Kirjoittaja Aihe: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu  (Luettu 232442 kertaa)

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #200 : 12 Helmikuu, 2012, 09:12:47 »
tästä aasin siltana...

mulla on tota goblinia varten toi scorpparin LE pata. scorpparin suositus on että niitä laakereita öljyttäisiin muutaman lennon välein... koskaan en ole moottorin laakereita tai mitään muitakaan laakereita öljynnyt ja hyvin ovat palvelleet...

onko toi scorppari ottanu sellaset laakerit omiin värkkeihinsä missä ei ole laakeri rasvaa valmiina vai mihin toi perustuu? äkkiseltään tulis mieleen että öljyäminen vaan liottaa sen paksumman rasvan pois sieltä laakereista ja sen jälkeen se todella on riippuvainen siitä jatkuvasta voitelusta ???

onko kukaan ajanu isoja määriä lentoja scorpparilla öljyämättä ja kuinka on kestänyt? ei todellakaan kiinnostais alkaa rasvaamaan värkkejä mutta jos toi osottautuu sellaseksi että se kannattaa niin tottakai pieni vaivahan se on loppujenlopuksi sitä että ne kestää.

mistä päästäänkin siihen että millä te saatte sen ölpän sinne takimmaiseen laakeriin joka on mosan sisällä?

Gauissa scorppari ei hirveän kauan kestänyt kun tuli pienet pykälät laakereihin. Ja tossaki on motti väärtepäin niin pitäis öljyämistä varten irroittaa se kokonaan. Saati sitten sinne alalaakeriin ei saa oikein öljyä kuin purkamalla motin ja sillä samalla vaivalla sinne kyllä vaihtaa laakeritkin.

Itse laitoin bocalta muistaakseni jotku keraamiset, myytiin sopivana settinä juuri siihen mottiin.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #201 : 12 Helmikuu, 2012, 09:20:28 »
Mun kokemukset perustuu ihan yhteen tai kahteen Scorpparin moottoriin vain, joten ottakaa varauksella. Ensimmäistä (2221-8 tms. 450:ssa) en öljynnyt -> laakerit alkoivat laulaa jossain vaiheessa. Seuraavia Scorpparin vakiolaakereita samassa motissa öljysin, joskaan siihen etumaiseen en saanut koskaan öljyä menemään -> etulaakeri alkoi laulaa jossain vaiheessa. Tämän lisäksi akseliin kului pikkuhiljaa kuoppa, koska öljy valui takalaakerilta akselia pitkin eteen ja etulaakerin jumahtaessa akseli alkoi pikkuhiljaa pyöriä laakerissa tyhjää...

Näiden kokemusten jälkeen olen siirtynyt Boca:n ultraseal tai yellow ligthning -laakereihin. Eli heti kun uusi Scorpion tulee kaupasta, vakiolaakerit mäkeen ja Bocat tilalle. Enkä ole öljynnyt. Yhdestä kopterista on yksi laakeri korkannut, se noin kahden sadan lennon jälkeen. Vaihdoin laakerin ja menoksi taas.

Nyt kuvauskopterissa on Hyperionin moottori alkuperäisillä laakereilla. Takana ~250 lentoa ja hyvin toimii yhä sekä motti että laakerit. Mutta kuten sanottu, nämä kokemukseni perustuvat vain yksittäisiin kappaleisiin.

Scorpparin ohjeen mukaan siihen toiseen laakeriin pääsee käsiksi irroittamalla moottorin kopusta. ;) Kiva jumppa muutaman lennon välein.

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #202 : 12 Helmikuu, 2012, 09:50:03 »
Mä oon öljynnyt noita laakereita silloin tällöin, kun aluksi en sitä öljyä laittanut mottiin (2221-8) niin laakerit rupes ulvoon aika nopeasti.
Kokeilin myös Bocan keraamisia jotka myöskin antautuivat jonkin ajan kuluttua, tän jälkeen päätin ostaa sen scorpparin öljypurkin ja vakiolaakerit.
Siinä purkissa on kiinni sellainen pitkä neula jolla pystyy laittamaan öljyä laakereille, moottorin laakerit pystyy öljyämään vaikka motti on kiinni kopussa (450 pro)
riittää että laittaa pienen tipan mahdollisimman lähelle laakeria ja kapilaariilmiö kuljettaa öljyä laakerille.
Selvää tietysti että osa öljystä kulkeutuu muualle ja sinkoutuu pois sieltä ja hieman sotkee, mutta osa kulkeutuu laakeriin myös.
En nyt tarkkaa muista että montako lentoa pääsin tällätavalla, mutta veikkaisin että ainakin se 300 jonka jälkeen torppasin vekottimen senvarran pahoin että moottoripukkikin vääntyi, niin päätin sitten vaihtaa laakeritkin.
Tosta 4525 motista oon rasvannut pari kertaa laakerit ja hyvin toimii toistaiseksi, lentoja n.150 kpl. Tässä vakiolaakerit.

