Kirjoittaja Aihe: Henseleit TDR - Setupit  (Luettu 167680 kertaa)

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #150 : 27 Huhtikuu, 2011, 08:25:42 »
Eli akun ja nopan väliin  4mm holkkiliittimet tai 5mm banaanit.
Entäs noparin 120+HV ja Scorpion 4525 moottorin väliin?
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #151 : 27 Huhtikuu, 2011, 08:42:50 »
Noparissa ja moottorissa tulee liittimet mukana. Ja jos oikean isosti niitä virtoja aiotte ottaa niin laittakaa akkujen ja säätimen väliin 6mm bullet liittimet niin ei ahdista...
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #152 : 27 Huhtikuu, 2011, 10:08:38 »
Ei tullut moottorin mukana liittimiä.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Moderator
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #153 : 27 Huhtikuu, 2011, 10:30:37 »
Itselle laitan manuaalin mukaisen kokoonpanon, eli
Moottori - Nopari 4mm -> 6mm CastleCreations
Nopari - Akku 4mm/5.5mm holkit tai ihan tuo XT60 -> EC5

-Samppa
« Viimeksi muokattu: 30 Toukokuu, 2011, 12:40:06 kirjoittanut SJo1 »
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #154 : 27 Huhtikuu, 2011, 10:38:10 »
Ei tullut moottorin mukana liittimiä.


Aiemmin tuli Scorpparinkin mukana, ovat säästäneet  ;)  Jos vaikka säätimen mukana olisi sitten. Liittimien valinnassa merkityksetöntä onko 5,5mm vai 6mm kunhan teidä isoilla virroilla lentävät koneet ei sen vuoksi ole pienillä virroilla :o (ei kannata liian vakavasti lukea)
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Moderator
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #155 : 27 Huhtikuu, 2011, 11:07:25 »
Just tupsahti pöydälle pari tälläsiä

Specifications for the Thunder Power RC 3850mAh 6-Cell/6S 22.2V

    * Max Charge: 8C
    * Max Cont. Discharge: 45C
    * Max Burst Discharge: 90C
    * Max Charge Current: 30.8A
    * Max Cont. Current: 173A
    * Max Burst Current: 346A
    * Weight (grams): 607
    * Dimensions H x W x L (mm): 49 x 44 x 136
    * Connectors: bare wire and a Thunder Power balance adapter

Lisätiedot TP pakoista

Eilen tuli pari Turnipsin nanotech 4000mAh 45C-90C pakkaa

Spec.
Max Charge: 10C
Max Charge Current: 40A
Capacity: 4000mAh
Voltage: 6S1P / 6 Cell / 22.2V
Discharge: 45C Constant / 90C Burst
Weight: 684g (including wire, plug & case)
Dimensions: 163x50x42mm
Balance Plug: JST-XH
Discharge Plug: 4mm Bullet-connector

Ei taida iCharger 208B latureissa riittää potku ladata täysillä:)

-Samppa
« Viimeksi muokattu: 27 Huhtikuu, 2011, 11:11:55 kirjoittanut SJo1 »
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #156 : 27 Huhtikuu, 2011, 11:17:17 »
Just tupsahti pöydälle pari tälläsiä

Specifications for the Thunder Power RC 3850mAh 6-Cell/6S 22.2V

    * Max Charge: 8C
    * Max Cont. Discharge: 45C
    * Max Burst Discharge: 90C
    * Max Charge Current: 30.8A
    * Max Cont. Current: 173A
    * Max Burst Current: 346A
    * Weight (grams): 607
    * Dimensions H x W x L (mm): 49 x 44 x 136
    * Connectors: bare wire and a Thunder Power balance adapter

Lisätiedot TP pakoista

Eilen tuli pari Turnipsin nanotech 4000mAh 45C-90C pakkaa

Spec.
Max Charge: 10C
Max Charge Current: 40A
Capacity: 4000mAh
Voltage: 6S1P / 6 Cell / 22.2V
Discharge: 45C Constant / 90C Burst
Weight: 684g (including wire, plug & case)
Dimensions: 163x50x42mm
Balance Plug: JST-XH
Discharge Plug: 4mm Bullet-connector

Ei taida iCharger 208B latureissa riittää potku ladata täysillä:)

-Samppa

Onks noi painot ilmoitettuja vaiko oletko punninut ne?

