Kirjoittaja Aihe: MSH miniProtos  (Luettu 203792 kertaa)

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #25 : 26 Tammikuu, 2011, 21:36:55 »
Jiri, mulla olis se hiilari putki Logoon od25x900mm siisti ja jäykin mitä olen nähnyt. Vähän voi joutua lyhentämään.
Henseleittiin vaan 20mm liian lyhyt.  
« Viimeksi muokattu: 27 Tammikuu, 2011, 10:12:12 kirjoittanut SJo1 »
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #26 : 26 Tammikuu, 2011, 22:01:49 »
Mulle on Logoa varten tulossa pari .90 rapukan hiilarista peräputkea. Pitäs tulla lähipäivinä. Saa nähdä ovatko mistään kotoisin..

--------

Olisko kellään Ino-Labs HG-D202MG servoon sopivia armeja jouten?
Tarttis saada pallo 15mm päähän. Dubron setin ostin jo, mutta ne armit on turhan joustavia.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

mika a

  • Vieras
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #27 : 27 Tammikuu, 2011, 08:33:47 »
No nuo MKS:t olisi tosi asialliset.. Mutta inot on jo maassa joten lähipäivinä pääsee säätämään lisää.

mika a, mihis kopteriin sä noita servoja olet laittamassa?
Tuskin ainakaan Duziin, se kun taitaa olla kallein 450 mitä löytyy (jos tää miniProtosi oli liian kallis, ~350€ motilla, noparilla ja lavoilla, posteineen)

Alzrc T-rex 450 PRO

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #28 : 28 Tammikuu, 2011, 17:25:23 »
Nonii, pikkuinen on koelennetty.

Eka akku meni kierrosten säätämiseen, toinen gyrogainien hakemiseen.
Kolmannella ja neljännellä alkoi sormet olla jo niin jäässä etten suunnitelmasta poiketen ottanut stabbarilavoista painoja pois.
Akku (Turnigy nano 3s2200mAh 45-90C) piti laittaa ihan eteen että painopiste oli kohdallaan. Minikokoinen (~25g) peräservo varmaan vähän vaikuttaa..

Stabbaripainojen kanssa tuo on mukava lennettävä, rauhallinen mutta kääntyy kohtuullisesti.
Koitan vielä sitä hobbykingin halpis-mems gyroa kunhan tulee, sitten ruuvaamaan ylimääräiset osat pois nupista ja microBeastin koko potentiaali käyttöön.

Ulkomaanelävät eivät puhuneet palturia kun väittivät vielä isoa Protosia hiljaisemmaksi.

Noparin softstart on tosi pehmeä. Ei oikeastaan tarttis ihan noin rauhallisesti kerätä kierroksia.. Saako Ygen kortilla säädettyä tuota??
"poppia" olisi saanut olla enempi, vaikkei tuo pahemmin tunnu hyytyvän isoillakaan (~+-12°) lapakulmilla ja kylmillä akuilla (-1°C, vähän tuulta)
Millaisilla nuppikierroksilla tällaisia pikkukoptereita ajetaan?
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #29 : 28 Tammikuu, 2011, 17:38:52 »
Aligneille (450 SEV2 11.1V) kirjan mukaan leijunnalle 12T 2193 RPM +5 astetta, idle2 3280 RPM +-9 astetta, 13T leijunta 3450 RPM +5 astetta, idle2 2850 RPM +-9 astetta..

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #30 : 05 Helmikuu, 2011, 18:10:03 »
Miniä on nyt koelennetty 12 akullista. Aluksi oli perägyrona microBeast, tänään kokeilin hobbykingin ~$10 avcs minigyroa.

..Normimoodissa ei ole hyvä tehdä flippiä, mutta lumihanki pelasti. Ainoa damage kabiinissa.

