Kirjoittaja Aihe: Belt Cp V2 säätöihin  (Luettu 84962 kertaa)

marko_

  • Vieras
Belt Cp V2 säätöihin
« : 23 Joulukuu, 2010, 19:51:32 »
Moi,

ostin tänään ekan kopterin. Nyt pitäs tietää mitä tuolle pitää tehä ennen kuin sitä voi alkaa kokeileen? Kopteri on siis uusi. Heitän heti suoraan menemään ne sen omat radiot ja laita siihen Futaban T6EX gigasen kompuutteri radion.
Aluksi että nyt kun vaihdan tuon radion heli moodiin niin meneekö sieltä hukkaan kaikki mitä acro puolella on?
« Viimeksi muokattu: 16 Elokuu, 2011, 10:41:51 kirjoittanut Sammy »

Poissa Ripa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Ultralla laskuun omalle kentälle...
    • Working
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #1 : 23 Joulukuu, 2010, 21:04:45 »
Manuaalia pikaisesti lukien tuossa lienee 6 muistipaikkaa, eli siihen voisi siten ohjelmoida 6 eri laitetta. Jos ohjelmoidaan eri muistipaikkaan, aiemmin ohjelmoidut eivät mene hukkaan.
Jr Twister Aggressor, tästä se alkoi + Esky Belt CP V2 + Walkera RX2612V +DX7 + mSR
Walkera V120D02 tosi hauska sisälennätyksessä + Walkera M120D01 vielä parempi
DX7 - Suomenkielinen manuaali tehty ja ladattavissa

marko_

  • Vieras
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #2 : 24 Joulukuu, 2010, 08:33:38 »
Joo sitä vaan mietin että jos sen lähettimen vaihtaa heli tilaan niin ei mee acro tilan säädöt hukkaan.

Voisko joku antaa vinkkiä miten niitä säätöjä pitäs alkaa tekees sinne lähettimeen ja pitääkö tuolle kopterille tehdä mitään ennen kun sitä voi koittaa?

Poissa Ripa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Ultralla laskuun omalle kentälle...
    • Working
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #3 : 24 Joulukuu, 2010, 09:48:16 »
Minulle Beltti oli järjästyksessa toinen kopteri, ensimmäinen oli coaxiaali. Beltti yllätti liukkaudellaan ja äkkipikaisuudellaan.
Beltin oma radio on mielestäni ihan hyvä aloittaa. Siinä on nopeasti tehtävät säädöt lapakulmille ja perän herkkyyden säädölle.
Omasta kokemukseni perusteella tekisin näin:
- Varmistus aina ehdottomasti, että kaasu on Normaali-asennossa, eli ko. kytkin itsestä poispäin!
- Swashbaden perussäätö alhaalta ylöspäin, katso täältä kopterin säädöt: http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php Muista kytkeä moottorin virtajohdot irti säädön ajaksi!
- Aluksi kannattaa laittaa harjoitusjalakset, niillä säästyy turhilta korjauksilta. Jos jalaksia ei ole, ne saa tehtyä vaikka jostain riman pätkistä tai muoviputkista.
- Kun kopterin sielun elämä on hieman auennut, laittaisin Futaban radion. Tällöin ei tarvitsisi arvailla, mitkä ovat kopterin ns. perusominaisuudet, ja miten radiolla niitä voidaan säätää.

Sitten siihen, mitä kysyit: Jokainen kuudesta muistipaikasta voidaan erikseen ohjelmoida joko Agro- tai Heli- tyyppiseksi. Muista vain se, että et lähde ohjelmoimaan jo käytössä olevaa muistipaikkaa.
Luin manuaalia tuolta:
, sivulta 14.

