Kirjoittaja Aihe: Walkera CB100 mietityttää.  (Luettu 22655 kertaa)

Petri.Uutela

  • Vieras
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #25 : 22 Tammikuu, 2011, 22:55:24 »
Kyllähän sen tangon täytyis olla keskeisesti asennettu, ihan kopterista riippumatta.
Sekö ei riitä että puntit on saman painoset?
Onko tuohon keskeisesti asennukseen olemassa jotakin ohjetta miten se tehdään
vai käytänkö vaan puntteihin postmerkkivaakaa tarkkuus 0.001g ja mittaan digitönärillä
että molemmat on yhtä kaukana kiinnityspisteestä.

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #26 : 23 Tammikuu, 2011, 02:10:24 »
Ei kannata lähteä tuohon hommaan. Se tanko taipuu todella helposti ja seuraavassa torpissa painotus menettää merkityksen. Ellei jo ole vääntynyt. Todennäköisesti on ;)
Se tanko on kuin räkää ja sitä voi todella helposti sormin väännellä. Eikä ne lavatkaan niin tasapainoisia ole.
Lavat vaan kiinni ja jos täristää niin pikkuisen vakaajatankoa väännät pyörimissuunnassa eteen tai taakseppäin.
Tangon ei tarvitse olla paljon vinossa kun se jo vaikuttaa. Mutta muutama pieni vääntökokeilu ja se on melko helposti erittäin hyvin tasapainossa.

Ja juuri vakaajatanko on se joka yleensä torpin jälkeen aiheuttaa tärinää. Tanko tahtoo vääntyä pyörimissuunnasta niinkun vastapäivän suuntaan, joten sinne yleensä kannattaa ensin kokeilla. Pääakseli ei taivu kovin helposti. Ja jos taipuu niin senkin saa suht helposti riittävän suoraksi käsin.

Ja oletko tarkistanut onko ne painot edes pohjaan ruuvattuna. Ne kun tahtoo löystyä ellei laita pikkusen lukitusainetta.

Jokainen kopteri täristää pikkusen jollain kierrosalueella.
Mutta CB100 siitä välittää kaikkein vähiten  ::)
Niin ja ei sillä edes lennetä isoilla kierroksilla. Se on lopuksi aika pieni kierrosalue jota CB100 käyttää.

Lavanpitimet on muuten myös aika heppoista alumiinia, joka on toisaalta hyvä. Nekin saa näppärästi sormin taivuteltua jos lapaura ei oikein ole kohdallaan.

Jos CB100 kopteri lentää hienosti eikä ravista selvästi lennossa, en lähtis sille tekemään yhtään mitään painotus kikkailuja.
Säästä ne hommat sitten johonkin muuhun kopteriin. CB100 ei pienistä välitä. Ilmaan vaan ja pidä hauskaa....

Näin minä olen menetellyt jo kohta 400 akullista ja todella hienosti lentää.
Olen sitten 500 sarjan kopteriin purkanut tasapainotus energiani  ;D
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Petri.Uutela

  • Vieras
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #27 : 23 Tammikuu, 2011, 11:15:20 »
Pitänee tuo turha hifistely jättää sitten tasapainotuksesta pois.
Sen verran sitä tasapainotin että toista flybar:n punttia piti ruuvata
3mm ulommaksi niin tärinä loppui melkein kokonaan, katotaan jos se
pysyis pelkällä loctitella paikallaan niin ois jatkossakin helppo
vastaavalla tavalla poistaa vähän liikatärinöitä jos niitä tulee lisää.

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #28 : 23 Tammikuu, 2011, 19:18:54 »
3mm????
Ohhoh.. kylläpä piti paljon säätää..
Cb100 on kyllä semmonen kopteri, että ota ilmaan ja unohda ;D
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Petri.Uutela

  • Vieras
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #29 : 25 Tammikuu, 2011, 09:48:25 »
Eilen vaihdoin uudet osat kopteriin ja taas mennään täyttä häkää (pitkinseiniä) ;D
Mukavan oloinen kopteri mutta on alottelialle kyllä aika haastava peli olohuonelentelyyn.
Pitäis päästä johonkin halliin testaamaan niin että ois tilaa kunnolla ympärillä,
aika hyvin sain sen kyllä taas leijumaan mutta ei sitä uskalla mihinkään suuntaan yrittää viedä :D