Kopu päätyi paluumatkalla puntarille. 868g, sis. lapatuen. Setuppina Turnigy nano 3S2200mAh 45-90C lipo.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #31 : 12 Helmikuu, 2011, 19:56:05 »
miniProtos goes fbl - ylimääräiset osat pois nupista ja microBeast halpisgyron tilalle.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

mika a

  • Vieras
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #32 : 13 Helmikuu, 2011, 12:38:23 »
miniProtos goes fbl - ylimääräiset osat pois nupista ja microBeast halpisgyron tilalle.

Jokos se on lentäny FBL;nä  kuin toimii.

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #33 : 13 Helmikuu, 2011, 17:47:33 »
Jokos se on lentäny FBL;nä  kuin toimii.

Pari vajaata akullista kävin just koittamassa, kivasti lentää.

Gaineja pitää vähän hienosäätää, mutta se sitten kun ulkona tarkenee olla ilman hanskoja kauemmin kuin pari minuuttia..
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #34 : 27 Helmikuu, 2011, 21:11:47 »
Alkoi täälläkin miniprotos olemaan melkein lentokunnossa mutta nyt taas yllättäen postin kulkunopeudesta kiinni.
Onnistuin näpeissäni rikkomaan pinjoniin integroidun yksisuuntaislaakerin.  Kokeilin hihnan riittävää kireyttä vähän vääntämällä päärattaasta samalla mottorista kiinnipitäen.. naps ja laakeri laulaa tyhjää molempiin suuntiin.
Fastladin varasto nollalla, suomesta ei saa, joten laitoin a main hobbiesiltä ameriikasta tulemaan toisen 14 piikkisen.

Muuten ollut ihan kiitettävä kasattava, erittäin hyvä ja aukoton ohje. Isoon protokseen ei oikeastaan paljoa eroa, perässä jirin mainitsemat erot ja vakiona tulee yläpuolinen tuki pinjonille ja flybarhäkin päädyt on alumiinin sijasta muovia, mikä on hyvä muutos koska näin flybarhäkin saa täysin tiukaksi ilman viilailua.

Sähkösetupiksi on menossa
Moottori: Scorpionin HS2221-1630
Nopariksi joko kontronkinin jazz 80-6-16 tai Hobbywingin Platinium PRO 40A jos kontronik ei sovi kyytiin.
Kontronik on vähän turhankin jööti tähän mutta teen siis 6s miniprotosta ja tiheimmälläkin ratastuksella voi nuppikierrokset karata vähän liian ylös joten osakaasulla ajamista lienee luvassa. Kontronik tunnetusti selviää osakaasusta paremmin kuin hobbywing.

Servoina nupeissa Emax ES08MD, vaikuttaa pöytätesteissä vahvalta ja tarkalta servolta hintaisekseen. Jostain olisi hyvä löytää näihin 15mm pituudella olevat metalliarmit. Vakio muoviarmit yhdistettynä  protoksen melko pitkävartisiin linkkipalloihin aiheuttaa armiin kiertoa aika pienelläkin kuormalla. Jäykemmät sais olla.

Perälle tipahtaa varmaankin 9257 futaba, ja gyroksi spartanin quarkki.

« Viimeksi muokattu: 27 Helmikuu, 2011, 21:41:28 kirjoittanut Jussi. »

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #35 : 02 Maaliskuu, 2011, 18:27:00 »
Minäkin ruuvailin miniProtosiin nuo emaxin ES08MD- servot. Perällä jo olikin saman valmistajan ES9257.
Manuaali kyllä sanoo että linkkipallo pitäisi laittaa 15mm päähän servon akselista, mutta minkäs teet kun niin pitkiä armeja ei ole.
n. 13.5mm tosin tuntuu piisaavan ihan hyvin.

