Kirjoittaja Aihe: hyytymisongelma  (Luettu 4364 kertaa)

Poissa Olli.

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Olli Syrjälä
hyytymisongelma
« : 30 Tammikuu, 2011, 15:17:29 »
Onko akut vaan loppu kun lentää turnigyn 60amp noparilla ja tällä moottorilla: http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6387  akkuina on 3s2300mA life(kennoista kootut). vanhalla moottorilla toimi hieman tehottomasti mutta akusta sai helposti imettyä 2100mA nyt tolla uudella mottorilla minuutti lentelyä minuutti taukoa. sen lentelyajan tehoa kyllä löytyy reilusti mutta hiipuu aika nopeasti siihen että ei edes leiju, mutta pienellä tauolla taas normaali.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: hyytymisongelma
« Vastaus #1 : 30 Tammikuu, 2011, 15:27:46 »
Jos akuista on imetty tähän asti säännöllisesti yli 90% mehuista, taitavat olla vain yksinkertaisesti loppu. Jos uusi moottori naukkaa hieman janoisemmin virtaa, kyykkäävät loppuun kidutetut akut entistä nopeammin.

Poissa Olli.

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Olli Syrjälä
Vs: hyytymisongelma
« Vastaus #2 : 30 Tammikuu, 2011, 15:39:04 »
Ne on kyl kolmisen vuotta vanhat jo, en oo sillä huonommalla moottorilla huomannu mitään muuttumista niiden 2vuoden aikana kun noi mulla on ollu. Pitänee varmaan laittaa vielä toi tehottomampi moottori vielä kiinni, leijuttelu riittää vielä näillä taidoilla.

Ihmettelen kyllä ettei ne lifet edes lämpiä siinä.

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: hyytymisongelma
« Vastaus #3 : 30 Tammikuu, 2011, 15:48:06 »
Oliko nyt kyseessä A123 kennot?

A123:t kestävät kyllä aika kovaa rääkiä eivätkä helposti ota nokkiinsa tyhjäksi purkamisesta. Ylivirralla olen muutaman saanut laukeamaan.
Pakassa saattaa olla yksi huonompi kenno. Pakkaa voi kuormittaa esim auton ajovalolampulla ja mitata kennokohtaiset jännitteet, pieni jännite-ero ei haittaa.
Life pakkaan voi vaihtaa uuden kennon huonon tilalle, lipo pakkaan ei sitten ikinä.

Onko säädin sama kuin aikaisemmin? Jos säädin meni soft cutoffiin?
Säätimet eivät aina ymmärrä life-kennoja ja lyövät cutoffin päälle liian aikaisin. Jos mahdollista voi cutoffin ottaa pois käytöstä life kennoja käytettäessä.

Poissa Olli.

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Olli Syrjälä
Vs: hyytymisongelma
« Vastaus #4 : 30 Tammikuu, 2011, 15:58:47 »
Juu, a123 siinä on. noparikin on uus kun varoittelivat että tuo moottori on käräytelly 40amp nopareit. Kyl minä siitä muistaakseni otin cutoffin pienimmälle asetukselle. Plushian tuo on, pitänee vielä tarkistaa ensiviikonloppuna, sit kokeilla tota lamppujuttuu.  muutamalla alkulennolla oli ledit kiinni, valot himmeni ihan törkeesti välillä kun otti tehoja. Nyt menee taas viikko intissä...

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: hyytymisongelma
« Vastaus #5 : 30 Tammikuu, 2011, 16:37:10 »
Sitten todennäköisin syyllinen on tuo uusi nopari. Ellei cutoffia saa kokonaan pois niin voit kokeilla nicd asetusta.

Netistä on aika hankala löytää valmiita setuppeja life käyttöön (motti/pinioni). Moottorien virrankulutukset ja pinionit ovat yleensä ilmoitettu lipoille. Virrat kannattaisikin aina mitata, no se on kopterissa aika hankalaa.