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #30 : 25 Tammikuu, 2011, 17:12:23 »
No se tuntuu aluksi hirveän haastavalta kun ei tiedä tarkalleen mihin suuntaan korjata. Kyllä se siitä ;)
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #31 : 26 Tammikuu, 2011, 23:15:28 »
Kylläpä tänään taas nauratti kun lensi CB100 ja laskeuduin "hieman" rajusti, niin meni laskutelineet poikki ;D

Mie, että eihän mulla ole varalle laskutelineitä, kun eihän ne nyt voi mennä rikki. No hioin poikkimenneen rautalangan molemmat puoliskot ja otin kolvin kouraan ja tinasin ne takas yhteen. Taas toimii ja vörkkii. Järkyttävän mukava kampe kun pystyy melkein kaiken korjaamaan itse :D
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Petri.Uutela

  • Vieras
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #32 : 02 Helmikuu, 2011, 15:34:23 »
Tänään tuli Blade postissa ja pikasen testauksen jälkeen on se helppo vaan
lentää Walkeran jälkeen, oikein yllätti kuinka helppo sillä on leijua paikallaan.
Pitää varmaan tolla Blade:lla opetella perus asioita ensin ja sitten vasta
ottaa CB100 uudelleen hyllynpäältä käyttöön :)

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #33 : 02 Helmikuu, 2011, 16:43:35 »
Ainakin tuossa simulaattorissa tuo blade tuntuu ihan sairaan helpolta lentää. Mutta siitä se pikkuhiljaa lähtee käsistä ;D
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Petri.Uutela

  • Vieras
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #34 : 08 Helmikuu, 2011, 15:07:49 »
Blade on tosiaan ihan sairaan helppo lentää CB100 verrattuna, tullu tässä jo toistakymmentä
akullista sillä lenneltyä. Mutta tykkään kyllä Walkerastakin, se on vaan pajan pöydällä tällä
hetkellä odottamassa uutta perämoottoria kun alkuperänen teki tänät viikko sitten.

Semmonen pika kysymys vielä valkeran 2402 ohjaimesta että mitä tarkottaa
siellä valikossa kohta Buzz on/off, ja mihin se vaikuttaa?
Samote mikä on AUX on/off ja mihin se vaikuttaa?

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #35 : 08 Helmikuu, 2011, 17:41:18 »
Kantsii muuten tilata HK:sta tämä moottori. Se on täysin sama, edullinen ja itselläni on tuo käytössä:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=7230

Ja niihin toimintoihin niin buzzer tarkoittaa sitä kun radion valikoissa pyörii niin piippaako nappi kun sitä painaa. Eli muuta se ei tarkoita.

Aux on jäänyt epäselväksi, kun se ei vaikuta simulaattorilentämiseenk ään mitenkään. Niin ehkä se on joku ylimääräinen kanava mitä voi ohjata sitten päälle ja pois.
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Petri.Uutela

  • Vieras
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #36 : 08 Helmikuu, 2011, 23:14:04 »
Noita moottoreita just tilasin, otin varulta heti muutaman hyllyyn niitä.
Jostain ulkomaan foorumilta luin että jos AUX on on:lla niin kopteri
reagoisi hitaammin liikkeisiin eli olisi ns. harjotus moodi mutta en jotenkin
jaksa uskoa sitä koska miksi nimeksi olisi laitettu sitten AUX mikä ei
viittaa mitenkään puolittajaan. tiedä häntä... pitää kokeilla sitä sitten
kun saa perämoottorin paikalleen.

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #37 : 09 Helmikuu, 2011, 16:16:26 »
Harmi kun ei itekkään pääse testaamaan kun tuo kopteri on osina tuossa pöydällä. Jahka saan tuon mallinnusprojektin pois niin pitääpä kokeilla sitä auxia :)
Tuolla Vee73 lähtee se moottorin uloin kuori aina välillä irti kokonaan (torpissa) mutta hyvin pelaa edelleen. Hauska kun tulee välillä, että "mihin se hävis" ;D
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Petri.Uutela

  • Vieras
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #38 : 11 Helmikuu, 2011, 10:43:24 »
Taas tuli kysyttävää :D
Pitääkö niiden Swashplaten molempien linkkitankojen olla saman mittaset?
mulla on toinen abaut 0.5mm pitempi tehtaan jäljiltä niin tuli mieleen että pitäiskö se
ruuvata saman mittaseksi kun toinenkin on ja onko servo tangoissa sama homma?