Minulle yllätyksenä kopterin leijuttelussa / lennättämisessä oli aluksi se, että olin liian varovainen kopterin ohjaamisessa, yritin vain pysyä ns. kopterin perässä antamalla varovaisia vastaohjausliikkeitä.
Nyt olen huomannut, että kun kopteria alkaa nostaa varovasti maasta, se kannattaa heti ottaa ns. haltuun kokeilemalla pikkuisen reippaillakin ohjausliikkeillä, miten kopteri niihin reagoi. Kun kopterin lentotilaa poikkeuttaa, menee tovi, ennenkuin se lähtee ohjattuun suuntaan. Kopteria voi huoletta keikutella joka suuntaan, kun se on säädöissä. Säädöissä olonhan huomaa siitä, että oikea tikku keskellä, kopteri ei lähde mihinkään määrättyyn suuntaan, vaan pikkuhiljaa alkaa liukua johonkin. Tämä tila säädetään swashin linkeistä niiden pituutta muuttamalla.
Lapakulmat tietenkin pitää olla suunnilleen oikein. Parhaiten lapojen kulkemisen samassa urassa näkee kun leijuttaa kopteria silmien tasalla.

Kerroppa sitten, kuinka harjoittelun kanssa kävi.
Muuten pakkasiin ei muoviosia kannata viedä, ovat sen verran haperoita. Lisäksi muovin lämpölaajeneminen on sen verra suurta, että linkit voivat kylmässä ahdistaa, ja sitten tullaan alas ja kovaa.
Jr Twister Aggressor, tästä se alkoi + Esky Belt CP V2 + Walkera RX2612V +DX7 + mSR
Walkera V120D02 tosi hauska sisälennätyksessä + Walkera M120D01 vielä parempi
DX7 - Suomenkielinen manuaali tehty ja ladattavissa

Poissa Ripa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Ultralla laskuun omalle kentälle...
    • Working
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #4 : 31 Joulukuu, 2010, 11:25:45 »
Nyt on Belttiin asennettu Walkeran vastaanotin RX2612V. Toimintaa päästään testaamaan ensi sunnuntaina, sitä ennen täytyy vielä tarkistaa mekaaniset säädöt ainakin suunnilleen paikalleen.
Kerrotaan sitten lisää, miltä tuntuu leijuttelussa. Ulos en aikonut viedä ainakaan pakkaskeleissä noita muoviosia.
Jr Twister Aggressor, tästä se alkoi + Esky Belt CP V2 + Walkera RX2612V +DX7 + mSR
Walkera V120D02 tosi hauska sisälennätyksessä + Walkera M120D01 vielä parempi
DX7 - Suomenkielinen manuaali tehty ja ladattavissa

marko_

  • Vieras
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #5 : 31 Joulukuu, 2010, 18:28:39 »
Nyt ekat kaks akkua testailtu. Onhan tuo ihan sairaan siistiä vaikka ei kunnolla vielä ilmaan päässykkään.

Kuuluuko tuon kopun lähteä voimakkaasti viemään vasemmalle  kun se nousee maasta tai jo maassa kun kierrokset nousee niin se lähtee maatapitkin liukumaan vasemmalle?
Vai onko jokin pielessä. Lapakulmia sen verran katoin mittarilla että lapakulma menee nollaan kun kaasu on pois...

Poissa supaman

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #6 : 31 Joulukuu, 2010, 18:36:08 »
Kyllähän ne luistelee vasemmalle jos liian varovasti lähtee nostamaan (varsinkin Eskyt tekee sitä mielellään, on kokemusta).
Sen luisumisen pitäisi sit ilmassa lakata, jos ei niin trimmi/washplate vinossa.
Esky Belt cp V2(arkistoitu)
Align T-Rex 450 PRO FBL Align 3G
Aling T-Rex 600 ESP FBL with BeastX
TT Raptor 50T FBL with BeastX
Hitec Aurora 9

marko_

  • Vieras
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #7 : 01 Tammikuu, 2011, 12:42:29 »
Just. Ei oikeen uskaltanu nostaa sitä kunnolla ilmaan kun pelkäsin että jokin on pielessä kun niin paljon vie sinne vasemmalle. Mun mielestä sen washplaten pitäis olla aikalailla suorassa. Ainakin silmällä se näyttää olevan ok. Elikkä reilusti sitte vaan maasta ylös. Pitää tänään taas koittaa pari akkua kun sais ne vaan jotenkin täyteen.  ;D
Mutta ens pitää käydä lennättää lennokkia.

Kauanko sen vakioakun lataus aika on sillä vakio laturilla kun näyttää että se ei meinaa ollenkaan alkaa näyttään täyttä eli se vihreä valo vaan välkkyy ja välkkyy?

