Minulle Beltti oli järjästyksessa toinen kopteri, ensimmäinen oli coaxiaali. Beltti yllätti liukkaudellaan ja äkkipikaisuudellaan.
Beltin oma radio on mielestäni ihan hyvä aloittaa. Siinä on nopeasti tehtävät säädöt lapakulmille ja perän herkkyyden säädölle.
Omasta kokemukseni perusteella tekisin näin:
- Varmistus aina ehdottomasti, että kaasu on Normaali-asennossa, eli ko. kytkin itsestä poispäin!
- Swashbaden perussäätö alhaalta ylöspäin, katso täältä kopterin säädöt:
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php Muista kytkeä moottorin virtajohdot irti säädön ajaksi!
- Aluksi kannattaa laittaa harjoitusjalakset, niillä säästyy turhilta korjauksilta. Jos jalaksia ei ole, ne saa tehtyä vaikka jostain riman pätkistä tai muoviputkista.
- Kun kopterin sielun elämä on hieman auennut, laittaisin Futaban radion. Tällöin ei tarvitsisi arvailla, mitkä ovat kopterin ns. perusominaisuudet, ja miten radiolla niitä voidaan säätää.
Sitten siihen, mitä kysyit: Jokainen kuudesta muistipaikasta voidaan erikseen ohjelmoida joko Agro- tai Heli- tyyppiseksi. Muista vain se, että et lähde ohjelmoimaan jo käytössä olevaa muistipaikkaa.
Luin manuaalia tuolta:
, sivulta 14.
Minulle yllätyksenä kopterin leijuttelussa / lennättämisessä oli aluksi se, että olin liian varovainen kopterin ohjaamisessa, yritin vain pysyä ns. kopterin perässä antamalla varovaisia vastaohjausliikkeitä.
Nyt olen huomannut, että kun kopteria alkaa nostaa varovasti maasta, se kannattaa heti ottaa ns. haltuun kokeilemalla pikkuisen reippaillakin ohjausliikkeillä, miten kopteri niihin reagoi. Kun kopterin lentotilaa poikkeuttaa, menee tovi, ennenkuin se lähtee ohjattuun suuntaan. Kopteria voi huoletta keikutella joka suuntaan, kun se on säädöissä. Säädöissä olonhan huomaa siitä, että oikea tikku keskellä, kopteri ei lähde mihinkään määrättyyn suuntaan, vaan pikkuhiljaa alkaa liukua johonkin. Tämä tila säädetään swashin linkeistä niiden pituutta muuttamalla.
Lapakulmat tietenkin pitää olla suunnilleen oikein. Parhaiten lapojen kulkemisen samassa urassa näkee kun leijuttaa kopteria silmien tasalla.
Kerroppa sitten, kuinka harjoittelun kanssa kävi.
Muuten pakkasiin ei muoviosia kannata viedä, ovat sen verran haperoita. Lisäksi muovin lämpölaajeneminen on sen verra suurta, että linkit voivat kylmässä ahdistaa, ja sitten tullaan alas ja kovaa.