YV viestillä.

Radiooni nyt en täällä iha kauheesti viitti mainostaa enkä odota siihen täysin tarkkoja ohjeita. Mallia Strom ST-06TX
Mutta tokia minua kiinnostaa asioiden ymmärtäminen, ei niinkä se, että joku suoraan kertoo mistä napista radiosta pitää painaa.

* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #3 : 19 Joulukuu, 2010, 16:29:54 »
Lainaus
Miksi se tuo kaasun trimmi o oletuksena tuolla alhaalla?
Laita kaasun trimmi vaan sinne keskelle jos auttaa säätämisessä, sinne se sähkökoptereissa kuuluu. En muista koskaan trimmanneeni sähkökopterissa kaasua, polttiksilla siitä kait vähän ruuvaillaan tyhjäkäyntiä mutta sähkössä turha namiskuukeli.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #4 : 19 Joulukuu, 2010, 16:31:15 »
Lähinnä kiinosti radio siksi että voi miettiä ohjelmointi tapaa edes hehtaarilla... puhutaanko jostain eskyn perus mankasta vai ihan "tietokone"mankasa. Laitan kohta ohjetta postilla josta voi olla apua. Komppaan edellistä.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #5 : 19 Joulukuu, 2010, 20:07:31 »
Lähinnä kiinosti radio siksi että voi miettiä ohjelmointi tapaa edes hehtaarilla... puhutaanko jostain eskyn perus mankasta vai ihan "tietokone"mankasa. Laitan kohta ohjetta postilla josta voi olla apua. Komppaan edellistä.

Jep, näin arvelinkin.

Kiitos vastauksista. Pääsen tuon ohjeen pariin vasta kun saan puuttuvat linkkipäät ja patterin mauseriin  :-[
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #6 : 20 Joulukuu, 2010, 19:09:50 »
Laita kaasun trimmi vaan sinne keskelle jos auttaa säätämisessä, sinne se sähkökoptereissa kuuluu. En muista koskaan trimmanneeni sähkökopterissa kaasua, polttiksilla siitä kait vähän ruuvaillaan tyhjäkäyntiä mutta sähkössä turha namiskuukeli.
Keskellä yötä tajusin missä vika. Olen suorittanu radion sisäisen kalibroinnin trimmien kanssa. Tein kalibroinnin nyt uusiks ilman että koskin trimmeihin ja sain huomattavasti järkevämpää toimintaa. (eli riippuen sitten missä kohti trimmiä pitää tuossa kalibroinnin aikana, siihen asettuu se "normipaikka")

En tiedä sitte suoritatteko koskaan tuota toimintoa omissa radioissa.
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #7 : 20 Joulukuu, 2010, 21:05:13 »
Ei ole tarvetta, kuulostaa mielenkiintoiselta tuo sun mankka, tuo tietokoneella ohjelmoiminenkin. Voiko tuossa kuitenki säätää kaikkia ominaisuuksia ilman tietokonettakin?
Kentällä ikävä rueta muuttelemaan käyriä jos ei voi.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #8 : 21 Joulukuu, 2010, 19:45:55 »
Ei ole tarvetta, kuulostaa mielenkiintoiselta tuo sun mankka, tuo tietokoneella ohjelmoiminenkin. Voiko tuossa kuitenki säätää kaikkia ominaisuuksia ilman tietokonettakin?
Kentällä ikävä rueta muuttelemaan käyriä jos ei voi.
Tuossa on kato säästetty, kun jätetty kaikki ohjelmointinapit + se näyttö pois. Eli mankkaa ei säädetä yhtään ilman tietokonetta. Toisinsanoen läppäri on parempi kuulua kenttävarustukseen.