Poissa Ripa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Ultralla laskuun omalle kentälle...
    • Working
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #8 : 01 Tammikuu, 2011, 15:05:17 »
Taitaa lataus kestää yli 2 tuntia, jos 4 tuntiakaan ei riitä, jossain lienee vika. Mittaa akun napajännite, täydellä akulla pitäisi olla 12,6 V.
Jr Twister Aggressor, tästä se alkoi + Esky Belt CP V2 + Walkera RX2612V +DX7 + mSR
Walkera V120D02 tosi hauska sisälennätyksessä + Walkera M120D01 vielä parempi
DX7 - Suomenkielinen manuaali tehty ja ladattavissa

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #9 : 01 Tammikuu, 2011, 15:32:29 »
Viitisen tuntia taisi kestää omassa lataus alkuperäisellä laturilla. Laturi on ihan laadukas, turvallinen ja tasaa hyvin. Huonona puolena se on erittäin hidas verrattuna "parempiin" latureihin.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

marko_

  • Vieras
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #10 : 07 Tammikuu, 2011, 18:33:16 »
Kolmen kaatumisen jälkeen alkaa pysyä leijunnassa.

Paljo flybarin pikku lavoissa pitää olla asteita. En oo vielä akselista joutunu molempia "lapoja" irrottaan kun oon vain väännelly akselin suoraks ja laittanu toisenpään samaankulmaan. Nyt ois tuosa uus akseli niin vois heittää sen paikalleen kun tietäs paljo siinä kuuluu olla asteita. Mulla on lapakulmamittari missä on +-12astetta ja se ei riitä mittaamaan. Vielä yks tyhmä kysymys kuuluuhan ne kulmat olla molemmissa samaansuuntaan? Eli kun lavat on kallellaan niin toisessa on teräväpää ylöspäin ja toisessa tylppäpää ylöspäin...

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #11 : 07 Tammikuu, 2011, 18:45:49 »
Flybarin painot eli "lavat" pitää aina olla vaakasuorassa eli nolla astetta!
niiden lapakulma ei muutu vaan pysyy nollassa aina. ne on vaan painot jotka on muotoiltu
aerodynaamiseksi.

Poissa Noxi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #12 : 07 Tammikuu, 2011, 19:03:25 »
Jospa ei nyt puhuta puuta heinää aloittelijoille.. Flybarin lavat ovat osa kopterin "ohjaustehostinta" ei pelkkiä vakautuspainoja, lukekaa perusasiat vaikka kopteri oppaasta.



Löyty tuommonen vanha kuvaki.. elikkä 0-astetta flybaria ohjaavaan vipuun/häkkiin nähden
| Flybar lentoa ja FPV rallia |
            T8FG Super

JCA

  • Vieras
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #13 : 07 Tammikuu, 2011, 19:37:42 »
Flybarin painot eli "lavat" pitää aina olla vaakasuorassa eli nolla astetta!
niiden lapakulma ei muutu vaan pysyy nollassa aina. ne on vaan painot jotka on muotoiltu
aerodynaamiseksi.
Kyllähän ne flybarit muuten muuttuu, ei ole nollassa aina ;)
Seuraappa flybarien kulmia kun pyörittelet käsin roottoria (työnnä vaikka cyclikkiä vähäsen eteenpäin ja pidä eteenpäin työnnettynä samalla kun pyörität).

Kopteri wikistä:
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=nuppiosat

"Stabilointi
Stabilointia käytetään kopterin käyttäytymisen hillitsemiseksi. Yleensä tähän käytetään stabilointitankoa ja -lapoja, mutta on olemassa myös elektronisia stabilointitoteutuksia, jotka eivät kyseisiä osia tarvitse. Normaalitilassa nupin pyöriessä pyrkivät päälavat ja stabilointitanko sekä -lavat olemaan 90 asteen kulmassa pääakseliin nähden. Ulkoisten tekijöiden tai ohjausliikkeiden vaikutuksesta stabilointilapojen kehän ja päälapojen välinen kulma muuttuu. Tässä tilanteessa stabilointilavat pyrkivät tekemään päälapojen kulman muutosta korjaavaa liikettä. Käytännössä siis stabilointi myötäilee kopterin ohjausliikkeitä, mutta samalla vastustaa niitä."
« Viimeksi muokattu: 07 Tammikuu, 2011, 19:40:31 kirjoittanut Johny »

