Kirjoittaja Aihe: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä  (Luettu 42267 kertaa)

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #25 : 30 Joulukuu, 2010, 18:21:24 »
Onhan nuo semmoisessa kokoluokassa, että periaatteessa voisi olla mahdollista laittaa enemmän liikkuvia ohjauspintoja vaikka ihan vaan servojen varaan. Eri lentotiloja varten erilaiset ominaisuudet.

ps. Tämmöinen oli linkitetty tuolta lennunetin puolelta. Ei liity suoranaisesti asiaan, mutta tuossa kääntyy siivet ja on myös enemmän tai vähän ominaisuuksia kopteristakin.

Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #26 : 30 Joulukuu, 2010, 19:53:34 »
Onko se tuon perän rakenne tämmönen kaikissa?

Alko vaan ihmetyttää, ku säädin tuon perän alukis niin, että koko liikealue tulee käyttöön. (eli servo liikealueen keskelle ja gyro limittiä auki)
No ainakin tommosella OEM gyrolla päin mäntyä mennään. (nollapiste kun tulee tosi vahvasti miinuskulmille eikä näytä gyro osaavan itse hakea sitä aitoa nollapaikkaa)

Joten aloin sitte säätämään perää uudelleen nii tajusin että miinus lavoille on PAAALJON enemmän kulmia ku plus lavoille. (+ kulmat ovat mielestäni siis sitä, kun vastutetaan perän luontaista liikettä) Eli JOS säätäisin tuo peräroottoin pyörimään väärään suuntaan, niin saisin paljon enemmä noita kulmia käyttöön... mutta kai tolle pyörimissuunnalle joku syy on. Toki joku 30 asteen kulma taitaa olla järjestön (nuo kulmat vähän arvioita kun ei mittarit riitä / passaa), mutta silti.

Tässä olen yrittänyt ottaa kuvan tilanteesta jossa lapojen kulmat ovat nolla

Mutta, koska gyro (tai ainakin tuo minun gyro) pitää säätää niin etto servon nollakohta on jossain siellä missä perä pysyy muutenkin paikallaan. Eli joitakin asteita plussaa. Tämähän tarkoittaa sitä, että liikerata pitää rajoittaa hyvin pieneksi jotta servo ei bindaa. (vaikka servon ja ballsin etäisyyden vedin 5mm eli lähimpään reikään) Vähän se tuntuu, että jotain menee "hukkaan" ku lähtee liikeradasta puolet pois.

Ja miksihän tuota linkkitangon peränpuoleista palloa (tail rotor control arm) ei voisi rakentaa kauemmas, eli hieman isommalla pidemmällä varrellaa jolloin servoarmin pituus voisi olla hieman pidempi. tuntuisi jotenkin taloudellisemmalta. Vai onko se nopeus kaiken a ja o.
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #27 : 30 Joulukuu, 2010, 20:24:47 »
Ei ole kohdallaan tuo. Syyn saa selvittää joku muu. Nollakulmilla tuo slideri pitäisi olla suunnilleen liikealueen keskellä, tuossa se on reilusti toisessa laidassa.

Omassa 450 hokkarissa taitaa olla joku 4-5mm luokkaa vasemmalle matkaa, kun perä on neutraali, eli pysyy paikallaan ilman gyroa. Kulmia tällöin siinä 5 asteen tuntumassa. Siitä on sitten mukavasti liikettä kumpaankin suuntaan.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #28 : 30 Joulukuu, 2010, 20:32:10 »
Joten aloin sitte säätämään perää uudelleen nii tajusin että miinus lavoille on PAAALJON enemmän kulmia ku plus lavoille. (+ kulmat ovat mielestäni siis sitä, kun vastutetaan perän luontaista liikettä) Eli JOS säätäisin tuo peräroottoin pyörimään väärään suuntaan, niin saisin paljon enemmä noita kulmia käyttöön... mutta kai tolle pyörimissuunnalle joku syy on. Toki joku 30 asteen kulma taitaa olla järjestön (nuo kulmat vähän arvioita kun ei mittarit riitä / passaa), mutta silti.
Perän pyörimissuunnalle on niinkin yksinkertainen syy, että edestä ylös menevä lapa on pääroottorin laskevassa ilmanvirrassa, saa suuremman ilmanopeuden ja on siksi tehokkaampi. Pienoiskoptereilla taas lennellään ylösalaisinkin, jolloin ilmavirta kulkee välillä minne sattuu, joten pyörimissuunnallakaan ei ole niin hirveää väliä. Tietysti jotkut perät on voitu suunnitella niin että hihnan pitää vetää tietyltä puolelta hihnapyörää, tai se lipsuu. Suosittelen ohjeessa pysymistä.