Hyviäkin puolia on, esim asetusten tallennus on aika varmaa, kun ne saa tiedostoon. (tai jotenkin se tuntuu, että ne varmassa tallessa ku ne ulkona radiosta)
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #9 : 21 Joulukuu, 2010, 19:58:28 »
Tuo ominaisuus löytyy myös "paremmista" radioista, esim omassani mallit on muistikortilla... ottaa vaikka repullisen kopioita toiselle kortille niistä.
Mutta varmaan ihan käypänen mankka jos läpyskää jaksaa kantaa mukana, vielä kätevämpi ois jos tuon säätösoftan sais vaikka puhelimeen.
Itse kaipaan sitä että voin sitä kaasukäyrää tms säätää ilman että pitää rueta läppäriä kaivamaan esille saatikka raahata aina kentälle, jokainen neppailee miten haluaa  :P

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #10 : 23 Joulukuu, 2010, 11:43:16 »
Pisti tuosta ohjelmointisoftan kuvasta silmään, kaasukäyrä ei muuten mene -100%, vaan päättyy 0%:iin. ;)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #11 : 23 Joulukuu, 2010, 12:09:14 »
tuos saa kato moottorin pyöriin lennosta väärään suuntaan!jos kopusta puuttuu autorotaatioratas ja inverted mennään vaan lapojen jättöreuna edellä!! ;D ;D ;D
---tällä radiolla lennettäessä kopterissa täytyy olla lavat jotka mahdollistavat lentämisen nupin pyöriessä molempiin suuntiin!! ;D ;D

hekoheh.siinäpä taas mielikuvitus karkas! ;)
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #12 : 23 Joulukuu, 2010, 23:13:21 »
Pisti tuosta ohjelmointisoftan kuvasta silmään, kaasukäyrä ei muuten mene -100%, vaan päättyy 0%:iin. ;)
Ohjelma tosiaan piirtää käyrän väärin. Kaasuun tuo -100 nimittäin vaikuttaa. (annoin itseasiassa tekijällä palautetta tuosta käyrän piirrosta)

Ja ne jotka käyttää throttle cuttia (itse käytän sitä turvallisuusnappina, aina kun pistän vehkeet päälle) niin myös se antaa aikalailla miinusta (pakkia) arvoksi.

Kokeilin ihan mielenkiinnosta että jos pistän pitch käyrään -100 niin sehä anto pistää. Hyökkäs swashlevy aika pohjalle!
« Viimeksi muokattu: 23 Joulukuu, 2010, 23:29:05 kirjoittanut Meitzi »
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #13 : 24 Joulukuu, 2010, 12:55:32 »
Tuossa rupesi yönaikana mietityttämän kun muutama kokeneempi täällä on maininnut, että se nopari pitää vauhdion vakiona ja antaa moottorille täydet tehot. Ja heidän ehdottamissa/käyttämissä säädöissä tämä on sitten näkynyt niin, että kaasukäyrä onkin täysin suora, tai sen loppuosa on suora. (eikä lopu sinne 100%)

Tiedän kokemuksesta että sensorillinen moottori + ESC (näitä käytetään RC autoissa) toimii äärimmäisen hyvin vakinopeuden säätimenä. Eli 1% kaasulla auto kulkee todella hiljaa, mutta silti sillä siirtää vaikka öljytynnyrin. (kuvainnollisesti) Helikoptereissa ei kuitenkaan tuota sensoria näytetä käyttävän koskaan. (sensorless brushless)

Netistä muutaman lukemani artikkelin perusteella sensorless nopeudensäädin kuitenkin tietää nopeuden kuhan moottorissa on vähän enemmän kierroksia. (eli alussa se vain syöttää sinne jotain ja toivoo että moottori lähtee mukaan) Tosin, en täysin ymmärrä miten se voi sen mitata. Tätä pitää hieman tutkia lisää.

Jos näin on, silloin brushless moottoreiden kanssa pitää aina ajatella, että KAASU SÄÄTÄÄ KIERROSNOPEUDEN, ei tehoa. Eli esimerkiski tuo minun käyrä joka nousee 100% on järjetön, koska se moottori antaa jokatapusekssa 100% tehoa vaikka kierrosnopeudeksi olisiki säädetty esim 75%. Näinhän sitä on joku jo sanonut, mutta eihän sitä usko.
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #14 : 24 Joulukuu, 2010, 13:44:43 »
Lainaus
KAASU SÄÄTÄÄ KIERROSNOPEUDEN
Niin säätää, moottori antaa sitten sen verran tehoa kuin antaa, säätäähän se kaasu näissä kunnon koptereissa myös lapakulmia ja kuormitus muuttuu niiden mukaan. Eihän tuota leijutuskäyrää tarvitse kuin aluksi harjoittelussa, itse käytän sitä enää laskeutumiseen, enkä aina siihenkään.
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #15 : 24 Joulukuu, 2010, 23:07:29 »
KAASU SÄÄTÄÄ KIERROSNOPEUDEN, ei tehoa.