Uudet servot toimi oikein hyvin hintaansa nähden, 3 nuppiservoa ~40usd posteineen, peräservo ~20usd posteineen (ebaystä)

Kävin tänään Kupittaalla koittamassa Protoseja.
MiniProtosin kanssa ei mitään ongelmaa, iso Protos teki tiputanssia lumihangessa...

btw, miten ton microbeastin v2 manuaalin sais printattua kirjaseksi? v1 manuaalin printtasin aikanaan mutta v2 on erilainen..
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #36 : 16 Toukokuu, 2011, 15:43:58 »
Kevyttä puistöpyöritystä Tareqin tapaan.
Nupissa on ainaki "tarpeeks" kierroksia :)
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #37 : 16 Toukokuu, 2011, 15:53:39 »
Kevyttä puistöpyöritystä Tareqin tapaan.
Nupissa on ainaki "tarpeeks" kierroksia :)


Ei ole kyllä Tareq:kaan kaukana Kyle Dahlin nopeuksista!
Aivan uskomaton video. Tuo pironopeus on kyllä ehkä hieman turhan hidas?  8)
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #38 : 26 Toukokuu, 2011, 22:26:53 »
Ei pirotettu mutta muuten vaan mentiin kovaa ja matalalla - Ja niin sitten napsahti.
Ei tuo nyt pahasti mennyt rikki vaikka aika surullisen näköinen onkin.

MiniProtoseja ei kai montaa tässä maassa ole. Mistä olette varaosat hankkineet?
Enkkukaupat on ainakin nopeita, vaan ovatko halvimpiakin?
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #39 : 09 Elokuu, 2011, 21:54:05 »
Liityin myös Mini Protos-kerhoon  :).

Kopterista tuli flybarless (V-Bar mini). Nuppiservoiksi tuli Hitec 5065MG, peräservoksi Ino-Lab HGD-261HB ja akuiksi ostin 4 kpl 3S 2650 mAh Nanotechejä Hobby Kingistä. Ensilennot tuli tehtyä tänään ja fiilis on hyvin positiivinen. En koskaan oikein saanut makua muovirunkoiseen Protos 500:n mutta Mini Protos tuntui heti kivalta lentää ja ääni on aivan upean hiljainen! Rattaat eivät rallata vaan lennossa kuuluu pelkkää lapojen suhinaa.

Neitsytlento meinasi tosin saada nolon lopun. Kaikki tuntui toimivan niinkuin pätää, joten ensimmäisen minuutin lentelyn  jälkeen uskalsin vetää kopterin selälleen ja siitä jatkoin sitten piroflipin puolikkaaseen. Moottori lähes sammui kesken piroflipin - mistä tulikin samantien mieleen, että kaasukäyrät taisivat jäädä vallan säätämättä  ;D. No, onneksi en vetänyt vasenta tikkua ihan pohjaan, joten moottori ei kokonaan pysähtynyt ja ehti keräämään kierrokset nopeasti takaisin. Koskahan oppisi sitä huolellisuutta???

Vakiocanopy on vähän turhan tumma. Kaapissa on odottamassa Trex 450 PRO:n valkoiset landarit, Fusunon  keltainen koppa ja keltaiset peräevät, joilla voin parantaa näkyvyyttä tarpeen mukaan. Matalampi fybarless-hub odottaa myös asentamista, mutta en jaksa sitä heti vaihtaa kun kaikki kerran tuntuu olevan nyt hyvin säädöissä.

V-Bar Mini osoittautui jälleen kerran helpoksi ja luotettavaksi asentaa. Asetin perusasetukset olohuoneen pöydällä. Kentällä alkuun vain nopea autotrim eikä mitään asetuksia tarvinut muuttaa! Paras 230€ mitä kopteriin voi sijoittaa.

« Viimeksi muokattu: 09 Elokuu, 2011, 23:46:28 kirjoittanut Picofly »

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #40 : 11 Elokuu, 2011, 16:22:53 »
miniProtoseja taitaa olla jo kolme(?) Suomessa.