Ja jos moottori vie lipoilla yli 40A niin life akuilla virrankulutus on tuntuvasti alempi kun käytössä on sama setup. Jos taas 3s lifestä haluaa saman tehon kuin 3s lipoista niin life-akuista pitää ottaa reilusti enemmän virtaa, tämä onnistuu vaihtamalla pinionia eli välitystä muuttamalla.

Poissa Olli.

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Olli Syrjälä
Vs: hyytymisongelma
« Vastaus #6 : 30 Tammikuu, 2011, 17:13:59 »
tos moottorissa pitäis kyllä kv-arvo riittää, pinjoni taitaa olla 3piikkinen.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: hyytymisongelma
« Vastaus #7 : 30 Tammikuu, 2011, 17:36:07 »
Lainaus
pinjoni taitaa olla 3piikkinen
Mersun merkki pinjonina :)
Eli varmaan 13.

Mutta asiaan, yleensä inhoan viestejä joissa joku kysyy apua laitteeseen X ja vastaus kuuluu "osta Y", mutta melkein sanoisin että voisi olla aika heittää ne vaanhat lifet muihin töihin ja ostaa paukauttaa pari 3s 2200 lipoa. Kotiin tuotuna alle parikymppiä kappale ja saisit sekä tehoa että lentoaikaa enemmän. Pikalatauskin onnistuu nyky lipoilla.

Jos kuitenkin haluat noiden kanssa vielä peuhata niin kokeile tosiaan NiMH-asetuksella tai jopa ilman cutoffia. Lifeissä vaan sähkö taitaa loppua kuin seinään sitten kun loppuu joten otahan varovasti.  Toinen asia, oletko koska balansoinut nuo lifet? Muistaakseni latailit ainakin joskus ilman balansointia?

Lifeistä enemmän tietävät, voiko life-kennon jännite mennä 20-30C purussa alle 2.6v/kenno? (=Plushin matalin cutoff jännite)


Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: hyytymisongelma
« Vastaus #8 : 30 Tammikuu, 2011, 18:29:09 »
http://lennokit.net/attachment.php?attachmentid=42716&d=1190485900

Tuommosen löysin, 40A purulla jännite keikkuu siinä 2.6 voltissa, ei tuossa taulukossa näkynyt suurempia kuormia. Mutta kyllä se varmasti syvempään kumartaa isommilla virroilla mikäli jännitteen lasku on isommilla kuormilla vastaavan suuntainen kuin tuohon 40A asti.

Sitten pisti silmään nuo suositellut cut-off jännitteet, 25 asteen lämmössä 2.0v ja alle nollakelissä 0V :o Mutta lataus myös kylmässä 3.8 volttiin, itsellä joskus mennyt neljäänkin puolivahingossa  ;)
« Viimeksi muokattu: 30 Tammikuu, 2011, 18:33:01 kirjoittanut Petpass »
Structurally compromising impact
            -Club member-

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: hyytymisongelma
« Vastaus #9 : 30 Tammikuu, 2011, 18:44:11 »
Pitäisi olla lennunettiin kirjautuneena, että näkisi kyseisen liitteen. Suosittelen jättämään linkitämättä kuvia, jotka vaativat kirjautumisen näkyäkseen.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: hyytymisongelma
« Vastaus #10 : 30 Tammikuu, 2011, 18:44:33 »
Lainaus
Tuommosen löysin, 40A purulla jännite keikkuu siinä 2.6 voltissa, ei tuossa taulukossa näkynyt suurempia kuormia. Mutta kyllä se varmasti syvempään kumartaa isommilla virroilla mikäli jännitteen lasku on isommilla kuormilla vastaavan suuntainen kuin tuohon 40A asti.
Noniin,  tuohan kyllä selventää tilannetta.
2,6v*3 kennoa *40A = 312W
Tuommonen 4400kv:n motti raapaisee varmaankin vielä enemmän tehoa. Puhdasta arvailua mutta en pitäisi mahdottomana lähemmäs 500W pikkitehoja jolloin virtaakin saattaa sitten mennä yli 60A

Cutoffi siellä varmaankin  vaan puuttu peliin.

