Kuten sanottu, meitä on moneen lähtöön. Minulla säätö/lento -suhde taitaa huidella jossain 90/10 tietämissä...
Esitin tuon "kasaus ja koelento maksua vastaan"-idean lähinnä niitä tapauksia silmällä pitäen, kun kopterointiseuraa tai apua ei ole näppärästi saatavilla. Totta kai kopterin kasaaminen porukalla kokeneemman kaverin kanssa on ehdottomasti se nopein tapa päästä lajiin sisään niin kaluston kuin tietotaidonkin puolesta. Onnellisessa asemassa ovat he, joilta löytyy paikkakunnalta aiheeseen liittyvää aktiivista kerhotoimintaa tms. Vaikka esimerkiksi täällä Turun seudulla on harrastajia aivan tolkuton määrä, kokisin ainakin itse kynnyksen pyytää jotakuta kaveriksi kasaukseen melko korkeana. Siis sillä oletuksella että olisin lajin suhteen täysin keltanokka ja kaikki harrastajat olisivat minulle vieraita henkilöinä. Nyt toki hetken harrastaneena ja ihmisiin tutustuneena menisin muitta mutkitta kenen tahansa kämpille kasaamaan kopteria ja opiskelemaan teoriaa. Toisin sanoen kynnys avun pyytämiseen jne. olisi matalampi, jos kenenkään ei tarvitsisi erikseen "vaivautua" vaan apua löytyisi kerholta ihan vaan kävelemällä paikalle ja toisaalta juttuja voisi käydä läpi "puolueettomalla maaperällä" kerholla, eikä kenenkään kotona jaloissa pyörimässä. Tämä toki edellyttäisi sen, että kerhotoiminta tms. olisi aktiivista ja edes jollakin tavalla säännöllistä.
Tiedustelin vuosi sitten Turun Lennokkiseuralta apuja minulle uuden tuttavuuden eli bensamoottorin sisäänajoon ja säätöön. Vastaus oli kutakuinkin "Käy kentällä pyörimässä. Yleensä siellä ei ole ketään mutta joskus voi olla. Suurimmalla osalla ei ole bensavehkeitä mutta jollakulla voi olla. Kyllä sä opit ne oikeat tyypit tuntemaan kun oot tarpeeks kauan notkunut kentällä." Jäi käymättä ja neuvot kuulematta.
Ihan vain esimerkkinä siitä, että kerhotoiminta ja jollakin mittarilla suuri harrastajien määrä ei aina kuitenkaan takaa mutkatonta apua harrastuksen alkuvaiheilla.
Jos yhä jatketaan ajatuksella siitä, ettei ole mahdollista rakentaa kopteria konkarin kanssa yhdessä olisi todella mukavaa, jos kopteri olisi varmasti säädöissä ennen ensilentoa. Tämän voi toteuttaa joko säätämällä itse rakennetun kopterin yhdessä jonkun kokeneen kanssa kentällä (jos sekä kokenut että kenttä löytyy), lähettämällä rakennetun kopterin säätöä varten johonkin tai ostamalla valmiiksi koottu ja säädetty kopteri harrastajalta.
Olisi hienoa jos vaikka wikissä olisi valmis kauppalista aloittelijalle, jota myös ylläpidettäisi aktiivisesti. Tai vaikka muutama eri vaihtoehto. Vähän samaan tyyliin kuin Mikrobitissä on keskihintainen "Bittimikro", eli valmiiksi koottu lista/paketti osia hintoineen. Listoja voisi olla vaikkapa "Kloonikopteri halvalla Kiinasta", "Halpa merkkikopteri" ja "Suurempi tuo vakautta". Jokaisessa listassa listattuna kaikki osat hintoineen ja mahdollisimman tarkkoine tietoineen, joita lajia ennen harrastamaton pääsisi alkuun. Tietysti mahdollisia aloituspaketteja ja lähestymistapoja on enemmän kuin kolme, mutta nuo listaamani ihan vain kompromissina.