Jassoo.
Mua ei ole tähän iltaan mennessä koko säie kiinnostanut lainkaan kunnes mua kehoitettiin lukaisemaan mikä meininki täällä on. Toivotaan, että kyseinen värkki on laadukas ja hyvä. Noita ei kai ole vielä lainkaan Suomessa saatu lentämään joten pitäisin mielessä, että niissä voi olla jotain juttuja joita ette ole osanneet huomioida. Toivottaan kuitenkin, että mitään yllätyksiä ei tule.
Sitten toiseen asiaan. Mihin tarkoitukseen olette näitä virittelemässä? Onko tarkoitus rikkoa se 250 km/h maaginen nopeus vai onko näillä tarkoitus lennellä muutenkin? Nimittäin yhdellä eikä kahdella akulla vielä oikein tee mitään. Ainakin meillä maajoukkueporukassa kun meitä on vaikkapa 4 - 5 kaveria treenaamassa, niin ei meinaa edes neljä lentoakkua riittää vaikka jatkuvasti ladataan 6 ampeerin virroilla akkuja.
Niin ja siis latureita pitää olla kaksi jotta noita 12s settejä voi olla kaksi latauksessa samaan aikaan. Ei tuosta treenistä muuten mitään tule. Tietysti jos päivän aikana riittää kolme lentoa per päivä, niin tietty silloin yksi akku ja laturi riittää. Yhdellä akulla ei meinaan pysty lentämään päivän aikana kuin enintään kolme kertaa. Syy on yksinkertaisesti se, että se ei enää potki kunnolla. Sitten kun akulle tulee lentoja alle, niin se akku puutuu nopeammin mitä uutena. Eli meillä on laadukkaita akkuja joilla on lennetty 60 - 80 sykliä ja ne ovat jo sellaisia, että pahimmillaan niillä ei voi lentää kahta lentoa FAI taivaslentoa. Toinen lataus kerta menee niillä jo pelkästään leijuttelun puolelle koska ei siitä saa tehoja taivaalla. Vielä kun ottaa huomioon, että 120 - 160 ampeerinen säädin kiiluu silmissä, niin se saattaa aiheuttaa sen, että akusta revitään virtaa sitä tahtia, että sillä ei lennä kuin enintään kaksi lentoa päivässä uutena ja parin kymmenen lennon jälkeen enää vain lento per päivä. F3C-lennossa noista akuista otetaan kuitenkin vain alle 80A piikeissä pahimmissa kuormitustilanteissa. BTW, otimme tänä keväänä noita Turnigyn 35C 5000mAh akkuja testiin ja eilen yhdestä sellaisesta kuoli kenno lennon päätteeksi. Kyseessä kuitenkin ihan normi kevyttä F3C-lentoa. Eli noiden akkujen kanssa voi tulla vielä yllätyksiä ja varsinkin noilla virroilla mihin varaudutte.
vee73 kyseli niistä lavoista. En halua olla röyhkeä, mutta on pakko kärjistää asiaa hieman. Jos harrastuskokemuksesi ei riitä vastaamaan lavoista esittämiisi kysymyksiin. Niin uskoisin, että tässä vaiheessa harrastustasi kannattaa ehdottomasti valita F3C-lavat. Tämä Henseleitti on kuitenkin mitä ilmeisimmin pirun ketterä kikotin joten kannattaa pyrkiä vakauttamaan sitä kaikin keinoin. Aina voi vaihtaa sitten kevyempiin ja agressiivisempiin lapoihin kun sitä alkaa haluamaan. Ihan yhtä nopeasti sen kopterin saa FAI-lavoilla lähtemään lapasesta mitä 3D-lavoillakin, FAI-lavat on vaan kivemmat lentää jollei halua todella todella tiukkaa settiä lentää.
Sitten siihen turvallisuuteen. On aivan sama lentääkö tuollainen kopteri 250km/h vai 1km/h kun tuollainen osuu sopivasti, niin ei siinä jää kitumaan. Turvallisuuteen liittyen hyvin usein suurin tekijä on harrastaja ja harrastajan toiminta kuin rahalla ostettava tekniikka. Osa ylittää kykynsä joka aihettaa tilanteita, osa on ylimielinen ja suhtautuu asioihin liian ylimalkaisesti ja tilanteita sattuu. Japanissa muuten eräs Japanin parhaita F3C-pilotteja pilasi uransa sillä, että vahingossa kytki akun johdot yhteen täysi akku käsissään ja kaverilta poistui peukalo toisesta kädestä.
Jollain leirillä, oliko jopa Vispilän kopterin josta huomattiin, että perän työntötangon vivun laakerroinnin ruuvi oli lähes irti ja perän ohjaus olisi aivan justiinsa kadonnut kokonaan. Syytä tälle ei tiedetä. Lukitetta oltiin kuulema käytetty jne. Näitä inhimillisiä virheitä sattuu kaikille ja juuri ne ovat suurin riski onnettomuuksiin. Vaikka servot olisi miten laadukkaita vain, niin ei siinä laatu ratkaise jos joku johto rankautuu hiilikuidun reunaa vasten poikki tms. Onhan se selvää, että laadukkaat osat tuo turvaa ja yleensä toimii paremmin, mutta ei se mitään takaa. Onhan noita nähty kun kopterista irtoaa taivaalla akku kun se oltiin unohdettu kiinnittää tai cabiini putoaa roottoriin jne.
Noiden moottoreidenkaan kanssa asia ei ole ihan suoraviivainen. Nimittäin tehot ei aina ole sitä mitä luvataan ja osa moottoreista kuumenee merkittävästi enempi mitä toiset jne. Noissa on ihan törkeästi laatueroja. Scorpionilla oli joku vuosi sitten isoissa moottoreissa ihan tolkuttomia laatuongelmia. Toivottavasti ne on kunnossa, ne kuumeni törkeesti niiden laakerointi oli vinossa eli moottori tärisi kuin hullu *ulkku ja ne oltiin tehty niin pehmeästä aineesta, että kun niitä katsoikin vähän pahalla silmällä, niin ne oli soikeana. No ehkäpä se on syy miksi koko f3c-maajoukkue lentää nykyään kontronikin moottoreilla.
Sitten säätimistä, yksi joukkueemme jäsen voi tarvittaessa kertoa miten kivaa on kun 3000 euron kopterissa säädin joka on rungon sisällä syttyy palamaan. No kyseistä säädintä ei enää taida olla edes markkinoilla. Mutta pointti on se, että sähköosissa itse panostaisin laatuun ja ainakin selvittäisin ulkomaisiltakin foorumeilta millaisia kokemuksia porukalla niistä komponenteista on mitä ollaan harkitsemassa.
Nämä isot sähkökopterit on mukavia koneita lentää mutta teknisesti niissä riittää kyllä haasteita joihin erittäin harva osaa etukäteen varautua. Toivottavasti saadaan kevätleirille mahdollisimman monta TDR:ää lentämään, toivoisin näkeväni niitä lauantaina mahdollisimman monta lennossa.
--
Timo