-J
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Moderator
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #157 : 27 Huhtikuu, 2011, 15:07:51 »
Nuo ovat ilmoitettuja painoja.

Mulla ei ole ole kuin henkilövaaka (max150Kg) ja ruutivaaka gr/g (max 65g)

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #158 : 27 Huhtikuu, 2011, 15:44:53 »
Nuo ovat ilmoitettuja painoja.

Mulla ei ole ole kuin henkilövaaka (max150Kg) ja ruutivaaka gr/g (max 65g)

-Samppa

Aika hieno ruutivaaka sulla  :)

Pistin tilaukseen Stefan liposhopista SLS 4000mAh 45/90C akkuja, painoa ilmoitettu 683g
Toivottavasti kestäis ainaski sen 10 sykliä ilman pullistumisia  ;D
« Viimeksi muokattu: 27 Huhtikuu, 2011, 15:53:51 kirjoittanut J@ni »
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #159 : 27 Huhtikuu, 2011, 16:08:22 »
Moikka,

Kerrataan nyt vielä varmuudeksi se, että jokainen muistaa ettei noita lipoja saisi purkaa yli 80%. Eli 4000mAh akusta saisi kuluttaa lennon aikana vain 3200mAh. Muuten akku alkaa kärsimään normaalia rajummin ja pullistumista sekä kapasiteetin heikkenemistä alkaa näkymään. Siksi kannattaa aloittaa melko maltillisin lentoajoin ja kun latausten yhteydessä näkee paljonko akkuun menee sisään, niin pystyy hakemaan lentoajan aika optimaaliseksi.

PS. Jos oikein haluatte tehojen liikkuvan, niin unohtakaa kaikki liittimet ja juottakaa moottorin ja noparin johdot suoraan toisiinsa. Vaikeuttaa kyllä moottorin irrottamista säätötilanteissa ja muutenkin vaikeuttaa elämää. Mutta ainakin virta liikkuu jouheasti. RC-autopuolella joskus noparin johdotkin juotettiin suoraan ajoakkuun kiinni kunnes homma kiellettiin. Akku kun piti saada irroitettua autosta ilman sivuleikkureita mikäli säädin syttyi palamaan tms. jänskää pääsi käymään.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #160 : 04 Toukokuu, 2011, 07:13:24 »
Nuo 200+km/h lennot ovat ilmeisesti ihan show-setupilla tehtyjä mitä olen maailman keskusteluja hyvikseni lukenut. Epäsymmetriset lapakulmat nupissa ja ohilentoon positiivisia suuruusluokkaa 18-20 astetta. Negatiivisia ei sitten ilmeisesti juurikaan irtoa. Vonkuu kuin moottoripyörä, kulkee kovaa ja that's it.


Kysyin Helifreak foorumilla että miten kovaa Hensu kulkee ihan normi säädöillä eikä mitään kikkailuja.
Siis n.1800 nuppikierroksilla ja +-14 lapakulmilla.
Vastauksia tuli, ja joku sanoi että helposti 200km/h. Joku toinen vastasi että oli lentänyt 229km/h.
Tämä siis ihan normi säädöillä. Ja maksimi lapakulmiahan Hensuun sai +-15

Virtaa vaan sitten tuossa vauhdissa kuulemma menee uskomattoman paljon.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #161 : 04 Toukokuu, 2011, 10:38:09 »
Voisi tosin ajatella, että esim trex 700 tai mikä tahansa saman kokoinen menee ihan yhtä kovaa samanlaisilla säädöillä. Muutahan tuossa ei fysiikan kannalta ole erilaista kuin ulkonäkö. Samanlaiset lavat , samanlaiset kierrokset, samat kulmat jne.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #162 : 04 Toukokuu, 2011, 10:41:17 »
Voisi tosin ajatella, että esim trex 700 tai mikä tahansa saman kokoinen menee ihan yhtä kovaa samanlaisilla säädöillä. Muutahan tuossa ei fysiikan kannalta ole erilaista kuin ulkonäkö. Samanlaiset lavat , samanlaiset kierrokset, samat kulmat jne.

eiköhän se kortonki siinä päällä tee isoimman eron ;D

meneehän se 700E myös aika kovaa mutta ei lähellekkään tollasia ainakaan ilman syöksyjä!