Ei ole kohdallaan tuo. Syyn saa selvittää joku muu. Nollakulmilla tuo slideri pitäisi olla suunnilleen liikealueen keskellä, tuossa se on reilusti toisessa laidassa.
Onko tuossa kuvassa perälapojen keskiö oikeassa paikassa? Jos se olisi sisempänä akselilla, geometria taitaisi sattua paremmin?

Toki joku 30 asteen kulma taitaa olla järjestön (nuo kulmat vähän arvioita kun ei mittarit riitä / passaa), mutta silti.
Joo, ei sinne paljoa tarvita, hyvä gyro pyörittää konetta silmää nopeammin yllättävän pienilläkin liikkeillä...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #29 : 30 Joulukuu, 2010, 21:38:52 »
Tee ns "grip flip" eli käännä perälavanpitimiä 180 astetta, joudut vaihtamaan "koiranluut" päikseen myös.
Sitten pitäisi asettua keskelle samalla kun lavoissa on jo vähän kulmaa.
Ja minusta tuo on ihan oikein, servo armi keskellä ja säädät linkistä että slider on keskellä, silloinhan sinulla tulee sitä asetuskulmaa valmiiksi sinne.
Perä ei tosiaan tarvitse niitä kulmia niin paljon, se on hyvin pieni liike mitä se lennossa joutuu tekemään.

Jos teet esim gy401 säätöohjeen mukaan ja limit jää oudon pieneksi rate-tilassa tehdyn säädön jälkeen, tee tuo gripflip.

Eli servo 90kulmaan, tuo perän control armin linkkipallo puoli 90 kulmaan peräputkeen nähden linkkiä säätämällä.
Slider asettuu suht keskelle liukua ja perällä on vähän kulmia. Rate tilassa leijuttelu ja servon siirtely sitten limit säätö ja se on hyvä.
« Viimeksi muokattu: 30 Joulukuu, 2010, 21:41:15 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #30 : 30 Joulukuu, 2010, 22:21:23 »
No sieltähä tuli vastauksia. Käsittääkseni mulla tuo grip flip ei auta, sikälimikäli ymmärsin oikein. Eli lavaa pitävä pidike ei pitäisi olla symmetrinen. Minulla se pitimen tappi on juuri nollakulmassa joten kääntö ei mielestäni muuta mitään. Pitää ootella noita lämpimämpiä kelejä, nyt aika syvältä yrittää tuolla ulkona säätää jotain.

Ja minusta tuo on ihan oikein, servo armi keskellä ja säädät linkistä että slider on keskellä, silloinhan sinulla tulee sitä asetuskulmaa valmiiksi sinne.
Ongelma tuli esille niin, että tuossa pyödällä muka hienosti säädin perän kohdallee, mutta sitte ku lähin tuonne pakkasee lentää nii perä veti kokoaja oikealle. (kopteri pyörii vastapäivään) Eli minulla tulee keskelle miinuskulmaa, mikä ei vaikuta luontevalta.

Perälapojen keskiö on akselin päässä, jos sitä siirtää sisemmälle kulmat huonommaksi. (miinusta lisää ja plussaa vähemmän, ellen nyt sitte ihan väärin ajattele) Tuntuu, että mikää ei auta oikeesee suuuntaa.

Vähä seki ihmettyttää, että vaikka Ready To Flynä tuliki, nii ei oo täydellistä kokoamisohjetta mukana ollenkaa. Safety Warningeja a sitte pikkuse nupista.
« Viimeksi muokattu: 30 Joulukuu, 2010, 22:29:22 kirjoittanut Meitzi »
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa jkaija

  • Pro torppari
  • ****
  • #0053
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #31 : 30 Joulukuu, 2010, 22:32:11 »
Tuon grip flip:n jälkeen säädä slider keskelle jolloin tulee valmiiksi niitä + kulmia.
RJX; Extreme X-90Gas
ESky; -BeltCp, Smart
JR 11X Zero

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #32 : 30 Joulukuu, 2010, 22:41:06 »
Eikuniiiiiii, tuo gripflip muutta se armin toimimaa toisinpäin. Eli pitää muutta gyrosta servon rev asentoa myös?
Vai ymmärsinkö?
« Viimeksi muokattu: 30 Joulukuu, 2010, 22:43:02 kirjoittanut Meitzi »
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa jkaija

  • Pro torppari
  • ****
  • #0053
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #33 : 30 Joulukuu, 2010, 22:48:57 »
Eikuniiiiiii, tuo gripflip muutta se armin toimimaa toisinpäin. Eli pitää muutta gyrosta servon rev asentoa myös?
Vai ymmärsinkö?
Jooo niinhän siinä taitaa käydä.  ;)
RJX; Extreme X-90Gas
ESky; -BeltCp, Smart
JR 11X Zero

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #34 : 31 Joulukuu, 2010, 17:36:56 »
Nerokasta!

