Tänään tuli varaosia ja sain rakenneltua kopterin taas kasaan.
Vasemman puolen aileron-servon kanssa tosiaan on pientä riskiä ilmassa, joten käänsin sen hieman vinoon ylöspäin, kuten nollat.JPG:ssä näkyy. Ohjearvo linkin pituudelle on 45mm ja nyt se on 43mm.
Ennen tätä kuitenkin säädin swashin levelerillä ja siten, että DX7:ssa oli defaultti asetukset. Aikaisemmin (ennen torppia
) tosiaan kulmia sain -9/+9 astetta ja sain negatiiviset kulmat ulottumaan -12 asteeseen lisäämällä swashmixistä Pitch-arvoa 60%->70%, mutta samalla jouduin rajottamaan aileronin 60%->52% ja elevatorin 60%->52%. Tällä ratkaisulla tuli kulmiksi -12 ja 9 astetta, eli ei "symmetrisesti molempiin suuntiin". Sitten lähdin kaivamaan positiivisia kulmia ja nostin travel adjustista nuppiservojen arvot 100%->140%:iin ja nyt löytyy myös positiivisia kulmia 11-12 astetta. Onko tuo travel adjustin säätäminen kuitenkin paha paha paha vai ok ratkaisu?
Aikaisemmin mulla on tosiaan ollu swashmixin kaikki arvot tuossa 60%:ssa, kun ei ole ollut oikein täysin hahmotusta sen vaikutuksista (ihan niinkuin nyt olisi) ja huomasin että swashin alapuoli on ilmeisesti ottanut hieman kontaktia tuohon akselissa olevaan mutikkaan. Swash ottaa kiinni yllättäen näissä ääriasennoissa eli tikun ollessa jossain nurkassa. Erityisesti tuon kiinniottamisen huomaa (metallilastujen lisäksi
), kun on cyclic-tikku jossain nurkassa ja laskee swashin alas eli kulmat negatiiviselle. Tällöin jää servot surisemaan, kun swash jää kantamaan tuon mutikan päälle.
No, tuota kontaktiongelmaa ei periaatteessa nyt ole kun uskalsin koskea tuohon swashmixiin ja rajoittaa noita cyclic-liikkeitä. Tuo vasemman puolen aileron-servonvarsi tosin menee edelleen pelottavan lähelle tuota pääratasta, mutta kai se toimii.
Otin vielä kuvan vertailuksi Alignin ja HK:n mutikoista (mikä näiden nimi on?). Muuttuukohan tuo swashin ja mutikan kohtaaminen oleellisesti jos vaihdan tuon Alignin oman nykyisen HK:n tilalle?