TDR on myös ilmeisesti todella kevyt verrattuna rekkulaan ja lisäksi porukalla on noita nimellisesti 13Hp kehittäviä motteja niissä... :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #163 : 04 Toukokuu, 2011, 10:48:41 »
voin ihan näin kokemuksen perusteella sanoa että nämä meidän Staysee koppaiset koneet kulkee todella kovaa ihan perus setupilla eikä käytössä ole kuin +9 astetta kulmia :-)  jos saatiin lähes 160 kulkemaan vuonna 2003 YS avulla niin nyt kyllä kuljetaan vielä kovempaa. Pitää joskus kokeilla missä mennään jos kulmia nostetaan yli kymmenen. Koppahan melko nuolimainen
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #164 : 04 Toukokuu, 2011, 10:51:44 »
Moido,

Noilla lavoilla on sitten todella merkittävä vaikutus lentonopeuteen. Suomessa F3C-poppoo lentää kaksilla eri lavoilla tällä hetkellä. Toisen näistä on Fun-Key RotorTech Scott Gray 720 F3C lavat ja toiset ovat noi SABin 720 Red Devil FAI lavat. Painoa noilla on suunilleen samat, samoin pituus on sama. Molemmat lavat ovat symmetriset ja ulkoisesti lavat ovat hyvin samannäköiset. Silti noilla SAB:n lavoilla saadaan taivaalla vauhtia ihan tolkuttomasti enemmän kuin mitä noilla RotorTechin lavoilla.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #165 : 04 Toukokuu, 2011, 10:53:51 »
Varmaankin tosiaan vaikuttaa juuri tuo keveys ja kopan muotoilu.
Lisäksi Hensu on erittäin matala.
Ei kait tuo muuten poikkea muista, jos nopeutta ajattelee.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #166 : 04 Toukokuu, 2011, 11:08:53 »
Moro,

Sitten salainen vinkki ;) Suurin osa Suomalaisistakaan kopteristeista ei osaa lentää taivaalal suoraan. Nykyiset gyrot on niin hyviä, että vaikka se perä tulisi vähän sivulla, niin se pitää sen siinä. Se hidastaa nopeuttaa ihan huolella. Jos lujaa haluaa lentää, niin säätäkää gyro normal modeen, Se pitää sen riittävän hyvin hallinnassa mutta taivaalla se joustaa siten, että perä asettuu paikkaan jossa sillä on pienin ilmanvastus.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #167 : 04 Toukokuu, 2011, 11:55:32 »
Se perä pysyy kovassa vauhdissa suorassa jopa ilman peräroottoria, voi lentää kuin lennokkia.Olen joskus moiseen tilanteeseen joutunut tekniikan petettyä....Timon vinkki pitää varmaan paikkansa.

Stabbariton nuppi antaa varmaan myös lisää vauhtia. Viälä kokokoppa ja piiloon menevät landarit, ja toinen mosa ja potkuri nokkaan vetämään. Tai turbiini....kyllä tässäkin hommassa mopon saa lähtemään huolella käsistä.

Se muuten on kopteri parinsadan vauhdilla tosi kaukana hetkessä, kannattaa opetella lentämään kaukana, ennen kuin aloittaa nopeuskokeilut  ;)
« Viimeksi muokattu: 04 Toukokuu, 2011, 12:03:24 kirjoittanut JariN »
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #168 : 04 Toukokuu, 2011, 12:52:01 »
voin ihan näin kokemuksen perusteella sanoa että nämä meidän Staysee koppaiset koneet kulkee todella kovaa ihan perus setupilla eikä käytössä ole kuin +9 astetta kulmia :-)  jos saatiin lähes 160 kulkemaan vuonna 2003 YS avulla niin nyt kyllä kuljetaan vielä kovempaa. Pitää joskus kokeilla missä mennään jos kulmia nostetaan yli kymmenen. Koppahan melko nuolimainen

Aika huima on kyyti noin pienillä kulmilla!