Kyllä se kaasu minusta säätää tehoakin; enemmän kierroksia vaatii enemmän virtaa ja mitä enemmän virtaa menee sen enemmän moottori tuottaa tehoa. Jos kaasu ei säätäisi tehoa, niin silloinhan moottori veisi saman verran virtaa kierroksista riippumatta. Vai mitä tarkoitit?


-op-
« Viimeksi muokattu: 24 Joulukuu, 2010, 23:09:08 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #16 : 25 Joulukuu, 2010, 00:59:43 »
Niin säätää, moottori antaa sitten sen verran tehoa kuin antaa, säätäähän se kaasu näissä kunnon koptereissa myös lapakulmia ja kuormitus muuttuu niiden mukaan. Eihän tuota leijutuskäyrää tarvitse kuin aluksi harjoittelussa, itse käytän sitä enää laskeutumiseen, enkä aina siihenkään.
Tarkoitus oli sanoa, että kanava numero kolme (eli mielestäni kaasu) säätää kierrosnopeutta. Tarkoitus ei ollut sanoa mitään radion vasemman tikun asennosta.

Kyllä se kaasu minusta säätää tehoakin; enemmän kierroksia vaatii enemmän virtaa ja mitä enemmän virtaa menee sen enemmän moottori tuottaa tehoa. Jos kaasu ei säätäisi tehoa, niin silloinhan moottori veisi saman verran virtaa kierroksista riippumatta. Vai mitä tarkoitit?
Ei pidä paikkansa. Onko sinun kavereilla kellään sähköautoa ja mielelään hieman parempaa sellaista?
Eli pitäisi olla sensor moottori niin näkisit tämän asian selvästi käytännössä. Koska sellainen moottori (tarkemmin sanoan nopeudensäädin) antaa 1% kaasulla kaiken tehon.

Tärkeää olisi ymmärtää mitä se nopeudensäädin tekee brushless moottorissa. Moottoriin menee KOLME johtoa. Nopeudensäädin komentaa moottoria kolmessa vaiheessa. (eli et edes pysty mittaamaan helposti moottorille menevää virtaa noparin jälkeen, etkä saa moottoria edes pyörimään syöttämällä sille sähköä)
Nopeudensäädin komentaa moottoria ja sillä on käytössään kaikki virta mitä akuilta tulee. Hieman sama kuin Gyro komentaa peräservoa, ei lähetin.


Tästä videosta näet, että virta muuttuu sen mukaan kun jarrutan moottoria. (yleismittari mittaa tuossa ampeereja) Eli kaasu (kanava #3) ei säädä suoraan tehoa.
Nopeudensäädin tietää kierrosnopeuden ja yrittää korjata sitä. Käsittääkseni sensorless moottorissa tämä "korjaus" on rajallista, ainakin alemilla kierroksilla. Nopeammilla nopeuksilla nopeudensäädin tietää kierrosnopeuden vapaan vaiheen johdoista mittaamalla.
Huom: en suosittele videoni näyttämää mitttaustapaa. Voit särkeä yleismittarin, peukalon ja jotain muuta.


Ennen brushless moottoreita, eli sillon ku moottorille meni 2 johtoa ja ne olivat niitä perinteisiä sähkömoottoreita, niille annettiin nopeudesäätimen toimesta vain joku määrä virtaa ja moottori sitten pyöri senverran kun jaksoi. (vastuksesta riippuen hitaammin tai nopeammin) Eikä nopeudensäätimellä ollut hajuakaan, kuinka kovaa mennään.


OP:
Mielestäni sinulla harvinaisen selkeä Gyron säätöohje. Vaikka yhdessä kuvassa pisti silmään teipillä(?) jatkettu linkki.

