Nyt en minä vastaa tästä tekstistä:
"anodisointi eli eloksointi voidaan tehdä kotioloissa näin.
kokeilkaa vaikka
tarvikeet
-rikkihappoa 25%
-akkulaturi
-alumiinifoliota
-muoviasita
Toimii seuraavan laisesti, astiaan laitamme alumiinifolitota siten että se ei kosketa anoksoitavaa kapaletta ja laitetaan siihen allumiini folioon kiinni (miinus)sinne astiaan ja se anodisoitava alumiini astiaan ja sen täytyypi olla 100% puhdas ja (plussa)
ja laitetaan se rikkihappo eli(akkuhappo) altaaseen ja kytketään virrat päälle jos homma toimii niin sen pitäis otaa vähän aikaa paljon virtaa ja sitten rauhoittua.
15-25 antaa olla ja ottaa anoksoitava esine pois ja huuhtoa kylmällä vedellä ja jos tahtoopi väriä pintaan niin heti äkkiä johonkin väri aineeseen, vaikka kangas väriin (dylon)napit ja siitä dodella vahva seos, niin alumiinioksiidi imee värin helposti. Tuolloin prosessin jälkeen heti ja siten on hienoa jälkeä."
- Virrantiheys anodisoinnissa pitäisi olla luokkaa 1,5 A/dm2.
- Anodisoinnin tai mahdollisen värjäyksen jälkeen täytyy suorittaa vielä tiivistys, jossa kappaleet upotetaan tislattuun veteen. Aika 30 min, lämpötila 98-99 astetta.
- Anodisointi/Eloksointi ei onnistu valualumiiniin tai erityisen pehmeisiin ns. sorvattaviin laatuihin jossa seassa lyijyä. En osaa sanoa miksi , mutta pinta menee aina tummanharmaaksi.
- Muita häiritseviä seosaineita ovat ainakin: kupari; yläraja 2 %, pii; 0,8 % ja rauta; 0,3 %.
Kaikki yllämainittu teksti on kopioitu lähteestä Overdrive.fi.
Itse olen miettinyt kanssa tuota anodisointia, mutta aikas "vaarallista" nuiden akkuhappojen kanssa on pelata.
Loppusanoiksi
"Asiantuntijat" varoittavat: Älä yritä tätä kotona