Uskon että torpit tekee noille laakereille huonoa, mun 600 porossa ei ollut kuin muutama lento takana kun se teknisestä viasta tuli tonttiin ja sen motin laakerit meni pykälille.
Oskon että monelta jää motin laakerit tarkastamatta kun torppi tulee?




 
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #203 : 12 Helmikuu, 2012, 10:50:11 »
Eli laitankos mä nyt sitten Bocaa vai SKF:ää?
Ja jos tilaan niin onko kimppaan tulioita. Tuntuu olevan postikulut aika kovia ja jos niitä jakaa niin suomessa kyl kulkee 0,70 sentillä.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #204 : 12 Helmikuu, 2012, 11:10:24 »
Ny sun täytyy varmaan ite päättää  ;)

Tossa Georgen kommentti keraamisista:

Hi All
Just so every know, all the HK series motor made by Scorpion use bearings from Japanese companies such as NMB, NSK, AZO.. they are not cheap bearings,
and just so you guys know, ceramic bearing are weaker then the stock bearing in terms of sideload!! they will be dameged much faster then the stock bearing under strong side load that heli has, so I really do not recomand to use ceramic bearings, same for hybrid bearings.
oil your bearings from time to time to soften the grease in the bearing and it will last very long time.
Georges
owner of Scorpion.
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: RE: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #207 : 12 Helmikuu, 2012, 11:24:48 »
Kannattaa varmaan kokeilla niillä SKF:n lakruilla jossei toimi niin sitten hommaa bocalta. Tuota laakeriasiaa voisi kysyä myös keraamisten valmistajalta niin olisikohan toinen näkökanta asiaan?
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #208 : 12 Helmikuu, 2012, 12:58:38 »
tääkö se nyt sitte on?
http://www.fast-lad.co.uk/store/oilkit_scorpion_motor_bearing_lubrication-p-6284.html
Mites tän laakerirasvan kanssa muitten kopterin laakereiden öljyäminen?
Eli, voisiko samaaa öljyä käyttää muiisa laakereissa sähkö / nitro koptereissa?
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #209 : 12 Helmikuu, 2012, 19:27:57 »
Mites tän laakerirasvan kanssa muitten kopterin laakereiden öljyäminen?
Eli, voisiko samaaa öljyä käyttää muiisa laakereissa sähkö / nitro koptereissa?

Meinasitko että nitro tarttis lisää oljyä?  ;D
Mut kyllähän tota öljyä voi käyttää muihinkin laakereihin.
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #210 : 15 Helmikuu, 2012, 07:55:38 »
SKF laakerit peltisuojilla tulossa paikallisesta liikkeestä. 61800-2z numerolla löytyy laakeriluettelosta.
Kierroksien kesto 36000 rpm.

Myyjä sanoi että, pyyntihinta on 22€ kpl.
Kysyin että, no mikäs on myyntihinta?
Myyjä vastasi, 10€ kpl.
« Viimeksi muokattu: 15 Helmikuu, 2012, 17:05:00 kirjoittanut vee73 »
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #211 : 15 Helmikuu, 2012, 20:33:27 »
Laakeriliikkeestä saa varmaan hyviä laakereita, mutta itse olen ostanut Sabesta kaikkiin laitteisiin laakerit, ei tarvi kymppiä kappaleelta maksaa ja hyvin nekin on kestäneet, sikäli kun nyt mitkään laakerit näissä laitteissa hyvin kestää.
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #212 : 15 Helmikuu, 2012, 21:20:47 »
Ei kymppi laakerilta mielestäni ole paljon. Jos se on edes jonkunmoinen.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #213 : 16 Helmikuu, 2012, 05:06:26 »
Heti alussa Hensualia kasatessa löysin yhden pikku "bugin". Ja se liittyy nyt sitten tähän moottorin laakerien vaihtoon.
Mottia ei saa irti jos ei ensin irrota koko moottoripukkia.
Tai toinen konsti on irrottaa noparille tarkoitettu hiilikuituhylly ja yksi runkoa tukeva poikittain menevä alumiinitanko.
Nyt samalla kun jouduin purkamaan nuo, niin tuunasin niin että motin pultit saa auki ilman ylimääräistä työtä.
Jos nyt muutama ruuvi lasketaan niin isoksi ylimääräiseksi työksi.
Tein Hiilarilevyyn ja rungon alumiinitankoon hieman avarrusta notta kuusiokoloavaimen saa siitä läpi suoraan pulteille.

Myös samalla kesää ajatellen asensin pari tuuletinta moottorin jäähdytystä varten. Se minun edellinen systeemi kun ei tuntunutkaan tomivalta kun puhalsivat ylhäältä alas.
Nyt nämä puhaltaa suoraan asian ytimeen oikeasta suunnasta ja ottavat virran akkujen balansointijohdoista.

Toinen tuuletin puhaltaa suoraan moottorin alhaalta ylöspäin, ja toinen noparin siilen läpi moottorin siileen.
Nopari kun ei juurikaan lämpee, niin viileää ilmaan riittää motin siilelle ja korvausilma tulee canopyn nacareiästä ja lisää tehdään jos siltä tuntuu.

Myös moottorin ekselille tein hiilarilevyyn reiän kun oli näemmä ekseli hieman siihen koskettanut.















Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #214 : 21 Maaliskuu, 2012, 16:55:14 »
Hensu teki tenän >:(
2akullista lensin täydellisessä kelissä. Kolmas akku paikalleen ja.. tä? Ei tapahdu mitään.
Servot keskittää mutta siihen se jääkin. Ei piippaa eikä sateliittien valot pala eikä vilku. V-bar vilkkuu.

Servot on tiukasti keskitetty mutta kopukka ei reagoi mihinkään mankan toimintoon.
Kaikki liitokset ok.
Nyt koitan laittaa kopukan kaapelinnokkaan ja koitan katsoa jos sieltä selviäis jotain.
Onko vinkkejä?

Edit.
Unohtu mainita että V-bar toimii kuitenkin eli reagoi liikkeeseen.
« Viimeksi muokattu: 21 Maaliskuu, 2012, 17:27:52 kirjoittanut vee73 »
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #215 : 21 Maaliskuu, 2012, 20:57:27 »
Toimii taas. Uudelleen bindaus ja avot. Ihme homma että itekseen hukkaa yhteyden.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #216 : 23 Maaliskuu, 2012, 08:20:42 »
Syy tähän mystiseen bindaushukkaukseen löytyi ihan omasta mokasta  >:(
Yhtäkkiä päähäni pätkähti ajatus että, olin laittanut mankan auton konepellille lentojen välissä.
Laittaessani mietin että jospa se luisuu siitä ja laitoinkin mankan niin että kantokahva tuli konepellin reunan yli tuulilasinpyyhkijöiden koloon ettei varmasti luista.
Nyt sitten aamulla pätkähti mieleen notta siinähän se DX7:n bindausnappi on painunut.
Siinä kun mankan käynnistää niin asia selvä.
Nyt aamulla kävin varmistamassa ja näin todellakin tapahtui. Vika siis oli täysin inhimilliinen.

Olen jo aiemmin monesti miettinyt että, todella typerässä paikassa tuo bindinappi  :-[ Ja nyt se on todistettu.

« Viimeksi muokattu: 23 Maaliskuu, 2012, 08:22:15 kirjoittanut vee73 »
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #217 : 23 Maaliskuu, 2012, 09:02:23 »
Onko nuo nappi suoraan pohjassa?
Futaba T8FG Super

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #218 : 23 Maaliskuu, 2012, 11:21:11 »
Juu se on pohjassa ja pääsee helposti painumaan tuossa ollessaan. Varsinkin silloin kun mankkaa laittaa päälle niin tulee painettua samalla automaattisesti.

Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #219 : 27 Maaliskuu, 2012, 19:31:12 »
Mullekki käyny sama moka dx7 kans. Yhtä tyhmiä ollaan vesan kans molemmat ;D
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #220 : 28 Maaliskuu, 2012, 20:52:27 »
Tästäpä tuli oma moka mieleen. mCPX:ää piti starttailla ja mankka roikku kaulassa auton ikkunan alalaidan korkeudella ja kopu oli auton katolla. Eipä vaan saanu yhteyttä ku oli lasia ja metallia välissä ja vähän aikaa mietin et mikähä täs ny on. Sivuun ku vei nii heti samantien otti yhteyden.

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #221 : 28 Huhtikuu, 2012, 07:36:56 »
Te jotka käytätte valkoisia leparin holkkeja ja mustia O-renkaita niin, onko teillä leparin kiristysruuvi siinä keskellä käytössä?
Lueskelin helifreakista että jotkut ei käytä sitä ollenkaan tällaisissa tapauksissa. Mutta en ymmärtänyt miksi. Voisko joku valaista?
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #222 : 10 Toukokuu, 2012, 11:00:53 »
No eipä SKF laakerit pitkään kestänyt moottorissa. Nyt pinjonin puoleinen laakeri klappaa.
Laitoin tilaukseen Bocat.
Ja en ole rasvannut niitä. Kuten en alkuperäisiäkään jotka kuitenkin kesti torppiin asti.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #223 : 10 Toukokuu, 2012, 11:36:53 »
No eipä SKF laakerit pitkään kestänyt moottorissa. Nyt pinjonin puoleinen laakeri klappaa.
Laitoin tilaukseen Bocat.
Ja en ole rasvannut niitä. Kuten en alkuperäisiäkään jotka kuitenkin kesti torppiin asti.

Paljon sulla on lentoja hensus yhteensä?
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Yleinen keskustelu
« Vastaus #224 : 10 Toukokuu, 2012, 11:40:49 »
Jotain 110.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
18 Vastauksia
12255 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Marraskuu, 2011, 05:52:04
kirjoittanut Jerkku
31 Vastauksia
22166 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Heinäkuu, 2012, 17:19:12
kirjoittanut akkuh
373 Vastauksia
169402 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Huhtikuu, 2013, 15:48:31
kirjoittanut vee73
9 Vastauksia
5850 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Maaliskuu, 2011, 16:39:18
kirjoittanut Meitzi
105 Vastauksia
55463 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Toukokuu, 2016, 22:22:32
kirjoittanut TeroS