Moikka,
Ei kai tuollaisen varmennetun virransyötön tekeminen vaadi kytkentäkaaviota. Heikkilän Juho esimerkiksi käyttää Jiveä tuomaan sähköä vastarille. Vastariin on samalla kytkimen kautta liitetty 4 kennon NiMh akku. Nopari syöttää 5.2V jännitettä vastarille jolloin Lentoakku lataa ihan pienellä virralla NiMh akkua koko ajan jolloin se pysyy täynnä. Mikäli virransyöttö vastarille katkeaa toisesta, niin toinen jatkaa virransyöttöä.
Kaikkein vaikeinta tässä koko hommassa on hallita voita virtasuuntia. Esimerkiksi jos Juhon tapauksessa olisi 5 kennon NiMh akku jonka jännite olisi täytenä noin 6,5V, niin noparin pitäisi tarjota vähintään tuon verran vastarille. Se noparin becci ei välttämättä tykkää jos se tarjoaa 6V ulos ja vastarilta tungetaankin noparin suuntaan 6,5V.
Anssilla taas on sydeemi jossa kaksi erillistä akkua tuottaa kahden erillisen rekulaattorin kautta samaa jännitettä vastarille. Tällöin toisen akun hajotessa toinen pitää ohjauskyvyn vielä hengissä. Tosin Anssin sydeemissä nuo rekulaattorit on samassa boxissa ja jotenkin kytketty kai toisiinsa.
Itselläni taas regulaattorilta lähtee kaksi erillistä virtajohtoa vastarille ja ne menee eri reittejä ja eri puolille vastaria jolla varmistan ettei virtajohto irtoaisi kesken kaiken. Akkuna on sitten 2P2S akku joka on juotettu suoraan rekulaattorin johtoihin. Eli jos siitä akusta menee 1 - 2 kennoa pimeeksi, niin vielä pitäisi riittää virtaa vastarille.
Näissä kaikissa on omat etunsa ja haittansa, alla niistä joitakin
Juho setti:
+ Kevyt kun pieni NiMh, alle 1500mAh akku mukana.
+ Luotettava.
+ Ei tarvitse erillistä vastariakun lataamista koska lentoakku lataa lennon aikana.
- Vaikea tietää NiMh akun kuntoa jollei silloin tällöin pura ja lataa vastariakkua.
- Ei voida oikein käyttää yli 5.2V jännitteitä vastarille.
- Kuluttaa vähän lentoakkua joka on pois lentokapasiteetistä 150mAh kun varsinainen lento viel noin 3800mAh. Eli noin 4% lentoajasta häviää, ei juuri merkitystä nykytilanteessa.
Anssin setti:
+ Kaksi erillistä regulaattoria lisää toimintavarmuutta
+ Kahden vastariakun käyttö mahdollista.
+ Ei kuluta lentoakkua
+ Regulaattorit ilmoittelevat jos akuissa on vikaa
- Painavampi mitä Juhon ratkaisu
- Vaatii vastariakun lataamista.
- Kahden erillisen akun lataaminen on työläämpää kuin yhden vastariakun lataaminen.
Timon Setti:
+ Ei kuluta lentoakkua
+ Melko kevyt
- Kahdentaa ainoastaan virransyötön regulaattorilta vastarille
- Vaatii vastarinakun latausta
--
Timo