Tämä on epäsuoraa jatkoa aiemmalle keskustelulle:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=10094.0Se mitä Trnquill sanoi kuulostaa tutulta. Jäin myös miettimään 1m4s0_:n kommenttia "paskemmat gyrot ei huomaa siksi joskus tuota ryömimistä koska sensorit on niin epätarkkoja.. vaikka mitä tekee aina ryömii koska ne on pskoja ^^ silloin vika poistuu ostamalla parempi gyro" - onkohan tässä ongelman ydin...
Tässä välillä olen kerennyt lennellä kyllä, mutta välillä se on sellaista kopteria vastaan taistelemista, ja muutenkin asia jäi vaivaamaan. Joten nyt sitten tänään tein kasan havaintoja, joihin nyt pyydän tulkinta-apua. Tavoitteena olisi saada kopteri oikeaoppisesti kalibroitua, ja saada HH-gyro toimimaan niinkuin sen pitäisi.
Kysymys 1: eikös HH-gyron pitäisi fyysisestä trimmistä riippumatta pitää aina kopterin nokka samassa suunnassa? Eli vaikka perä on kalibroitu mekaanisesti väärin, gyron pitäisi korjata tämä? Olen tulkinnut lukemani näin, mutta olenko ymmärtänyt oikein?
Kysymys 2: mikä on alla kuvatun potikan funktio, ja miten se oikein toimii?
Kysymys 3: miten tarkalleen ottaen perä+gyro pitäisi tässä juuri minun tapauksessani kalibroida?
Perustietoa:
- kopteri SkyArtec WASP v4 (belt)
- radiona paketin mukana tullut Sky601
- gyro myöskin paketin mukana Sky500 head hold
- koneessa on trainerit päällä
- alla "matalilla kierroksilla" == trainerin kaikki pallot maassa, mutta laskuteline joko kevyt tai jopa ilmassa
- "perän säädin" on se kappale joka liikkuu peräakselissa ja säätää perän lapakulmia. Sitä katsotaan takaapäin, eli kun se on oikealla se on silloin pois takatangosta, ja kun se on vasemmalla se on lähellä takatankoa.
Tuossa radiossa on yksi täysin merkitsemätön potikka. Radiossa ei lue mitään, nk. manuaalissa ei lue mitään, eikä netistäkään löydy helpolla aiheesta tietoa. Gyrossa on gain-säädin jota käytetään ruuvimeisselillä. Gyrossa oleva gain-säätö ei tunnu vaikuttavan mihinkään millään tavalla - kopteri käyttäytyy kaikissa gyron gain-asennoissa aivan samalla tavalla. Potikka puolestaan toimii näin:
- Minimissä (max vastapäivään, vasemmalla alhaalla n -135 astetta): aluksi (kierrokset = 0) perän säädin asettuu aikalailla peräakselin oikeaan laitaan. Antamalla ihan vähäsen tikkua oikealle, perän säädin alkaa hiljalleen valua akselin vasempaan reunaan. Kun tikun vääntää täysin oikealle ja sitten päästää irti, perän säädin valuu noin sekunnin aikana takaisin oikeaan reunaan. Matalilla kierroksilla kopteri kiertyy jatkuvasti vasempaan päin (ylhäältä katsottuna vastapäivään). Jos kiertymistä yrittää korjata tikulla, perä alkaa aikalailla heti väpättää.
- Pienellä asetuksella (vasemmalla ylhäällä, n -45 astetta): aluksi sama kuin edellä, perän säädin oikeassa reunassa, säädin alkaa pienellä ohjauksella valua, ja maksimista neutraaliin palaa noin sekunnissa. Matalilla kierroksilla kiertyy vasemmalle, mutta nyt sitä voi korjata ohjaimesta ilman että perä alkaa väpättää.
- Keskiasennossa (hieman oikealla ylhäällä, n +15 astetta): aluksi perän säädin keskellä akselia, ja tikkua saa vääntää reilusti, sen lähes koko liikerata on käytettävissä ennenkuin perän säädin ottaa kiinni reunoihin. Maksimiasennosta keskelle säädin palautuu heti. Matalilla kierroksilla kopteri kiertää aavistuksen verran oikealle päin, eikä perä väpätä.
- Suurella asetuksella (oikealla, n +100 astetta): aluksi säädin keskellä, tikkua vääntämällä liikkuu tosi herkästi, ja palautuu maksimista keskelle heti. Matalilla kierroksilla kopteri kiertää hitaasti vasemmalle päin. Tikulla voi korjata, tikun responsiivisuus todella herkkä, mutta perä ei väpätä ohjattaessa.
- Maximissa (max myötäpäivään, n +170 astetta): aluksi säädin lähes oikeassa reunassa, ja tikkuun koskemalla liikkuu herkästi, ja palautuu maksimista keskelle heti. Matalilla kierroksilla kopteri kiertää vasempaan päin, ja jos tikulla yrittää korjata liikettä perä alkaa heti väpättää.
Tulkitsen tämän niin että kun potikka on keskikohdan vasemmalla puolella gyro on head hold -moodissa, ja kun se on keskikohdan oikealla puolella se on rate-moodissa. Mitä kauempana se on keskikohdasta, sitä suurempi on gain. Vaikuttaako tämä yhtään järkevältä? Missä moodissa se on sitten kesiasennossa, mitä on HH:n ja rate-moodin keskikohdassa?
Kun kopteria pitää matalilla kierroksilla, ja potikka on aluksi minimiasennossa, ja sitä kiertää hiljalleen kohti maksimiasentoa, ensin kopteri kiertää tasaista tahtia vasemmalle, sitten lähellä keskiasentoa kun jatkaa kääntämistä kierto vasemmalle hidastuu, pysähtyy, alkaa kiertyä oikealle päin, hidastuu, ja alkaa taas kiertyä vasempaan päin. Kun kääntää vähän yli keskiasennosta aina maksimiin asti kopteri kiertyy vasemmalla tasaista tahtia.
Jos radion trimmin ollessa keskellä, ja potikan ollessa keskiasennosta hieman myötäpäivään, voin siirtämällä peräservoa saada kiertymisen loppumaan. Kopteria voi leijuttaa ja se pysyy aikalailla suorassa eikä perä väpätä. Nyt kuitenkin tulkintani mukaan gyro on rate-asetuksilla, enkä siis saa kaikkea irti gyrosta joka kuitenkin pystyy head hold -moodiin.
Jos käännän potikkaa keskiasennosta vastapäivään, pitää kuitenkin säätää radion trimmiä jotta kopterin kiertyminen lakkaa leijutettaessa. Eli potikan ollessa keskikohdan myötäpuolella tehty mekaaninen kalibrointi ei enää toimi. Trimmi kuitenkin saa perän pysymään jotenkuten paikallaan, mutta vaikka säätö on vain vähän keskiasennosta vastapäivään päin (head hold -moodissa?) silti perä väpättää jatkuvasti hieman.
Missä asennossa mekaaninen kalibrointi pitäisi nyt tehdä, ja missä asennossa pitäisi potikkaa pitää lennon aikana jotta ollaan HH-moodissa? Miksei gyrossa oleva gain-säätö tee mitään?