Tänään on hobbykingistä perämoottoreita odotettavissa ;D
näyttää olevan tuossa lähipostissa kuhan vaan kerkiää hakemaan ne päivän mittaan.

Petri.Uutela

  • Vieras
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #39 : 11 Helmikuu, 2011, 16:30:13 »
Dodii nyt on moottorit haettu, iski heti semmonen kysymys että
mistä tietää miten nuo moottorin johdot kytketään kun uusissa koneissa
on vaan kolme mustaa johtoa? vois huomenna kolvailla kiinni sen niin
pääsis taas lentelemään.

Poissa big m

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #40 : 11 Helmikuu, 2011, 16:34:56 »
Dodii nyt on moottorit haettu, iski heti semmonen kysymys että
mistä tietää miten nuo moottorin johdot kytketään kun uusissa koneissa
on vaan kolme mustaa johtoa? vois huomenna kolvailla kiinni sen niin
pääsis taas lentelemään.

Homma hoituu kokeilemalla. Teet kytkennät ja katsot pyöriikö perälavat oikeinpäin. Ellei niin vaihdat vaan 2 johtoa keskenään.
DJI Phantom 1.1.1 käytössä
HK500GT FBL (valmistumassa), ei valmistunut koskaan!
MSH Protos ( valmistumassa ), ei valmistunut koskaan!
E-flite Blade mCPX, myyty
Spektrum DX 6i

Petri.Uutela

  • Vieras
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #41 : 11 Helmikuu, 2011, 18:01:48 »
Se oiskin helppoa jos johtoja ois vaan kaksi, mutta nuo on tosiaan kolmejohtosia,
vai onko se ihan sama mitkä kaksi johtoa kolmesta kääntää keskenään ristiin?
kun en oikein tiedä miten nuo harjattomien koneiden johdotukset menee.

Poissa big m

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #42 : 11 Helmikuu, 2011, 18:49:54 »
Se oiskin helppoa jos johtoja ois vaan kaksi, mutta nuo on tosiaan kolmejohtosia,
vai onko se ihan sama mitkä kaksi johtoa kolmesta kääntää keskenään ristiin?
kun en oikein tiedä miten nuo harjattomien koneiden johdotukset menee.

Ei ole väliä mitä johtoja vaihdat ristiin kunhan perälapojen pyörimissuunta on oikein.
DJI Phantom 1.1.1 käytössä
HK500GT FBL (valmistumassa), ei valmistunut koskaan!
MSH Protos ( valmistumassa ), ei valmistunut koskaan!
E-flite Blade mCPX, myyty
Spektrum DX 6i

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #43 : 11 Helmikuu, 2011, 18:57:19 »
Ja jos kone lentää hyvin, ei niillä linkkien pituuksilla ole väliä.
Ite juuri tänään kokeilin tuunata CB100 niin että koko nuppi tulee noin sentinverran alemmaksi. Huomenna pääsee sisähalliin kokeilemaan mitä vaikutti :-[
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #44 : 11 Helmikuu, 2011, 22:55:30 »
Eikö sulla ole vieläkään niitä liikkeitä tarpeeksi? Totta se kohtaa lentää jo ylösalaisin ???
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Petri.Uutela

  • Vieras
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #45 : 18 Helmikuu, 2011, 15:29:32 »
Perä moottori on nyt onnistuneesti vaihdettu mutta multa alkaa loppua konstit kesken,
aina kun yrittää nostaa kopterin 50cm maasta niin karkaa kovaa eteen ja vasemmalle
trimmeissä ei riitä säätö korjata sitä kunnolla pois.
Swashplaten molemmat linkkitangot on saman mittasia joten pitäis ilmeisesti alkaa säätämään
servojen työntötankoja tai jotain? ei vaan minkaanlaista hajuakaan miten nuo kaikki
tangot pitää olla koneessa säädetty että sen saa leijumaan jotenkuten...

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #46 : 19 Helmikuu, 2011, 09:30:51 »
Sitten vaan jatkat molempien linkkien pituuksia niin kauan että pysyy suorassa.
Vikahan on jossain muualla mutta näinkin se onnistuu.