EDIT: Tökkäsin tuo liitteen tähän alle

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: hyytymisongelma
« Vastaus #11 : 30 Tammikuu, 2011, 19:12:11 »
 Moderaattorin suositus otetaan vastaisuudessa huomioon :)
Structurally compromising impact
            -Club member-

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: hyytymisongelma
« Vastaus #12 : 31 Tammikuu, 2011, 06:57:01 »
Toisen kerran, Jussi sen jo lisäsi tuohon.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Olli.

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Olli Syrjälä
Vs: hyytymisongelma
« Vastaus #13 : 05 Helmikuu, 2011, 12:08:57 »
Säädin noparin uudestaan. oli jotenkin tiputtanut kaikki säädöt pois. Cutoffi on nyt alimmalla portaallaan. Nyt ei hyydy ennenaikasesti ja sain akkuun taas menemään sen noin 2000mAh.

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: hyytymisongelma
« Vastaus #14 : 05 Helmikuu, 2011, 12:26:59 »
No nii, hienoa! Ei siis tarvi akkukauppaan mennä.

Eikö ole hienoa että akku kestää vuosia ja satoja syklejä ja pelaa aina vaan. Mitähän tuumaa nuo lipo- miehet ;D
Structurally compromising impact
            -Club member-

JCA

  • Vieras
Vs: hyytymisongelma
« Vastaus #15 : 05 Helmikuu, 2011, 12:31:19 »
Joo, vanhat kunno nicadit toimii aina vaan! :P
Vielä kannata edes nimheihin vaihtaa..

Oliskohan pähee jos laittasinkinkin Henseleittini nicadeilla toimimaan.. Anteeksi ääneen pohdiskelu -->

Poissa Olli.

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Olli Syrjälä
Vs: hyytymisongelma
« Vastaus #16 : 05 Helmikuu, 2011, 12:46:41 »
älkääs nyt mistään vanhasta teknologiasta puhuko. LIFE:thän on uudempaa teknologiaa kuin lipo. Eniten tuntuu akku kyykkäävän sillon kun moottori lähtee pyörimään, huomaa kun valot himmenee. Noparissa on super soft moodi, ei sitä nyt supersoftiksi vois sanoo mutta riittävän hidas kuitenkin.

Kyl mää noita suosittelen tämmösille aloitteleville lennättäjille, kestää kestää ja kestää, ei tartte tyhjenemistä varoa. Ikävä kyllä teho-painosuhde ei oikein 3d riitä.

JCA

  • Vieras
Vs: hyytymisongelma
« Vastaus #17 : 05 Helmikuu, 2011, 12:49:45 »
Joooo, eiku muuten vaan fiilistelin noilla "vanhoilla". :P
Lifeitä olis kyllä ihan kiva kokeilla jossain projektissa.

Poissa Olli.

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Olli Syrjälä
Vs: hyytymisongelma
« Vastaus #18 : 05 Helmikuu, 2011, 12:53:41 »
juu, ikävän arvokkaita vaan. 14e kenno, ite ostin noi 2 pakkaa noin 50e käytettynä, en oo katunu. Pysyy hyvin palanssissa, ja voi ladata täysillä tehoilla.

My fleetissä on kuvii!


Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: hyytymisongelma
« Vastaus #19 : 05 Helmikuu, 2011, 13:46:20 »
Aika huonosti mun provo otti tuulta, no Johny sentään vähän heräs ;)

Mulla on 2x3s life pakkaa viissatkussa, neljä minnuuttia lentoa ja 10- 15 latausta suoraan lyijyakusta. Mä tykkään jotenkin, vaikka tosiaan tuo 3d voi olla tiukilla. En tiedä kun en osaa!
Structurally compromising impact
            -Club member-