Servopihdit tuli haettua Sabesta ja kyllä harmittaa. Nimittäin se, etten ole ostanut noita jo paljon aiemmin!
Aivan huiput kalut! Johdot on nyt lyhennetty, kaikkien neljän servon johdot ovat noin viisisenttiset.
Kävin tänään hillittömässä viimassa tekemässä ensilennon. Pakkasta ei ollut kuin -9 astetta mutta silti 10 minuutin seisoskelu veti äijän umpijäähän - vaikka kädet olivat lämmitetyssä lähetinkintaassa. Nupissa oli kierroksia alkuun todella vähän, koska olin säätänyt kaasukäyrän Castlen logien mukaan, mutta väärällä välityssuhteella. Pyörittelin moottoria ilman lapoja sisällä testaillen eri kaasukäyriä ja kurkin välillä logista mitä nupissa oli ollut kierroksia. Muuten ihan hyvä, mutta ohjelmassa oli välityssuhteena 12,85 vaikka mulla kopterissa se on 11,75. Vähän tuli vääriä lukemia siis ja siitä johtuen kaasukäyräksi 30%... Äkkäsin tosin virheeni lennättäessä heti ekan akun alkuun ja nostin käyrän ~80% tietämiin. Login mukaan 80% antaa nuppiin 1800 RPM, eli hyvä maksimi.
Kopteri lensi ihan OK, joskin cyclic-suuntaan todella laiskan oloisesti. Collective-kulmia löytyi melkein liiankin kanssa (muistaakseni 12 tai 13 astetta), vispilä katosi pilviin kuin 450 ikään!
Lentely jäi rauhalliseen kaarteluun ja pariin flippiin. Flipit olivat kuin hidastetusta filmistä, sen verran rauhallista kyytiä oli kun ympäri mentiin. 8 minuutin huristamisen jälkeen otin vehkeen alas. Vanhasta tottumuksesta laskin autorotaatiolla noin metristä maahan ja yritin tappaa mahdollisimman paljon kierroksia ennen maakosketusta. Yllätys oli suuri, kun vielä viimeisillä voimillaan lavat melkein pysähtyneenä (tai ainakin siltä tuntui
kopteria sai hyppäytettyä puoli metriä ilmaan ihan kuin olisi ollut veto vielä päällä. Painavat FAI-lavat ja kevyt kopteri tuo aika uskomattoman reservin inertiaa! Parin kilon kameravehkeillä reservi tosin syödään pian tehokkaasti pois...
Kävin kotona lämmittelemässä ja säätämässä Helicommandia (lisää kulmia cyclicille, vähemmän collectivelle, lisää flybarless-gainia) ja hyökkäsin juuri ennen pimeän laskeutumista tyhjentämään vielä yhden akkuparin. Nyt kopteri lensi huomattavasti paremmin ja liikehti iloisemmin myös cyclic-suuntaan, joskaan mikään sähäkkä 3D-menijä se ei todellakaan vieläkään ollut. Kaartelin ja lentelin 8 minuuttia ja vedin noin kolmestakymmenestä metristä autorotaatiolla alas. Hienoa kun oli aikaa hieroa ja säätää laskeutumista runsaan inertian ansiosta, vähän toista tehdä autoja kuin 700 gasserilla!
Roottorin hidastuessa alkoi kopterista kuulumaan lätinää ja kilkettä, joka osoittautui löysäksi hihnaksi. Hihna oli löystyny pakkasessa niin paljon, että ilman perässä olevaa rullaa se olisi saattanut pompata pois hihnapyörältä. Nupissa oli kierroksia noin 1700RPM ja millipämpäreitä akkuihin (2x 6S 3000mAh) meni noin 2050.
Kotona säädin nuppiin vielä lisää cyclic-kulmia, mutta huomasin että alkaa jo bindaamaan. Eli syynä laiskuudelle ei sittenkään ollut kulmien puute... Hetken Helicommandin säätöohjelman tabeja klikkailtuani huomasin "Agility"-säädön, joka oli minulla melkein asennossa "suuri skaalakopteri". Ei ihme että oli laiska! Vedin sliderin lähemmäs "normaali 3D-kopteri" -asetusta, koitetaan josko vetreytyisi.
Castlen logien mukaan kopteri syö leijunnassa 16 ampeeria. Suurin piikki jonka logiin sain oli 28A, se tuli nousemalla täysillä kulmilla. Taitaa 80A säädin olla ainakin riittävän suuri...