Blingasin omaani sen low-fbl hubin verran. Ei siinä kyllä kovin kummoista eroa lennossa huomaa vakiohubiin verrattuna.
Kabiinille tarttis vielä tehdä jotain. Turhan tumma se on vakiona.
Oman kopun kuuppa on saanut jo sen verran osumaa ettei haittaa vaikkei maalaus oliskaan ihan vimpanpäälle :)
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #41 : 11 Elokuu, 2011, 18:09:45 »
Mikäs näissä Protoseissa on niin erikoista ja hienoa vai onko ne vaan vaihtoehto Alikilille? Ku en oo yhtään perehtyny näihin mutta videoista oon nähny sairasta piro nopeutta jossain protosissa. Ja canopy näissä on aivan julmetun hieno.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #42 : 11 Elokuu, 2011, 18:43:00 »
Lainaus
Mikäs näissä Protoseissa on niin erikoista ja hienoa
Hiljainen, kevyt ja sitäkautta myös suorituskykyinen. Siinä kait tärkeimmät.
Erikoisuutena voimansiirto moottorilta päärattaankautta perään yhdellä hihnalla, eli ei kuulu rattaiden vinkunaa. Yksisuuntaislaakeri pinjonin sisällä.


Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #43 : 11 Elokuu, 2011, 19:23:12 »
Hiljainen, kevyt ja sitäkautta myös suorituskykyinen. Siinä kait tärkeimmät.
Erikoisuutena voimansiirto moottorilta päärattaankautta perään yhdellä hihnalla, eli ei kuulu rattaiden vinkunaa. Yksisuuntaislaakeri pinjonin sisällä.


Jaa jaa eli ihan eri ideoita kun Alikilillä. Kestääkös tuo pinjonilaakeri yhdistelmä hyvin käyttöä? Kuullostaa aika heikolta.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #44 : 11 Elokuu, 2011, 19:42:14 »
Lainaus
Jaa jaa eli ihan eri ideoita kun Alikilillä. Kestääkös tuo pinjonilaakeri yhdistelmä hyvin käyttöä? Kuullostaa aika heikolta.
Samaa mietin itsekin aikanaan, myös sitä tuoko koko viritys liikaa vastusta ja kestääkö hihna.
Nyt vuoden 2008 loppupuolesta asti pääasiassa protoksilla lentäneenä (normi,mini ja venytetty) voi sanoa, että käytössä ei ole yksikään hihna katkennut eikä yksisuuntaislaakeri hajonnut. Autorotaatiot onnistuvat vähintään yhtä hyvin kuin muillakin koptereilla joten vastuskaan ei oikein voi olla suurempi.
Pinjonihan on näissä aika iso joten laakeri on käytännössä melkein samaa kokoluokkaa kuin pääakselillakin majailevilla laakereilla.

Miniprotoksesta onnistuin yhden yksisuuntaislaakerin rikkomaan käsin vääntämällä pöydällä, liekö ollut maanantaikappale.
Tunnustetaan tosin, että omalla Miniprotoksella on kyllä törkeän vähän tullut lennettyä, taidanpa huomenna ottaa kentälle.

Summa summarum: En minä keksi juuri muuta pahaa sanottavaa kuin että suomesta puuttuu maahantuoja tällähetkellä.
« Viimeksi muokattu: 11 Elokuu, 2011, 19:45:01 kirjoittanut Jussi. »

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #45 : 11 Elokuu, 2011, 20:08:03 »
Ilmeisesti Fast Lad:ilta ainaki osia saa jos kun särkyy. Lentotaito pitäis saada semmoseen kuntoon että pysyy ehjänä 30 akullista putkeen ennen ku tuommosia kannattaa ees unelmoida.  ;D

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #46 : 11 Elokuu, 2011, 20:34:53 »
Mites toi hihnan kiristys on näissä hoidettu, eli pystyykö sitä helposti säätää tarvittaessa?