Pitää tehdä tuo jahka ehtii. Tuosta sais useamman tähden arvoisen pulmalelun ku työntäs jonku käteen, että korjaappa.

(jos o pitkä sytyslanka, voiko sytyttää ennen kuutta?)
« Viimeksi muokattu: 31 Joulukuu, 2010, 17:44:04 kirjoittanut Meitzi »
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #35 : 01 Maaliskuu, 2011, 17:07:31 »
Tänää totesin, että tuo mukana tullu lelu Gyro lentää roskii just nyt. Paskasta ei saa marmelaadia tekemälläkään.

Onkohan Futaba GY520 sopiva 450 kokoseen?
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #36 : 01 Maaliskuu, 2011, 17:08:03 »
Todella sopiva.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #37 : 19 Maaliskuu, 2011, 13:33:31 »
Onpä kyllä pieni tämä Futaba GY520 mutta toivotaan että koko ei hämää.

Miten muuten ku noissa servojohtoissa on tuommone pykälä ja mun vastarissa ei. Eli ilman puukko ei mene kyllä johto paikalleen. Oisko tuo pykälä joku "keksintö" että piuha ei voi laittaa väärinpäin mutta sitä ei kaikilla sitten kuitenkaan ole. (eikä koloa sille)
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #38 : 19 Maaliskuu, 2011, 13:57:26 »
Onpä kyllä pieni tämä Futaba GY520 mutta toivotaan että koko ei hämää.

Miten muuten ku noissa servojohtoissa on tuommone pykälä ja mun vastarissa ei. Eli ilman puukko ei mene kyllä johto paikalleen. Oisko tuo pykälä joku "keksintö" että piuha ei voi laittaa väärinpäin mutta sitä ei kaikilla sitten kuitenkaan ole. (eikä koloa sille)

Se on futaba tyyppinen servoliitin. Reektumin vastareissa ei ole sille paikkaa, joten mora kätee ja nyppäät sen pois :)

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #39 : 20 Maaliskuu, 2011, 12:23:20 »
Nythän tuosta tuli perän osalta varmaan lähes täydellinen. Ekakertaa tuntu lentäessä, että minä ohjaan.. köh.
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #40 : 27 Maaliskuu, 2011, 21:17:08 »
Jostain syystä tykkään kun lavoista tulee lapattava ääni.. pitääkö vaihtaa takas puulavat kun ne äänsi mielestäni paljon kivemmin. Onko siinä mitää järkiä?

Käyttääkö kukaan muuten "jäykkiä perälapoja", eli tarkoitan onko isoa riskiä jos ruuvaan perälavat tiukasti suoraksi. Minua ärsyttää suunnattomasti, että ne voivat joskus "räplätessä" mennä jumitilaan peräputkeen jne. (ei toki lentäessä) Ymmärrän, että paalavoissa puhutaan jos isommista voimista ja siksi niiden on parempi antaa hieman periksi. Perälavoissa en usko, että lavan vipuvoimat mitään särkee.

Ja mietiskelin tuossa, että perputkessa näkyy tarkasti kahtoen ehkä 1 asteen heitto. Mietinkin kuitenkin, että hihnavetosessa tuon putken pieni kierous ei kyllä suoraan vaikuta mihinkään. Vai?
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #41 : 28 Maaliskuu, 2011, 10:42:14 »
Jostain syystä tykkään kun lavoista tulee lapattava ääni.. pitääkö vaihtaa takas puulavat kun ne äänsi mielestäni paljon kivemmin. Onko siinä mitää järkiä?