Rasittavasti bugittaa tämä editointiruutu IE8:lla
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #17 : 25 Joulukuu, 2010, 03:33:49 »
harjattoman moottorin säädin (3 johtoa moottorille) ajaa moottoria yhdessä vaiheessa kerrallaan eli kahdesta karvasta!
sen aikana kun se niistä kahdesta karvasta sitä ajaa haistelee se sitä kolmatta karvaa ja sen perusteella päättelee milloin moottori on pyörähtänyt sen verran että on aika vaihtaa "vaihetta/karvoja" joihin syöttää jännite!

eli kyllä! harjattoman moottorin säädin tietää kokoajan kierrosluvun jonka mosa kiertää!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #18 : 28 Joulukuu, 2010, 22:01:26 »
Huh, ekakertaa törmäsin tämmösee ihmevehkeesee:

kaikkea se ihminen keksii.
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #19 : 29 Joulukuu, 2010, 07:11:48 »
Tuossahan on vaan muuttuvalapakulmainenpot kuri ja siivetkin kääntyy, lennunetin puolella muutamaan otteeseen törmännyt.. häijy kampe, alkaa varmaan lennätystaitovaatimus olla kopterin tasolla tai ohikin  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #20 : 29 Joulukuu, 2010, 09:49:21 »
Jos majailet turun nurkissa, niin ei muuta kun messukeskukseen katselemaan Iiron lennätystä.

Tosin kyseinen depronkikotin omaa tavallisen keulapotkurin, eikä siinä tietääkseni ole ole kääntyviä siipiä.
Omassa lennokissa (joo, mulla on 2 jo) on erikoisuutena taittuvat siivet, menee poikki milloin mistäkin.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #21 : 29 Joulukuu, 2010, 22:48:47 »
Tuossahan on vaan muuttuvalapakulmainenpot kuri ja siivetkin kääntyy, lennunetin puolella muutamaan otteeseen törmännyt.. häijy kampe, alkaa varmaan lennätystaitovaatimus olla kopterin tasolla tai ohikin  ;D
Kyllä ne siivet vain melko kiinteiltä näytti...ihan sen takia piti tihrustaa tuo vanha video läpi... :(
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #22 : 30 Joulukuu, 2010, 07:06:07 »
Mie kun pari vastaavaa pätkää katsoin (tuota en niin tarkasti) niin siellä oli styrsa paali ja siinä kääntyi koko siivet... pysty ihan ihme kikkoja veteleen sillä. miksen löydä nyt sitä juutuupista..muistakseni oli oikein jostai "tapahtumasta" se video  >:(

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #23 : 30 Joulukuu, 2010, 10:10:46 »
Mie kun pari vastaavaa pätkää katsoin (tuota en niin tarkasti) niin siellä oli styrsa paali ja siinä kääntyi koko siivet... pysty ihan ihme kikkoja veteleen sillä. miksen löydä nyt sitä juutuupista..muistakseni oli oikein jostai "tapahtumasta" se video  >:(

Ei näissä VPP-lennokeissa siivet käänny. Voi olla että on ihan hervottoman kokoiset siivekkeet -> näyttää siltä kuin koko siipi kääntyisi.
Kääntyviä moottoripukkeja ovat hurjimmat näihin väsänneet, kääntyy kohtalaisen hätäisesti. Esim tässä RJ Gritterin videossa kohdassa 1.20 eteenpäin.

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #24 : 30 Joulukuu, 2010, 11:01:45 »
Noinhan se voi olla, saman näköisesti kyllä kieppuu  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
2740 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Syyskuu, 2008, 10:12:49
kirjoittanut Hermis
11 Vastauksia
4491 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Lokakuu, 2008, 16:12:24
kirjoittanut 1m4s0_
11 Vastauksia
6683 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2009, 02:01:37
kirjoittanut Jyri
1 Vastauksia
2520 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Maaliskuu, 2014, 10:16:03
kirjoittanut mikek
3 Vastauksia
13228 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Kesäkuu, 2015, 20:23:46
kirjoittanut JanneHoo