marko_

  • Vieras
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #14 : 07 Tammikuu, 2011, 20:36:57 »
Eli tässä kuvassa lapakulma on +-0 ja flybar myös ja tuossa kuvassa vaikuttaa vai ei vaiku ta kun roottoria pyöritetään kulmat siis pysyy +-0? Niin no tietys pysyy kun pyörittää.... ???

Mulla on tuosa ollu alusta asti  (siis kun ostin tuon) kulmaa flybarissa yli 12astetta silloin kun lapakulma on +-0

Jospa ei nyt puhuta puuta heinää aloittelijoille.. Flybarin lavat ovat osa kopterin "ohjaustehostinta" ei pelkkiä vakautuspainoja, lukekaa perusasiat vaikka kopteri oppaasta.



Löyty tuommonen vanha kuvaki.. elikkä 0-astetta flybaria ohjaavaan vipuun/häkkiin nähden
« Viimeksi muokattu: 07 Tammikuu, 2011, 20:44:04 kirjoittanut marko_ »

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #15 : 07 Tammikuu, 2011, 21:43:08 »
Lainaus
Mulla on tuosa ollu alusta asti  (siis kun ostin tuon) kulmaa flybarissa yli 12astetta silloin kun lapakulma on +-0
Käännä ihmeessä nollakulmiin.  Itseasiassa, jos flybarpaddlet on molemmin puolin yhtä paljon pielessä, ei sitä leijuttaessa juuri huomaa, mutta sitten kun alkaa lentää eteenpäin niin kopu alkaa haukkailemaan/syöksähtelemään ihmeellisesti.

Poissa Noxi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #16 : 07 Tammikuu, 2011, 21:46:30 »
Juu kuvassa on lapakulmat 0-astetta, swash (kallistuslevy) vaakatasossa, servo hornit yms. vivut 90-asteen kulmassa ja washout armit samassa tasossa. Perus setuppi siis, mikä pitää tehdä. Tuossa tilanteessa flybarin lavat ei kääntyile kun roottoria pyörittää. Päälapojen kulma ei vaikuta flybarin lapojen kulmaan, vaan ainoastaan kallistuslevyn kallistaminen. Niihin ei siis tule yhtäaikaa + tai - kulmia, vaan vain toista toiseen, koska ovat kiinni samassa tangossa. Eli flybarin lapojen pitää olla 0-kulmassa niitä ohjaavaan vipuun/häkkiin nähden(kopterin wikissä nro. 7) ja tietenkin silloin ne ovat toisiinsa nähden 0-kulmassa jos häkki/vivut kasattu suoraan niin kuin niiden pitää olla.

Beltissä nuo vivut voi lukita mihin vaan (kun ei ole tuota häkki rakennetta, toki senkin saa kieroon.)eli ne pitää ensin kattoa suoraan toisiinsa nähden sitten vasta voi laittaa flybarin lavat niiden mukaan. Eli kuten kuvassa toinen lapa ei näy koska on samassa tasossa ja vipukin jää melkein peittoon. Niin ja tosiaan lavan paksumpi pää on lavan puolelta katsottuna vasemmalla kuten kuvassa taaempi taas paksupää oikealle.


| Flybar lentoa ja FPV rallia |
            T8FG Super

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #17 : 08 Tammikuu, 2011, 10:36:36 »
Beltissä nuo vivut voi lukita mihin vaan (kun ei ole tuota häkki rakennetta, toki senkin saa kieroon.)

Flybarissa on jyrsitty tasaukset pidätinruuveille, eli hakee kohileen kyllä.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

marko_

  • Vieras
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #18 : 08 Tammikuu, 2011, 10:56:08 »
Ne flybarin painot tulee siis samoinpäin kun lavatkin ja kulkevat siis paksummat päät edellä. Mitenkähän ne on tuossa kopussa olleet uudesta asti miten sattuu....