Joko painopiste on muuttunut. Oletko siirtänyt jonkun asian paikkaa? Tai sitten torpissa on saanut tälliä niin että jokin paikka antanut periksi.
Näkemättä ei nyt tule mitää ilmiselvää aiheuttajaa mieleen.
Ehkäpä lepatusakselin (lavat yhdistävä akseli) kumien sokka on irronnut ja nuppi on väljempi kuin ennen. Se vaikuttaa suoraan trimmeihin.
Ööö, oletkos varmasti trimmannut oikeaan suuntaan :)

Koska CB100:sessa ei ole muuttuvat lapakulmat, siinä voi ihan hyvin olla kallistuslevy vinoonkin säädetty ja se lentää kuin ajatus.
Otat vaan ja ruuvaat servojen linkit pidemmäksi.

Tuliko muuten tämä vika niinkun naps vaan vai pikkuhiljaa?
Jos muuten haluat nopeammin neuvoja vaikka puhelimessa niin otappa yyveetä kehiin niin laitetaan se kopu kuntoon.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Ripa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Ultralla laskuun omalle kentälle...
    • Working
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #47 : 19 Helmikuu, 2011, 09:54:20 »
Jos kopteri leijuu kun trimmit on keskitetty, ja tikulla kallistetaan niin, että kopu on suunnilleen paikoillaan, tästä nähdään suuntaa antavasti, miten paljon ja mihin suuntaan linkkejä täytyy säätää.
Tai sitten radiosta 0-kohtia muuttamalla, jos on siihen kykenevä radio.
Trimmit on tarkoitettu lennon aikaiseen säätöön, ei niinkään perussäätöön.
Joten nuo linkkien pituudethan kannattaa joka tapauksessa säätää paikoilleen.
Jr Twister Aggressor, tästä se alkoi + Esky Belt CP V2 + Walkera RX2612V +DX7 + mSR
Walkera V120D02 tosi hauska sisälennätyksessä + Walkera M120D01 vielä parempi
DX7 - Suomenkielinen manuaali tehty ja ladattavissa

Petri.Uutela

  • Vieras
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #48 : 19 Helmikuu, 2011, 10:50:55 »
Ehkäpä lepatusakselin (lavat yhdistävä akseli) kumien sokka on irronnut ja nuppi on väljempi kuin ennen. Se vaikuttaa suoraan trimmeihin.
Ahaa, tuo selittää asiaa jos se toimii myös toisin päin.
Nimittäin samalla kun kopteri odotteli perämoottoria niin vaihdoin uuden pääakselin sen takia
kun vanhassa näkyi lepatuskumissa vekki, oli helpompi vaihtaa koko akseli kun pelkät lepatuskumit ;D

Ymmärsinkö oikein että kallistuslevyltä lavoille menevät tangot pitää olla samanmittasia ja sitten
servon tangoilla säädetään karkea säätö että trimmeissä riittää varat hienosäätöön?
näin ainakin autojen kanssa teen, nuo kallistuslevyltä lavoille menevät tangot vaan sekotti
ajatuksen juoksua kun ohjekirjastakaan ei löytyny niiden pituudesta tai säädöstä mitään tietoa.

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera CB100 mietityttää.
« Vastaus #49 : 19 Helmikuu, 2011, 13:27:54 »
juu ei niihin ylempiin tankoihih tarvi koskea.
Ja ne alkuperäiset leparikumit ei kestä kauaa. Ne on aivan paskoja.
Ja jos olet niitä innokas vaihtaman heti kun vekki näkyy niin tilaa niitä heti repullinen varastoon :D

Edelleen teroitan sitä että tämä kopu ei todellakaan kaipaa hifistelyä toimiakseen. Se lentää kauniisti jos leparikumeista on edes puolet jäljellä.
Kerrankin mulla oli käytännösä aivan silppua vaan akselin ympärillä, eikä niitä kumeiksi edes tunnistanut. Olivat semmosta mössöä vaan. Ja hyvin mentiin :)
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3722 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Maaliskuu, 2010, 10:31:48
kirjoittanut vee73
1 Vastauksia
2871 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Maaliskuu, 2010, 20:29:57
kirjoittanut vee73
19 Vastauksia
9942 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Marraskuu, 2011, 22:07:16
kirjoittanut jockscott
25 Vastauksia
9425 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Elokuu, 2011, 08:53:10
kirjoittanut A-J
7 Vastauksia
10324 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Heinäkuu, 2016, 09:45:08
kirjoittanut Kössi