Taitaa olla vaan niin että noita 200+ vauhteja on vaikea saavuttaa ilman kunnon treenausta.
Saattaapi äkistään kadota taivaanrantaan jos onnistuu moisen vauhdin saamaan aikaiseksi  :D

Se miks henseleit kulkee lujaa on nimenomaan toi kopan muotoilu, eihän se muutoin eroa 700 kokoluokan koptereista paljoakaan.
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Moderator
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #169 : 04 Toukokuu, 2011, 14:06:38 »
Muuta kun painon ja aerodynamiikan osalta.
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #170 : 04 Toukokuu, 2011, 16:23:39 »
Moro,

Ei ne kulmat ole kaikki kaikessa. Ennen lennettiin pienemmillä kulmilla juurikin sen takia, että moottori alkoi puutumaan suurilla kulmilla ja paljon lujempaa lennettiin vaikkapa 9 asteen kulmilla ja 2000 rpm roottorikierroksilla kuin 12 asteen kulmilla ja 1800 rpm:n roottorikierroksilla. Lisäksi siinä saattaa tulla mukaan kuvioon lavan aerodynamiikan toimivuus kun sen kohtauskulma kasvaa. Voi olla, että lapa toimii tehokkaimmillaan juuri esimerkiksi 9 asteen kulmilla jolloin olisi fiksumpaa kasvattaa kierroksia lapakulmien sijaan jne. Tämä on ihan mutua sitten eikä mulla ole mitään laskelmia noiden eri lapojen mittaustuloksista.

Eikä se kopteri mitenkään mahdoton ole hallita 200km/h nopeudella. Siinä vaan pitää olla kentän vähän suurempi. Se etenee 200km/h 56m/s joten jonkun 300 metrin matkalla menee aikaa reilu 5 sekuntia jos koko matkan edes pystyisi vetämään noin lujaa. F3C-ohjelmaa ajettaessa saattaa joskus olla helpostikin käytössä jopa 400 metriä pitkä sektori ja koneen erottaa päädyissä ihan hyvin.

Sitten tuulihan auttaa ihan mukavasti. 6m/s myötätuuli tarkoittaa heti melkein 22km/h extraa maanopeuteen, eli ei tarvita kun 178 km/h ja tuollainen 6m/s myötätuuli, niin paukahtaa 200km/h puhki. Olen sitä mieltä, että tuo 200 km/h on mennyt tänäkin keväänä jo Arilla ja Anssilla rikki kun pojat on kokokopilla ja noilla nopeilla lavoilla kokeilleet mitä se kikotin liikahtaa myötätuulessa.

--
Timo

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #171 : 04 Toukokuu, 2011, 17:28:12 »
No tuota noin, olen tehnyt aluevaltauksen lennokkien pariin ja siellä usein lasketaan "pitch speed", eli se nopeus, mikä ko potkurilla ja kierroksilla on mahdollista saavuttaa. Yksinkertaisesti nousu*pyörimisnopeus.

Jos tuo henkseli lentäisi roottori edellä keula kohti maata ja perä kohti taivasta:

Lapakehän halkaisija 1600mm --> lapakeha ~5m
14 asteen lapakulma ja symmetriset lavat --> roottorin nousu lavan kärjessä tangentilla laskettuna ~1,25m/kierros
1800 kierrosta minuutissa = 30 1/s

"Pitch speed" = 30 1/s * 1,25m/1= 37,5m/s (135km/h)

16 asteen kulmilla 154km/h
20 asteen kulmilla 197km/h
2000 kierrosta ja 20 asteen kulmat 219km/h

Onko tuossa joku mitä en ottanut huomioon tai osannut laskea? Kulkeeko kopteri kovempaa, jos roottori on vinossa menosuuntaan, vai kohtisuoraan? Myönnän, että en tunne ihan tarkalleen kaikkia kopterin toimintaperiaatteita aerodynamiikan osalta.

HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #172 : 04 Toukokuu, 2011, 17:37:43 »
No tuota noin, olen tehnyt aluevaltauksen lennokkien pariin ja siellä usein lasketaan "pitch speed", eli se nopeus, mikä ko potkurilla ja kierroksilla on mahdollista saavuttaa. Yksinkertaisesti nousu*pyörimisnopeus.

Jos tuo henkseli lentäisi roottori edellä keula kohti maata ja perä kohti taivasta:

Lapakehän halkaisija 1600mm --> lapakeha ~5m
14 asteen lapakulma ja symmetriset lavat --> roottorin nousu lavan kärjessä tangentilla laskettuna ~1,25m/kierros
1800 kierrosta minuutissa = 30 1/s

"Pitch speed" = 30 1/s * 1,25m/1= 37,5m/s (135km/h)

16 asteen kulmilla 154km/h
20 asteen kulmilla 197km/h
2000 kierrosta ja 20 asteen kulmat 219km/h

Onko tuossa joku mitä en ottanut huomioon tai osannut laskea? Kulkeeko kopteri kovempaa, jos roottori on vinossa menosuuntaan, vai kohtisuoraan? Myönnän, että en tunne ihan tarkalleen kaikkia kopterin toimintaperiaatteita aerodynamiikan osalta.