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #47 : 11 Elokuu, 2011, 20:52:49 »
Lainaus
Mites toi hihnan kiristys on näissä hoidettu, eli pystyykö sitä helposti säätää tarvittaessa?
No okei, tässä se protoksen huono puoli tuli.
Perävetoratas on aika iso joten ei tuo ole niin kovin nuuka hihna kireydestä, mutta sitten kun hihnaa joutuu säätämään niin saakin vähän ruuvailla :)

Eli peräputki on neljällä ruuvi/mutteri yhdistelmällä rungossa, muoviversiossa muttereille on kolot, mutta hiiliversiossa tarvitsee käytännössä pihdit/kiintoavaimen tai hylsyn plus kuusiokoloavaimen.  Perässä neljä + perätuessa kaksi ruuvia pelattavana.  Mutta koska moottori on eri puolella pääratasta, pitää hihnan tiukkuus säätää myös siltä puolelta. Moottoripukki on neljällä pultilla kiinni, mutta jos käyttää myös pinjonin yläpuolista laakeria (mikä on hyvä), on siinä neljä ruuvia lisää.

Eli parhaimmillaa pääsee löysäämään 14 paikkaa ja katsomaan kaksi hihnan kireyttä :), mutta kuten sanottu, ei sitä paljoa tarvitse tehdä. Laittaa alussa kuntoon ja loppu on lentämistä.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #48 : 11 Elokuu, 2011, 21:54:06 »
Mini Protos sai saman tien lisää näkyvyyttä. Musta runko ja tumma canopy hukkuivat helposti tummaan taustaan vaikka coolin näköisiä ovatkin. Nyt erottuu jo paremmin!

Kahdeksan akkua lennetty ja hyvältä tuntuu edelleen. Mahtavaa, että osaa olla hiljainen kopteri! Tähän asti ainoa huono puoli on se, että cyclic on aika hidas verrattuna Gaueihini. Cyclic-servojen linkkipallot ovat tällä hetkellä 13,5mm etäisyydellä vaikka manuaali suositteli mitaksi 15mm. Hitecin servojen mukana ei vaan tullut sellaisa servoarmeja, joihin pallot olisi saanut 15mm etäisyydelle. Kaikissa oli reijät 13.5mm päässä. Täytyy varmaan löytää jostain toiset, koska ohjelmalliset säädöt on nyt käytetty. V-Barin cyclic agility on maksimissa (120) eli nyt auttaa enää mekaaninen säätö. Voisin varmaan myös vaihtaa swashplaten pitkävartisten pallojen tilalle flybar-setuppiin tarkoitetut lyhytvartiset pallot. Sehän ajaisi periaatteessa saman asian kuin pidemmät servoarmit ja samalla paranisi myös linkkien geometria.

Kuvassa Fusunon Yellow Racing canopy, Fusunon keltaiset peräevät sekä Trex 450 Pro:n landarit.
« Viimeksi muokattu: 12 Elokuu, 2011, 13:38:35 kirjoittanut Picofly »

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH miniProtos
« Vastaus #49 : 11 Elokuu, 2011, 23:33:54 »
On kyllä näkyvän värinen tuo :)

Millaiset armit niiden sun servojen mukana tuli?
Emaxeihin ei ainakaan löydy sellaisia armeja että pallon sais 15mm päähän.

Hitecceihin kyllä löytyy. Mulla on nytkin täällä pussillinen jotain vanhoja armeja jotka on jääneet Hitec hs56/65 servojen jäljiltä.
Tuo 1-puoleinen armi on semmoinen että taatusti pitäs ylettää.. uloimmat reiät n. 13, 16 ja 19mm päässä.
2-puolisessa uloin reikä on 15mm päässä keskeltä.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
4613 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Maaliskuu, 2013, 09:43:07
kirjoittanut VilleJJR
2 Vastauksia
3859 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Lokakuu, 2013, 17:37:07
kirjoittanut Aki T
15 Vastauksia
10429 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Tammikuu, 2014, 19:59:31
kirjoittanut jesi