Lapojen pärinä on merkki sakkauksesta tai jostain muusta häiriöstä ilman virtauksessa. Onhan se miehekkään kuuloista, mutta suorituskyvylle tekee lähinnä hallaa.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #42 : 28 Maaliskuu, 2011, 12:18:47 »
Näinpä ja voihan ne perälavat laittaa semi-kireälle ettei ne heilu ihan miten sattuu mutta ei hampaat irvessäkään.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #43 : 31 Maaliskuu, 2011, 20:03:45 »
Onko tuo perä normaalin kuulone?
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #44 : 31 Maaliskuu, 2011, 21:50:23 »
En tiiä ku en oo ikinä teipannu kopteriani jakkaraan  ;).
Kyllä se musta melko normaalilta vaikuttaa, ääni johtuu varmaan siitä kun perä ei pääse kääntymään.
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #45 : 31 Maaliskuu, 2011, 22:42:08 »
Joo ei sitä voi nuin testata tai edes kuunnella... ilmaan vaan, jos siellä on jotain ongelmaa niin sitte katsoa.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #46 : 01 Huhtikuu, 2011, 22:51:33 »
En tiiä ku en oo ikinä teipannu kopteriani jakkaraan  ;).
Kyllä se musta melko normaalilta vaikuttaa, ääni johtuu varmaan siitä kun perä ei pääse kääntymään.
Ite oon tarkistanu trackingin tossa jakkaralla ku tarvis. Ei oo tarvinnu ulos viiä.

Tekeeköhä kukaa muu tämmösiä "sulake" tyyppisiä servo savereita. (jos tuo viilaus nyt tosta näkyy ees)


Tähän pitäis varmaa jo vähä olla taitoa jos käsin ohjais
« Viimeksi muokattu: 01 Huhtikuu, 2011, 22:56:11 kirjoittanut Meitzi »
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #47 : 01 Huhtikuu, 2011, 23:12:25 »
Ite oon tarkistanu trackingin tossa jakkaralla ku tarvis. Ei oo tarvinnu ulos viiä.

Tekeeköhä kukaa muu tämmösiä "sulake" tyyppisiä servo savereita. (jos tuo viilaus nyt tosta näkyy ees)


Tähän pitäis varmaa jo vähä olla taitoa jos käsin ohjais

Ei niitä tarvii viilailla yhtään Futaban normaalit servohornit on just hyvät kestää ja torpissa hajoo ni säästää servon.

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
« Vastaus #48 : 14 Huhtikuu, 2011, 18:21:15 »
Hienoo oli tänää käydä urheilukentällä lennättämässä. (harmi, että kesällä siellä taitaa joskus olla niitä potkupallon pelaajia ym.)

Jotenki tämä o samaa aikaa nii tyly harrastus. Äkkiä huomaa, että tehoja tuossa koneessa on nyt sama verra vihkiraamatussa. Tuolla mankallaki tekee yhtä paljo ku poliisi tekee polkuautolla. Toisaalta, jos siitä rahalla selviää, niin ei se ole oikea ongelma.
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

Poissa Meitzi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Lavat
« Vastaus #49 : 23 Huhtikuu, 2011, 13:58:56 »

Pistin kiinni tommose täysin mustan hiilikuitulavat. Mutta tuossa lennättessä huomasin, että väri taitaa olla aloittelijalle huono. Muutama kerran löi pumppu tyhjää, mutta jostain löysin taas koneen orientaation. (olin jo lähes varma, että torppi tulee)


Tässä sitten lapojen väriä mietittyäni pohdin, että onkohan jossain lapoja, jotka ovat toiselta puolen eriväriset?
Haaveilin lavoista jotka olisivat yläpuolelta valkoiset ja alapuoleta vaikka punaiset. Tuntuisi että tämä helpottaisi tilannetta jossa itse arvelene menettäväni kopterin tarkan orientaation, eli joko se on menossa hieman pois tai tulossa kohti. Väri auttaisi tuohon.

Maalaaminenkin kävi mielessä, mutta tulee lisää painoa (nimemonaa sinne missä sitä ei tarvi olla) ja taitaa aerodynaamiikka kärsiä myös helposti.
* Storm 450 GF   [4 * MKS Ds95 | Hobbywing Platinum 40A Pro ESC | Futaba GY520 ]
* Spektrum DX7s
* Phoenix RC V3
* ClearView RC Flight Simulator

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
2722 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Syyskuu, 2008, 10:12:49
kirjoittanut Hermis
11 Vastauksia
4481 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Lokakuu, 2008, 16:12:24
kirjoittanut 1m4s0_
11 Vastauksia
6653 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2009, 02:01:37
kirjoittanut Jyri
1 Vastauksia
2490 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Maaliskuu, 2014, 10:16:03
kirjoittanut mikek
3 Vastauksia
13208 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Kesäkuu, 2015, 20:23:46
kirjoittanut JanneHoo