No ensinnäkin kopterin lavat toimivat kuten lennokin siivet. Ei kuten potkuri. Timo jatkaa...

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #173 : 04 Toukokuu, 2011, 17:49:01 »
No kuten egekin sanoin, niin se kopterin lapa toimii kuten lentokoneen siipi. Eli sitä nostovoimaa tulee sen profiilin muodon aiheittamasta nostovoimasta suurin osa. Eli ihan suoraan ei kai tuolla nousulla voi laskea sitä nostovoimaa. Tähän päivään asti ainakin olen elänyt siinä käsityksessä, että kopterit lentää suunilleen siten, että nokka on meno suuntaan eikä kohti maata. Käsittääkseni se kopteri putoaa jos roottorikehä ei pidä sitä ilmassa ;)

Mukaan tulee nimenomaan lapojen ilmanvastus, sakkausominaisuudet jne. esimerkiksi olen käsittänyt, että siinä vaiheessa kun lapa tai siipi sakkaa, se menettää nostovoimansa. Tietyllä kohtauskulmalla se lapa alkaa ainakin osittain sakkaamaan ja se riippuu varmasti myös lavan nopeudesta, tällöin nostovoimaa menetetään vaikka lapakulmia vielä lisättäisiin entisestään.

Kuten jo kerroin täällä, niin meillä on kahdet hyvin samantyyppiset lavat maajoukkueessa käytössä ja niiden ominaisuudet kopterin vaakalentonopeuteen ovat hyvin erilaiset. Toisilla kone kulkee jopa liian lujaa tai nopeuden hallinta on ainakin työläämpää kuin toisilla vaikka kulmat ovat samat.Sitten myös kopterin ilmanvastus kasvaa sen asennon muuttuessa epäedullisemmaksi. Eli parasta olisi saada kopteri etenemään mahdollisimman vaakasuorassa. Sen taki oikeat kopterit ja yksi Anssin koptereistakin leijunnassa leijuu siten, että koppa näyttää siltä, että siinä on keula hieman ylhäällä. Vaakalennossa sen sijaan kun kopterin on pari astetta kallistuneena eteen päin, niin se koppa asettuukin aivan suoraan ja näin saavutetaan pienin mahdollinen kopan aiheittama ilmanvastus ja suurissa koptereissa ihmiset voivat istua suorassa kyydissa ollessaan.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Henseleit TDR - Setupit
« Vastaus #174 : 04 Toukokuu, 2011, 17:50:02 »
Ajattelin näitä symmetrisellä profiililla olevia 3D-käyttöön tehtyjä lapoja, jotka nostavat ainoastaan kohtauskulmalla. Lentokoneen ja lennokin potkurissa profiili on kovasti erilainen, koska sen ei tarvitse toimia yhtä tehokkaasti oikeinpäin ja "väärinpäin". Niillä on kaiketikin mahdollista ylittää tuo maaginen pitch speed, jos ilmanvastusta ei rungossa olisi.

Tästä voitaisiin siis vetää sellainen johtopäätös, että Osprey lentää kovempaa helikopteriasennossa roottorit lievästi etukenoon kallistettuina, kuin lentokoneasennossa roottorit menosuuntaan kuten potkuri.

Tämän phdiskelun aiheutti tuo kommentti, että ihan vakiosäädöillä oli menty vaakalentoa pitkälti yli 200. Toisaalta taas olin aiemmin lukenut, että niitä näyttäviä ohilentoja varten on ihan omat show-säädöt törkeillä lapakulmilla.

Korostan edelleen, että en täysin tunne kaikkia kopterin fysiikan lakeja, mutta kivahan se on jos kulkee.
« Viimeksi muokattu: 04 Toukokuu, 2011, 17:56:14 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
329 Vastauksia
229180 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2014, 17:42:53
kirjoittanut vee73
32 Vastauksia
16155 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Tammikuu, 2013, 01:52:04
kirjoittanut Picea
6 Vastauksia
3900 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Helmikuu, 2014, 09:49:15
kirjoittanut KL
105 Vastauksia
54947 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Toukokuu, 2016, 22:22:32
kirjoittanut TeroS
9 Vastauksia
7746 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2016, 22:47:43
kirjoittanut TeeSCee