Kiitos kaikille hyvistä vastauksista.  :)

Poissa Noxi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #19 : 08 Tammikuu, 2011, 11:01:44 »
Jahas tuotekehitystä, mulla kun on tuo ihan originaali ja siinä ei semmoisia ole. Tosin kävin yhtä V2:sta säätään ja siinä ne vivut näytti mihin sattuu nii aattelin ettei sielläkään ole. Laittelin ne vaan kohilleen niinku itellekki.
| Flybar lentoa ja FPV rallia |
            T8FG Super

Poissa Ripa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Ultralla laskuun omalle kentälle...
    • Working
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #20 : 10 Tammikuu, 2011, 09:09:33 »
Nyt alkaa Beltti olla siinä vaiheessa, että Walkeran Tx2801Pro ja Rx2612V kaipaavat enää pientä hienosäätöä käyriin.
Pitää näköjään vielä purkaa perä ja katsoa, mikä aiheuttaa pientä vänkäämistä, joku taitaa pikkuisen takerrella, kun säädöillä ei ole kummoista vaikutusta. Muuten perä tuntuisi pitävän hyvin, ja kopterin käytös vastaa hyvin säätöihin. Vakaudessakaan ei ole moittimista.
Sunnuntaina taas jatketaan.
Jr Twister Aggressor, tästä se alkoi + Esky Belt CP V2 + Walkera RX2612V +DX7 + mSR
Walkera V120D02 tosi hauska sisälennätyksessä + Walkera M120D01 vielä parempi
DX7 - Suomenkielinen manuaali tehty ja ladattavissa

marko_

  • Vieras
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #21 : 12 Tammikuu, 2011, 21:03:59 »
Pitäskö ne flybarin painot laittaa ruuvilukitteella jumiin siihen akselille kun ne ei meinaa pysyä kohallaa?

Tekeekö näillä lavoilla mitään?
http://www.leluja.net/a315326b-black-main-blades-p-1074.html
Noita oon ostanu ja tänäänki meni yks lapa päästä halki vaikki mun mielestä ne ei kyllä osunu maahaan. Tuli siinä pari kovempaa "laskua" kun tuulessa koitin leijutella.

Miten sitä lapakulmien säätöä radiossa kannattaa pitää näin alussa vai onko se vain niin miten itestä tuntuu parhaalta?

Poissa Terotiutiu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #22 : 15 Tammikuu, 2011, 02:23:51 »
http://www.rcmodelpart.com/product.php?id_product=33 Osta ennemmin näitä ni ei tuu niin kalliiks ja tossa hinnassa on jo postikulutkin mukana ite oon tilannu tuolta ja tavara tulee yleensä alta kahenviikon yleensä noin kymmenen päivää ni on tavarat postis.
« Viimeksi muokattu: 15 Tammikuu, 2011, 02:27:07 kirjoittanut Terotiutiu »

marko_

  • Vieras
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #23 : 16 Tammikuu, 2011, 15:54:02 »
Mitä noissa lipo akuissa tarkottaa tuo merkintä esim 20c tai 15c?

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Belt Cp V2 säätöihin
« Vastaus #24 : 16 Tammikuu, 2011, 16:05:43 »
Mitä noissa lipo akuissa tarkottaa tuo merkintä esim 20c tai 15c?

20C akkua saa purkaa 20 kertaa sen kapasiteetin verran olevalla virralla!

eli 1000mAh 20C akkua saa purkaa 20A virralla kun taas esim 2200mAh 20C akkua saa purkaa 44A virralla
todellisuudessa on syytä mitottaa akkuje C arvot reilusti yli eikä ajaa niitä ihan limitillä! kestävät paremmin!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
52 Vastauksia
23463 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Syyskuu, 2007, 17:52:06
kirjoittanut SMy
95 Vastauksia
42523 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Maaliskuu, 2011, 20:52:46
kirjoittanut Jerkku
7 Vastauksia
5423 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Elokuu, 2012, 17:45:37
kirjoittanut mop
2 Vastauksia
5049 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Syyskuu, 2012, 07:51:20
kirjoittanut Speedy
1 Vastauksia
2030 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Toukokuu, 2021, 23:49:04
kirjoittanut Pepess